Jump to content

LCHF och utebliven menstruation

ellabella

Recommended Posts

Jag är en tjej på 34 som har ätit lchf i ungefär fyra månader. Mens har jag inte haft på tre månader. Vad tror ni om sannolikheten att det har med kostomläggningen att göra? Jag tränar en del, cirka sex pass i veckan men det är på motionsnivå och det har jag gjort i flera år så ingen drastisk förändring där. Jag har två barn på 7 och 8 år. Använder inga preventivmedel men har naturligtvis uteslutit eventuell graviditet.

Har menstruationscykel på 28-36 dagar i normala fall och har inte varit med om att det uteblivit på detta viset innan. Pratade med en barnmorska om det, hon tyckte inte det fanns anledning att oroa sig men jag kan inte släppa tanken på att min kropp befinner sig i något slags hormonell obalans.

Fler som har liknande erfarenhet?

Jo, jag äter tillräckligt. Går aldrig hungrig och maten smakar dessutom så mycket bättre lchf-style :-)

Träningen är jag ärligt talat kanske inte lika lyhörd med, jag tränar även om jag känner mig trött eller ur gängor en dag helt enkelt eftersom jag brukar känna mig i form igen efter mitt pass. Men det är ingen förändring utan något jag gjort i många år... Sjuk är jag väldigt sällan, nästan aldrig.

Jag får väl ge det någon månad till och hoppas på att det rättar till sig.

Jag märker tydlig skillnad vid LCHF kost och "fuskperioderna", jul och semester, men åt "andra hållet". Regelbundenhet och riklighet känns "sundare" under LCHF levenet. För mig är det inte 100% positivt eftersom jag snarare förväntar mig klimakteriets start, är 52, och ser fram emot att slippa mensen. Samtidigt tycker jag det är positivt på så sätt att kroppen tydligt talar om vad den mår bäst av, fuskperioderna är nog mer för "själens" skull.