DRAKULLA

Att övervintra klimakteriedimman...

Recommended Posts

3 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Visst, men min förmåga till orgasm är förändrad jämfört med hur den var innan klimakteriet. Det är vad jag baserar mina teorier på.

Säkert, jag kan säga att jag inte får samma resultat i höjdhopp eller 60-meterslopp som innan klimakteriet. Kan rent motoriskt inte vända mig lika rappt och atletiskt elastiskt heller, det känns i både ben senor och kotor och muskler på "annat sätt" än innan.. och när man närmar sig döden långt senare.. så kommer man knappast ens vilja hoppa runt och idrotta som man "gjort i hela sitt liv".

Man förändras! men det är inte detsamma som att "libidott är dött o begravet" , inte att du kommer med falskt påpstående inte det jag säger, menar enbart att ett libido försvinner inte ur kroppen pg.a klimakterium, det finns tusentals studier som påvisar det. Men att genomgå tuff klimakterieövergång.. kan självklart suga musten ur vem som helst, beroende på grad... min mamma t.ex fick monstruösa besvär vid sitt klimakterium, glömmer jag aldrig...  därefter de värsta åren som ett lamm - men hennes förutsättningar grundvillkor etc, var helt olika än t.ex mina. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Gemma sade:

ett libido försvinner inte ur kroppen pg.a klimakterium, det finns tusentals studier som påvisar det

Kan du visa nån av dem? Jag har bara sett motsatsen...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Jamtlandstjej sade:

Det är väl en blogg vad jag kan se, inte en forskningsrapport...🤔

Men denna med flera läkare , baserar faktiskt sina rapporter utifrån vetenskaplig reliabilitet. Det är absolut inte fiction!

Källor finns, ska bara ge och finna mig lite tid att få fram åt dig  👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en rapport som är en sammanställning av ett flertal vetenskapliga rapporter: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1329556/FULLTEXT01.pdf

Sen drar jag mig tillminnes min egen upplevelse när jag sökte läkare för mina sömnbesvär. Efter lite diskussioner fram och åter och efter provtagning på mina könshormoner, där det konstaterades att jag var i klimakteriet, fick jag bioidentiskt östrogen i form av Estradotplåster. Jag hade opererat bort livmodern några år tidigare också. Jag hade alltså inga "andra" klimakteriebesvär som svettningar och vallningar...

Efter att jag provat plåstret några veckor så upptäckte jag plötsligt något jag inte hade tänkt på tidigare. Ja, jag hade upptäckt tidigare att min klitoris hade "försvunnit", krympt i hop. Jag hade däremot inte funderat speciellt på mina blygdläppar. Men plötsligt så insåg jag att även de hade varit förkrympta för plötsligt var de "tillbaka" i sin tidigare storlek. När jag träffade läkaren nästa gång tog jag upp det och fick det då bekräftat. Han sa att det som visar att en flicka kommer in i puberteten (alltså börjar producera östrogen) är tillväxten av klitoris och blygdläppar! 

I allra högsta grad har alltså klimakteriet en påverkan på libido och sexlusten, då klitoris har en viktig roll i  detta, åtminstone för min del.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämnde för maken att nu är det kris; progesteronkrämen är slut hos leverantören och beräknas komma in först i slutet av april och vem vet om det kommer funka med stängda gränser osv... varpå han vänder sig mot trappan och tjoar upp till barnen -"KIllar! Packa väskorna, vi ska åka på semester!"
Ja, det är faktiskt kris om min sista burk inte räcker... Dessutom är tydligen alla styrkor på östrogenplåster slut på apoteken (det använder inte jag). Vad är det med bioidentiska hormonersättningar eftersom de tar slut? Ser inte tillverkarna behoven? 
Enligt progesteronets bruksanvisning ska man ha uppehåll från dagen innan mens och fram till ägglossning och därefter smörja önskad/behövd dos fram till dagen innan nästa beräknande mens. Jag har fått gå ifrån det uppehållet i rent överlevnadssyfte, inte minst överlevnaden för de runt mig som ni säkert förstod av makens kommentar. Jag blir så "moody". Mest arg. Nu, för att dryga ut min sista burk progesteron, testar jag med DHEA så här när man "ska" ha uppehåll med progesteronet. Jag har testat det tidigare utan resultat, märkte ingenting, men nu har det gått nåt år eller kanske tom två, sen sist (har köpt ny burk) och några dagar in i testet verkar det rätt ok... Håller tummarna. DHEA är förstadie till testosteron och östrogen men kan så här i klimakteriefasen höja testot lite för mycket vilket jag lär märka om jag får grövre hår på kroppen och liknande typiskt manliga drag. 
Jag har haft lite huvudvärk några dagar. Osäker på om det är stressen eller DHEA jag fått den av.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-04-04 at 06:45, MariaF sade:

progesteronkrämen är slut hos leverantören och beräknas komma in först i slutet av april

