Jump to content

Att övervintra klimakteriedimman...

DRAKULLA

Recommended Posts

• 1 month later...

Idag smörjer jag med progesteron för första gången... Lite orolig. Lite obehagligt att mixtra med... Har sedan i höstas fått höra att jag är så arg och ofta överreagerar. Då skyllde jag på efterdyningarna av vårens och sommarens stress men nu inser jag sedan en tid att det nog är klimakterierelaterat i alla fall. Har läst din tråd igen, Drakulla, och hoppas att jag ska hitta ut på andra sidan, helst utan en massa viktuppgång men så sötsugen som jag är nu vete sjutton om det går... :blink:

Tänker så här ("=" betyder mer "min slutsats just nu" än "lika med ristat i sten"):
Har fortfarande mens = har östrogen.
Har ändrad cykel = östrogendominans (lägre progesteron i förhållande till östrogen som beskrivs av Dr Berg ovan).
Känslosvängningar = östrogendominans.
Inga bröst kvar sedan jag började med fettförbrännande träning i höstas = lägre östrogenhalter då högre östrogen ger de kvinnliga formerna.

Sötsuget gör det svårt att äta ordentligt/sunt. Jag ska ta nytag i det också. Det finns en del man kan göra med kosten för att stötta den hormonella balansen. Idag ska jag försöka fixa räksallad (älskar Birgitta Höglunds recept). Av respekt för räkan vägrar jag köpa färdigskalade räkor så jag äter det inte så ofta som jag skulle vilja men gör jag en insats idag kan det bli till matlådan i morgon också.

Trevlig Nationaldag!

• Like 5

MariaF, håll oss (mig ;) ) gärna underrättade om vad som händer. Jag har också planer på att börja med progesteronkräm. Inte för känslovallningar, utan för att jag hoppas att det kan ge mig bättre sömn.

Ni som använder progesteron, vilket märke använder/rekommenderar ni?

• Like 3

23 timmar sedan, SGK sade:

MariaF, håll oss (mig ;) ) gärna underrättande om vad som händer. Jag har också planer på att börja med progesteronkräm. Inte för känslovallningar, utan för att jag hoppas att det kan ge mig bättre sömn.

Ni som använder progesteron, vilket märke använder/rekommenderar ni?

Jag har använt Onas och den absolut tydligaste effekten från början för mig, var att jag började sova som ett barn! Underbart!:D

• Like 4

Jag använder PregesterAll. 

Jag tycker mig uppleva att jag sover lite bättre när jag har smörjt med den.

Lite svårt ibland att veta vad som är räddaren när det kan vara lite olika orsaker.

Jag använder även Ovesterin(östriol) mot torra slemhinnor. Den hjälper mot det i alla fall och räddar därigenom kärlekslivet:wub:

Sen så använder jag min akupressurmojäng från Dr. Eric Berg. Den avstressar mycket bra. Gillar den. Ligger på den varje kväll och ibland somnar jag på den t.o.m.

Ni som använder Ona`s... Vet någon av er om den innehåller högre koncentration av pregesteron än ProgesterAll?  

Var köper ni Ona´s och vad får ni ge. ProgesterAll är dyr. Hittar gärna någon billigare inför nästa köp.

Det är kostsamt att ligga på topp...;)

• Like 5

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Jag använder PregesterAll. 

Jag tycker mig uppleva att jag sover lite bättre när jag har smörjt med den.

Lite svårt ibland att veta vad som är räddaren när det kan vara lite olika orsaker.

Jag använder även Ovesterin(östriol) mot torra slemhinnor. Den hjälper mot det i alla fall och räddar därigenom kärlekslivet:wub:

Sen så använder jag min akupressurmojäng från Dr. Eric Berg. Den avstressar mycket bra. Gillar den. Ligger på den varje kväll och ibland somnar jag på den t.o.m.

Ni som använder Ona`s... Vet någon av er om den innehåller högre koncentration av pregesteron än ProgesterAll?  

Var köper ni Ona´s och vad får ni ge. ProgesterAll är dyr. Hittar gärna någon billigare inför nästa köp.

Det är kostsamt att ligga på topp...;)

Onas är betydligt starkare än Progesterall. Vill minnas att Progesterall innehåller 1,3 %. Onas finns i olika styrkor: 3 %, 10 % och även 20 %.

Jag har använt 10 % och jag köper den från Onas https://us.onasnatural.com/

• Like 3

Jag köper den stora 10% med pump från Onasnatural.uk. Den innehåller 96 ml och kostar 55 EUR. Har inte tidigare sett den 20%. Eftersom jag smörjer två pump både morgon och kväll kanske det kan vara ett alternativ!

• Like 3

2 minuter sedan, PiaB sade:

Jag köper den stora 10% med pump från Onasnatural.uk. Den innehåller 96 ml och kostar 55 EUR. Har inte tidigare sett den 20%. Eftersom jag smörjer två pump både morgon och kväll kanske det kan vara ett alternativ!

Blir det billigare från UK än från USA?

• Like 1

7 timmar sedan, Zepp sade:

Finns det något för det manliga klimakteriet.. typ Testosteronkräm som funkar, mina nivåer ligger mot de lägre gränserna?

Progesteron kan minska håravfall och skydda prostatan. Vet dock inte om det måste till innan håravfallet sätter igång eller inte? Endogent progesteron är ett förstadie till andra hormoner, bl a testosteron. 
DHEA är ett annat förstadie till testosteron du kan leta på. Produktionen minskar med åldern för både män och kvinnor. Det påverkar immunförsvaret, sexlusten, slemhinnor mm. Används också mot depression men man vet inte om det är ämnet i sig som är verksamt eller att det omvandlas till testosteron/östrogen som i sin tur påverkar humöret. http://www.femalebalanceshop.com/transd-cream?filter_name=dhea
Det finns också testosteron som skrivs ut av läkare.
De sidor jag läser på (Mia Lundin, Hormoni.se, Louise Edlund, Martina Johansson, vissa engelskspråkiga...) tar ibland upp mäns problem också men man får nog leta ännu mer... Det är ju nåt man inte pratar så öppet om, tyvärr.

• Like 4

1 minut sedan, Jamtlandstjej sade:

På Onas står procenthalten. För Progesterall har jag sett den uträknad nånstans...minns inte var... Men mängden progesteron i förhållande till resten kanske?

Jag hittade det nu på morgonen. På flaskan (2%). Jag har ett lösblad med innehållsförteckning och användningsområde men där stod det inte och det var ju där jag läst.

Det blir 3e dagen idag. Så här långt har jag märkt att sexlusten aktiverats och jag sov så gott i natt! Inga konstiga reaktioner (en del kan visst få PMS-liknade besvär). :)

• Like 4

44 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Har aldrig betalat tull från Usa heller...

Jag beställde från USA första gången, men det tog en hiskelig tid innan jag fått det jag beställt (tror att det fastnade i svenska tullen). Tycker att det kommer fram snabbare från UK.

(Men tror ändå att det ursprungligen skickas från USA... Ser iallafall ut så om man klickar på länken där man kan spåra det man beställt.)

Priset är säkert detsamma.

• Like 2

4 minuter sedan, PiaB sade:

Jag beställde från USA första gången, men det tog en hiskelig tid innan jag fått det jag beställt (tror att det fastnade i svenska tullen). Tycker att det kommer fram snabbare från UK.

(Men tror ändå att det ursprungligen skickas från USA... Ser iallafall ut så om man klickar på länken där man kan spåra det man beställt.)

Har för mig att jag jämförde nån gång och det blev betydligt dyrare från UK...

Ja, det tar alltid tid från Usa, men jag har inte fått nån beställning som fastnat utan allt har kommit fram, men det kan ta 10-14 dagar..

• Like 1

Guest jala

Köpte en Nebulosator från UK. Skulle kostat ca 4500:- i Sverige och ca 2500:- från USA.Beställde och betalade en lördag från UK, på torsdag låg den i min brevlåda. Priset 1050:-. Tror att det kan variera väldigt mycket beroende på vad man köper.

Jag har beställt kosttillskott från Iherb USA många ggr. Det är ofta halva kostnaden jämfört med exakt samma varor i Sverige.

Det brukar ta en vecka innan jag får det och jag har klarat mig undan tullavgiften. Frakt 70kr.

Vid ett annat tillfälle skickade jag efter en sak från ett annat företag i USA och åkte på tullavgift ca 300 kr.(beroende på värdet av varan) Det är nog slumpen som avgör.

Köpte min slowcooker från England till ett kanonpris genom Amazon.uk. Snabb leverans.

Tunga grejer från USA kan ge  mycket hög fraktkostnad.

Guest jala
8 timmar sedan, MariaF sade:

Det blir 3e dagen idag. Så här långt har jag märkt att sexlusten aktiverats och jag sov så gott i natt! Inga konstiga reaktioner (en del kan visst få PMS-liknade besvär). :)

Ökad sexlust och så maffar du så dina bröst försvinner. Vad säger din man då?

5 timmar sedan, jala sade:

Ökad sexlust och så maffar du så dina bröst försvinner. Vad säger din man då?

Han är väldigt gullig, har inte kommenterat bysten som försvann... Han märker förstås att jag är besviken. Nu hoppas jag att progesteron i kombination med det östrogen jag har kvar ändå ska bromsa bröstens bortfall. Och han har jobbat natt sen lusten infann sig så han är ovetande än så länge. ;)
Vad MAF beträffar... det är helt hopplöst! Frågan är om hormonerna stör som jag tagit upp i annan tråd? Får se hur det utvecklas.

• Like 1

Vilken underbar tråd!! :D Nu förstår jag lite mer varför jag går upp i vikt istället för ner :ph34r: Har befunnit mej i klimakteriet i drygt 2 1/2 år och ingen mens sen dess, det enda jag känner av är ganska liberala värmevallningar och att vikten ökar. Känner att jag fått insikt i vad jag kan pröva med tack vare er :) Kommer definitivt försöka dra ner på portionsstorlekarna och börja röra på mej mer, nåja, börja röra mej överhuvudtaget. Samt dra ner lite på fettet.

Gubben blev dessutom glad när jag berättade om testosteronkräm, värt att testa för att få igång sexlusten igen :ph34r:

Tack för att ni delar med er alla fina!

• Like 5

On ‎2017‎-‎06‎-‎09 at 09:08, PiaB sade:

Har kollat nu och det är betydligt dyrare från UK.

Procream 100 kostar 239,76 från USA och 316,23 från UK...

• Like 2

Nu har jag kommit igång med smörjning av Ona´s Progesteron 10%. 

Det har bara gått några dagar så det svårt att säga hur mycket den påverkar. 

Har sovit skapligt bra men inte alla nätter. 

I helgen träffade jag ett gäng gamla tjejkompisar i min sommarstuga och vi hade mycket klimakteriesnack....och skratt....och vin:D.

En av tjejerna berättade att hon smörjer med naturidentiskt östrogen sedan en tid och hon fick stora förbättringar av alla besvär som hon hade som förutom de som oftast nämnts även framfall och hemorrojder.

Herregud! Det finns visst ingen ände på vad vi kan få uppleva.

Hon har dock även fått tillbaka mensen som hade upphört(hon är 57 år). Det är ju mindre roligt förstås.

• Like 3

On 2017-06-16 at 07:54, Jamtlandstjej sade:

Har kollat nu och det är betydligt dyrare från UK.

Procream 100 kostar 239,76 från USA och 316,23 från UK...

Räknade du med frakten då? När jag jämförde dessa fick jag inte så stor skillnad  i pris eftersom frakten från USA blev högre.

Det kanske kan skilja beroende på från vilket företag man skickar efter. Eller också räknade jag fel.

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Räknade du med frakten då? När jag jämförde dessa fick jag inte så stor skillnad  i pris eftersom frakten från USA blev högre.

Det kanske kan skilja beroende på från vilket företag man skickar efter. Eller också räknade jag fel.

Tror inte frakten skiljde så mycket...men leveranstiden från USA är lång...

• Like 1

2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

En av tjejerna berättade att hon smörjer med naturidentiskt östrogen sedan en tid och hon fick stora förbättringar av alla besvär som hon hade som förutom de som oftast nämnts även framfall och hemorrojder.
Herregud! Det finns visst ingen ände på vad vi kan få uppleva.

Jösses?! Vet inte längre om jag ens VILL vara förberedd på vad som kan komma...:blink: 
Jag läste nånstans, hormoni.se kanske, att ofta får man naturidentiskt östrogen utskrivet men läkarna vet inte att det är just naturidentiskt. Det finns visst tre märken som är det, tror att Femanest är en av dessa.

• Like 1

• 2 weeks later...

Jag har nu använt Ona´s progesteron 10% i ca två veckor. 

Sömnen är ännu bättre nu. Två ggr denna vecka har jag blivit väckt av väckarklockan(händer aldrig annars).

Jag funderade då faktiskt på att leta reda på snooze-knappen(som jag aldrig använt).

Sen ska väl sägas att jag någon em. har varit extremt sömnig och vet inte om det finns ett samband.

Har också känt ett svagt illamående emellanåt, lite som under mina graviditeter. Det har släppt när jag ätit något(precis som under graviditet).

Kopplade inte ihop det med progesteronet först men nu tror jag att det är det.

I går fick jag en lite molande känsla en stund som om jag skulle få mens(men det kom inget).

När jag läste på lite mer om progesteron så fick jag veta att det används vid bl.a. infertilitet så vem vet vad som händer inuti.

Jag känner mig lugn ändå....gubben min har knipsat avelsslangarna så några sladdisar kommer det INTE bli!;)

• Like 3

Hur vet man om man behöver högre dos? Jag har förstått att om man får PMS-liknande besvär så ska man öka dosen men jag märkte inget konstigt utöver något bättre sömn den enda period jag smort med den svaga (2%) krämen. Finns det fördelar med ännu större dos? Jag har inte testat några nivåer av varken östrogen eller progesteron.

• Like 1

12 timmar sedan, MariaF sade:

Hur vet man om man behöver högre dos? Jag har förstått att om man får PMS-liknande besvär så ska man öka dosen men jag märkte inget konstigt utöver något bättre sömn den enda period jag smort med den svaga (2%) krämen. Finns det fördelar med ännu större dos? Jag har inte testat några nivåer av varken östrogen eller progesteron.

Jag vet inte hur man vet det. Man får nog lov att testa sig fram. Jag tyckte att det var så skönt med lite bättre sömn av Progesterall(som är av svagare sort) så jag ville prova starkare för att se om sömnen kunde bli ännu bättre. Jag upplever att min djupsömn är av större kvalité nu. I dag vaknade jag först kl. 7.30. Sovit heeela natten. Jag är morgonpigg av naturen så 7.30 är riktigt bra. Detta ska jämföras med att jag förut alltsomoftast vaknade kl. 3.00- 4.00, låg vaken ca 1,5 -2 tim. för att kanske somna om 20 min. innan väckarklockan ringde(arbetsdag). Dessa uppvaknanden på nätterna har oftast även innehållit starka ångestkänslor. Östrogenet sjunker och progesteronet ännu mer =östrogendominans och då kompenserar kroppen med att höja upp kortisolet(stresshormon) i stället. Ångest = kraftig kortisolutsöndring(stresspåslag).

Bra sömn är gott nog i sig själv....absolut......underbart.....störtskönt.....

men sen är det ju så att den största delen av vår fettförbränning sker under djupsömn. Kan vi nu få till lite bättre djupsömn så kanske vi kan bränna ett gram fett eller två också:)

• Like 2

Gå in och läs på Hormoni.  Finns många frågor ni kan få besvarade där. Det kan  räcka med det  progesteron ett tag. Men sedan kan man behöva östrogen också. VI är alla olika.  Jag får migrän av progesteron. Östrogen mår jag bra av.

• Like 3

10 minuter sedan, singoalla sade:

Gå in och läs på Hormoni.  Finns många frågor ni kan få besvarade där. Det kan  räcka med det  progesteron ett tag. Men sedan kan man behöva östrogen också. VI är alla olika.  Jag får migrän av progesteron. Östrogen mår jag bra av.

Jag kan nästan den websiten utantill! Mia Lundins bok också. Sen finns ju Louise Edlund på FB också.... och en hög engelskspråkiga siter. :) Oftast ger de generella råd eller råd anpassade efter en frågeställares situation som inte är identisk med min. Därför är forum bra för man kan tipsa varandra om olika sätt att testa saker, just för att det kan vara olika. 

• Like 2

On 2017-07-01 at 09:46, MariaF sade:

Hm... kanske ska öka lite nästa period för att se om jag slipper vakna vid 4... fast jag sov väldigt mycket bättre på startdosen.

Maria F! Du skrev tidigare att din sexlust hade aktiverats sedan du började med progesteronet. Jag förstår nu varför du inte får tillräckligt med sömn på nätterna...;)

Du är kanske är lika aktiv som Gun i "kvarteret skatan"...?:D

• Like 2

7 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Maria F! Du skrev tidigare att din sexlust hade aktiverats sedan du började med progesteronet. Jag förstår nu varför du inte får tillräckligt med sömn på nätterna...;)

Du är kanske är lika aktiv som Gun i "kvarteret skatan"...?:D

Den var aldrig helt borta, den bara vilade lite. :D Synd bara att maken mest jobbar natt... Och inte är vaken vid 4 när han är hemma... Hm... finns det tidningsbud nu för tiden...? ;)

• Like 4

Jag har äntligen läst igenom alla inlägg i den här tråden! Tusen tack för att alla delar med sig!
Jag har själv "hamnat" i menopausen, jag beskriver det som hamnat eftersom det kändes som en blixt från en klar himmel. Verkligen. Nu har jag iaf förstått att mitt progesteron är lågt som bara den så nu är det bara läsa in mig på hur jag ska få upp det. Har Martina Johanssons böcker i hyllan så jag får ta fram dem o läsa om. [emoji4]

En fråga: känner ni en enorm trötthet i benen? Benen känns som stockar och efter två minuter på huk så måste jag resa mig då det nästan brinner i benen av trötthet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

• Like 4

7 timmar sedan, Little Redhead sade:

En fråga: känner ni en enorm trötthet i benen? Benen känns som stockar och efter två minuter på huk så måste jag resa mig då det nästan brinner i benen av trötthet.

Ja, ofta kommer mjölksyran redan efter fem trappsteg. Men jag vägrar att ta hissen eller stå i rulltrappan. Jag biter ihop och fortsätter att gå uppåt.

• Like 4

Vad har du mer för symtom på att du är i menopausen? 

Om du menar mig så har jag vallningar emellanåt och mensen börjar utebli. Jag har varit på gynundersökning och den ena äggstocken är på väg att somna. Sen oförklarlig viktuppgång. Ungefär i samma hastighet som när jag var gravid... Nu ska jag testa progesteron och se om den här tröttheten släpper. [emoji4]

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Like 2

• 2 weeks later...

Liten fundering; Första omgången jag testade progesteronkräm tog jag grunddosen som det stod på bipacksedeln (den svagare krämen 2%). Mådde bra som jag rapporterat ovan. Andra gången ökade jag dosen till det dubbla och mensen kom 3 dagar för tidigt. 23 dagars menscykel känns lite väl kort (kan ju vara en mellanblödning också, jag vet inte än). Kan det vara dosen som gjorde det?

Sen har jag funderat över om det är bättre att efterlikna kurvan, dvs ta en svagare dos de första dagarna efter uppehållet och öka på tills man minskar igen efter den beräknade toppen?

• Like 1