DRAKULLA

Att övervintra klimakteriedimman...

Recommended Posts

10 timmar sedan, MariaF sade:

Liten fundering; Första omgången jag testade progesteronkräm tog jag grunddosen som det stod på bipacksedeln (den svagare krämen 2%). Mådde bra som jag rapporterat ovan. Andra gången ökade jag dosen till det dubbla och mensen kom 3 dagar för tidigt. 23 dagars menscykel känns lite väl kort (kan ju vara en mellanblödning också, jag vet inte än). Kan det vara dosen som gjorde det?

Sen har jag funderat över om det är bättre att efterlikna kurvan, dvs ta en svagare dos de första dagarna efter uppehållet och öka på tills man minskar igen efter den beräknade toppen?

Jag är med i en grupp på FB där även Ona, som tillverkar Onas progesteronkräm finns med och även en annan duktig kvinna som heter Kitty Martone. Enligt dem så finns det olika sätt att använda krämen, beroende på symtom och vad man vill uppnå.

Är det för att balansera hormonerna så kan man använda den kontinuerligt, i relativt hög dos om det behövs. de förespråkar att man ska höja dosen tills man inte har fler symtom av östrogendominans. Under den perioden kan menscykeln rubbas, men (enligt dem) så är mensen det sista som ordnar till sig, så snart balansen mellan hormonerna är okej. Man kan alltså få räkna med att ha lite oregelbunden cykel under några månader.

Om man använder krämen av andra anledningar, ex PMS, så kan man smörja under bara en del av menscykeln. Då jag inte har mens själv eftersom jag inte har nån livmoder, så har jag inte satt mig in i under vilken period man ska smörja och vilken man ska låta bli. Men det hänger ihop med follikelfas och luteal fas...

Så som jag ser det beror det på av vilken anledning du använder krämen. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Om man använder krämen av andra anledningar, ex PMS, så kan man smörja under bara en del av menscykeln. Då jag inte har mens själv eftersom jag inte har nån livmoder, så har jag inte satt mig in i under vilken period man ska smörja och vilken man ska låta bli. Men det hänger ihop med follikelfas och luteal fas...

Jag är i fasen östrogendominans, dvs jag menstruerar, alltså har jag (lite) östrogen men cykeln är kortare, alltså har progesteronet sjunkit så balansen mellan Ö och P är rubbad (=östrogendominans). Om man tittar på en Ö/P-kurva under en cykel så ökar P efter ägglossning för att sedan sjunka innan mens. Det var den kurvan jag funderar på om man ska försöka efterlikna. Mina besvär, och därmed anledningen till att jag börjat använda krämen, är känslosvängningar (och att brösten försvann när jag började lågpulsträna... :angry:).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Jag är i fasen östrogendominans, dvs jag menstruerar, alltså har jag (lite) östrogen men cykeln är kortare, alltså har progesteronet sjunkit så balansen mellan Ö och P är rubbad (=östrogendominans). Om man tittar på en Ö/P-kurva under en cykel så ökar P efter ägglossning för att sedan sjunka innan mens. Det var den kurvan jag funderar på om man ska försöka efterlikna. Mina besvär, och därmed anledningen till att jag börjat använda krämen, är känslosvängningar (och att brösten försvann när jag började lågpulsträna... :angry:).

Då skulle jag nog rekommendera att du använder krämen kontinuerligt under några månader och ökar dosen tills symtomen avtar.

Jag har använt Onas i hög dos, upp till 900 mg/dag i drygt ett år.

Just nu använder jag ingen kräm alls... Många av mina symtom har förbättrats och jag har nån teori om att jag ska försöka ordna till mycket av kroppen på ett mera "naturligt" sätt. Får se om jag lyckas.:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF: Jag vet inte om det går att styra mensen med hjälp av progesteron(kanske värt ett försök) men du får nog vara beredd på att när mensen börja bli oregelbunden så kan den komma precis hur som helst både tätare och glesare t.ex. efter två veckors mellanrum för att sen hoppa över en månad osv. Man kan heller inte lita på känslan i kroppen. Ibland känns det som att mensen är på väg vilken sekund som helst men det kommer ingenting och sen tvärtom dvs mensen bara kommer till synes helt utan förvarning.

Man måste ha ständig beredskap under dessa månader/år...........:unsure:           

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens info från Kitty Martone på FB:

Just a recap since its been a while. There are two ways to take all natural USP progesterone cream effectively. The first way is if you have mild symptoms of hormonal imbalance and taking anywhere between 25mg and 100mg per day during your luteal phase ( from ovulation to bleeding). This is what I call a maintenance method. It's good for women who are trying to conceive or women who have mild symptoms of estrogen imbalance or progesterone deficiency. The other method is called Progesterone Therapy and this method is a therapeutic daily dose of the cream taken because a woman is suffering from severe hormonal imbalance, this can be anything from a defective luteal phase, bleeding throughout the month to PCOS, endo, dismenhorrea or amenorrhea, migraines etc etc....the therapy is most effective by starting at 100mg spread out over the day and the dose gets increased as a symptom arises. The dose does NOT come down once you raise it and you do NOT break from applying the cream at anytime during the month. You are not meant to go up and down in dose just because today you feel better. The idea is to reach a "saturation" point with the progesterone so the tug of war stops with the estrogen. Eventually your symptoms will normalize and cycle will return to normal. This can take from 3 months to over a year! It's a journey of ups and downs and it can be discouraging. If a woman has multiple infections, like dental, IC, massive gut dysbiosis, poor diet, is on medication, high stress levels, including working out too much all of these factors can hinder the process or create unwanted issues like weight gain, adrenal fatigue and hair loss. Many times it can be corrected with the progesterone. If the progesterone does not work for you within 3-6 months and this means NOTHING improves, then I personally would hold off on the cream and diligently work on diet, stress, detox, minerals and GUT before trying again.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-13 at 19:55, Jamtlandstjej sade:

Dagens info från Kitty Martone på FB:

Vad heter gruppen? Söker jag på namnet på hamnar jag på en personligare sida.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte batteri i badrumsvågen igår. Skulle jag inte ha gjort. Det orsakade en enorm viktökning!

Såå, vad lärde jag mig om detta? Jo, att aldrig byta batterier så klart. Gamla uttjänta batterier är bättre för vikten. Japp. Klart som korvspad.

Sanningen är nog att det var länge sedan jag vägde mig och att fettvalkarna är kanske inte vågens fel. 

Suck. Tillbaka till ruta ett......

Denna vecka har jag börjat med experiment att införa resistent stärkelse, dvs bönor & potatismjöl. Jag sätter min tilltro till det en tid. Behöver något att luta mig emot. Ett hopp.

Läste på Ulrika Davidssons blogg om progesteron och lite om Wild Yam som kan vara en bra hjälp för viktminskning vid progesteronbrist.

https://ulrikadavidsson.se/kvinnliga-hormoner

Nu har jag gjort en beställning på Wild Yam(och lite annat smått & gott) från Iherb(USA). Har någon testat Wild Yam?

Jag blev glatt överraskad över att beställningen tycktes bli fraktfri. Jag hade själv valt DHL med fraktkostnad ca 17kr, vilket ju är billigt men sen valdes automatiskt Global mail free shipping.

Toppen! Det är ju bättre att beställa små mängder(under 400 kr. enl. Martina J.) för att det minimerar risken att åka på skatt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-16 at 07:26, MariaF sade:

Vad heter gruppen? Söker jag på namnet på hamnar jag på en personligare sida.

Estrogen dominance support group,

med reservation för stavningen. ?

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer gratis som innehåller fytoöstrogener: 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Mer gratis som innehåller fytoöstrogener: 

Hmm...med om vi har östrogendominans ska vi väl inte äta fytoöstrogener heller, som jag har förstått det...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Jamtlandstjej sade:

Hmm...med om vi har östrogendominans ska vi väl inte äta fytoöstrogener heller, som jag har förstått det...

Nä, det är möjligt men det kommer ju andra faser... Det gäller att vara förberedd! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, MariaF sade:

Nä, det är möjligt men det kommer ju andra faser... Det gäller att vara förberedd! ;)

Jaha, du tänkte sååå... ??

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I höst när jag fyller år tänker jag kosta på mig ett Werlabstest, troligen Coltingtestet, med tillägget FSH-Östradiol+Progesteron. Är det nån som vet om man ska vara krämfri innan och i så fall hur länge? För det är väl min egen produktion jag vill kolla? Jag använder nu östriolkräm (för huden, inte ovestrin i slidan) och progesteronkräm 2%. Jag ska naturligtvis kolla med dem men tänkte att nån här kanske har erfarenhet av detta?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken bra present!:)

Det verkar väl rimligt att vara krämfri några dagar innan men bäst att fråga experterna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det där med att rådfråga experterna... Det måste ju vara att rådfråga er här?! För Werlabs fick jag inget direkt svar av. Eller ja, de vet inte...

Utdrag ur mailet som svar på mina frågor 1. Om man ska ha uppehåll när man gör hormontest och 2. Om det gör nåt om man har mens när man tar testet (jag gör ju uppehåll med progesteronkrämen då och vill börja smörja ganska omgående efter för att må bra):
Jag har frågat våra läkare och det finns inga föreskrifter angående hur länge man skall hålla upp innan. Vi rekommenderar dig att höra efter med din läkare som skrivit ut krämerna åt dig. Vad gäller din andra fråga så beror det lite på vad du vill veta och vilka tester du önskar ta. 

Notera att vi skriver på vår hemsida att man bör ha en vårdgivare som kan hjälpa till att tolka provsvaren gällande hormontester då Werlabs inte kan göra det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, singoalla sade:

Kan denna vara till hjälp? 

http://mialundin.se/faq/2617/

Åh, tack! Jag har redan letat på Mias sidor och fått ett hum om hur man gör men just denna hade jag missat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Ja, det där med att rådfråga experterna... Det måste ju vara att rådfråga er här?! För Werlabs fick jag inget direkt svar av. Eller ja, de vet inte...

Utdrag ur mailet som svar på mina frågor 1. Om man ska ha uppehåll när man gör hormontest och 2. Om det gör nåt om man har mens när man tar testet (jag gör ju uppehåll med progesteronkrämen då och vill börja smörja ganska omgående efter för att må bra):
Jag har frågat våra läkare och det finns inga föreskrifter angående hur länge man skall hålla upp innan. Vi rekommenderar dig att höra efter med din läkare som skrivit ut krämerna åt dig. Vad gäller din andra fråga så beror det lite på vad du vill veta och vilka tester du önskar ta. 

Notera att vi skriver på vår hemsida att man bör ha en vårdgivare som kan hjälpa till att tolka provsvaren gällande hormontester då Werlabs inte kan göra det.

Jag har gjort en liten notering till mig själv att FSH ska tas på dag 3 i menscykeln, men hittar inte var jag fick detta från! Kan ha varit ett nyhetsbrev från Hormoni. Om du inte redan får de nyhetsbreven så gå in och signa upp! Sylvia Oppenheimer, jättebra.

Hormoni.se

Sedan vet jag inte om hormoner tagna i blodet säger så mycket..? Vill man verkligen veta finns det något som heter DUTCH-test (dried urine), men det är jättedyrt.

Jag hade inte gjort uppehåll med krämerna. Vill du inte veta om du med kräm har tillräckliga nivåer?

Håhå, jaja, man måste själv vara väldigt påläst vad gäller de kvinliga hormonerna, för varken läkare eller gynekologer verkar veta någonting! Själv smörjer jag sedan ett år med 400 mg Onas 10% kräm månaden runt (aldrig uppehåll). Har fungerat väldigt bra, men nu tror jag att det även är dags för lite fytoöstrogener (vallningar, torra ögon/slemhinnor). Provade en variant i tre veckor och vallningarna försvann, men fick istället ömma bröst. Nu har jag beställt en annan variant från Female balance och ska testa den, tillsammans med omega 7.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, PiaB sade:

Jag har gjort en liten notering till mig själv att FSH ska tas på dag 3 i menscykeln, men hittar inte var jag fick detta från! Kan ha varit ett nyhetsbrev från Hormoni. Om du inte redan får de nyhetsbreven så gå in och signa upp! Sylvia Oppenheimer, jättebra.

Hormoni.se

Sedan vet jag inte om hormoner tagna i blodet säger så mycket..? Vill man verkligen veta finns det något som heter DUTCH-test (dried urine), men det är jättedyrt.

Jag hade inte gjort uppehåll med krämerna. Vill du inte veta om du med kräm har tillräckliga nivåer?

Håhå, jaja, man måste själv vara väldigt påläst vad gäller de kvinliga hormonerna, för varken läkare eller gynekologer verkar veta någonting! Själv smörjer jag sedan ett år med 400 mg Onas 10% kräm månaden runt (aldrig uppehåll). Har fungerat väldigt bra, men nu tror jag att det även är dags för lite fytoöstrogener (vallningar, torra ögon/slemhinnor). Provade en variant i tre veckor och vallningarna försvann, men fick istället ömma bröst. Nu har jag beställt en annan variant från Female balance och ska testa den, tillsammans med omega 7.

Det här med ömma bröst kan avhjälpas med jod, till exempel Nascent lodine http://www.femalebalanceshop.com/flytande-jod-nascent-iodine?gclid=CjwKCAjwo4jOBRBmEiwABWNaMV5K3GoJIyBpGzy9v-utxwfQ46PmnmPrNhII0b0iurQAwIJkpqCzzRoCCAIQAvD_B

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hormoni.se, Louise Edlund, Mia Lundin och Martina Johansson har alla mycket bra kring hormoner. Och jag hittade till sist var det stod att FSH ska tas dag 3-5 i mensen.
Jag är inne på att mäta min egen produktion av progesteron eftersom jag vill veta "hur illa det är" så att säga. Att krämen hjälper det märker jag ju. DUTCH-test har jag också funderat på men jag börjar så här, blir ju ett par tusen drygt bara med detta. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en intressant sida med ett frågeformulär. 80% av mina besvär tycks komma från lågt testosteron. Jag som alltid känt mig så manhaftig...?! :blink: 
Naturligtvis kan kan köpa produkter också men det kan man ju bortse från... ;)

https://www.yourhormones.com/menopause-type-questionnaire/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här hittade jag något som föll mig i smaken (inte LCHF, mer real food alla varianter).

"These days everyone is so concerned about keeping cholesterol levels down, but during the menopause cholesterol can actually be really important. It helps to build healthy cells, make our hormones, synthesise vitamin D and much more! "

https://www.avogel.co.uk/health/menopause/videos/the-importance-of-cholesterol-in-the-menopause/

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är gravid. Sen i fredags närmare bestämt. I alla fall av magen att döma. Vete skam hur det hände? Jag har alltid trott att man får ha lite kul innan...? :blink: När jag tittar ner på magen sticker den en bra bit utanför de numera östrogenlösa skinnlapparna till bröst. Det kan i och för sig också vara så att min gamla livmoder knäcker extra som vattenreservoar. Jag dricker kopiösa mängder vatten men det tycks inte komma ut igen. :wacko:
Vintersörjan är en sak (jodå, både behandlar med ljus och D-vitamin). Kroppen molvärker och det sitter en hel del extra värk i trapetziusmuskeln eller i någon av de V-formationer som ligger under den (övre rygg). Jag smörjer med progesteron enligt plan och ökar jag dosen, vilket jag fått för mig kunde behövas, kommer mensen direkt. Misstänker att kombinationen vintermörker+hormonförändringar ställer till det för mig, både vad gäller humöret och ätbehovet. Och kanske med extra värk också? 
Nu försöker jag komma ihåg 5-HTP-tillskott (förstadie serotonin) och MSM. Hoppas det ska kunna stötta upp och ta mig genom vintern. Vad som ska ta mig genom klimakteriet vete sjutton.

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. kallas för Blue Monday syndrome.. dvs i måndags var lixom själva höjdpunkten/lågvattnet för mående enligt allmenackan!

Det mesta tyder på att vi borde gå i ide lixom brunbjörnar.. eller flytta till sydligare breddgrader?

Trösten att allt blir bättre.. om tre månader!:o

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som annars alltid är mycket morgonpigg och vaknar innan klockan ringer har nu blivit utbytt mot en morgonzombie-_-.

Är det så här det är att leva som morgontrött..?

För några veckor sedan hade jag en period på ca tre veckor som jag svettades kopiösa mängder varje natt.

Det gjorde jag aldrig ens under mina år med värmevallningar(dagtid) som har passerat för länge sedan. Äckligt, jobbigt, konstigt.

Nattsvettningarna försvann för precis en vecka sedan och nu sover jag som en nerklubbad prinsessa hela natten och börjar fundera på snooze-knappen när larmet går.

Jäsp-_-.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte igen mig själv. Och det är ett jäkla kämpande med att vara så att andra känner igen mig... SAD har jag levt med i många år men detta tillägg vet jag inte hur jag ska hantera. Och jag är inte ens framme än..?! ?

Min sömn är också helt ur fas. När jag har uppehåll med krämen börjar jag vakna vid 3-snåret och är pigg strax efter kl.4. När jag smörjer är det som du säger, Drakulla, jag sover som klubbad...

(Jag tog bort halva förra inlägget, om nån noterade detta.)

• Gilla 5
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker verkligen du borde testa med östrogen. Vis av egen erfarenhet. Testa divigel eller plåster. Jag hade en tidig menopaus. 46 år ca. Slutade sova och stod och hulkade i skogen på morgonen på hundpromenaden. Sömnen kom tillbaka successivt och hulkade försvann. Ledvärken minskade. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blue Monday och företagsbetald utbildning är lixom ingen bra kombo känner jag!

Kan man inte lagstifta om att allt sådant skall förläggas efter midsommar.. eller iallafall Påsk?

Jag är lite inne på om Testosteronkräm kan vara något, för mig?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Zepp sade:

Testa så får du svar. Jag tror att det kan vara  bra för dig.:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på dina besvär Zepp. Men har träffat på en del män i arbete och privat som behövt extra testosteron. Den man jag lever med hade nattliga svettningar ett par år. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zepp sade:

Du har förmodligen redan koll på detta men...

Eric Berg förklarar här hur testosteronnivån sjunker i förhållande till östrogenet som ökar med åldern för män.

Att äta extra mycket champinjoner, selleri, persilja, broccoli mm ska tydligen vara testosteronhöjande.

https://www.youtube.com/watch?v=DwXJ9s7CfxM

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎01‎-‎17 at 08:18, MariaF sade:

Jag känner inte igen mig själv. Och det är ett jäkla kämpande med att vara så att andra känner igen mig... SAD har jag levt med i många år men detta tillägg vet jag inte hur jag ska hantera. Och jag är inte ens framme än..?! ?

Min sömn är också helt ur fas. När jag har uppehåll med krämen börjar jag vakna vid 3-snåret och är pigg strax efter kl.4. När jag smörjer är det som du säger, Drakulla, jag sover som klubbad...

(Jag tog bort halva förra inlägget, om nån noterade detta.)

Så här gör jag (just nu):

Progesteronkräm 2x200 mg/dygn (Onas 10%), kontinuerligt, inget uppehåll , gjort länge nu (1.5 år)

2x1 st A-Ma-Ta Pueraria Mirifica Pure (fytoöstrogen, Female Balance shop), tog helt bort mina vallningar nattetid, Hormoni.se skriver att det är något man kan testa innan man går på det tunga artelleriet (östrogen), började med detta i höstas

4x2 KSM-66 (Ashwagandha från Life, en adaptogen för att bli piggare), började innan jul

2 kryddmått MSM (+ c-vitamin, precis börjat för att få bukt med ledvärk och torra ögon)

Ja, och allt annat som jag fortsätter med... (D-vitamin, omega-3, B-komplex, K2)

Det finns något som heter QuickTest att beställa på nätet där man kan kolla om man är i klimakteriet (mäter FSH, om det är mycket förhöjt är det ett tecken på att inte äggstockarna svarar på signalen och det produceras inte tillräckligt med östrogen). Gjorde detta test och det var negativt för mig (har ju fortfarande mens, fast oregelbundet, så inte förvånad). Jag var nämligen också ganska säker på att det var dags för östrogen. Säger inte att det inte skulle hjälpa, men det finns ju annat att testa först.

Som alltid får vi vara våra egna försökskaniner! Det finns en facebook-grupp som heter "Klimakteriekärringar", där kan man ventilera olika krämpor. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, PiaB sade:

Progesteronkräm 2x200 mg/dygn (Onas 10%), kontinuerligt, inget uppehåll , gjort länge nu (1.5 år)

Idag är jag aningen piggare/gladare. Kanske ska ta en svag dos istället för uppehåll?

On 2018-01-17 at 12:44, singoalla sade:

Jag tycker verkligen du borde testa med östrogen.

Eftersom jag har hyfsat regelbunden mens inbillar jag mig att jag fortfarande har östrogen, om än lägre nivåer än tidigare. Men säker är jag inte förrän jag mätt förstås.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, MariaF sade:

Idag är jag aningen piggare/gladare. Kanske ska ta en svag dos istället för uppehåll?

Eftersom jag har hyfsat regelbunden mens inbillar jag mig att jag fortfarande har östrogen, om än lägre nivåer än tidigare. Men säker är jag inte förrän jag mätt förstås.

Tror absolut på att smörja utan uppehåll när man är i förklimakteriet. Hur stor dos tar du? Om man upplever problem med progesteronkrämen beror nog det oftast på att man tar för låg dos.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maria jag hade mens men den var ibland oregelbunden. Kort eller långt emellan. Sista två åren ingen mens på vintern men juni, juli och augusti.Så ljuset påverkar nog hormonerna en hel del.Men som sagt har du en rädsla för att ta östrogener? Sjukdom i släkten? Divigel är det mildaste vad jag förstått. Går ju inte via levern som oralt gör. Ingen eller liten trombosrisk. Använder du bioidentiskt östrogen och progesteron ingen bröstcancerrisk.Jag är nu 63 och använder divigel än men i lägsta dos 0,5 mg. Tar inget progesteron längre , får migrän av det.Går på ultraljud vartannat år för att kolla livmoderslemhinnan. Och Maria humöret blir också bättre och jämnare. Hyn blir bättre inte så rynkig.Ju tidigare man börjar bättre enligt experterna om man har besvär. Lycka till!

Glömde en sak. Vad jag förstått är det svängningarna i hormonerna som ställer till det. När östrogenet svänger följer ju serotoninet med. Må bra hormonet.För mig blev det tydligt när jag fick en jämn tillförsel av östrogen.

Redigerad av singoalla
Glömde en sak.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, singoalla sade:

Maria jag hade mens men den var ibland oregelbunden. Kort eller långt emellan. Sista två åren ingen mens på vintern men juni, juli och augusti.Så ljuset påverkar nog hormonerna en hel del.Men som sagt har du en rädsla för att ta östrogener? Sjukdom i släkten? Divigel är det mildaste vad jag förstått. Går ju inte via levern som oralt gör. Ingen eller liten trombosrisk. Använder du bioidentiskt östrogen och progesteron ingen bröstcancerrisk.Jag är nu 63 och använder divigel än men i lägsta dos 0,5 mg. Tar inget progesteron längre , får migrän av det.Går på ultraljud vartannat år för att kolla livmoderslemhinnan. Och Maria humöret blir också bättre och jämnare. Hyn blir bättre inte så rynkig.Ju tidigare man börjar bättre enligt experterna om man har besvär. Lycka till!

Glömde en sak. Vad jag förstått är det svängningarna i hormonerna som ställer till det. När östrogenet svänger följer ju serotoninet med. Må bra hormonet.För mig blev det tydligt när jag fick en jämn tillförsel av östrogen.

Hm, kanske borde gå till en gyn och få östrogen utskrivet ändå..? Min mens är oregelbunden på alla sätt. Ibland långt emellan, ibland konstanta blödningar i 3-6 veckor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, singoalla sade:

Så ljuset påverkar nog hormonerna en hel del.Men som sagt har du en rädsla för att ta östrogener?

Nej, jag har absolut inget emot att ta östrogen av bioidentisk sort utan det är mer att jag har förstått att jag har tillräckligt med östrogen så länge mensen är regelbunden. Kan ju ha missuppfattat det. Att alla hormonerna sitter ihop är väldigt påtagligt. Vintertröttheten och mina låga serotoninnivåer har alltid ställt till det men någon sådan här vinter har jag aldrig upplevt. Jag har läst att det är bra att börja tidigt och det kanske är lika bra att söka för det. Eller åka till Spanien där östrogenet är receptfritt... Vore ju rätt okej... 

8 timmar sedan, PiaB sade:

Tror absolut på att smörja utan uppehåll när man är i förklimakteriet. Hur stor dos tar du? Om man upplever problem med progesteronkrämen beror nog det oftast på att man tar för låg dos.

Jo, det har jag hört med men jag mår bra mycket bättre även av en låg dos. 2% kräm använder jag. Smörjschema: 1ggr/dag dag 5-13, 2ggr/dag dag 14-24, 3ggr/dag dag 25 så kommer mensen dag 26. Det var så den kom av sig själv när jag började och har jag förstått kurvorna rätt spikar progesteronet just det sista innan mens. Höjer jag dosen från två till tre gånger om dagen tidigare i cykeln kommer blödningen direkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 18.1.2018 at 16:12, PiaB sade:

Haha, om man läser om MSM så verkar det vara rena mirakelmedlet! :D Så här skriver Dr Axe:

https://draxe.com/msm-supplement/

Ska öka på så jag kommer upp i 2-3 tsk iallafall.

hej, är ny här.

Jag tar MSM...först tog jag 2 tsk/dag men fick huvudvärk från helvetet (har nästan aldrig huvudvärk), sen drog jag ner till 1tsk(dygn och nu går det bättre. Men klimakteriebesvär stannar

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det nån här som har blivit av med klimakteriebesvär eller har det blivit bättre genom LCHF?

Jag inbillar mig att med mindre kolhydrater tar värmevällningar av... lite...men bara lite. Jag hatar allt det där. Har blivit fet, har värmevallningar, orkar inte mkt, kan aldrig sova, fick psoriasis, hårutfall, djup depression och andra hudproblem, hormonterapi hjälper inte ett dugg och allt efter har haft mens från helvetet i över 33 år fast jag aldrig ville ens har barn. Känns väldigt orättvist...nja, sorry, vill inte klaga. Men nånting måste ju hjälpa?

Är inne i mitt tredje år nu med klimakteriet (aka helvete ;))

• Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, Sonja sade:

Finns det nån här som har blivit av med klimakteriebesvär eller har det blivit bättre genom LCHF?

Jag inbillar mig att med mindre kolhydrater tar värmevällningar av... lite...men bara lite. Jag hatar allt det där. Har blivit fet, har värmevallningar, orkar inte mkt, kan aldrig sova, fick psoriasis, hårutfall, djup depression och andra hudproblem, hormonterapi hjälper inte ett dugg och allt efter har haft mens från helvetet i över 33 år fast jag aldrig ville ens har barn. Känns väldigt orättvist...nja, sorry, vill inte klaga. Men nånting måste ju hjälpa?

För egen del inbillar mig att bra mat alltid ger lindring till allt möjligt men vad som är bra mat diskuteras ju så det är inte lätt att definiera. Jag har ätit LCHF i 7år nu men bara haft känningar av klimakteriet sedan 1,5år. varav jag smort progesteron det sista året. Använder du någon form av hormoner, östrogen (östradiol), progesteron eller DHEA (förstadiet till testorsteron och östrogen) just nu?  Vilken sorts hormonterapi har du testat? 

I en löpargrupp på facebook berättade en kvinna att hon håller sina vallningar i schack med s.k. MAF-träning (lågintensiv träning, vi har en tråd här i forumet för det med... ;) ). Som jag förstod "maffar" hon 3-5km varje dag och detta håller vallningarna, om inte borta, så i alla fall mindra påtagliga.

Som du beskriver dina problem (om än kortfattat) tycks du ha hamnat i en ond spiral av biokemiskt kaos som du behöver hjälp med. Jag förmodar att du läst både här och där men om du inte redan läst dem så kolla Mia Lundins "Kaos i kvinnohjärnan" och Martina Johanssons "Hormonbibeln 2.0". Martina hade ett inlägg i höstas (aug/sept?) om hur man med hjälp av fettinlagringen kan hitta ledtrådar till vilka hormoner som är mer dominanta än andra.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, MariaF sade:

För egen del inbillar mig att bra mat alltid ger lindring till allt möjligt men vad som är bra mat diskuteras ju så det är inte lätt att definiera. Jag har ätit LCHF i 7år nu men bara haft känningar av klimakteriet sedan 1,5år. varav jag smort progesteron det sista året. Använder du någon form av hormoner, östrogen (östradiol), progesteron eller DHEA (förstadiet till testorsteron och östrogen) just nu?  Vilken sorts hormonterapi har du testat? 

I en löpargrupp på facebook berättade en kvinna att hon håller sina vallningar i schack med s.k. MAF-träning (lågintensiv träning, vi har en tråd här i forumet för det med... ;) ). Som jag förstod "maffar" hon 3-5km varje dag och detta håller vallningarna, om inte borta, så i alla fall mindra påtagliga.

Som du beskriver dina problem (om än kortfattat) tycks du ha hamnat i en ond spiral av biokemiskt kaos som du behöver hjälp med. Jag förmodar att du läst både här och där men om du inte redan läst dem så kolla Mia Lundins "Kaos i kvinnohjärnan" och Martina Johanssons "Hormonbibeln 2.0". Martina hade ett inlägg i höstas (aug/sept?) om hur man med hjälp av fettinlagringen kan hitta ledtrådar till vilka hormoner som är mer dominanta än andra.

Ja, det är så här: jag äter för det mesta paleo/LCHF/artegen föda sen många år (egentligen när jag lämnade barnhemmet för 30 år sen), dock har jag mina utsvängningar på vissa heldagar osv...nja, ni vet. Är själv näringsrådgivare och inbillar mig att jag äter bra mat, inga fabrikat och allt självlagrad från grunden utan extras.

Jag tar eller har tagit progesteron och östrogen som min gynekolog föreslog, efter tre månaders mätning visade sig att de hormoner gör inget eftersom de hamnar nånstans men inte där de ska. Jag är inte pro hormoner (det förlänger ju det eller så kommer det senare iallafall..) så jag slutade pga oxo att progesteron gjorde mig så trött att jag knallfall sov på direkten (det var iallafall en raktion som jag inte har ofta)...

Träning: PWs och normala promisar, styrketräning och simning gör jag...hjälper inte ett dugg...inte mot vallningar. Inte mot insomnia...

Har läst  Martina Johanssons Hormonbibeln 1 och 2.0 (har läst alla hennes böcker) men jag lever redan som det rekommenderas. Är östrogendominant (det visste jag). Dessutom tar jag allt möjligt mot jävla psoriasis som gör mig galen (VitD, AIP, gurkmeja (kurkurmin), kokosolja, teer, skolmedicin (deflatop, kortison), äpplevinäger, MSM, glutamin och gud vet....har dietmässigt provat: mejerifri, äggfri, glutenfri, laktosfri, mer kolhydrater, mindre kolhydrater, strikt paleo, strikt LCHF, fasta...egentligen allt. Äter jag mkt strikt LCHF är jag hungrig hela tiden (nej, ingen törst), varför vet jag inte.

Måste tillägga att jag är en nonresponder: de flesta terapier, medicin, supplementer verkar inte, har aldrig avgiftningsbesvär (t.ex. när jag slutade röka för några år sen), svarar inte på koffein eller väldigt långsamt på alkohol, de flesta värkemedicin hjälper inte heller, så därför hjälper inte heller hormonerna antar jag. Men är förutom psoriasis och klimakteriet aldrig sjuk (sista gången var 1992), det är iallafall nånting :)

• Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Sonja sade:

Ja, det är så här: jag äter för det mesta paleo/LCHF/artegen föda sen många år (egentligen när jag lämnade barnhemmet för 30 år sen), dock har jag mina utsvängningar på vissa heldagar osv...nja, ni vet. Är själv näringsrådgivare och inbillar mig att jag äter bra mat, inga fabrikat och allt självlagrad från grunden utan extras.

Jag tar eller har tagit progesteron och östrogen som min gynekolog föreslog, efter tre månaders mätning visade sig att de hormoner gör inget eftersom de hamnar nånstans men inte där de ska. Jag är inte pro hormoner (det förlänger ju det eller så kommer det senare iallafall..) så jag slutade pga oxo att progesteron gjorde mig så trött att jag knallfall sov på direkten (det var iallafall en raktion som jag inte har ofta)...

Träning: PWs och normala promisar, styrketräning och simning gör jag...hjälper inte ett dugg...inte mot vallningar. Inte mot insomnia...

Har läst  Martina Johanssons Hormonbibeln 1 och 2.0 (har läst alla hennes böcker) men jag lever redan som det rekommenderas. Är östrogendominant (det visste jag). Dessutom tar jag allt möjligt mot jävla psoriasis som gör mig galen (VitD, AIP, gurkmeja (kurkurmin), kokosolja, teer, skolmedicin (deflatop, kortison), äpplevinäger, MSM, glutamin och gud vet....har dietmässigt provat: mejerifri, äggfri, glutenfri, laktosfri, mer kolhydrater, mindre kolhydrater, strikt paleo, strikt LCHF, fasta...egentligen allt. Äter jag mkt strikt LCHF är jag hungrig hela tiden (nej, ingen törst), varför vet jag inte.

Måste tillägga att jag är en nonresponder: de flesta terapier, medicin, supplementer verkar inte, har aldrig avgiftningsbesvär (t.ex. när jag slutade röka för några år sen), svarar inte på koffein eller väldigt långsamt på alkohol, de flesta värkemedicin hjälper inte heller, så därför hjälper inte heller hormonerna antar jag. Men är förutom psoriasis och klimakteriet aldrig sjuk (sista gången var 1992), det är iallafall nånting :)

När du testade östrogen och progesteron, var det oralt eller via huden? Tänker att om det var oralt så har du problem med metabolismen i levern. Östrogen är ju bioidentiskt i Sverige, men progesteronet du använde, var det bioidentiskt? Många får ganska stora besvär av gestagener har jag förstått (syntetiskt progesteron).

Inte konstigt att du mådde dåligt när du började med 2 tsk MSM/dag! Rekommendationen är att börja med 1 krm... Jag är efter 1.5 vecka uppe i 3 krm och jag tycker jag ökat snabbt. Hela förra vecka var jag jättetrött och även vissa kvällar illamående. Hoppas på att må bättre den här veckan.

Kanske att LCHF/paleo inte minskar klimakteriebesvär för alla, men jag tror det gör att jag hittills har ganska små besvär (peppar, peppar) jämfört med många andra jag hör talas om. Om du är med på facebook så finns det en väldigt bra grupp där som heter Klimakteriekärringar. Testa att gå med där! Många där har mycket svåra besvär och kanske kan du få några tips.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, PiaB sade:

När du testade östrogen och progesteron, var det oralt eller via huden? Tänker att om det var oralt så har du problem med metabolismen i levern. Östrogen är ju bioidentiskt i Sverige, men progesteronet du använde, var det bioidentiskt? Många får ganska stora besvär av gestagener har jag förstått (syntetiskt progesteron).

Inte konstigt att du mådde dåligt när du började med 2 tsk MSM/dag! Rekommendationen är att börja med 1 krm... Jag är efter 1.5 vecka uppe i 3 krm och jag tycker jag ökat snabbt. Hela förra vecka var jag jättetrött och även vissa kvällar illamående. Hoppas på att må bättre den här veckan.

Kanske att LCHF/paleo inte minskar klimakteriebesvär för alla, men jag tror det gör att jag hittills har ganska små besvär (peppar, peppar) jämfört med många andra jag hör talas om. Om du är med på facebook så finns det en väldigt bra grupp där som heter Klimakteriekärringar. Testa att gå med där! Många där har mycket svåra besvär och kanske kan du få några tips.

Progesteron oralt och östro via huden...vet inte om det är bioindentiskt för att vara ärlig...och jag bor inte i Sverige, vet inte vad brukas här i Tyskland.

Nja, jag följer mest Marina Johanssons lite 'dramatiska' rekommendationer eller testar detta. Jag tar en tsk/dygn och väntar se vad detta kommer att göra.

Tack, jättebra tips med FB, ska kolla upp det! TACK! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att sista utskicket från Hormoni kan vara av intresse. Speciellt fråga 2.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, singoalla sade:

Tror att sista utskicket från Hormoni kan vara av intresse. Speciellt fråga 2.

Vad är hormoni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Sonja sade:

Vad är hormoni?

En väldigt intressant och informativ websida. Sylvia, tjejen som driver den, har själv gått igenom en rejäl hormonresa pga ofrivillig barnlöshet. Man behöver registrera sig för mailutskicken för att kunna läsa allt men det är kostnadsfritt. http://hormoni.se

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg