Jump to content

Att övervintra klimakteriedimman...

DRAKULLA

Recommended Posts

Hej alla mogna tjejer som närmar er femtio!

Om ni är under eller närmar er klimakteriet(menopausen) som ju kan pågå under flera år så kan jag av erfarenhet säga att det kan vara nästan hopplöst att gå ner i vikt eller ens hålla vikten under denna period. Jag har ätit LCHF under mer än 10 år totalt och gick första året lätt som en plätt ner 10kg och höll vikten i ca 7 år med ganska liberal LCHF. Men sen kom hon, klimakterietrollet på besök och vikten steg och steg...

Här kan man finna vissa likheter med Loreen när hon sjunger låten "Euforia" och "I´m going up, up, up..."

Skillnaden är bara att jag inte syftade på euforisk lätthet som fick mig flyga utan på vågen som höll på att knäckas av alla kilon som fylldes på denna frodiga kropp.

Under ca tre års tid gick jag upp ca 13-14 kg. med samma kost som innan. Jag blev alltmer desperat och drog ner på det ena efter det andra, nötter, yoghurt osv.

Härda ut tjejer!

Det kommer en tid efter dimman. Jag känner nu att det ena efter det andra klimakterie- symtomet har släppt taget och att jag börjar få kontroll över vikten. Jag känner mig supernöjd med att jag har gått ner 10 kg. sedan i augusti-15.

Ja, det var inte gratis utan mycket strikt kost och de senaste månaderna 16:8 fasta. Fastan hjälpte verkligen till!

Euforia...I´m going down, down, down.....  :lol:

Låter trösterikt! Efter hur lång tid vände det? Hann du få "alla" klimakteriesymtom, som ex vallningar/svettningar?

Jag har egentligen inte så många klimakteriesymtom, om man jämför med såna listor, men anar ugglor i mossen ändå...

• Like 2

Det vände under hösten -15. Har pågått ca tre år. Började med de välkända värmevallningarna. Har inte känt av det på ca tre månader nu. Mensen upphörde helt för drygt ett och ett halvt år sedan. Sedan tror jag att nattliga uppvaknanden med ångest och oro också är kopplat till detta(jag fick höra om det på en föreläsning nyligen om att östrogenhaltens sjunkande kan orsaka sånt). Nu sover jag bättre(utan L-glycine som var nödvändigt under sommar och höst), känner mig gladare och mindre orolig. 

Fick också blåskatarr ett par ggr, vilket är vanligt.

Det ha nog varit ganska lindrigt för mig ändå. Vissa får ju humörsvängningar och depressioner.

• Like 3

Min syster är mitt i vallningshelvetet, har sömnstörningar och andra symptom. Jag tänker en del på det (är 4år yngre) men är nog dåligt förberedd ändå när det väl kommer... Däremot kan jag konstatera att det är stört omöjligt att plocka fett där jag vill (på magen) men å andra sidan har den bulan varit där sedan barndomen (stack, enligt vad jag hört, ut över blöjkanten)... En väninna hade god hjälp av bidrottninggelé. Det finns en del hormontanter på nätet (Kaos i kvinnohjärnan, Hormontant, Louise Edlund...) så för den som vill fördjupa sig och kanske förbereda sig finns det tack ock lov numera mer kunskap tillgänglig än vad många gynekologer kan tillhandahålla. Själv lever jag i förnekelse att jag är på väg ditåt så länge jag kan...  :ph34r:

• Like 3

Jag hör till om lyckligt lottade som inte märkt nånting alls. Jag fyllde 58 i september. Har haft hormonspiraler sen början av 90-talet. Men ändå lite blödningar. Sista gången var i oktober 2014. Gynekologen konstaterade med ultraljud att äggstockarna är avsomnade.

Fast jag var inte helt sanningsenlig när jag sa att jag inte märkt nånting alls för jag har precis som TS gått upp i vikt!!!!! Närmare 8 kg sen julen 2014. Innan dess låg jag på samma vikt ca 15 månader. Och viktuppgången ser tyvärr inte ut att ha avstannat. Enda trösten är att det inte satt sej på magen utan på höfterna. Eller tröst och tröst det i varje fall ofarligare på höfterna än runt midjan.

Men är viktuppgång det enda jag märker av klimakteriet så har jag kommit riktigt lindrigt undan :P

• Like 3

I don't have hot flashes. I have short private vacations in the tropics.

Jag började med vallningar redan vid 50. Ett tag var de riktigt jobbiga... hittade nån creme som man smörjde där det var tunt skinn så jag stod ut. Numera är jag bara "a hot chick". När alla sitter med kofta går jag i tshirt och jag gillar svensk sommar som inte är så varm.

Jag gick upp 20 kg i den vevan och har bara gått ner 13 av dem. Men om det var klimakteriet eller min kärlkramp som gjorde mej totalt orörlig som var skuld till kilona vet jag inte

• Like 5

Oj! 20 kg! Det är inte roligt!

Det känns orättvist med alla kilon som bara invaderar kroppen utan att man själv har ätit fel.

Ätit fel... nej jag var väldigtnoga med kosten. Gjorde lättmjölkssåser med lite socker i för smakens skull och åt mackor helt utan matfett för det var ju jättefarligt med fett. Åt också den söta Becelyoughurten för Becel var ju så nyttigt enligt dietisterna. Becelmargarinet fick jag bara inte i mej... jag lyckades gå ner 4,5 kg med dietisternas havregrynsgröt och bönsallad, men resten har jag tagit med LCHF och 5:2

• Like 5

Det här är en minst sagt intressant tråd. Jag har inte så mycket att tillföra. Det känns positivt att det finns hopp och ett efteråt, både när det gäller vikt och mående samt att viktuppgång eller svårigheter att gå ner i vikt inte direkt har med vad man äter att göra. Man kan alltså äta rätt men ändå inte gå ner i vikt eller börja gå upp i vikt trots att man ätit LCHF under flera år. Sådant här känns peppande att läsa och är kunskaper man kan använda för att slippa skuldbelägga sig själv.

• Like 4

Ja, usch ja. Är där nu (tror jag). Jag är 51 år och några månader. Har haft nätter som varit väldigt svettiga men inte direkt känts som vallningar som jag tror det ska kännas. Dock har jag inte haft speciellt varma nätter de senaste månaderna. Har haft relativt regelbunden mens fram till cirka ett halvår sedan. Först kom den lite oftare men senaste gången hoppade den över en månad och det kom väldigt lite (inte som en riktigt mens). Kände mig väldigt "svullen" hela tiden. Humörsvängningarna tycker jag har blivit värre det senaste året - att jag retar mig otroligt mycket på på något speciellt en stund.

Hur vet man att övergångsåldern har startat och hur vet man när den är över?

Jag gick upp 20 kg i den vevan och har bara gått ner 13 av dem. Men om det var klimakteriet eller min kärlkramp som gjorde mej totalt orörlig som var skuld till kilona vet jag inte

Undrar bara om du gick upp de där 20 kilona från en ursprungsvikt som du haft länge? Eller har du alltid haft lätt att gå upp i vikt?

• Like 2

Jag gick upp 12 kg under 2014, trots strikt LCHF och periodisk fasta...

Innan hade jag hållit den vikten i stort sett, sen jag började med LCHF 2009.

Har aldrig varit nå jojobantare, de enda viktuppgångar jag haft har varit när livet varit osedvanligt tufft och jag varit tvungen att äta lyckopiller under en period. Annars har jag nog varit normalviktig i hela mitt liv, så för mig är det inte den orsaken...

Känns ju extra surt då, att gå upp när man gör alla rätt...

Famlar efter nya möjligheter hela tiden, helst så naturliga som möjligt, så nu har jag beställt MSM! :-P

• Like 4

Jag har blivit mer och mer övertygad om att strikt LCHF är inte för mig... Eller för min kropp... Jag har under mina 5år på LCHF försökt strikta till kosten periodvis i syfte att gå ner men inte ett gram på upp till en månad. Å andra sidan har jag min ätstörning i form av att vilja småäta titt som tätt (köttbit i handen, ölkorv, smör, skinka.... lite olika vid olika perioder) och hur strikt det än är så fungerar jag bättre, och går ner till min platå som jag aldrig kommit under, när jag äter mycket grönsaker (inkl rotfrukter) och framför allt tar mig tid att laga mat och sitta ner och äta den. Jag lagar alltså mat till barnen men sällan till mig själv, plockar hellre nåt i skåpen. Jag får iofs kämpa lite mer med sötsug när jag äter morötter mm men det tycks fungera bättre i det stora hela. Magen får jag nog dras med men det har jag ju gjort ända tills nu så... ;) 
Anna Sparre (4Health) har en del tankar jag tycker är sunda kring detta med vad som är bra för oss. Jag hoppas att jag ska hinna landa i något som funkar för mig innan klimakteriet är här på allvar för jag inbillar mig att om kroppen mår bra, är rättnärd och sund så kanske klimakteriet är snällare mot mig... Hoppet är ju det sista som överger...  :)

• Like 2

Jag har en tre år äldre syster. Hon har alltid varit naturligt smal och ej bantat. Några år före min K-period gick syrran upp massor i vikt, har aldrig sett henne så stor förut. Efter ett par,tre år då klimakteriet (som jag förstår nu att det var)gav sig av så gick hon ner alltihop igen med hjälp av "sund kost" ej LCHF.

• Like 5

Undrar bara om du gick upp de där 20 kilona från en ursprungsvikt som du haft länge? Eller har du alltid haft lätt att gå upp i vikt?

Jag har väl stadigt gått upp hela mitt liv men lyckats jojobanta mej till hyfsat långsam uppgång. Innan jag blev sjuk vägde jag 65 men var rätt vältränad så det kändes inte mycket. De 20 kilona kom väldigt fort. Har alltid trott att de berott på min totala orörlighet... jag klarade inte av att gå ens ett kvarter innan jag fick stent. Men det är troligt att klimakteriet hade en del med det hela att göra också i och med att det gick så fort
  • Like 3

Mina erfarenheter...

Viktuppgång: jag brukade saga 10 kg per man (10 kg snabb viktuppgång och sedan platå vid 25, 10 till vid 30), 10 efter sista barnet (36). Och sedan långsamt ökande; Viktväktarna, ner 10 kg, sedan långsamt ökande igen.

Vid 50 slutade mensen utan problem. Så började jag med LCHF nästan ett år senare (efter nyår 2007), och fick en menstruation. Sedan var det slut. Inga besvär av någon sort, vad jag märkt. Inga hormonella preventivmedel på många år.

Viktnedgång? 10 kg första året. Sedan stopp, och det är lätt att det ökar igen; efter en dj-ig höst 2013 var jag uppe på samma vikt som innan. Och våren 2014 ramlade 10 kg av bara sådär. Resten verkar trivas där de är; det gör däremot inte jag.

• Like 3

Mina erfarenheter...

Viktuppgång: jag brukade saga 10 kg per man (10 kg snabb viktuppgång och sedan platå vid 25, 10 till vid 30), 10 efter sista barnet (36). Och sedan långsamt ökande; Viktväktarna, ner 10 kg, sedan långsamt ökande igen.

Vid 50 slutade mensen utan problem. Så började jag med LCHF nästan ett år senare (efter nyår 2007), och fick en menstruation. Sedan var det slut. Inga besvär av någon sort, vad jag märkt. Inga hormonella preventivmedel på många år.

Viktnedgång? 10 kg första året. Sedan stopp, och det är lätt att det ökar igen; efter en dj-ig höst 2013 var jag uppe på samma vikt som innan. Och våren 2014 ramlade 10 kg av bara sådär. Resten verkar trivas där de är; det gör däremot inte jag.

Jag har inga k-besvär längre, men har haft.

Nu går jag på den strikta Gröna Kuren, någon som provat?

Jag har inget sockerberoende, men vill gå ner i vikt.

• Like 1

Gröna kuren vad är det inte lchf va.

Det är Bitten Jonsson, hon som har kurser i sockerberoende som är mamma till kuren. I mina ögon är det en typ av LCHF. Man äter protein och fett. Kött, fisk, fågel o ägg. Fettet är olivolja + någon mer sort samt smör. Till detta grönsaker som växer ovan jord. Däremot står det att man även får äta lök o purjolök, vilket är konstigt. Även nötter är tillåtet. 

Väldigt strikt och helt utan mejeriprodukter. Svårt för den som älskar ost och vanligtvis använder grädde och creme fraiche i matlagningen.

Hur mycket protein och fett i % är oklart. 

Googla på Gröna Kuren, finns en hel del info.

• Like 3

Det är Bitten Jonsson, hon som har kurser i sockerberoende som är mamma till kuren. I mina ögon är det en typ av LCHF. Man äter protein och fett. Kött, fisk, fågel o ägg. Fettet är olivolja + någon mer sort samt smör. Till detta grönsaker som växer ovan jord. Däremot står det att man även får äta lök o purjolök, vilket är konstigt. Även nötter är tillåtet. 

Väldigt strikt och helt utan mejeriprodukter. Svårt för den som älskar ost och vanligtvis använder grädde och creme fraiche i matlagningen.

Hur mycket protein och fett i % är oklart. 

Googla på Gröna Kuren, finns en hel del info.

Det är så jag äter LCHF

• Like 1

Ja, det låter som strikt LCHF. Rena råvaror, ej halvfabrikat.

Mejerier kan bromsa viktnedgång även om det är LCHF.

Jag har dragit ner kraftigt på mejerier senaste tiden. Det gynnar viktnedgången och dämpar aptiten för mig.

Så jag äter ungefär så och 16:8 fasta som jag rekommenderar för viktnedgång!

• Like 2

Ja, det låter som strikt LCHF. Rena råvaror, ej halvfabrikat.

Mejerier kan bromsa viktnedgång även om det är LCHF.

Jag har dragit ner kraftigt på mejerier senaste tiden. Det gynnar viktnedgången och dämpar aptiten för mig.

Så jag äter ungefär så och 16:8 fasta som jag rekommenderar för viktnedgång!

Så gör jag också. Även jag kan verkligen rekommendera 16:8, man vänjer sig att som jag äta första mål vid lunchtid. Gynnar verkligen viktnedgången och det ger energi att inte belasta magen hela tiden.

• Like 2

Ja, jag ser det ju bara som mitt naturliga sätt att äta...inspirerar mig inte till något särskilt. Ingen uppoffring öht. Jag äter när jag är hungrig, och det är ca 11 (eller senare om det behövs) och 17-18, när det nu passar, och äter så jag är mätt.

Skulle jag vara hungrig andra tider, så äter jag.

Vill bara påpeka att det inte är något magiskt med att äta 16:8, garanterad viktnedgång...som man ibland får känsla av när man laser entusiastiska kommentarer :-). Men kanske kan det vara till hjälp för vissa; det vet man ju aldrig förrän man testat.

• Like 5

Ja, jag ser det ju bara som mitt naturliga sätt att äta...inspirerar mig inte till något särskilt. Ingen uppoffring öht. Jag äter när jag är hungrig, och det är ca 11 (eller senare om det behövs) och 17-18, när det nu passar, och äter så jag är mätt.

Skulle jag vara hungrig andra tider, så äter jag.

Vill bara påpeka att det inte är något magiskt med att äta 16:8, garanterad viktnedgång...som man ibland får känsla av när man laser entusiastiska kommentarer :-). Men kanske kan det vara till hjälp för vissa; det vet man ju aldrig förrän man testat.

Så sant så sant, alla är vi olika

• Like 1

Javissst Effie,

Jag förstår och menar inte att 16:8 inte har någon viktras-garanti men eftersom jag själv nu äntligen har fått de envisa kilona att äntligen  börja

släppa taget så blir jag så lycklig så jag vill rekommendera det till de som ännu inte provat fastan.

Vad det gäller min kropp så har det nog också betydelse att klimakteriet är förbi. Jag mår bättre nu med sömnen, mindre oro och hjärtklappning mm.

Kroppen är som en kär vän som man får ta hand om och gilla i både nöd och lust....... :rolleyes:

• Like 3

Ni som inte sett föreläsningen med Dr Michael Fox gör det.Själv har jag använt Divigel(gele) ett bioidentiskt östrogen i 15 år. Fick ett nytt liv när jag började.

Tappade min sömn helt och hållet. Provat sluta många ggr men sömnlösheten kommer tillbaka. Har nu lyckats gå ner till halva dosen. Men har gått upp något kilo i vikt efter halveringen a dos. LCHF sedan 2009. 

• Like 2

Åh vad härligt att läsa det ni skriver. Jag är 50+ och har skippat frukost sedan ett år 16:8. Minskat kraftigt på kolhydrater. Det har inte hänt ett dugg på min våg. Jag står och stampar på samma vikt 87 kilo, 180 cm, hur jag än äter, eller inte äter. Aldrig har jag haft en tanke på att jag är/kan vara i klimakteriet. Eftersom jag har en hormonspiral har jag liksom aldrig tänkt på detta. Dock kan jag märka att om jag är ute och joggar, kan det hända något med vågen, den går ner några hekto, t o m något kilo. Men jag har inte tid, eller orka att jogga för jämnan. Så fort jag slarvar minsta lilla med en smörgås, eller potatis går vågen upp igen... Det var i alla fall skönt att läsa att det kan finnas en förklaring som jag inte riktigt råder över. 

• Like 3

Åh vad härligt att läsa det ni skriver. Jag är 50+ och har skippat frukost sedan ett år 16:8. Minskat kraftigt på kolhydrater. Det har inte hänt ett dugg på min våg. Jag står och stampar på samma vikt 87 kilo, 180 cm, hur jag än äter, eller inte äter. Aldrig har jag haft en tanke på att jag är/kan vara i klimakteriet. Eftersom jag har en hormonspiral har jag liksom aldrig tänkt på detta. Dock kan jag märka att om jag är ute och joggar, kan det hända något med vågen, den går ner några hekto, t o m något kilo. Men jag har inte tid, eller orka att jogga för jämnan. Så fort jag slarvar minsta lilla med en smörgås, eller potatis går vågen upp igen... Det var i alla fall skönt att läsa att det kan finnas en förklaring som jag inte riktigt råder över. 

Det är nog förmodligen så.

Hormonspiral mildrar ev. klimakteriebesvär sa min barnmorska till mej när jag tog ut min för några år sedan.

När man har en sån så är märker man inte heller inte när mensen ändras och avslutas.

Ja, det kan verkligen kännas stört omöjligt att gå ner i vikt under denna tid.

Att bara bli större och plufsigare trots bra kost gör att man blir lite deppig och känner sig gammal och ful :(

Håll ut ladies! 

• Like 5

Härligt med alla inlägg. Torbjörn jag förstår varför inget händer på vågen. Har inga klimakteriebesvär men mensen försvann för 4 år sedan. Har börjat m LCHF i höstas men strikt sedan 2/1. Inte ett hekto på nedgång. Tvärtom 1 kg upp. Mår dock fantastiskt så det är ju toppen men har minst 40 kilos övervikt så jag måste ner. TiPS????

• Like 1

Jag var på väg in i klimakteriet när jag började med LCHF 2006. Jag hade inga andra besvär då än att menstruationen blev väldigt oregelbunden, och inte lika riklig som förr.

Till min besvikelse pausade klimakteriet, när jag la om kosten. Jag som hade sett fram emot att äntligen få slippa mens. Jag fick dras med det i ca 4 år till!

Nu är det definitivt över iallafall. Jag blir 60 i år. Jag har haft mycket lindriga klimakteriebesvär, lite lätta vallningar bara, och jag har inte haft någon viktuppgång. Jag vägde 50 kg när jag började med LCHF, och idag pendlar vikten mellan 48 och 50 kg. Som sagt, vi är alla olika.

• Like 3

Jag var på väg in i klimakteriet när jag började med LCHF 2006. Jag hade inga andra besvär då än att menstruationen blev väldigt oregelbunden, och inte lika riklig som förr.

Till min besvikelse pausade klimakteriet, när jag la om kosten. Jag som hade sett fram emot att äntligen få slippa mens. Jag fick dras med det i ca 4 år till!

Nu är det definitivt över iallafall. Jag blir 60 i år. Jag har haft mycket lindriga klimakteriebesvär, lite lätta vallningar bara, och jag har inte haft någon viktuppgång. Jag vägde 50 kg när jag började med LCHF, och idag pendlar vikten mellan 48 och 50 kg. Som sagt, vi är alla olika.

Hej!

Jag vet ju inte hur lång du är men 50kg. låter ju inte som någon övervikt. 

Har du aldrig haft problem med viktökning så kan man nog lättare klara sig från det också i klimakteriet. 

Jag har viktpendlat och jojobantat sedan jag var 15 år ungefär fram till LCHF vid omkr. 43 år(10år sedan).

Ämnesomsättningen blir kanske mer känslig för hormonändring eller nåt. Vet ej.

Intressant att det tog en paus för dej! Tror du att det beror på kostomläggningen?

• Like 1

Hej!

Har du aldrig haft problem med viktökning så kan man nog lättare klara sig från det också i klimakteriet.

Jag har viktpendlat och jojobantat sedan jag var 15 år ungefär fram till LCHF vid omkr. 43 år(10år sedan).

Intressant att det tog en paus för dej! Tror du att det beror på kostomläggningen?

Jag blev också "föryngrad" när jag började med LCHF. Inte så att jag fick tillbaka mensen för den var borta sedan länge men vallningarna började om med förnyad styrka

• Like 2

Jag blev också "föryngrad" när jag började med LCHF. Inte så att jag fick tillbaka mensen för den var borta sedan länge men vallningarna började om med förnyad styrka

Vilken tur att man börjat innan då... Låter både konstigt och läskigt men kroppen reagerar på förändringar, det är då ett som är säkert, även om det inte alltid är som vi önskar...  :unsure:

• Like 2

Samma sak hände mig. Min mens var också på väg bort som jag uppfattade det, den var i alla fall väldigt oregelbunden innan jag började med LCHF. Efter jag började med LCHF blev den klockmässigt regelbunden i flera år tills nu när den varit oregelbunden och annorlunda några månader.

• Like 1

Samma sak hände mig. Min mens var också på väg bort som jag uppfattade det, den var i alla fall väldigt oregelbunden innan jag började med LCHF. Efter jag började med LCHF blev den klockmässigt regelbunden i flera år tills nu när den varit oregelbunden och annorlunda några månader.

Om man ska spekulera så kan man tänka sig att menscykeln och dess hormoner fungerar bättre med riktig kost och då liksom får en skjuts och gör comeback.

• Like 3

Ett sidospår till detta... Är det någon av er som provat Vagifem? Har fått det utskrivet av en gymlokalen som aldrig träffat mig, som bara fått via remiss att jag har nedsatt libido och torra slemhinnor... (Mest i ögonen i och för sig... )

När jag läser bipacksedeln för Vagifem så är det inte så lockande att börja ta dem...

• Like 1

Jag utgår ifrån att det är gynläkare och inte gymlokalen som skrivit ut dom :D . Om det gäller enbart torra slemhinnor och främst i ögonen kan jag rekommendera ett kosttillskott från hälsobutiken som heter Buckthorn. Snabb effekt på mina ögon i varje fall. Och helt utan biverkningar.

• Like 1

Hahahahahah! Autocorrect kan ge de mest oanade resultat! :-P

Egentligen så är det min bristande libido som är det största problemet... :-(

Buckhorne är väl havtorn, om jag inte minns fel...

Har provat det flytande, men hade svårt att få i mig det...

Kapslarna innehåller hjälpämnen som jag inte tål så de går bort tyvärr...

• Like 3

Autocorrect är alltid lika roligt. På Facebook brukar kostbevakningen bli kustbevakningen :)

Bukthorn innehåller detta:

Ingredienser: ekologiskt havtornsbärextrakt (hippophae rhamnoides L), quercetin och rutin från bovete (fagopyrum esculentum), rosmarinextrakt (rosmarinus officinalis), D-biotin, fiskgelatin.

• Like 3

Hej!

Nej, det är ingen övervikt, jag är 156 cm kort! Men jag hade ett begynnande metabolt syndrom när jag började, och har ärftlig disposition för diabetes typ2. Jag började för att undvika att få diabetes2, och har ännu inte fått det. Min far och farmor fick typ2 när dom var i 50-årsåldern.

Jag är övertygad om att klimakteriepausen berodde på kostomläggningen.

• Like 1

Ett sidospår till detta... Är det någon av er som provat Vagifem? Har fått det utskrivet av en gymlokalen som aldrig träffat mig, som bara fått via remiss att jag har nedsatt libido och torra slemhinnor... (Mest i ögonen i och för sig... )

När jag läser bipacksedeln för Vagifem så är det inte så lockande att börja ta dem...

Jag använder receptfria ögondroppar från Apoteket mot torra ögon. De hjälper. Om de är bättre är sämre än något från hälsokosten vet jag inte. 

• Like 1

Känner igen det där , har alltid varit mager  och nu har jag på 5 år bara gått upp upp upp, 15 kg nåja jag kan gå ner till 70 om jag äter strikt ( alttså 5 kg men sen är det stopp ) men jag vill ju väga 63 för smal lär jag väl aldrig mer bli .. ! och just nu har jag tappat allt vad det gäller lchf o vet inte hur jag ska komma i fas igen :( . mot torra slemhinnor använder jag ovesterin kräm från apoteket funkar bra och har effekt så jag slipper gå upp o kissa på natten också . ögonen droppar jag med ögongel och näsa får lite duttar med nosoil, sen finns det en svalkande gel för torra slemhinnor som man kan använda efter toabesök....det är sannerligen inte lätt att bli tant ! vad det gäller ovesterinet så använder jag det minst tre ggr iveckan efter inkörningen. vagitorierna har nåt ämne som inte känns bra (svider) så jag föredrar kräm.

• Like 1