Oh noo! 😱

Var beställer du? Moodmama eller? Kanske skulle testa beställa Onas, från Storbritannien...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matriarch 20 verkar finnas. Kanske köpa några sådana och smörja större mängd kräm?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har lite Matriarch 20 kvar som jag kör ihop med DHEA nu men man har ju inte hud så det räcker med 5 pumpar...
Jag funderade på import men vet inte hur det funkar från GB efter Brexit och nu i Coronatider?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare beställt från Ona's, men det tog alltid så lång tid (2-3 veckor). Det har dessutom varit slut länge nu, men finns nog åter i stock.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-04-07 at 10:49, PiaB sade:

Jag har tidigare beställt från Ona's, men det tog alltid så lång tid (2-3 veckor). Det har dessutom varit slut länge nu, men finns nog åter i stock.

Senast när jag beställde från Onas i USA tog det extremt lång tid och sen åkte jag på tullavgift också... Har inte provat att beställa från Storbritannien...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Senast när jag beställde från Onas i USA tog det extremt lång tid och sen åkte jag på tullavgift också... Har inte provat att beställa från Storbritannien...

Jag beställde från Storbritannien(för ca 2 år sedan) för att komma ifrån den höga fraktkostnaden från USA. 
Jag tror att varan importeras från USA till Storbritannien. 
Varan blir dyrare från GB men lite lägre fraktkostnad och så går det nog lite snabbare.
Jag har sluppit tullavgift från GB, vet inte hur det är nu med den saken.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jag har sluppit tullavgift från GB, vet inte hur det är nu med den saken.

Jag har sluppit tullavgift från Usa alla andra gånger (säkert 10 gånger!) så jag blev väldigt förvånad denna gång. Hade nyttjat erbjudandet "köp tre, betala för två" så det blev ju ungefär normalpris...

Vet inte heller hur det fungerar från GB nu efter Brexit..

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mamma ska börja på hormonbehandling. Hon är rädd för att gå upp i vikt. Är det nått man gör ved att ta hormoner? Hur vet man vilka hormoner man behöver? Är biohormoner bättre än icke-bio? Har hört att man oxå kan starta på hormonbehandling innan man kommer i övergångsåldern, men är inte det farligt iom att biverkningar tenderar att öka om man går på behandling lång tid. Altså, märker att jag inte kan ett skit om detta tema. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Mig sade:

Altså, märker att jag inte kan ett skit om detta tema. 

Visst är det så himla sorgligt? Vi kvinnor kan inte ett skit om hormoner, ändå styr det oss hela livet, från puberteten, genom graviditeter, klimakteriet och postmenopaus?!  Min kunskap om menscykeln har jag fått fullt ut nu, i klimakteriefasen. Kanske hade jag lärt mig nåt mer om jag haft PMS genom livet men jag har tack och lov varit förskonad från det. För bara några år sedan trodde jag att klimakteriebesvär, det var vallningar det. Hot flashes hade man ju hört talas om men att hjärnan i princip slutar funka, livsglädjen dör och att man är arg hela tiden hade jag ingen aning om. Nu ser det förvisso olika ut för olika personer men varför pratar vi så lite om det? Förmodligen för att det som vanligt är lättare att prata om fysiska besvär än om de psykiska... :(

Jag är övertygad om att bioidentiska hormoner är att föredra. När man läser om bröstcancer relaterat till östrogen så är det de kemiska preparaten som avses. Kroppen känner igen de bioidentiska som sina egna och behandlar dem därefter. Använder man plåster så finns de bara som bioidentiska vad jag förstår.
Fettinlagring och viktuppgång... Ja, östrogen är inblandat i fettinlagring. Det är det som styr den typiskt kvinnliga fettinlagringen, den som sätter sig på rumpa/lår, byst, under armarna och kärlekshandtagen. Det är därför brösten gröps ur, gäddhänget och rumphänget kommer efter klimakteriet (lite beroende på hur kurvig man var innan). Men risken för viktuppgång är nog större utan hormonersättning är med.
Om din mamma vill lära sig mer så är hormoni.se (behöver bli medlem, gratis) och mialundin.com och hercare.se bra ställen att börja på. Louise Edlund hade en bra sida förut men jag vet inte om den ligger kvar. Dessa sidor förespråkar de bioidentiska hormonerna. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bra. Jag ska tipsa henne, och kanske lära mig nått själv också. Alltid bra att vara förberedd. Mamma har inte tagit några hormoner och har gått i tio år i ett helvete med konstanta symotomer. Hon tog nyligen kontakt med läkare och fick besked om att komma till kontoret efter koronautbrottet. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men oxå, detta har jag undrat på:

Hur vet man att man inte startar en behandling för tidigt (i mammas fall är det inte för tidigt nu), och

Hur vet man hur höga doser av det ena eller det andra man behöver? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som vanligt, man får försöka förbereda sig eftersom man vet att det ska komma och gå igenom symptomen och grunna på vad som är vad. Och doser får man prova sig fram till. Om man är i förklimakteriet är det progesteronet (gulkroppshormonet) som försvinner först och då får man det som kallas östrogendominans, dvs för mycket östrogen i förhållande till progesteron. Även om östrogenet ligger lågt, alltså. Östrogendominans är för övrigt en vanlig orsak till PMS när man är yngre. Det finns så många hormonstörande ämnen runt oss och flera av dem binder till våra östrogenreceptorer. Sök på fytoöstrogener och xenoöstrogener om du vill läsa mer om det. ftalater t ex, mjukgörare i plast, är sådana. Bioidentiskt progesteron får man köpa på nätet, det får inte marknadsföras i Sverige. Däremot kan man få hur mycket syntetiskt gestagen som helst, i P-piller t ex. Martina Johansson, Next Level Biohacking, har skrivit en del om gestagen, utöver tidigare nämnda sidor.
Behöver man östrogen så måste en läkare skriva ut det i Sverige medan det är fritt i Spanien. Det har Cederulla tipsat om tidigare i tråden. Det finns mycket information på nätet och man får läsa för och emot och välja väg. Allt passar säkert inte alla.
Martina Johansson har skrivit två böcker om hormoner varav den ena handlar enbart om kvinnohormoner. Den kan du som är ung ha nytta av. https://www.bokus.com/bok/9789163614644/hormonbibeln-20-for-kvinnor-genom-hela-livet/?gclid=EAIaIQobChMIoO-w5aHg6AIVkMmyCh3GVAkCEAAYASAAEgKHWfD_BwE

Din mamma kan ha nytta av Mia Lundins bok: https://www.bokus.com/bok/9789174248159/vagen-till-hormonell-balans-hjarnkoll-sexlust-och-valmaende-genom-forklimakteriet-och-klimakteriet/?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMIoO-w5aHg6AIVkMmyCh3GVAkCEAQYBSABEgIlLfD_BwE

För mig var det så att jag visste hur gammal jag var och när jag var 46 startade Drakulla denna tråd. Då hade jag börjat tittat lite på det eftersom min syster hade jobbiga vallningar. Hon tror fortfarande att det varit det enda hon märkt av (utöver förändrade blödningar) i klimakteriet, men vi runt henne har märkt humörsförändringarna. Nåväl, hösten 2016 sa min äldste son till mig att jag alltid var så arg men jag fattade inte. Visst det var ju mycket på jobbet och så men sååå illa var det väl inte...? Så kom dagen när jag fattade; jag gjorde en vanlig rutingrej på jobbet och tårarna bara började rinna. Tur jag var själv där vid lunchtid, för det var ostoppbart. För lipighet hade jag läst om men inte ilskan... Jag gick hem och bad familjen om ursäkt, försökte förklara för barnen och började smörja progesteron som jag köpt hem tidigare för att ha hemma när det var dags.
Just denna tråd har varit ett bra stöd för min del och hela processen har gjort mig mer intresserad av alla hormoner och deras samverkan.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bioidentiskt oralt progesteron är receptfritt i Spanien. Östrogen vet jag inte. Tror att man behöver besöka gynekolog och få recept. Förutom de länkar Maria nämnt, så läs igenom den här tråden. Om du kan lyssna på Klimakteriepodden gör det. Finns mkt "matnyttigt" där.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Ska läsa allt. Det jag, så långt, inte har hittat är om det är skadligt att starta för tidigt. Har hört att man inte ska gå på hormoner för länge, och då är det ku dumt att starta tidigt? Eller gäller det bara vid syntetisk behandling? Att man kan köra på livet ut med biohormoner?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Mig sade:

Tack för svar. Ska läsa allt. Det jag, så långt, inte har hittat är om det är skadligt att starta för tidigt. Har hört att man inte ska gå på hormoner för länge, och då är det ku dumt att starta tidigt? Eller gäller det bara vid syntetisk behandling? Att man kan köra på livet ut med biohormoner?

Lyssna på Hilde Lövqvist i Klimakteriepodden. Duktig gynekolog i Sverige.  Har du symtom är det bättre att starta tidigt. Vad jag vet ungefär inom tio år. För att förebygga vissa sjukdomar.  Har man stora problem kan man ändå börja, men inte få de förebyggande effekterna. I dag ser man till individen och man fortsätter så länge man behöver. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Så fick jag då äntligen ett recept på att få prova östrogenplåster. Det var inte lätt och det krävdes ett psykbryt... 
Jag har återigen försökt få hjälp från några olika gynekologer (privata) men de tar inte emot nybesök. Så jag bad företagshälsovården om hjälp med en remiss men de gjorde inte sånt utan de uppmanade mig att skriva en egenremiss till sjukhuset. Sagt och gjort, plitade ner mina besvär och fick ett snabbt svar - Vänd dig till vårdcentralen. Där tycker man fortfarande att jag ska testa fler receptfria preparat... Moment 22. Så jag ringde KRY.Jag är lite emot principen men vad ska jag göra? De sa nej. Enligt dem är inte hjärndimma, glömska, hjärtklappning och sådant klimakterierelaterat. Vi resonerade lite och jag frågade till slut om jag kunde få prova i alla fall för efter vad jag läst mig till är jag klockren på alla klimakteriesymptom, utom just vallningar (vilket kan bero på att jag tar progesteron). Eftersom de har en distanstjänst ville hon först att någon skulle undersöka mig och sen kan vi testa när de vet att det inte kan vara annat. Där bröt jag ihop... Med stora besvär mellan hulkningarna fick jag fram att de inte förstår vilken enormt berg det är att ens be om hjälp och att inte ens få träffa en läkare gång på gång är så nedslående så jag vet inte ens om jag orkar utan jag får nog försöka få en tid hos Hercare i Stockholm istället även om det är dyrt. DÅ fick jag en provmånad...
Inget av de besvär jag radar upp, som alla står på Mia Lundins lista, visste denna ST-läkare och den gyn hon hade som backup, att de är klimakterierelaterade... Snacka om att få alla mina fördomar om läkares kunskaper bekräftade! Inte heller visste de att det är skillnad på de bioidentiska och de syntetiska hormonerna. I hennes värd var det bara styrkan som skiljer.

Nästa problem - det kryllar inte av Estradot-plåster på svenska apotek... Alla nätapotek var det slut på. Ringde då den kedja jag har närmast och frågade om NÅGOT av apotekten i närområdet hade. Han sa att det är lättare att läsa upp vilka orter som har kvar än vilka som inte har det... 12mil T&R fick det bli och jag fick sista paketet, så nu är det slut i lilla Färgelanda också.
Nu återstår att se om det blir nån skillnad... Återkommer!

Äntligen! Men det gör mig ont att du fått kämpa så för att få hjälp. Jag är säker på att det kommer att hjälpa. Tar ofta ngn vecka innan du märker ngt. Men är ju individuellt. Stor KRAM från mig. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att överhuvudtaget få träffa nån...?! Märkligt - en anhörig har skyhögt blodtryck. 2st trycksänkande mediciner och en för att motverka biverkningar. Aldrig har en läkare sagt åt vederbörande att ta tag i sitt liv, sina matvanor och sin vikt utan de skriver glatt ut mediciner. Men mig avfärdar man per telefon för "det är nåt man ska igenom"...?! 
Tack för kramen, @Cederulla!  Den värmer! :wub:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maria F!

Det är ju för j...ligt! Varför är det så svårt? Tydligen har många läkare för lite kunskap om klimakteriesymptom.
Det verkar mycket lättare att få antidepressiva mediciner utskrivna. 

Hoppas verkligen att du blir hjälpt av plåstren!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla ni som fortfarande skriver i denna tråd!
Jag följer er resa genom dimman.
Jag känner mig förundrad och sorgsen över vad mycket det kan innebära för en kvinna.
Ta hand om er!

❤️ 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Det verkar mycket lättare att få antidepressiva mediciner utskrivna. 

Var 4e amerikansk kvinna mellan 45-55år (tror jag det var) äter antidepressiv medicin. Som om det är brist på serotoninåterhämmare snarare än östrogen... :( Serotoninet följer östrogenet påmindes jag om häromdagen men är det då inte bättre att höja serotoninet med hjälp av ett bioidentiskt östrogen än att stoppa i sig enzymblockare?

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, MariaF sade:

Så fick jag då äntligen ett recept på att få prova östrogenplåster. Det var inte lätt och det krävdes ett psykbryt... 
Jag har återigen försökt få hjälp från några olika gynekologer (privata) men de tar inte emot nybesök. Så jag bad företagshälsovården om hjälp med en remiss men de gjorde inte sånt utan de uppmanade mig att skriva en egenremiss till sjukhuset. Sagt och gjort, plitade ner mina besvär och fick ett snabbt svar - Vänd dig till vårdcentralen. Där tycker man fortfarande att jag ska testa fler receptfria preparat... Moment 22. Så jag ringde KRY.Jag är lite emot principen men vad ska jag göra? De sa nej. Enligt dem är inte hjärndimma, glömska, hjärtklappning och sådant klimakterierelaterat. Vi resonerade lite och jag frågade till slut om jag kunde få prova i alla fall för efter vad jag läst mig till är jag klockren på alla klimakteriesymptom, utom just vallningar (vilket kan bero på att jag tar progesteron). Eftersom de har en distanstjänst ville hon först att någon skulle undersöka mig och sen kan vi testa när de vet att det inte kan vara annat. Där bröt jag ihop... Med stora besvär mellan hulkningarna fick jag fram att de inte förstår vilken enormt berg det är att ens be om hjälp och att inte ens få träffa en läkare gång på gång är så nedslående så jag vet inte ens om jag orkar utan jag får nog försöka få en tid hos Hercare i Stockholm istället även om det är dyrt. DÅ fick jag en provmånad...
Inget av de besvär jag radar upp, som alla står på Mia Lundins lista, visste denna ST-läkare och den gyn hon hade som backup, att de är klimakterierelaterade... Snacka om att få alla mina fördomar om läkares kunskaper bekräftade! Inte heller visste de att det är skillnad på de bioidentiska och de syntetiska hormonerna. I hennes värd var det bara styrkan som skiljer.

Nästa problem - det kryllar inte av Estradot-plåster på svenska apotek... Alla nätapotek var det slut på. Ringde då den kedja jag har närmast och frågade om NÅGOT av apotekten i närområdet hade. Han sa att det är lättare att läsa upp vilka orter som har kvar än vilka som inte har det... 12mil T&R fick det bli och jag fick sista paketet, så nu är det slut i lilla Färgelanda också.
Nu återstår att se om det blir nån skillnad... Återkommer!

Tänk att det ska vara en sån kamp! Jag kan inte låta bli att fundera över hur det skulle vara om det vore män som hade dessa problem...

Jag hoppas att du får effekt av dina plåster så du får en lindring. Om du behöver få tag i mer så kolla med apoteken vilken/vilka styrkor de har och be sen läkaren skriva ut utifrån detta. Mitt apotek hade slut på 75 mcg, då fick jag läkaren att skriva ut både 50 mcg och 25 mcg så jag kan kombinera dem.

Finns inte 25 mcg  men 50 mcg, be dem skriva ut 50 mcg och klipp isär dem, om du behöver 25 mcg! Jag fick klippandet godkänt av läkare när jag skulle gå upp från 50 mcg till 75 mcg (ett helt plus ett halvt). Nu laborerar jag lite efter hur jag mår men till en början kan det ju vara bra att hålla sig till föreskriven dos. Jag har varit uppe i 100 mcg men kör nu 75 mcg en gång i veckan och 50 mcg en gång i veckan. 

Håller tummarna för dig! 💞❤️🤗

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, MariaF said:

Var 4e amerikansk kvinna mellan 45-55år (tror jag det var) äter antidepressiv medicin. Som om det är brist på serotoninåterhämmare snarare än östrogen... :( Serotoninet följer östrogenet påmindes jag om häromdagen men är det då inte bättre att höja serotoninet med hjälp av ett bioidentiskt östrogen än att stoppa i sig enzymblockare?

Att som gubbe gå ner i testosteron är inte heller roligt. Glädjen, energin och busighteten försvinner. Man blir butter, trött och tråkig. Kan en gubbe få lite testo istället så blir även han gladare, eller är det doping och man blir portad från gymmet 🤔 ?

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Kan en gubbe få lite testo istället så blir även han gladare

Detta diskuterade vi med @Zepp för ett bra tag sen men var det i denna tråd...? Den börjar ju bli rätt lång...
Det är nog tyvärr samma med testo som för östrogen, det gäller att hitta nån som kan för ja, det finns att få men skrivs sällan ut. Och är det svårt att hitta nån hyfsat lättillgänglig som kan kvinnohälsa, är det nog ännu svårare för män. Jag gissar att du ev. skulle kunna bli portad från gymmet, tydligen fastnar flest på Friskis & Svettis tester. Eller om det kanske är de som testar flest...? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Finns inte 25 mcg  men 50 mcg,

Så får det nog bli framöver om detta funkar för just 25:orna sa killen på Apoteket Kronans kundtjänst (som jag gör reklam för nu bara för att han var så hjälpsam) är svårare att få tag i än 50:orna. Sen ska jag hitta nån som jag kan träffa också så jag kan resonera kring doser och upplägg. Idag känner jag mest som lite mensvärk.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Att som gubbe gå ner i testosteron är inte heller roligt. Glädjen, energin och busighteten försvinner. Man blir butter, trött och tråkig. Kan en gubbe få lite testo istället så blir även han gladare, eller är det doping och man blir portad från gymmet 🤔 ?

Ja det kan du få testa om du har en bra läkare. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Ett alternativ kan vara att testa DHEA - kräm. Kan användas av både kvinnor och män. 

https://www.moodmama.com/matriarch-topicals/d-cream?_route_=matriarch-topicals%2Fd-cream

Värt ett försök!

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DHEA är ett bra tips! Det började jag med för nån månad sen och vips, sov jag bättre (vilket fick mig att orka söka igen). Det blir ju primärt testosteron av det.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DHEA är ett bra tips! Det började jag med för nån månad sen och vips, sov jag bättre (vilket fick mig att orka söka igen). Det blir ju primärt testosteron av det.

Har också börjat med det igen, för några dagar sen. Kanske därför jag plötsligt sover bättre igen! :D

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdag förmiddag och jag har haft plåstret sen i måndags kväll. Igår hade jag som känningar i äggstockarna och var lite trött. Idag märker jag ingenting speciellt. Var och lämnade blod på morgonen men det känns bra. Har tagit halvledigt de här dagarna för att kunna känna efter. Vet inte riktigt vad jag väntar mig men hoppas känslan av grått ska lyfta. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller tummarna!

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minne. Jag har fått ett minne! Småsaker, nästan lite banala men som ställer till det så i vardagen när de glöms bort. Kom ihåg att ta upp kött ur frysen i förrgår kväll för att tillaga som igår. Pojken bad igår kväll om att få ha SOC-tröjan idag och jag kom ihåg att gå ner till tvättstugan i morse. Planerat ringa elbolaget i flera veckor för att byta elavtal och kom ihåg det i morse. Kom på i morse att jag lovat kollegan i måndags att skicka en leveransadress till honom (och kom ihåg att jag inte gjort det). Och... idag, fredag, dag 4 med plåster, så har jag arbetslust, livslust, livsglädje! Inte så det sprudlar, men det finns där... 
Är det placeboeffekten som slår till, tro? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minne. Jag har fått ett minne! Småsaker, nästan lite banala men som ställer till det så i vardagen när de glöms bort. Kom ihåg att ta upp kött ur frysen i förrgår kväll för att tillaga som igår. Pojken bad igår kväll om att få ha SOC-tröjan idag och jag kom ihåg att gå ner till tvättstugan i morse. Planerat ringa elbolaget i flera veckor för att byta elavtal och kom ihåg det i morse. Kom på i morse att jag lovat kollegan i måndags att skicka en leveransadress till honom (och kom ihåg att jag inte gjort det). Och... idag, fredag, dag 4 med plåster, så har jag arbetslust, livslust, livsglädje! Inte så det sprudlar, men det finns där... 
Är det placeboeffekten som slår till, tro? 

Tror att du är på väg att få livsandarna tillbaka! Det kommer successivt när östrogennivåerna stiger.😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg