DRAKULLA

Att övervintra klimakteriedimman...

Recommended Posts

Ja, jag ser det ju bara som mitt naturliga sätt att äta...inspirerar mig inte till något särskilt. Ingen uppoffring öht. Jag äter när jag är hungrig, och det är ca 11 (eller senare om det behövs) och 17-18, när det nu passar, och äter så jag är mätt.

Skulle jag vara hungrig andra tider, så äter jag.

Vill bara påpeka att det inte är något magiskt med att äta 16:8, garanterad viktnedgång...som man ibland får känsla av när man laser entusiastiska kommentarer :-). Men kanske kan det vara till hjälp för vissa; det vet man ju aldrig förrän man testat.

Så sant så sant, alla är vi olika

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javissst Effie,

Jag förstår och menar inte att 16:8 inte har någon viktras-garanti men eftersom jag själv nu äntligen har fått de envisa kilona att äntligen  börja

släppa taget så blir jag så lycklig så jag vill rekommendera det till de som ännu inte provat fastan.

Vad det gäller min kropp så har det nog också betydelse att klimakteriet är förbi. Jag mår bättre nu med sömnen, mindre oro och hjärtklappning mm.

Kroppen är som en kär vän som man får ta hand om och gilla i både nöd och lust....... :rolleyes:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som inte sett föreläsningen med Dr Michael Fox gör det.Själv har jag använt Divigel(gele) ett bioidentiskt östrogen i 15 år. Fick ett nytt liv när jag började.

Tappade min sömn helt och hållet. Provat sluta många ggr men sömnlösheten kommer tillbaka. Har nu lyckats gå ner till halva dosen. Men har gått upp något kilo i vikt efter halveringen a dos. LCHF sedan 2009. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh vad härligt att läsa det ni skriver. Jag är 50+ och har skippat frukost sedan ett år 16:8. Minskat kraftigt på kolhydrater. Det har inte hänt ett dugg på min våg. Jag står och stampar på samma vikt 87 kilo, 180 cm, hur jag än äter, eller inte äter. Aldrig har jag haft en tanke på att jag är/kan vara i klimakteriet. Eftersom jag har en hormonspiral har jag liksom aldrig tänkt på detta. Dock kan jag märka att om jag är ute och joggar, kan det hända något med vågen, den går ner några hekto, t o m något kilo. Men jag har inte tid, eller orka att jogga för jämnan. Så fort jag slarvar minsta lilla med en smörgås, eller potatis går vågen upp igen... Det var i alla fall skönt att läsa att det kan finnas en förklaring som jag inte riktigt råder över. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh vad härligt att läsa det ni skriver. Jag är 50+ och har skippat frukost sedan ett år 16:8. Minskat kraftigt på kolhydrater. Det har inte hänt ett dugg på min våg. Jag står och stampar på samma vikt 87 kilo, 180 cm, hur jag än äter, eller inte äter. Aldrig har jag haft en tanke på att jag är/kan vara i klimakteriet. Eftersom jag har en hormonspiral har jag liksom aldrig tänkt på detta. Dock kan jag märka att om jag är ute och joggar, kan det hända något med vågen, den går ner några hekto, t o m något kilo. Men jag har inte tid, eller orka att jogga för jämnan. Så fort jag slarvar minsta lilla med en smörgås, eller potatis går vågen upp igen... Det var i alla fall skönt att läsa att det kan finnas en förklaring som jag inte riktigt råder över. 

Det är nog förmodligen så.

Hormonspiral mildrar ev. klimakteriebesvär sa min barnmorska till mej när jag tog ut min för några år sedan.

När man har en sån så är märker man inte heller inte när mensen ändras och avslutas.

Ja, det kan verkligen kännas stört omöjligt att gå ner i vikt under denna tid.

Att bara bli större och plufsigare trots bra kost gör att man blir lite deppig och känner sig gammal och ful :(

Håll ut ladies! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med alla inlägg. Torbjörn jag förstår varför inget händer på vågen. Har inga klimakteriebesvär men mensen försvann för 4 år sedan. Har börjat m LCHF i höstas men strikt sedan 2/1. Inte ett hekto på nedgång. Tvärtom 1 kg upp. Mår dock fantastiskt så det är ju toppen men har minst 40 kilos övervikt så jag måste ner. TiPS????

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad Torbjörn gör I mitt förra inlägg??? Skulle vara;

Tror jag förstår.....osv

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att du mår fantastiskt när du har Torbjörn i tankarna :wub:

Haha... så det kan bli!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på väg in i klimakteriet när jag började med LCHF 2006. Jag hade inga andra besvär då än att menstruationen blev väldigt oregelbunden, och inte lika riklig som förr.

Till min besvikelse pausade klimakteriet, när jag la om kosten. Jag som hade sett fram emot att äntligen få slippa mens. Jag fick dras med det i ca 4 år till!

Nu är det definitivt över iallafall. Jag blir 60 i år. Jag har haft mycket lindriga klimakteriebesvär, lite lätta vallningar bara, och jag har inte haft någon viktuppgång. Jag vägde 50 kg när jag började med LCHF, och idag pendlar vikten mellan 48 och 50 kg. Som sagt, vi är alla olika.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på väg in i klimakteriet när jag började med LCHF 2006. Jag hade inga andra besvär då än att menstruationen blev väldigt oregelbunden, och inte lika riklig som förr.

Till min besvikelse pausade klimakteriet, när jag la om kosten. Jag som hade sett fram emot att äntligen få slippa mens. Jag fick dras med det i ca 4 år till!

Nu är det definitivt över iallafall. Jag blir 60 i år. Jag har haft mycket lindriga klimakteriebesvär, lite lätta vallningar bara, och jag har inte haft någon viktuppgång. Jag vägde 50 kg när jag började med LCHF, och idag pendlar vikten mellan 48 och 50 kg. Som sagt, vi är alla olika.

Hej!

Jag vet ju inte hur lång du är men 50kg. låter ju inte som någon övervikt. 

Har du aldrig haft problem med viktökning så kan man nog lättare klara sig från det också i klimakteriet. 

Jag har viktpendlat och jojobantat sedan jag var 15 år ungefär fram till LCHF vid omkr. 43 år(10år sedan).

Ämnesomsättningen blir kanske mer känslig för hormonändring eller nåt. Vet ej.

Intressant att det tog en paus för dej! Tror du att det beror på kostomläggningen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du aldrig haft problem med viktökning så kan man nog lättare klara sig från det också i klimakteriet.

Jag har viktpendlat och jojobantat sedan jag var 15 år ungefär fram till LCHF vid omkr. 43 år(10år sedan).

Intressant att det tog en paus för dej! Tror du att det beror på kostomläggningen?

Jag blev också "föryngrad" när jag började med LCHF. Inte så att jag fick tillbaka mensen för den var borta sedan länge men vallningarna började om med förnyad styrka

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev också "föryngrad" när jag började med LCHF. Inte så att jag fick tillbaka mensen för den var borta sedan länge men vallningarna började om med förnyad styrka

Vad konstigt! eller inte?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tur att man börjat innan då... Låter både konstigt och läskigt men kroppen reagerar på förändringar, det är då ett som är säkert, även om det inte alltid är som vi önskar...  :unsure:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände mig. Min mens var också på väg bort som jag uppfattade det, den var i alla fall väldigt oregelbunden innan jag började med LCHF. Efter jag började med LCHF blev den klockmässigt regelbunden i flera år tills nu när den varit oregelbunden och annorlunda några månader.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände mig. Min mens var också på väg bort som jag uppfattade det, den var i alla fall väldigt oregelbunden innan jag började med LCHF. Efter jag började med LCHF blev den klockmässigt regelbunden i flera år tills nu när den varit oregelbunden och annorlunda några månader.

Om man ska spekulera så kan man tänka sig att menscykeln och dess hormoner fungerar bättre med riktig kost och då liksom får en skjuts och gör comeback.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sidospår till detta... Är det någon av er som provat Vagifem? Har fått det utskrivet av en gymlokalen som aldrig träffat mig, som bara fått via remiss att jag har nedsatt libido och torra slemhinnor... (Mest i ögonen i och för sig... )

När jag läser bipacksedeln för Vagifem så är det inte så lockande att börja ta dem...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår ifrån att det är gynläkare och inte gymlokalen som skrivit ut dom :D . Om det gäller enbart torra slemhinnor och främst i ögonen kan jag rekommendera ett kosttillskott från hälsobutiken som heter Buckthorn. Snabb effekt på mina ögon i varje fall. Och helt utan biverkningar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahahah! Autocorrect kan ge de mest oanade resultat! :-P

Egentligen så är det min bristande libido som är det största problemet... :-(

Buckhorne är väl havtorn, om jag inte minns fel...

Har provat det flytande, men hade svårt att få i mig det...

Kapslarna innehåller hjälpämnen som jag inte tål så de går bort tyvärr...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autocorrect är alltid lika roligt. På Facebook brukar kostbevakningen bli kustbevakningen :)

Bukthorn innehåller detta:

Ingredienser: ekologiskt havtornsbärextrakt (hippophae rhamnoides L), quercetin och rutin från bovete (fagopyrum esculentum), rosmarinextrakt (rosmarinus officinalis), D-biotin, fiskgelatin.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nej, det är ingen övervikt, jag är 156 cm kort! Men jag hade ett begynnande metabolt syndrom när jag började, och har ärftlig disposition för diabetes typ2. Jag började för att undvika att få diabetes2, och har ännu inte fått det. Min far och farmor fick typ2 när dom var i 50-årsåldern.

Jag är övertygad om att klimakteriepausen berodde på kostomläggningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sidospår till detta... Är det någon av er som provat Vagifem? Har fått det utskrivet av en gymlokalen som aldrig träffat mig, som bara fått via remiss att jag har nedsatt libido och torra slemhinnor... (Mest i ögonen i och för sig... )

När jag läser bipacksedeln för Vagifem så är det inte så lockande att börja ta dem...

Jag använder receptfria ögondroppar från Apoteket mot torra ögon. De hjälper. Om de är bättre är sämre än något från hälsokosten vet jag inte. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen det där , har alltid varit mager  och nu har jag på 5 år bara gått upp upp upp, 15 kg nåja jag kan gå ner till 70 om jag äter strikt ( alttså 5 kg men sen är det stopp ) men jag vill ju väga 63 för smal lär jag väl aldrig mer bli .. ! och just nu har jag tappat allt vad det gäller lchf o vet inte hur jag ska komma i fas igen :( . mot torra slemhinnor använder jag ovesterin kräm från apoteket funkar bra och har effekt så jag slipper gå upp o kissa på natten också . ögonen droppar jag med ögongel och näsa får lite duttar med nosoil, sen finns det en svalkande gel för torra slemhinnor som man kan använda efter toabesök....det är sannerligen inte lätt att bli tant ! vad det gäller ovesterinet så använder jag det minst tre ggr iveckan efter inkörningen. vagitorierna har nåt ämne som inte känns bra (svider) så jag föredrar kräm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man känner vissa likheter med bilen som ska underredsbehandlas, tankas, waxas, fylla på spolarvätska o motorolja........

och sen vill man ju vara fin i lacken också....

Håller med om Ovesterin. 

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg