DRAKULLA

Att övervintra klimakteriedimman...

Recommended Posts

Det är Moodmamas bipacksedel som säger att man inte ska smörja kontinuerligt för då "kan man få andra problem". Dock har jag noterat att det bara står på den starkare krämen så ja, jag har testat att smörja med den svagare när jag borde ha uppehåll (enligt principen smörja 2 av 4 veckor i menscykeln). Jag gör så att jag slutar några dagar, sedan smörjer jag den svagare krämen tills det är dags för den starkare. Min cykel är bara 3v så jag gissar lite käckt hur många dagar av varje som blir lagom. Brukar märkas på sömnen och humöret... Just nu märks inte problematiken så mycket eftersom jag blivit mer i balans av kinesiolog-behandlingarna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, MariaF sade:

Det är Moodmamas bipacksedel som säger att man inte ska smörja kontinuerligt för då "kan man få andra problem". Dock har jag noterat att det bara står på den starkare krämen så ja, jag har testat att smörja med den svagare när jag borde ha uppehåll (enligt principen smörja 2 av 4 veckor i menscykeln). Jag gör så att jag slutar några dagar, sedan smörjer jag den svagare krämen tills det är dags för den starkare. Min cykel är bara 3v så jag gissar lite käckt hur många dagar av varje som blir lagom. Brukar märkas på sömnen och humöret... Just nu märks inte problematiken så mycket eftersom jag blivit mer i balans av kinesiolog-behandlingarna.

Enligt Moodmamas bipacksedel ska jag inte använda den starkare krämen överhuvudtaget, då jag inte har nån livmoder kvar/är i klimakteriet. Jag har dock använt Onas kräm, upp till 800 mcg/dag och mått bra på det. Man har väl ännu högre halter progesteron under graviditeten, om jag inte missminner mig, och jag har alltid mått som en prinsessa när jag varit gravid.

Följaktligen så använder jag den starkare krämen ändå, ungefär 1,5 pump på morgonen. Kombinerar med 2 pump DHEA på kvällen för att hjälpa upp de andra hormonerna, samt 50 mcg Estradotplåster (östrogen). Tycker faktiskt att hormonerna börjar närma sig där de bör vara nu, om jag ser på mående och vikt. Det jag möjligen kan ha synpunkter på fortfarande är min bristande lust/förmåga. Jobbar vidare på den! Nu har jag börjat med KSM66, tror jag det heter... Får se om det ger resultat...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DHEA har jag kört i perioder men inte märkt nån skillnad.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste erkänna... Märkte ingen skillnad när jag slutade med progesteronkrämen (tidigare 400 mg/dygn). Skulle förmodligen kunna sluta med diverse tillskott, men när man mår okej vågar man ju inte testa.

Äter tex också KSM66 (och mår bra), Femarelle recharge (och mår bra, typ), Membrasin (kan ha linserna dygnet runt även om ögonen känns lite torra). Dyrt är det ju...

Har varit och tagit hormonprover hos Sokolova nu (progesteron på måndag). Får se vad de visar. När jag ställde mig i kö till kliniken i våras hade jag svåra vallningar på nätterna och sov uselt, hade värk i flertalet leder. Sedan kom mensen tillbaka (efter 6 månaders uppehåll) och vallningarna försvann nästan helt och värken i kroppen bättre. Och nu var jag framme i kön!

Det där med hormoner är knepigt. 😋

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det är flera faktorer som samverkar; Om man inte mår bra av olika skäl så kan det förstärkas av klimakterieförändringarna och vice versa. För det finns kvinnor som inte märker mycket alls, alltså GÅR det att ta sig igenom "obemärkt". Tillskott kan ju hjälpa till att balansera men man kanske faktiskt inte behöver dem för jämnan. Ben Lynch skriver i boken "Dirty Genes" just om detta med kosttillskott och vikten av att känna efter om man behöver dem. Tror det gäller hormontillskotten också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, PiaB sade:

Måste erkänna... Märkte ingen skillnad när jag slutade med progesteronkrämen (tidigare 400 mg/dygn). Skulle förmodligen kunna sluta med diverse tillskott, men när man mår okej vågar man ju inte testa.

Äter tex också KSM66 (och mår bra), Femarelle recharge (och mår bra, typ), Membrasin (kan ha linserna dygnet runt även om ögonen känns lite torra). Dyrt är det ju...

Har varit och tagit hormonprover hos Sokolova nu (progesteron på måndag). Får se vad de visar. När jag ställde mig i kö till kliniken i våras hade jag svåra vallningar på nätterna och sov uselt, hade värk i flertalet leder. Sedan kom mensen tillbaka (efter 6 månaders uppehåll) och vallningarna försvann nästan helt och värken i kroppen bättre. Och nu var jag framme i kön!

Det där med hormoner är knepigt. 😋

Tror kanske inte det är så konstigt. Sista två åren hade jag mens under juni,juli och augusti. Sedan borta resten av året.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Cederulla sade:

Tror kanske inte det är så konstigt. Sista två åren hade jag mens under juni,juli och augusti. Sedan borta resten av året.

Glömde säga att ljuset under sommaren påverkar oss mer än vad vi tror...

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

och tänker hamstra bioidentiskt progesteron.

Det går fortfarande att få tag i i Sverige. Östrogen är betydligt svårare... :(

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte oralt bioidentiskt progesteron finns. Det förespråkas om man använder östrogen. 

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Det går fortfarande att få tag i i Sverige. Östrogen är betydligt svårare... :(

Oj då, jag som precis börjat med Estradot! Eller vilken variant är det som är svår att få tag på? Hur länge håller sig plåster, mån tro? Kanske ska hamstra sådana..?

Själv väntar jag på att min licensansökan på Utrogest ska gå igenom. Tar en förfärlig tid. Smörjer med progesteronkräm under tiden.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns östrogen! Vet inte riktigt vad Maria syftar på. 

Har läst i Klimakteriekärringar-gruppen på FB att det är problem med många plåstervarianter. Verkar vara slut på de flesta apotek... Även on-line.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det visste jag inte. Använder själv Divigel och det har då ännu inte varit ngt problem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Progesteron är receptfri och därmed lättare att få tag i, östrogen är receptbelagd och det är inte alltid man får det man vill ha (typ plåster istället för tabletter).

Varför ska man ta progesteron oralt med östrogen? Jag vet att man behöver ta progesteron med östrogen för att framkalla en blödning men både vad gäller östrogen och progesteron har jag uppfattat att plåster/kräm utvärtes är bäst för det går inte via levern? Men vad vet jag, jag får ju inte ens träffa en doktor... (Jag är inte bitter, som Robert Gustafsson sa i sin imitation av Kenny Bräck. ;))

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att det gjorts studier som visar att dessa skyddar livmoderslemhinnan. Mkt möjligt att transdermalt också gör det men vad jag vet finns inga studier än som visat på det. På Mia Lundins hemsida fanns referenser på studier. Nu görs sidan om så jag kan inte länka referenserna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att det gjorts studier som visar att dessa skyddar livmoderslemhinnan. 

Det är det jag uppfattat att man gör bäst med progesteron genom huden men det är väl som vanligt, man hittar lite olika svar på olika ställen. Jag läser det mesta på engelskspråkiga siter och hormoni.se.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna på avsnitt 107 i Klimakteriepodden med Åsa Melin som gästas av Hilde Löfquist.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Cederulla sade:

Lyssna på avsnitt 107 i Klimakteriepodden med Åsa Melin som gästas av Hilde Löfquist.

Ja, hon tycker att östrogen helst ska tas via huden, men progesteron oralt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hercare lade ut information om skattning av klimakteriebesvär på sin facebook-sida. Det var intressant. De har skrivit lite de senaste dagarna om frustrationen över bristen på kunskap och förståelse som många kvinnor möter trots att kunskap faktiskt finns.

9 av 11 är rätt "bra" väl?! :P

https://www.facebook.com/hercarekvinnoklinik/photos/pcb.575830796343894/925309454564360/?type=3&theater&ifg=1

01.thumb.png.ed62e6923b47f4c4e3fb7af753b2b4af.png

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det behöver pratas och upplysas mer om klimakteriet!

Jag tror de flesta har hört talas om värmevallningar, torra slemhinnor och humörsvängningar men få anar nog att det kan påverka oss på så många områden och att det kan pågå under flera års tid mer eller mindre. Flera av symtomen är ju inte glasklara direkt och kan även ha andra orsaker.  I denna ålder mixas detta ofta med kroppsliga åkommor, stress på jobbet och behövande anhöriga.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det behöver verkligen lyftas upp på agendan! Jag har ju den tron att om det vore män som drabbades av klimakterierbesvär i samma omfattning, så skulle forskningen ha nått mycket längre...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja det behöver verkligen lyftas upp på agendan! Jag har ju den tron att om det vore män som drabbades av klimakterierbesvär i samma omfattning, så skulle forskningen ha nått mycket längre...

Mmm och om män kunde föda barn skulle mannen föda 1 barn. Sedan blev det stopp.

Dock kan gubbsjukan eller den manliga hormonomställningen yttra sig lite annorlunda tex : köpa ny cabbe illröd färg, bre på med extraordinära kläder börja sola som en tok.. och ha lite svårt med insikten om att 25-åringar inte riktigt faller ens för den mest aktive gymmande mannen, oavsett att musklerna glänser på det ytligt spända skinnet, och alla tekniska prylarna som den handlat hem som en tok, som substitut aldrig ändå kan mäta sig med att han tyvärr "inte orkar så mycket" som han vill... signalera. 

Dvs mäns klimakteriefas kan absolut ansamla sig kring punkt nr 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11. 

Män är så sett lite mer taktiska.. det kan taga många år från att initialt inse sig vara inte lika kraftfull.. men dölja det (men varför.. skam? en stark karl reder sig själv syndrom?) .. fram till 50.. men även i 50-års spannet , fortsatt bete sig som glättig tonåring och flasha vader, som är synbart inte alls "lika sexiga" trots.. tid på gymmet 5 dgr/v eller bara för att "musklerna syns" . Sedan kan de börja slappna av lite.. men då kanske känna.. det som ett "nederlag", eller när de inser att prostatakörteln tyvärr.. sackar. 

Män har också besvär, men jag tror de lider mer i det tysta, de känslor som väcks i mannen vid hans klimakteriefas.. kräver att han därmed lyfter upp sitt kön, bokstavligen på dags-agendan.. vilket ju är av förståeliga skäl, nog olustigt. Vilja vara brunstig som alla de andra tjurarna, men inte ha driven. 

Men beror på personligheten, en äventyrare? Vars glädje är att vara aktiv , men upplever hinder är också motiverad att hälso-optimera sig på annat sätt än den enfaldige knegaren som alltid mest gjort som man ska och inte tagit för sig, lydande och kan bli mer vilsen? när klimakteriet slår till.. ?

Kvinnor behöver inte "vara brunstiga" för kvinnor har aldrig haft det primära syftet i social kontext -  så för oss är det inte förbundet med samma känsla "av brist" , däremot jobbbigt irriterande att drabbas av ymniga akuta svettningar och annat ur listan.

Kvinnans sensualism, menar jag, snarare ökar.. efter klimakteriet.. eller förstärks, och sensualism och sexualitet är ju inte riktigt alltid samma även om sammanstrålar ibland. Så beror som alltid, på vilken personlighet det handlar om, är det husfadern.. är det sportaren, är det smickraren, är det knegaren är det Mr Adonis.. listan är lång.

En man, är sig aldrig den andre lik - min fasta övertygelse. Så också med kvinnor. Det är vedertaget att klimakteret drabbar hemskt olika. 

Så jag vill inte ha sagt att alla män automatiskt är gubbsjuka penisförlängare, absolut inte.. däremot tror jag, att de kan tystna.. och förminska sig lite tyvärr , än vad som hade eventuellt varit bättre för dem, att ha fler beröringspunkter i communities.. där de öppet kravlöst och spontanare.. ev. kan slippa känna sig värdelösa av fysiologiska besvären. 

Men ändå, väl vid 50 eller 60.. tror jag ändå att merparten män långsamt men säkert, finner sitt nya livsvillkor och gör sig vän med en "ny mans-identitet", som inte längre betäckare.. den kraftfulla kalufsen som ger virilitet.. har tunnats ut.. så den kan inte längre locka på samma sätt.. utan mer som en man och då menar jag som en man som är människo-man eller mänsklig istället för köns-styrd och separat skild från kvinna utifrån sitt kön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte HD:n vid 48... Är det ett uttryck för Freudianskt penisavund, alltså...? 🤔

(HD=Harley Davidsson, amerikanskt motorcykelmärke)

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Jag köpte HD:n vid 48... Är det ett uttryck för Freudianskt penisavund, alltså...? 🤔

Och jag köpte också HD igen fast vid 53... antar att jag kvalificerar mig till den patetiska förbrukade mannen som försöker flexa sina slitna rynkiga muskler för att fånga en 25 åring ;)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Cleppa sade:

fånga en 25 åring

jojo  😉

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ingenting om övergångsåldern men det är väl hormoner som går ned/upp eller nått? Hjälper det inte att ta extra hormoner för det man "förlorat"? För att slippa må dåligt osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar inte att verka nedvärderande. Märkte att det såg så ut på inlägget, vet bara inte så mkt om ämnet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Mig sade:

Jag vet ingenting om övergångsåldern men det är väl hormoner som går ned/upp eller nått? Hjälper det inte att ta extra hormoner för det man "förlorat"? För att slippa må dåligt osv?

Japp! Det är hormonerna som ändras. Man kan få syntetiska eller bioidentiska hormoner att använda men det räcker/funkar inte för alla. Många behöver prova sig fram med olika hormoner/hjälpmedel. Enbart sömnproblemen som jag tror de flesta får på något sätt kan vara ett stort problem i sig. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Cleppa sade:

Och jag köpte också HD igen fast vid 53... antar att jag kvalificerar mig till den patetiska förbrukade mannen som försöker flexa sina slitna rynkiga muskler för att fånga en 25 åring ;)

Fast vi har ju sett dina muskler i keto-tråden så du får nog jobba lite på rynkigheten... ;)

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grovt sammanfattat, ( länken, kanske för enkel.. men man behöver inte göra det enkla svårare än det är, min åsikt) , att bli-ett-med-sin-kropp.. oaktat vid vilken ålder.. 20 bast elastisk kropp, eller klimakteriekropp 50 + eller 40 - ,  där ligament leder brosk celler organ  etc etc.. fått utstå en del kemisk och mekanisk nötning.. genom åren)  men.. inte bara överdrifet ansamlat fett utifrån generellt lägre ämnesomsättning.. utan samtliga punkter man upptänkligen kan komma på.

Och, det behöver inte vara patetiskt - alla med Harley är inte patetiska, även om min snubbe definitivt är stundtals väldigt MC-nördig.. bra vi är särbo, ypperlig lösning på medelålders-valsen, i vårt fall ska tilläggas - det är fullständigt individuellt hur t.ex slapp urinblåsa ex.vis påverkar.. alla behöver inte tena-blöjor.. och dem som behöver.. behöver inte ens må dåligt.. och det kan vara både övergående liksom gå att tränas.

Så det är en facett.. med klimakterium.. en äkta PRISMA som går att se ur flera vrår och perspektiv. Kemiskt inte minst, där det är så individuellt. Men, också .. socialt betingat, som jag var inne på.. och känsligt var det också.

Tant- eller gubbsjuka i farten alls.. läs lite mellan raderna.. det är varje persons egenvärde med sin egenuppskattning, som framfört allamöjligahistorier och behov av att berätta för världen hur "jobbigt" det är, och det finns tiotusentals böcker och berättelser skrivna om hur kvinna mår i denna vad det verkar, nästan raktigenom förhatliga menopaus.. 

Bra att komma ihåg ändå, är att för många infrias inte en enda punkt av uppkomna listor, för andra varenda punkt.. man får ha lite humor med i spelet, det hade jag för att överkomma mina vallningar..  som sagt.. det är enligt mitt holistiska synsätt : naturligt (inte att förväxlas med att det är fjuttigt eller automatiskt a piece of cake.. får man hjärtrubbningar eller dubbelslag eller känner att benskörhet med mera.. gör sig påmint, säger det sig självt att det inte har med nån töntig tantsjuke-etikett eller gubbsjuks-etikett att att göra. 

Men, är det inte ganska underförstått? 🌚 ... jag menar, avbruten sömnrytm.. kul? klart det inte är, är man gubbsjuk för det.. eller för att många känner att ens identitet genomgår ett skifte men löser det på OLIKA sätt och kan man då köpa sig jordenrunt -resa och äventyra sig ur klimakteriet.. isf bingo! bättre än att sitta fast på jobbet och löneslava sig där med vallningar och kämpandet med sina underbetalda arbeten, klart det blir psykologiskt surare att typ sitta fast med en kropp som UPPLEVS strejka..

nej.. men det är populärt att relativisera och dra pop-psykologiska paralleller, det säljer fruktansvärt bra, ät lite sardiner och mandlar gumman.. så ska nog symptomen bli bättre.. smörj dig hit och dit så blir du "friskare" , hmmmm.. vill man köpa det, go on (jag köper inte det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-11 at 23:13, Mig sade:

Hjälper det inte att ta extra hormoner för det man "förlorat"? För att slippa må dåligt osv?

Eller också försöker man som jag, att följa naturens gång och skippa tillförda hormoner, och lära sig acceptera förändringar och anpassa vardagen efter det.

(inga påhopp om att jag är präktig, tack, men vill leva så naturligt som möjligt 💚)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, iAnna sade:

Eller också försöker man som jag, att följa naturens gång och skippa tillförda hormoner, och lära sig acceptera förändringar och anpassa vardagen efter det.

(inga påhopp om att jag är präktig, tack, men vill leva så naturligt som möjligt 💚)

Jag skulle nog vilja ha typ automatgilla på dina inlägg, jag kanske inte alltid håller med 100%, men jag kan inte komma på att jag någonsin ogillat dem 🙂

Något för forumteamet att fixa?
Det senaste är inte helt seriöst bokstavligt menat, men jag brukar verkligen uppskatta dina inlägg.

Se inte detta som ett påhopp om präktighet  😉

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, iAnna sade:

Jag tror att kroppen klarar omställningen bättre om man är i balans i övrigt. Om man har mycket oro, stress eller är sjuk, så tror jag övergången blir betydligt tuffare. Och även om man ständigt jobbar på att må bättre kan den obalans klimakterieförändringarna bidrar med göra det väldigt svårt. Förändringarna i sig är ju också en stressor rent biokemiskt. Och visst kan man vänta ut det, det beror ju på vilka symptom man känner av.
Processen tar 15-20år (även om inte alla de åren är en påtaglig påfrestning) men jag tror att många upplever problem som gör att vardagen blir svår att genomleva. Tyvärr pratas det mest bara om vallningar, som om det vore det enda man drabbas av. När hjärnan stänger ner blir livet tungt och det symptomet blir vi inte ens förvarnade om. :(
Vet inte hur man ska anpassa vardagen när minnet försvinner, man är konstant förbannad eller när livsglädjen är död? Det finns så många varianter. Själv har jag glömt hämta barnen, ge hunden mat och sådant (glömska på jobbet räknas inte i sammanhanget). Dessutom har jag varit på väg ut och kastrera grannen med hans j-vla motorsåg (han är alltid ute och alltid med nån maskin igång) och till och med funderat på att bara lämna familjen och dra. Det sista tack och lov högst tillfälligt och det försvann när jag började med progesteron.
Självklart måste man anpassa sig och göra det man kan; säga nej när det går, välja det viktigaste, hitta stämningshöjare (som t ex träning eller en hobby) osv men när man inser att man behöver hjälp är det guld om/att hjälp finns att få. Min erfarenhet är tyvärr att den är begränsad. Ont om gynekologer och en förkärlek för att skriva ut SSRI istället för östrogen. Som om det är brist på SSRI vi drabbats av...?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, MariaF sade:

Jag tror att kroppen klarar omställningen bättre om man är i balans i övrigt. Om man har mycket oro, stress eller är sjuk, så tror jag övergången blir betydligt tuffare. Och även om man ständigt jobbar på att må bättre kan den obalans klimakterieförändringarna bidrar med göra det väldigt svårt. Förändringarna i sig är ju också en stressor rent biokemiskt. Och visst kan man vänta ut det, det beror ju på vilka symptom man känner av.
Processen tar 15-20år (även om inte alla de åren är en påtaglig påfrestning) men jag tror att många upplever problem som gör att vardagen blir svår att genomleva. Tyvärr pratas det mest bara om vallningar, som om det vore det enda man drabbas av. När hjärnan stänger ner blir livet tungt och det symptomet blir vi inte ens förvarnade om. :(
Vet inte hur man ska anpassa vardagen när minnet försvinner, man är konstant förbannad eller när livsglädjen är död? Det finns så många varianter. Själv har jag glömt hämta barnen, ge hunden mat och sådant (glömska på jobbet räknas inte i sammanhanget). Dessutom har jag varit på väg ut och kastrera grannen med hans j-vla motorsåg (han är alltid ute och alltid med nån maskin igång) och till och med funderat på att bara lämna familjen och dra. Det sista tack och lov högst tillfälligt och det försvann när jag började med progesteron.
Självklart måste man anpassa sig och göra det man kan; säga nej när det går, välja det viktigaste, hitta stämningshöjare (som t ex träning eller en hobby) osv men när man inser att man behöver hjälp är det guld om/att hjälp finns att få. Min erfarenhet är tyvärr att den är begränsad. Ont om gynekologer och en förkärlek för att skriva ut SSRI istället för östrogen. Som om det är brist på SSRI vi drabbats av...?

Håller absolut med om att inträde i klimakteriet med redan etablerad t.ex metabolt problem i botten, verkligen inte är den bästa förutsättningen att "rida ut symptomen på naturligt sätt". 

Vet man med sig att dessutom ha sämre kostvanor, plus livsstil utan motion eller sport så det går åt det passiva hållet.. ja då blir det ju en liksom slagsida där proportionalitet saknas och klimakteriebesvären därför kan upplevas vara i dominans.. 

Många kvinnor som ingår klimakteriet, har tyvärr överdriven och ohälsosam bukfetma.. som eventuellt kan vittna om.. metabolt syndrom. 

Huruvida kvinnor har oputtäckt pre- eller konkret diabetes T2 som spär på symptomen eller inte, är också en fråga.

Men komb. fett + kolhydrater innan eller vid klimakteriet, bäddar för cirkulationsrubbningar och hjärt- kärl problem , andningsbesvär med följd sömnproblem osv, ja t.ex sömnapné. 

Sedan SSRI-preparat. definitivt olämpligt att sätta in, i tron att det gör något för menopausen.. fullständigt obegripligt hur läkare kan resonera ibland, jag blir chockerad över den flagrant systematiserade föreskrivningen av SSRI eller hur ignorant man kan vara mot kvinnor som ingår menopausen. T.o.m healing är bättre än detta SSRI-gift som förstört så många kvinns. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man ung när man kommer i klimakteriet ( innan 45 ca) bör man behandlas med hormoner. Många sjukdomar kan öka och då främst hjärta och kärl.

För övrigt kan det vara så att östrogenbrist kan ge oro, stress och depressioner hos vissa kvinnor.

Jag håller med om SSRI inte ersätter hormontillskott men en del behöver dessa preparat för att leva ett drägligt liv. De kan ha provat allt men utan resultat. Jag till exempel. 

Är man mkt smal kan man också komma in i klimakteriet tidigare. 

Det är också synd att hjälpen ser så olika ut i landet.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Cederulla sade:

Är man ung när man kommer i klimakteriet ( innan 45 ca) bör man behandlas med hormoner. Många sjukdomar kan öka och då främst hjärta och kärl.

För övrigt kan det vara så att östrogenbrist kan ge oro, stress och depressioner hos vissa kvinnor.

Jag håller med om SSRI inte ersätter hormontillskott men en del behöver dessa preparat för att leva ett drägligt liv. De kan ha provat allt men utan resultat. Jag till exempel. 

Är man mkt smal kan man också komma in i klimakteriet tidigare. 

Det är också synd att hjälpen ser så olika ut i landet.

Ja jag läste det flera år senare att vid tidig menopaus, ökade risken för det hjärt-kärl och läste också att för dessa kvinnor fanns ökad risk för kortare livslängd.. wtf?

Jag började få vallningarna vid 42.. höll på i omgångar helt år, sedan uppehåll kanske nåt år och sedan en omgång igen men kortare period typ 2 á 3 månader. 

Ingen oro ångest eller depression, men minns att jag var rastlös, men eftersom det hände så mycket de åren och jag dessutom älskade mitt jobb så kanske allt kamouflerades lite iom att jag jobbade mycket.. hjärtklappningar kan jag inte minnas, har jobbat väldigt olika slags dygnspass och då ingår bl.a kaffe.. nattetid, sedan hade jag några år med bemanningsuppdrag och där kände jag inte heller att jag var särskilt drabbad av hjärt-kärl, ej heller oro etc. 

Vallningarna var däremot helvetiska och sömnen drabbades också litegrand, men inte alltför djävligt ändå.. dock mindre sömn, vilket kan göra en rastlös men som sagt, var så uppe i roligt jobb samt hade rent privat mycket som hände så jag kanske aldrig hade utrymme att "känna efter, eller känna till.. hade aldrig de behoven DÅ.

Nu, när jag är äldre, kan jag däremot sitta och nästan.. leta efter något för något måste man väl ha. Men synd att påstå att jag har hjärt-kärl rubbningar.. och det där med "livslängden p.g.a tidigt klimakterium, det tar jag med en nypa salt. Men även om man inte får leva till 100, 90 eller 80.. så har jag en inställning som är obotlig , jag säger bara . so what! Viktigast är livskvaliteten och att generell hälsostatus och göra något åt det MAN KAN. Om jag sedan dör imorgon, so be it.

Men jag var inte metabolt sjuk, som jag blev här nu för ett par år sedan, men helt annan historia med toppmaxad stress, lite för länge.. och vips blev jag allvarligt överviktig. Hade jag förstås varit överviktig vid klimakterietiden, då tror jag att jag ganska troligt.. hade fått fler besvär, men det är enbart spekulation.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fundering....

Jag undrar om klimakteriebesvär såg likadana ut långt tillbaka i tiden innan vi sög i oss så mycket gifter som idag finns i vår omgivning.

Jag har det senaste året intresserat mig för detox och hörde någonstans(kommer ej ihåg källan, tyvärr) att många av de gifter/tungmetaller vi har samlat på oss under åren kan bidra till obalans av hormoner och därav också ge större besvär i klimakteriet. Svettningar lär vara ett sätt för kroppen att driva ut gifter/tungmetaller som blockerar det naturliga systemet. 

Verkar ganska rimligt när man tänker efter. Jag menar, tungmetaller/gifter ställer ju till med annan oreda i kroppen som t.ex. att hålla fast i oönskat kroppsfett, påverka hjärnan och nervsystemet i negativ riktning, skapa depression, utmattning, bidra till infertilitet mm.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-14 at 13:36, nokenok sade:

Ja visst vore det underbart om man alltid bara kunde låta naturen ha sin gång och finna ro i det. Skulle verkligen önska det och jag är verkligen ingen som vill ta nån form av medikamenter i onödan.  Jag har ätit LCHF = bra mat, sen 2009, så den delen var väl försörjd. Därtill lämpligt med kroppsrörelse, bytte till ett nytt givande arbete med en suverän chef, minskad arbetsbelastning från 100% studier + 100 % arbete till bara 100 % arbete. Allt borde vara optimalt alltså. MEN...att då inte få sova mer än MAX 5 timmar per natt, det blir inte bra i längden... Fler klimakteriesymtom fanns nog också, men inte de klassiska med svettningar/vallningar. Bristen på sömn var dock så uttalad och besvärande att jag, efter test av hormonnivåerna som konstaterade att jag var i klimakteriet, med glädje tog emot bioidentiskt östrogen i form av Estradot plåster. Redan dessförinnan hade jag på eget bevåg börjat med bioidentiskt progesteron i krämform, som hade lindrat vissa andra besvär. Med plåstren blev plötsligt nattsömnen om inte prefekt så åtminstone mycket förbättrad!

Har försökt dra ner på styrkan på plåstren men i dagsläget verkar det vara 75 mcg som passar mig bäst. Kombinerar fortfarande med progesteronkräm. Livet är mycket bättre på många sätt även om allt inte är helt okej. Min bristande libido är till exempel något jag sörjer... Kan inte acceptera att det måste vara en "naturlig" del av det kvinnliga åldrandet...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jag undrar om klimakteriebesvär såg likadana ut långt tillbaka i tiden innan vi sög i oss så mycket gifter som idag finns i vår omgivning.

Jag tror man får gå väldigt långt tillbaka för att hitta smidigare klimakterieövergångar överlag. Kommer ni ihåg Selma, Lilla Fridolfs fru? Jag tror hon helt enkelt är symbolen för en klimakteriekärring som fastnat i obalansen. Eftersom stress tycks förvärra symptomen och fattigdom, krig med andra stammar och sjukdom och liknande säkert stressade det också. Däremot kan säkert symptomen vara annorlunda som du säger iom andra sorters gifter runt omkring.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja visst vore det underbart om man alltid bara kunde låta naturen ha sin gång och finna ro i det. Skulle verkligen önska det och jag är verkligen ingen som vill ta nån form av medikamenter i onödan.  Jag har ätit LCHF = bra mat, sen 2009, så den delen var väl försörjd. Därtill lämpligt med kroppsrörelse, bytte till ett nytt givande arbete med en suverän chef, minskad arbetsbelastning från 100% studier + 100 % arbete till bara 100 % arbete. Allt borde vara optimalt alltså. MEN...att då inte få sova mer än MAX 5 timmar per natt, det blir inte bra i längden... Fler klimakteriesymtom fanns nog också, men inte de klassiska med svettningar/vallningar. Bristen på sömn var dock så uttalad och besvärande att jag, efter test av hormonnivåerna som konstaterade att jag var i klimakteriet, med glädje tog emot bioidentiskt östrogen i form av Estradot plåster. Redan dessförinnan hade jag på eget bevåg börjat med bioidentiskt progesteron i krämform, som hade lindrat vissa andra besvär. Med plåstren blev plötsligt nattsömnen om inte prefekt så åtminstone mycket förbättrad!

Har försökt dra ner på styrkan på plåstren men i dagsläget verkar det vara 75 mcg som passar mig bäst. Kombinerar fortfarande med progesteronkräm. Livet är mycket bättre på många sätt även om allt inte är helt okej. Min bristande libido är till exempel något jag sörjer... Kan inte acceptera att det måste vara en "naturlig" del av det kvinnliga åldrandet...

Liksom hormonomställningen vid barnafödsel kan ge vissa kvinnor hyfsat snabb återgång medan andra kvinnor (bl.a jag) upplevt riktigt påfrestande återgång där kuggarna ska i hjulen igen till  acceptabel rytm som man kan leva med,  väldigt oangenäma och kraftiga pms med den maktlöshetskänslan som kan upplevas.

Du nämner något intressant : libido. Jag anser att det är falskt och liksom du säger svårt att ta till sig. Men jag tror att kvinnor han däremot utveckla sin libido tack och till följd av klimakteriets utfasning, när det "krigiska tillståndet" ebbat ut, helt. Andra erotiska kvaliteter öppnas upp och tror att kvinnan blir mer mottaglig för sensualism jämfört med den fertila mer ettriga målsättningen att föra släktet vidare, då ligger inte sensualismen i framkant utan mer att gänga sig med något virilt (vad gäller heterosexualism).

Har du någon gång varit i kontakt med Tantra?

Om inte.. så rekommenderar jag det å det hjärtligaste! Men har du en partner, är det bra att han involveras.. och nej det är inget flum alls. Tvärtom är det GIVANDE (kan bli ljuvligt) att hitta andra, eller nya spår och triggers emot libiduösa dimensioner, som (ofta) är flera gånger bättre. Men inte så att det står skrivet i neon att det plötsligt regnar sex, som tantra  kan framställas - finns också mycket glättigt skrivet o förklarat om tantra, som fått oförskämt fel rykte! Tantra stärker t.ex sinnesnärvaron och går i flera riktningar. 

Yoga är också gynnande, för den sensuella livskraften. (inom t,ex buddhism, hinduism med esoteriska komponenter.. (låter flum, men det är det inte, är alltså inte "religion" fast det kan verka så)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Gemma sade:

Du nämner något intressant : libido. Jag anser att det är falskt och liksom du säger svårt att ta till sig.

Vad menar du med falskt? För mig är det en tydlig sanning!  Lust och vilja finns men inte förmåga.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Vad menar du med falskt? För mig är det en tydlig sanning!  Lust och vilja finns men inte förmåga.

Jag menar att libido inte är död och begraven sett utifrån klimakterium - klimakteriet som sådant tar inte kål på "libido" ,  i så fall är det andra undderliggande faktorer som sammanstrålar och låter libido komma i skymundan, men inte klimakteriet som sådant, per se. 

Så, vad menar du med förmåga?

Att fas-växlingen till fysiologiskt icke-fertilt tillstånd med kuggar som hackar i maskineriet vid övergången, kan inte "beskyllas" för "förlorat libido" ,  det kan däremot hamna i skymundan - det är det som är falskt att mena att libidiot är "borta" liksom att kvinnor blir asexuella p.g.a klimakteriet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

inte klimakteriet som sådant, per se.

Det är väl ett välkänt faktum att de hormonförändringar som inträffar i klimakteriet kan ha påverkan på libido.

1 timme sedan, Gemma sade:

Så, vad menar du med förmåga?

Förmåga till orgasm, som jag anser har ett stort samband med libido.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Jamtlandstjej sade:

Det är väl ett välkänt faktum att de hormonförändringar som inträffar i klimakteriet kan ha påverkan på libido.

Förmåga till orgasm, som jag anser har ett stort samband med libido.

Ja fast.. "o-förmågan"  till orgasm förekommer också bland tonåringar, 20-åriga 30-åriga kvinnor och högst fertila med fullt aktiv ägglossning , där hormonerna ingalunda är satta ur spel eller på utfasning s.a.s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma, vad menar du då förstör sexlivet/lusten?
Slemhinnor som torkar ut hävdar jag beror på sänkta östrogennivåer (klimakterium), förmågan att "rinna till" tycks också minska av samma skäl men det är alltså inte klimakteriets fel? Att inte reagera på män på samma vis som tidigare oavsett hur mycket dihydrotestosteron de utstrålar har alltså inte med östrogennivåer att göra?
Sedan kan förstås lusten till sex försvinna genom hela livet t ex pga trauma, stress osv (fortplantningen stänger ner när överlevnad prioriteras) men nog sjutton förändras både lust och förmågan?! Inte minst kan man ju sakna lusten att ha lust. Tycker det vore märkligt om sexrealterade symptom sammanfaller med annat för så himla många kvinnor? Eller missförstår jag nåt?

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Gemma sade:

Ja fast.. "o-förmågan"  till orgasm förekommer också bland tonåringar, 20-åriga 30-åriga kvinnor och högst fertila med fullt aktiv ägglossning , där hormonerna ingalunda är satta ur spel eller på utfasning s.a.s.

Men om man hade förmågan innan då?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Gemma sade:

Visst, men min förmåga till orgasm är förändrad jämfört med hur den var innan klimakteriet. Det är vad jag baserar mina teorier på.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Men om man hade förmågan innan då?

Som jag skrev, så finns flera underliggande faktorer som sammanstrålar, klimakteriet PER SE.. tar fortfarande inte död på "libido". En falsk föreställning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg