DRAKULLA

Att övervintra klimakteriedimman...

Recommended Posts

6 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kan det ha att göra med kortisolet, glycin tycks ha en god effekt på kortisolet och kortisol och östrogen har en relation. (ska hitta länk till det också). Om jag förstått rätt är klimakteriproblemet nr 1 att progesteronet går ner kraftigt så obalansen mot östro blir för stor. Om östro går ner också minskar obalansen men med högt kortisol förblir östro högt liksom obalansen. Kortisol är stressrelaterat. 

https://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

Visst går progesteron ner ordentligt. Och i förklimakteriet räcker det oftast med progesteron. Men inte för alla kvinnor. Vissa behöver extra östrogen för att komma i balans både tidigt och senare i klimakteriet. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, singoalla sade:

Vissa behöver extra östrogen för att komma i balans både tidigt och senare i klimakteriet.

Hur vet man det..? Vi har ju diskuterat detta förut och jag drar mig för att be om östrogen men kom faktiskt så långt att jag ringde en privat gynmottagning för ett par veckor sen. Tyvärr var telefontiderna slut den dagen så jag ombads av telefonsvararen återkomma nästa dag och sen har jag inte uppbådat styrka att göra det. Men, OM jag nu får till ett försök till, vad ska jag ta fasta på? Hormoni.se är up and running igen och Sylvia där, som verkar väldigt sund och kunnig, avråder från östrogen när man fortfarande har blödningar så jag har liksom inga argument att ladda upp med (ifall jag behöver, det vet jag ju inte heller).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, MariaF sade:

Hur vet man det..? Vi har ju diskuterat detta förut och jag drar mig för att be om östrogen men kom faktiskt så långt att jag ringde en privat gynmottagning för ett par veckor sen. Tyvärr var telefontiderna slut den dagen så jag ombads av telefonsvararen återkomma nästa dag och sen har jag inte uppbådat styrka att göra det. Men, OM jag nu får till ett försök till, vad ska jag ta fasta på? Hormoni.se är up and running igen och Sylvia där, som verkar väldigt sund och kunnig, avråder från östrogen när man fortfarande har blödningar så jag har liksom inga argument att ladda upp med (ifall jag behöver, det vet jag ju inte För 

För mig var det enkelt. Slutade sova vilket inkräktare så på mitt liv att jag inte stod ut. Behöver mkt sömn även nu som 65. Enligt Michael Fox,  finns föreläsning på Kostdoktorn. Han och andra menar att man ska börja så tidigt som möjligt om man har problem. Det har så många metabola fördelar enligt honom. Du får beskriva hur dina symtom yttrar sig och hur du mår. Du kan ju be att få testa i 3 mån. Då känner du ju om du är rätt ute.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu ställt mig i kö för att få bioidentiska hormoner hos Sokolova-kliniken. 3-4 månaders väntetid... Varför tog jag steget nu? Har nog provat alla varianter av fytoöstrogener som finns. Plus 100 miljoner andra olika tillskott. Vågar inte sluta med något av det för jag vet inte om allt blir ändå värre då. 😶

Har trots det vallningar och svettningar på nätterna Mycket dålig sömn. Dessutom värk i typ hela kroppen. Har smugit sig på det senaste halvåret. Hälsenor, knäna, höfter och ländrygg, axlar och armbågar. Känner mig som 80 år. Träning lindrar något. Jag hade en av mina sista (?) menstruationer i september, sedan en lite comeback under några veckor i januari. Så antar det är på väg att ta slut helt. Hoppas bara att jag kan hålla mig något sådär okej till mitten av sommaren, eller när jag nu får komma till kliniken... Ångrar att jag inte ställde mig i kö tidigare, men trodde jag skulle få effekt av alla mina tillskott.

Började med melatonin i fredags för att få lite bättre sömn. Faktiskt! Det verkar hjälpa en del! Bättre sömnkvalitet. Vaknar fortfarande massor av gånger men verkar kunna somna om igen istället för att ligga vaken. Drömmer mer. Vallningarna lite mildare (?). Fortsätter med mina melatonin och ska öka på träningen.

Tror absolut att man kan börja med östrogen när man fortfarande har mens!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, PiaB sade:

Jag har nu ställt mig i kö för att få bioidentiska hormoner hos Sokolova-kliniken. 3-4 månaders väntetid... Varför tog jag steget nu? Har nog provat alla varianter av fytoöstrogener som finns. Plus 100 miljoner andra olika tillskott. Vågar inte sluta med något av det för jag vet inte om allt blir ändå värre då. 😶

Har trots det vallningar och svettningar på nätterna Mycket dålig sömn. Dessutom värk i typ hela kroppen. Har smugit sig på det senaste halvåret. Hälsenor, knäna, höfter och ländrygg, axlar och armbågar. Känner mig som 80 år. Träning lindrar något. Jag hade en av mina sista (?) menstruationer i september, sedan en lite comeback under några veckor i januari. Så antar det är på väg att ta slut helt. Hoppas bara att jag kan hålla mig något sådär okej till mitten av sommaren, eller när jag nu får komma till kliniken... Ångrar att jag inte ställde mig i kö tidigare, men trodde jag skulle få effekt av alla mina tillskott.

Började med melatonin i fredags för att få lite bättre sömn. Faktiskt! Det verkar hjälpa en del! Bättre sömnkvalitet. Vaknar fortfarande massor av gånger men verkar kunna somna om igen istället för att ligga vaken. Drömmer mer. Vallningarna lite mildare (?). Fortsätter med mina melatonin och ska öka på träningen.

Tror absolut att man kan börja med östrogen när man fortfarande har 

Läs recensioner om den kliniken innan du går dit. Du kan få bioidentiska hormoner  på en vårdcentral  eller hos landstingets gynekologer. Det enda är att du behöver licens för progesteron. Men snart ändras riktlinjerna och bioidentiskt progesteron kommer att kunna föreskrivas. Lycka  till! 

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, singoalla sade:

Men snart ändras riktlinjerna och bioidentiskt progesteron kommer att kunna föreskrivas

"Snart" är väl tidigast nästa år vad riktlinjerna beträffar. Och det var väl inte ens säkert att de är klara med ändringarna tills dess, om jag förstod klimakteriepodden rätt. Sen hur lång tid det tar tills det når verkligheten, återstår att se.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag vet. Men som sagt det finns biodentiska östrogener att få. Och med rätt läkare licens på det bioidentiska progesteronet.  I annat  fall ta provera eller  progesteronkräm 2 till 3 ggr per år  tills allt är ordnat med det bioidentiska progesteronet. Om  än det  inte är det optimala. Jag har överlevt i 20 år.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, singoalla sade:

Jag har överlevt i 20 år.

Det som inte dödar, härdar! :) Jag har också överlevt gestagenet, i form av P-piller.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, singoalla sade:

Läs recensioner om den kliniken innan du går dit. Du kan få bioidentiska hormoner  på en vårdcentral  eller hos landstingets gynekologer. Det enda är att du behöver licens för progesteron. Men snart ändras riktlinjerna och bioidentiskt progesteron kommer att kunna föreskrivas. Lycka  till! 

Okej, inga bra recensioner, med andra ord? Jag tänkte att jag skulle slippa gå och bråka med "vanliga" läkare på min vårdcentral. Har hört så mycket negativt av andra som försökt få hjälp att jag förkastade det redan från början. Men har ju lite tid på mig tills jag är framme i kön och kan väl kanske ge det en chans.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, singoalla sade:

Ja jag vet. Men som sagt det finns biodentiska östrogener att få. Och med rätt läkare licens på det bioidentiska progesteronet.  I annat  fall ta provera eller  progesteronkräm 2 till 3 ggr per år  tills allt är ordnat med det bioidentiska progesteronet. Om  än det  inte är det optimala. Jag har överlevt i 20 år.

Progesteronkräm smörjer jag redan med (hög dos) och kan gärna gå ändå högre vid bortfallsblödning. Provera kommer jag inte att ta.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min kommun finns en privat VC med gyn-inriktning (fertilitet, PMS, klimakteriebesvär osv). Kanske ni har också? Jag har ju bara försökt få tag i dem en gång men tänker att det känns bättre än vanliga VC.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

I min kommun finns en privat VC med gyn-inriktning (fertilitet, PMS, klimakteriebesvär osv). Kanske ni har också? Jag har ju bara försökt få tag i dem en gång men tänker att det känns bättre än vanliga VC.

Tyvärr inte...

• Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl medförfattaren Angelica Lindén Hirschberg som intervjuades i klimakteriepodden tidigare i år?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, MariaF sade:

Det var väl medförfattaren Angelica Lindén Hirschberg som intervjuades i klimakteriepodden tidigare i år?

Ja det var det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-09 at 19:02, Cederulla sade:

Äntligen finns nu preliminära riktlinjer om hormonbehandling på SFOG:s hemsida.https://www.sfog.se/media/336474/mht-sfog-raad-preliminar-hemsida.pdf

Med all respekt för alla som kämpar med klimakteriebesvär (även jag har fått en slänga av sleven), men är inte även menopausal hormonbehandling (MHT) en kassako för läkemedelsbolagen? 🤔

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde det vara men eftersom läkare hellre skriver ut SSRI så lönar sig säkert det bättre. 

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Med all respekt för alla som kämpar med klimakteriebesvär (även jag har fått en slänga av sleven), men är inte även menopausal hormonbehandling (MHT) en kassako för läkemedelsbolagen? 🤔

Visst kan det vara så. Men personligen tror jag inte att kvinnor tar  östrogen i onödan. Det gör kvinnor för att överleva och klara av sin vardag och ha ett drägligt och bra liv. Jag hade då inte klarat av ett liv utan sömn! 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg