yffan Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Vet att det finns många sådana här trådar och har läst en del, men skulle vara tacksam om ni orkar svara här också .Ni som har reumatiska sjukdomar; upplever ni att ni blivit bättre av LCHF-kost? Berätta gärna om hur länge ni har hållit på och hur ni mådde innan. Har ni även gått ner mycket i vikt, funderar över om de positiva förändringarna då beror på viktnedgången eller LCHF-kosten eller förstås båda (finns det några studier på detta?). Är nyfiken på allt, mest för att jag själv behöver pepp och inspiration men också hopp om att bli bättre! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Jag hade värk i alla leder men mest i knäna. Efter ett par 6-8 veckor med LCHF-kost märkte jag plötsligt att ledvärken var borta och att jag tom kunde sitta på huk, vilket jag inte hade kunnat de senaste 20 åren. Min syster som hade opererat en fingerled med fler på väg samma väg blev av med sina problem på samma sätt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Var väldigt sjuk i psoriasisartrit, orkade bara jobba halvtid och inga mediciner som reumatologen gav mig hjälpte mot den dagliga värken och de svullna, stela lederna. Det enda som gav någon som helst effekt var kortisonsprutor direkt i lederna, det fick jag ta ca 4 gånger per år i knäna för att överhuvudtaget kunna gå. Läste en artikel om Dr Annika Dahlqvist och körde igång med LCHF för att se om det gav någon effekt. Efter bara 3 v strikt kände jag viss effekt på att jag var mer rörlig och sedan blev jag successivt bättre. Efter ca 6 månader var jag symtomfri. Nu har 7 år gått och jag mår fortfarande toppen på den här kosten. Du kan läsa mer om mig på min hemsida. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Jag har ännu ingen diagnos, eftersom jag inte vill in i sjukvården, men jag har stor ärftlig belastning för reumatism och har haft stora problem med leder, främst fingrar, axlar, armbågar, höft, knä och fot. Jag gick LCHF 2009 och tappade mycket vikt, dock hade jag kvar värken. På morgnarna var fingrarna ofta så stela att de spreta rakt ut och jag behövde hjälp knyta ihop handen. Under de första LCHF åren åt jag en liten knäckis till frukost (plus mina ägg osv) och på helgen unnade jag mig en liten bit surdegsbröd. 2013 gick jag glutenfritt också jag tappade ytterligre nästan 5 kilo, vet inte var de kom ifrån... Fingrarna blev normala, huden blev perfekt och de akuta magproblemen försvann. Tyvärr en hel del värk och ömhet/stelhet kvar. Nu har jag sedan 2 månader tagit bort alla ko-mejerier och de sista problemhärdarna har försvunnit. Hurra. Men det är svårt att inte få i sig mejeri och varje gång får jag värk i höften och knät. Samma sak om jag nån gång fuskar en bit vanlig efterrätt på fest, glutenfri och mejerifri men med socker. Min slutsats är att socker, mjöl och ko-mejeri (getostar ger ingen effekt) driver inflammationer i min lilla kropp. Varför olika ämnen drabbar vissa leder undrar jag och har inget svar, tex varför aldrig vänster knä och höger höft. Alltid vänster armbåge sällan höger. Varför denna känslighet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yffan Posted February 7, 2016 Author Share Posted February 7, 2016 Härligt att läsa och tack för era svar. Jag tycker verkligen att det är jättesvårt att äta LCHF och tanken på allt gott jag inte får äta är tuff. Men att ha värk och inte kunna göra det man vill är baske mig mycket svårare. Tror jag ska skriva ut denna tråd och tejpa upp den på kylskåpet/skafferiet/plånboken så att jag kan påminna mig själv! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Jag har följt de flesta dieter som finns men LCHF var den eller är den lättaste jag får äta god mat alltid mätt. Tänk ät kött fisk fågel skaldjur ägg fett och ovanjordgrönsaker lättare kan det inte bli. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Härligt att läsa och tack för era svar. Jag tycker verkligen att det är jättesvårt att äta LCHF och tanken på allt gott jag inte får äta är tuff. Men att ha värk och inte kunna göra det man vill är baske mig mycket svårare. Tror jag ska skriva ut denna tråd och tejpa upp den på kylskåpet/skafferiet/plånboken så att jag kan påminna mig själv! Själv tycker jag inte alls att det är svårt eftersom jag alltid äter god mat och mår bra Ett tips är att skriva upp alla hälsofördelar du får eller skriva dagbok på hur du mår varje dag för att påminna dig vad LCHF gör med din värk och ditt mående. Bra att ta till om du blir sugen på fel saker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts