PiaB Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Mycket intressant tråd! Har själv precis fyllt 50 och vikten som de tre senaste åren legat relativt konstant har nu ökat ca 2 kg. Inte jättemycket, men allt lägger sig på magen! Har fått mer problem med ägglossning och mens. Känns som om jag har antingen eller mest hela tiden. Problem med sömnen, vaknar flera gånger varje natt och är helt död på morgonen. Nattvallningar. Har nu förstått att jag är i förklimakteriet/övergångsåldern med trolig östrogendominans. Vägrar tro att det inte går att göra något åt det och har börjat läsa på! Sedan en vecka tillbaka smörjer jag med bioidentiskt progesteron (ProgesterAll). Vet inte om det är inbillning, men nattvallningarna är nästan borta och jag kände knappt av ÄL? Kan det gå så fort?? Har även införskaffat Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan". Med kunskap kan man påverka sin egen hälsa! Vill även rekommendera Louise Edlunds forum på Facebook. Förlåt för långt inlägg! Om vikten stabiliseras eller minskas mha progesteronet återstår att se. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Har precis börjat smörja med Progesterall. Min omedelbara reaktion var också att jag sov som en klubbad oxe! Vaknade nån gång men somnade om snabbt! Ljuvligt! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 Är Progesterall receptfritt? Vad ska det för verkan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Det finns hur mycket som helst att läsa om progesteron! Det är viktigt att använda sig av bioidentiska hormoner, som tex finns i ProgesterAll. Jag har köpt härifrån: http://www.femalebalanceshop.com/klimakteriebesvar/progesteronkram-progesterall Även Mia Lundin säljer en annan variant. Läs tex här: http://mialundin.se/hur-vet-jag-om-jag-ar-i-forklimakteriet-eller-klimakteriet/ Eller här: http://hormoni.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Ett bra inlägg av Louise Edlund: http://www.louiseedlund.se/hormonkombinationer-for-kvinnor-i-overgangsaldern/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted February 22, 2016 Share Posted February 22, 2016 Ulrika Davidsson skriver om progesteron och östrogendominans. http://ulrikadavidsson.se/tag/lagt-progesteron 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 23, 2016 Author Share Posted February 23, 2016 Tack för intressanta lästips! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 27, 2016 Share Posted February 27, 2016 När jag fick mens sist kom ett sötsug så starkt att jag inte stod emot. Det började samma dag som mensen och följde på nåt vis blödningen. Numera kommer blödningen smygande med bara lite färgade flytningar första dagen och så var det med suget också, det började med ett svagare sug för att när blödningen var som starkast vara omöjligt att stå emot. Det rev i hela kroppen. Jag tuggade i mig en mjölkchokladkaka, lakritsnappar och chips. Och vaknade med baksmälla dagen efter. Utan alkohol. Tycker ju jag borde veta vid det här laget att det inte är värt det, hade ju varit bättre äta mjukost ur paketet med sked eller nåt... Men VARFÖR blir det så här? I hela mitt liv har jag blivit mer sötsugen runt mens och sedan kostomläggningen för 5år sen har det gått bättre men sista halvåret har det varit rent vidrigt..?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 27, 2016 Share Posted February 27, 2016 När jag fick mens sist kom ett sötsug så starkt att jag inte stod emot. Det började samma dag som mensen och följde på nåt vis blödningen. Numera kommer blödningen smygande med bara lite färgade flytningar första dagen och så var det med suget också, det började med ett svagare sug för att när blödningen var som starkast vara omöjligt att stå emot. Det rev i hela kroppen. Jag tuggade i mig en mjölkchokladkaka, lakritsnappar och chips. Och vaknade med baksmälla dagen efter. Utan alkohol. Tycker ju jag borde veta vid det här laget att det inte är värt det, hade ju varit bättre äta mjukost ur paketet med sked eller nåt... Men VARFÖR blir det så här? I hela mitt liv har jag blivit mer sötsugen runt mens och sedan kostomläggningen för 5år sen har det gått bättre men sista halvåret har det varit rent vidrigt..?! Det kan ju ha med hormoner att göra men det kan också ha att göra med att man blivit mer och mer avslappad i sin kost, tillåter sig mer och mer och till slut är kosten väldigt liberal. Man känner sig så säker. Då kommer sötsuget när man är som mest mottaglig. Senaste månaden har jag skärpt till min kost. Innan dess hade suget blivit mer och mer påträngande. Jag funderade konstant på vad jag var sugen på och vad jag skulle äta härnäst. Direkt efter en stor och fet middag vad suget som störst och jag kunde inte stå emot en chokladbit, lite nötter eller en morot. Att hela tiden behöva fundera och deala med sig själv är jobbigt. Den senaste mensen kom som en klockan igen efter att under några månader innan varit lite si och så. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga men i min (vår?) ålder kanske det är extra viktigt att tänka på det där att inte äta för ofta och att inte vara "för" liberal. Det är så mycket annat som händer i kroppen i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 27, 2016 Share Posted February 27, 2016 Det kan ju ha med hormoner att göra men det kan också ha att göra med att man blivit mer och mer avslappad i sin kost, tillåter sig mer och mer och till slut är kosten väldigt liberal. Man känner sig så säker. Då kommer sötsuget när man är som mest mottaglig. Hm... Tål att fundera på... Det är vinter (SAD), det var sen semester i fjol (okt-nov) och sen jul... Men inte att jag haft det där skriket i kroppen på flera år...? Jag är lite liberalare än många andra LCHF:are eftersom jag äter mycket grönsaker, inkl rotfrukter men kanske kan vara värt att se över detta lite..? Inte minst för att denna tant närmar sig 50 och med drömmar om att springa marathon, leva ett långt, aktivt liv (satsar på släktdraget att inte ge förrän närmare 100årsdagen) och må bäst, trots hormonspel, så... Nya tag och se om trenden kan brytas... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Ni kanske redan har sett Jacqueline Ebersteins föreläsning. Jag tycker den var bra, och visar på hur komplext det är med hormoner och hur tjejers kroppar funkar genom livet. Jag tar en dag i sänder och tröstar mig med att jag åtminstone äter nyttigt och varken röker eller dricker. (nu +5 kg) http://www.dietdoctor.com/member/presentations/eberstein 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fröken Jul Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Hej alla mogna tjejer som närmar er femtio! Om ni är under eller närmar er klimakteriet(menopausen) som ju kan pågå under flera år så kan jag av erfarenhet säga att det kan vara nästan hopplöst att gå ner i vikt eller ens hålla vikten under denna period. Jag har ätit LCHF under mer än 10 år totalt och gick första året lätt som en plätt ner 10kg och höll vikten i ca 7 år med ganska liberal LCHF. Men sen kom hon, klimakterietrollet på besök och vikten steg och steg... Här kan man finna vissa likheter med Loreen när hon sjunger låten "Euforia" och "I´m going up, up, up..." Skillnaden är bara att jag inte syftade på euforisk lätthet som fick mig flyga utan på vågen som höll på att knäckas av alla kilon som fylldes på denna frodiga kropp. Under ca tre års tid gick jag upp ca 13-14 kg. med samma kost som innan. Jag blev alltmer desperat och drog ner på det ena efter det andra, nötter, yoghurt osv. Härda ut tjejer! Det kommer en tid efter dimman. Jag känner nu att det ena efter det andra klimakterie- symtomet har släppt taget och att jag börjar få kontroll över vikten. Jag känner mig supernöjd med att jag har gått ner 10 kg. sedan i augusti-15. Ja, det var inte gratis utan mycket strikt kost och de senaste månaderna 16:8 fasta. Fastan hjälpte verkligen till! Euforia...I´m going down, down, down..... Tack för de orden!! Har typ samma problem, vem vet jag kanske har kommit i övergångsåldern utan att märka det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Tack för de orden!! Har typ samma problem, vem vet jag kanske har kommit i övergångsåldern utan att märka det? Den börjar visst i 35-årsåldern eller så... Smyger sig elakt närmare för att oväntat slå till med vallningar nånstans mellan 45-60... Förmodligen för att man inte ska kunna vara förberedd..! Typ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen14 Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Jag är nybörjare här men verkar ha kommit rätt...är 50 och har ätit LCHF i sex veckor. Jag har sedan ett halvår tillbaka ätit Novofem, östrogen tabletter, mot vallningar och det har hjälp. Inga vallningar. Står stilla i vikt men har 5 cm mindre omfång kring magen. Står i bipacksedeln att tabletterna kan ge viktökning och jag undrar om någon har erfarenhet av detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Jag är nybörjare här men verkar ha kommit rätt...är 50 och har ätit LCHF i sex veckor. Jag har sedan ett halvår tillbaka ätit Novofem, östrogen tabletter, mot vallningar och det har hjälp. Inga vallningar. Står stilla i vikt men har 5 cm mindre omfång kring magen. Står i bipacksedeln att tabletterna kan ge viktökning och jag undrar om någon har erfarenhet av detta? Med erfarenhet av p-piller: jo, det kan du ge dig på att såna hormonpreparat ger viktökning! Sen ger klimakteriet i sig själv viktökning när hormonerna i övrigt får spunk. Jag tror att försöka minska i vikt i den åldern är ganska döfött. Att behålla vikten kan vara tillräcklig med utmaning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen14 Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Är du själv i klimakteriet och haft svårt att gå ner i vikt/behålla vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Med erfarenhet av p-piller: jo, det kan du ge dig på att såna hormonpreparat ger viktökning! Sen ger klimakteriet i sig själv viktökning när hormonerna i övrigt får spunk. Jag tror att försöka minska i vikt i den åldern är ganska döfött. Att behålla vikten kan vara tillräcklig med utmaning. Jag håller med. Även om jag inte är riktigt framme än (tror jag, har fortfarande mens och inga vallningar än) så är det jättesvårt att påverka vikten! Och tittar jag på fel saker så går jag upp... Men kan jag åtminstone stå still så känns det rätt okej ändå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 Rekommenderar alla att läsa Mia Lundins "Kaos i kvinnohjärnan", samt lyssna på Anna Sparres (4Health.se) intervju med henne! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 22, 2016 Share Posted April 22, 2016 Jag kommer inte att läsa Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan". Jag känner inte alls igen mig i det hon kategorisk säger om vad som kännetecknar kvinnor respektive män i Anna Sparres intervju. Det existerar säkert kvinnor som känner igen sig, men det blir väldigt konstigt när någon påstår ungefär att "så här är alla kvinnor". Jag har aldrig haft menssmärtor eller känt det som att jag tappat humöret kopplat till mens. Klimakteriet gör sig sedan ett antal år påmint bara genom att "den inre kaminen" sätter igång några gånger per natt, men inget direkt allvarligt. För övrigt är jag och har alltid varit en person med jämnt humör och jag är mycket nöjd med tillvaron överlag. Så jag är inte intresserad av att någon klistrar på mig (dvs. den kategori jag tillhör) något som faktiskt inte stämmer för alla. Min egen hållning till kvinnligt och manligt är att man måste vara försiktig med hur man uttrycker sig, och att det snarare kan finnas tendenser eller mönster där vissa företeelser är mer förekommande i en grupp jämfört med en annan. Men när det låter som att alla i en kategori är på ett visst sätt kan man bli ganska förtvivlad. Jag har vid flera tillfällen blivit bedömd utifrån föreställningar om den kategori jag tillhör (kvinnor alltså) istället för att bli bedömd utifrån vad jag faktiskt sagt eller vad jag faktiskt gjort. Extremt frustrande. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen14 Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Med erfarenhet av p-piller: jo, det kan du ge dig på att såna hormonpreparat ger viktökning! Sen ger klimakteriet i sig själv viktökning när hormonerna i övrigt får spunk. Jag tror att försöka minska i vikt i den åldern är ganska döfött. Att behålla vikten kan vara tillräcklig med utmaning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen14 Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Hej igen! Nu börjar vikten röra sig nedåt trots 50+ och östrogen?. Så det är inte döfött?. Midjemåttet har minskat markant. Ett hopp till er alla! Ge inte upp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Jag kommer inte att läsa Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan". Jag känner inte alls igen mig i det hon kategorisk säger om vad som kännetecknar kvinnor respektive män i Anna Sparres intervju. Det existerar säkert kvinnor som känner igen sig, men det blir väldigt konstigt när någon påstår ungefär att "så här är alla kvinnor". Jag har aldrig haft menssmärtor eller känt det som att jag tappat humöret kopplat till mens. Klimakteriet gör sig sedan ett antal år påmint bara genom att "den inre kaminen" sätter igång några gånger per natt, men inget direkt allvarligt. För övrigt är jag och har alltid varit en person med jämnt humör och jag är mycket nöjd med tillvaron överlag. Så jag är inte intresserad av att någon klistrar på mig (dvs. den kategori jag tillhör) något som faktiskt inte stämmer för alla. Min egen hållning till kvinnligt och manligt är att man måste vara försiktig med hur man uttrycker sig, och att det snarare kan finnas tendenser eller mönster där vissa företeelser är mer förekommande i en grupp jämfört med en annan. Men när det låter som att alla i en kategori är på ett visst sätt kan man bli ganska förtvivlad. Jag har vid flera tillfällen blivit bedömd utifrån föreställningar om den kategori jag tillhör (kvinnor alltså) istället för att bli bedömd utifrån vad jag faktiskt sagt eller vad jag faktiskt gjort. Extremt frustrande. Jag känner verkligen igen mig där! Höll på att stänga av Anna Sparres intervju med Mia Lundin när intervju-objektet pratade om manligt/kvinnligt (verkliga klyschor) men stod ut eftersom det ändå var väldigt lärorikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Hej igen! Nu börjar vikten röra sig nedåt trots 50+ och östrogen. Så det är inte döfött. Midjemåttet har minskat markant. Ett hopp till er alla! Ge inte upp! Javisst går det! jag lade om kosten precis när jag hamnade i klimakteriet och det gick jättebra. På mindre än ett halvår så minskade jag över tio cm kring midjan. Det var mitt mål att få ned måttet till 78 cm, och jag lyckades riktigt bra med liberal gluten och mejerifri LCHF och periodisk fasta (16-22 h två, tre gånger i veckan). Mår rikigt bra nu. Har inga klimakteriebesvär, tvärtom känner att jag är i hormonell balans för första gången i mitt liv. Jag är lycklig och lugn och ser framtiden an. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Finns det nån som kan förklara, för en dimhjärna, vad det är för mekanism som gör att man går upp i vikt vid klimakteriet? Snabb googling säger att ämnesomsättningen går ner och att man fortsätter att äta samma mängd, dvs för mycket. Kalorier in/ut alltså. Men det kan inte vara så enkelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 2 timmar sedan, iAnna sade: Finns det nån som kan förklara, för en dimhjärna, vad det är för mekanism som gör att man går upp i vikt vid klimakteriet? Snabb googling säger att ämnesomsättningen går ner och att man fortsätter att äta samma mängd, dvs för mycket. Kalorier in/ut alltså. Men det kan inte vara så enkelt. Varför inte? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 29 minuter sedan, Angelico sade: Varför inte? Därför jag tror inte 100 % på kalorihypotesen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Nu är nog inte jag rätt person att svara på detta men... Det är väl så att du får stora hormon förändringar när du går in i klimakteriet och det påverkar kroppen på en massa olika sätt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 45 minuter sedan, iAnna sade: Därför jag tror inte 100 % på kalorihypotesen. Men tror du på att ämnesomsättningen går ner och att vi oftast är mindre rörligare med åren? Jag tycker inte man behöver tänka kalorier här men just man kan behöva justera pga att man förändras i kropp och hormoner och samtidigt pga jobbsituation och annat får ändrat rörelsemängd. Jag brukar kolla med folk hur många steg de tror de går per dag. Ala tror att de går över 10.000 men om man mäter sina steg ser man hur svårt det är att komma upp i den mängden på en vanlig inte superfysisk jobbdag. Om man dessutom inte är så lång och inte har samlat på sig så mkt muskelmassa så tror jag absolut att man drar ganska mkt mindre energi upp i åren. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 3 timmar sedan, Angelico sade: Men tror du på att ämnesomsättningen går ner och att vi oftast är mindre rörligare med åren? Jo, det kan jag nog hålla med om. Men det kan inte förklara att jag har gått upp 5 kg på ett halvår. Jag har samma jobb, rör mig lika mycket (lite), äter likadant och har inte blivit äldre. Eller skulle ämnesomsättningen ha ändrat sig så mycket/fort? Min ursprungsfråga var (lite omformulerad nu), vad är det för mekanismer/ämnen/hormoner som styr vad, som gör att ämnesomsättningen går ner? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 31 minuter sedan, iAnna sade: Jo, det kan jag nog hålla med om. Men det kan inte förklara att jag har gått upp 5 kg på ett halvår. Jag har samma jobb, rör mig lika mycket (lite), äter likadant och har inte blivit äldre. Eller skulle ämnesomsättningen ha ändrat sig så mycket/fort? Min ursprungsfråga var (lite omformulerad nu), vad är det för mekanismer/ämnen/hormoner som styr vad, som gör att ämnesomsättningen går ner? Det finns en hel del att göra för att motverka att ämnesomsättningen går ner. Jag praktiserar detta själv med mkt gott resultat så det är inte bara snack :). Bland annat så är tung styrketräning bra. Annat som man kan göra kan du läsa om i bla Martina Johanssons bok" Hormonsmart mat och...". Men stillasittande liv och att fortsätta att äta samma energimängd trots att man ökar eller står still i vikt när man vill gå ner påverkar supermkt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 1 timme sedan, iAnna sade: Jo, det kan jag nog hålla med om. Men det kan inte förklara att jag har gått upp 5 kg på ett halvår. Jag har samma jobb, rör mig lika mycket (lite), äter likadant och har inte blivit äldre. Eller skulle ämnesomsättningen ha ändrat sig så mycket/fort? Min ursprungsfråga var (lite omformulerad nu), vad är det för mekanismer/ämnen/hormoner som styr vad, som gör att ämnesomsättningen går ner? Det är samma sak för mig, jag brakade upp nästan 8 kilo under hösten, utan att ha ändrat vare sig på kost eller motion. Jag skyllde på att det var dålig kvalitet på kläderna som krymper i tvätten , tills jag ställde mig på vågen . . . hmm. Jag har försökt allt under vintern och våren, men kilona sitter som berget, nja jag ljuger lite, jag har lycktas pressa ner mig två kilo. Hur det än var så bad jag att få ta sköldkörtelprover för några veckor sedan, och döm om min förvåning då TSH faktiskt var förhöjt och för två år sedan var det provet alldeles utmärkt. Det kan ändra sig snabbt så har du inte tagit ett tyreoideastatus på något år, så be att få göra det 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Säger bara MAF! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Jag är inne på jespers linje, hormonförändringarna. Jag håller på att lära mig mer om detta så jag ska inte försöka förklara hur (än) men hela hormonsystemet sitter ihop så att vi får förändringar på vikten tror jag kan hänga ihop med östrogen mm. Om man inte är alltför hormonstörd innan så är östrogen/progesteron mm inblandade i var på kroppen fettet hamnar på en kvinna, tex bröst och höfter. Inte magen. Inte inre organ. Så när dessa försvinner påverkas förstås inlagringen. Som sagt, har inte allt på det klara än men MAF för att bränna fett är sannolikt ett bra råd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 Jag kan bara tala av egen erfarenhet och när det gäller mej så äter jag nästan häften så mycket nu som för tio år sedan och rör mig minst dubbelt så mycket nu som förut. Tyvärr räcker inte det för att komma ner i ursprungsvikten. Hade jag inte ändrat på kosten och motionen så hade jag nog vägt 10 kg. till så jag får acceptera läget och gör vad jag kan. Det är ingen katastrof (jag har ca 10kg. över önskad vikt nu). Sen är det så att sömnen är jätteviktig för att bränna fett. Det är under djupsömn som det mesta fettet förbränns och under klimakteriet så är det mycket vanligt med.....tada...sömnproblem! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 fast jag tror MAF hjälper sömnen också 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 "... äter jag nästan häften så mycket nu som för tio år sedan och rör mig minst dubbelt så mycket nu som förut." DRAKULLA Intressant!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 25, 2017 Author Share Posted April 25, 2017 22 timmar sedan, jesper sade: fast jag tror MAF hjälper sömnen också Absolut! All träning gör sömnen lite bättre. Frisk luft gör också skillnad. Så långpromenader/jogg i MAFtakt är bra. I söndags klöv jag ved från två träd vid sommarstugan = utomhusarbete ca fem timmar = sov som en prinsessa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Så, det låg inga ärtor i sängen. Inte ens små rara sådana ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Den senaste veckan har jag läst att både Anna Hallén och Monique "Lifezon" skrivit att de gått upp 15 kilo vardera. Sambokilon? Mys? För liberalt ätande? För lite träning? Klimakteriet? Båda ska ta till krafttag när det gäller vikten. Det ska bli intressant att följa dem. Jag tror att viktuppgång i samband med klimakteriet har hormonella orsaker och att förklaringen inte finns i motionsspåret eller på tallriken. Rör man sig och äter klokt, så kan det absolut påverka måendet, även om man kanske inte väger det man önskar. Krångligt ämne det här och svårt att hitta information som känns relevant, tycker jag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Jag är övertygad om att det är hormoner som ställer till det med vikten vid klimakteriet för många av oss. Men om man äter strikt LCHF/Paleo utan mejerier/frukt, då borde väl insulinnivån ligga ganska lågt och jämnt. Vad är det då som gör att det blir fler/större fettceller? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 1 timme sedan, Petra183 sade: Den senaste veckan har jag läst att både Anna Hallén och Monique "Lifezon" skrivit att de gått upp 15 kilo vardera. Sambokilon? Mys? För liberalt ätande? För lite träning? Klimakteriet? Båda ska ta till krafttag när det gäller vikten. Det ska bli intressant att följa dem. Jag tror att viktuppgång i samband med klimakteriet har hormonella orsaker och att förklaringen inte finns i motionsspåret eller på tallriken. Rör man sig och äter klokt, så kan det absolut påverka måendet, även om man kanske inte väger det man önskar. Krångligt ämne det här och svårt att hitta information som känns relevant, tycker jag. Givetvis påverkar hormoner men. Jag har otroligt svårt att tro att man går upp 15 kilo om man verkligen BARA äter strikt och inte är totalt stillasittande. Jag menar då en kost utan alkohol, överskott i form av ost och grädde, LCHF kakor mm. Om man utan avsteg äter ren kost bara grönsaker, fisk kött och rent fett går nog extremt få upp 15 kg. Om man ser rubrikerna på LCHF bloggarna , under året, inte då just den veckan då de skriver om att ta tag i ätandet och strikta till, så är det massor av smarriga recept på festmat, gofika mm. Jag skulle iallafall själv absolut gå upp de där 15 kg om jag åt enligt den inspiration man får från många av de bloggarna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Om det skulle vara så att kvinnor generellt går upp så mkt i vikt oavsett livsstil så antar jag att människor i olika kulturer, naturfolk som äter enbart ursprunglig föda samt människan genom evolutionen har samma scenario? Som jag förstått det så är det inte så, utan att överhuvudtaget lägga på sig överskottsfett är ingenting som händer eller har hänt djur och människor som äter ren naturlig mat och har ett för arten naturligt rörelsemönster. Något som tex är nästan omöjligt för oss västerlänningar idagens konsumtionssamhälle och även en del av våra husdjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jamtlandstjej Posted April 25, 2017 Popular Post Share Posted April 25, 2017 43 minuter sedan, Angelico sade: Givetvis påverkar hormoner men. Jag har otroligt svårt att tro att man går upp 15 kilo om man verkligen BARA äter strikt och inte är totalt stillasittande. Jag menar då en kost utan alkohol, överskott i form av ost och grädde, LCHF kakor mm. Om man utan avsteg äter ren kost bara grönsaker, fisk kött och rent fett går nog extremt få upp 15 kg. Om man ser rubrikerna på LCHF bloggarna , under året, inte då just den veckan då de skriver om att ta tag i ätandet och strikta till, så är det massor av smarriga recept på festmat, gofika mm. Jag skulle iallafall själv absolut gå upp de där 15 kg om jag åt enligt den inspiration man får från många av de bloggarna. Jag har varit fullt benägen att hålla med dig...tills för några år sen. Jag gick upp 12 kg under ett år, utan att förändra något avseende kost eller motion. Den förändring jag hade gjort var att jag ett år innan hade opererat bort min livmoder. Visserligen äggstockarna kvar, men i efterhand fick jag veta att utan livmoder "förtvinar" äggstockarna ungefär ett år efter operationen. Till saken hör också att jag äter en mycket strikt LCHF på grund av födoämnesintolerans, så "fusk" finns inte i min värld. Alkohol är ytterst sällsynt så man kan lugnt säga att jag åt precis sån ren kost som jag själv ansåg att det skulle vara omöjligt att gå upp av... Dessutom är det kilon som sitter som berget! 2-3 kg ner/upp kan det bli, men de sista 9-10 sitter som berget. Enligt BMI är jag överviktig (drygt 27) även som ingen som ser mig nog har den tanken... Jobbar mycket med kroppen så jag har rätt mycket muskler. Kan inte se nån annan lösning på det än att det är hormoner, men hur jag ska få ordning på dem har jag inte kommit på än, efter tre år... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Ja, men för det första så har du ju då en speciell situation utöver klimakteriet. Nämligen födoämnesintolerans vilket ju kan ge en hel del viktökning pgasvullnad osv. Dessutom nämner du muskelbyggande aktivitet vilket nog inte är det som sker för genomsnittskvinnan i din ålder, utan snarare att man tappar en del muskelmassa. Muskelbyggande kan öka på vikten en hel del dessutom genom vätskeinlagring. Detta tillsammans kan vara hela din viktökning och bestå av vätska och muskler men inget fett. Vilket kan förklara varför ingen ser dig som överviktig, eftersom du nog inte är det utan bara har ökad vikt. Det jag menade i mitt resonemang ovan är situationen som de flesta har att man inte tränar/belastar musklerna tungt regelbundet, fortsätter att äta som vanligt trots att ämnesomsättningen gått ner lite och man ökar i vikt. Om man inte har matalergier äter man troligen mer normal LCHF med lite mejerier och rimliga mängder festligare mat då och då. Tillsammans med stress där man inte hinner med att röra sig så som vi är designade att göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 52 minuter sedan, Angelico sade: Om det skulle vara så att kvinnor generellt går upp så mkt i vikt oavsett livsstil så antar jag att människor i olika kulturer, naturfolk som äter enbart ursprunglig föda samt människan genom evolutionen har samma scenario? Som jag förstått det så är det inte så, utan att överhuvudtaget lägga på sig överskottsfett är ingenting som händer eller har hänt djur och människor som äter ren naturlig mat och har ett för arten naturligt rörelsemönster. Något som tex är nästan omöjligt för oss västerlänningar idagens konsumtionssamhälle och även en del av våra husdjur. Ser man till naturfolken så får kvinnorna mens senare. Barnen ammas längre och kvinnorna äter inte preventivmedel, samtidigt som de äter en artegen föda som de är anpassade för och det sägs även att stressnivån är låg. Det är möjligt att det påverkar deras klimakterium. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Just nu, Petra183 sade: Ser man till naturfolken så får kvinnorna mens senare. Barnen ammas längre och kvinnorna äter inte preventivmedel, samtidigt som de äter en artegen föda som de är anpassade för och det sägs även att stressnivån är låg. Det är möjligt att det påverkar deras klimakterium. Låter ju högst troligt! Dessutom är de fysiskt aktiva hela livet och fortsätter arbeta med de gemensamma sysslorna. Man ser inte på tv på kvällarna och har inte bil osv. Åker inte på all inclusive semester varje år. Det är så mkt som vi gör här och nu som utmanar vår vilja att samtidigt ha en ursprunglig kroppskomposition.Det går inte ihop helt enkelt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 4 timmar sedan, Angelico sade: Ja, men för det första så har du ju då en speciell situation utöver klimakteriet. Nämligen födoämnesintolerans vilket ju kan ge en hel del viktökning pgasvullnad osv. Dessutom nämner du muskelbyggande aktivitet vilket nog inte är det som sker för genomsnittskvinnan i din ålder, utan snarare att man tappar en del muskelmassa. Muskelbyggande kan öka på vikten en hel del dessutom genom vätskeinlagring. Detta tillsammans kan vara hela din viktökning och bestå av vätska och muskler men inget fett. Vilket kan förklara varför ingen ser dig som överviktig, eftersom du nog inte är det utan bara har ökad vikt. Det jag menade i mitt resonemang ovan är situationen som de flesta har att man inte tränar/belastar musklerna tungt regelbundet, fortsätter att äta som vanligt trots att ämnesomsättningen gått ner lite och man ökar i vikt. Om man inte har matalergier äter man troligen mer normal LCHF med lite mejerier och rimliga mängder festligare mat då och då. Tillsammans med stress där man inte hinner med att röra sig så som vi är designade att göra. Jo, men som jag sa så har min aktivitetsnivå varken ökat eller minskat under tiden för viktökningen... Och min födoämnesintolerans har jag haft mycket längre än så och är tvärtom mindre svullen av den nu, än innan jag la om kosten (typ 2001...) Nä, det är rent fett, huvudsakligen på buken men även en del på överarmar och lår. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 4 timmar sedan, Petra183 sade: Ser man till naturfolken så får kvinnorna mens senare. Barnen ammas längre och kvinnorna äter inte preventivmedel, samtidigt som de äter en artegen föda som de är anpassade för och det sägs även att stressnivån är låg. Det är möjligt att det påverkar deras klimakterium. Och då är vi tillbaka i hormonernas värld... Blir ju onekligen lite bekymrad när du, Jamtlandstjej, konstaterar att 3års sökande inte hittat svaret... Jag har inte passerat klimakteriet än men är i allra högsta grad på väg dit och har just börjat rota i hur allt sitter ihop. Jag tycker också det är svårt att hitta svar. Ofta är det samma information överallt, generella saker typ "ibland kan man behöva östrogen eller annat". Jaha, när tar man till det då? Alla övriga 150 hormoner eller hur många de nu är? Och hur länge ska man hålla på? Tills döden skiljer oss åt? Suck... Min MAF-träning har som jag skrivit tidigare börjat urholka min mage men det jag inte gärna talar så högt om är att jag fått gå ner en kupa i bh-storlek. Det finns inget kvar... Bara ledsna taxöron. Om jag förstått rätt har det med östrogenhalten att göra (osäker på vilket av östrogenerna) och enligt alla de generella texter jag läst borde jag vara lägst i progesteron. I Martina Johanssons bok Hormonbibeln skriver hon om inlagring av bukfett och tricepsfett och då som hormonella störningar. Det var det jag var inne på tidigare i tråden, fettet hos en kvinna ska inte ligga på buken. Himla bra med en sådan här tråd att bolla idéer och funderingar i! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 4 minuter sedan, MariaF sade: Och då är vi tillbaka i hormonernas värld... Blir ju onekligen lite bekymrad när du, Jamtlandstjej, konstaterar att 3års sökande inte hittat svaret... Jag har inte passerat klimakteriet än men är i allra högsta grad på väg dit och har just börjat rota i hur allt sitter ihop. Jag tycker också det är svårt att hitta svar. Ofta är det samma information överallt, generella saker typ "ibland kan man behöva östrogen eller annat". Jaha, när tar man till det då? Alla övriga 150 hormoner eller hur många de nu är? Och hur länge ska man hålla på? Tills döden skiljer oss åt? Suck... Min MAF-träning har som jag skrivit tidigare börjat urholka min mage men det jag inte gärna talar så högt om är att jag fått gå ner en kupa i bh-storlek. Det finns inget kvar... Bara ledsna taxöron. Om jag förstått rätt har det med östrogenhalten att göra (osäker på vilket av östrogenerna) och enligt alla de generella texter jag läst borde jag vara lägst i progesteron. I Martina Johanssons bok Hormonbibeln skriver hon om inlagring av bukfett och tricepsfett och då som hormonella störningar. Det var det jag var inne på tidigare i tråden, fettet hos en kvinna ska inte ligga på buken. Himla bra med en sådan här tråd att bolla idéer och funderingar i! Måste nog läsa hormonbibeln igen...var länge sen nu... Är ju precis bukfett och triceps det sitter på, det mesta... Absolut inget på röven! Ja, jag har ju testat hormoner också, gör även nu... Använder progesteronkräm och mår bättre av det, men vikten påverkas inte. När jag pratade med Hälsocentralen om tid för läkarbesök på grund av torra slemhinnor, i näsa och öron, fick jag ingen tid utan bara ett recept, på Vagifem... Hjälper mot torra slemhinnor i underlivet... Mig veterligen inte i ögon eller näsa... I fredags fick jag dock ett märkligt symtom, med smärta/ömhet i urinblåsan. Inte som urinvägsinfektion så det svider när man kissar, utan smärtan i urinblåsan lättade när jag kissade. Googlade och läste på och det kunde handla om östrogenbrist... Man kan ju ha för lågt östrogen, fast progetseronet är ännu lägre, så det blir en östrogendominans. Då jag hade kvitterat ut vagitorierna stoppade jag in en på kvällen, och på morgonen var det borta... Hmm...märkligt. Allra bäst hormonellt har jag nog mått under de 6-7 veckor när jag åt enligt AIP, från slutet av februari och framåt. Att jag då hade mera ont i magen och mera gaser är ju en annan femma... Grunnar vidare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 25 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: När jag pratade med Hälsocentralen om tid för läkarbesök på grund av torra slemhinnor, i näsa och öron, fick jag ingen tid utan bara ett recept, på Vagifem... Hjälper mot torra slemhinnor i underlivet... Mig veterligen inte i ögon eller näsa... Och så undrar de varför man inte riktigt vet om man kan lita på dem nu för tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts