Jump to content

Brutalt påhopp på LCHF i SVD

Erik 2

Recommended Posts

Jag häpnar. SVD Kulturdebatt 8/2-2016. Isobel Hadley-Kamptz.

Citat: "I den digitala gallerian stänger olika grupper in sig i sina egna separata lådor med allt från antivaccinationsaktivister och rasister till lchf-fantaster, där den egna åsikten framställs som den enda möjliga, den egna förvridna verklighetsuppfattningen som självklar sanning."

• Like 3

Jag tänkte precis trycka på "gillaknappen", men så kom jag på att det här gillar jag ju verkligen inte...

Vad menar Isobel med att vi stänger in oss i en separat låda? Vi gör för sjutton allt vi kan för att nå ut!  Och att bunta ihop oss med rasister är ju direkt kränkande. Hon borde skämmas.

Det som sklijer oss i megaklass från antivaccinationsaktivister och rasister är ju att de två kategorierna är emot något, medan vi är för något.

• Like 6

Man behöver ju inte alls ta det här varken personligt eller tolka det som att det är ett påhopp på alla som äter LCHF. Precis som syns i HelgeK s citat från artikeln så skriver författaren om grupper där "den egna åsikten framställs som den enda möjliga, den egna förvridna verklighetsuppfattningen som självklar sanning" . Sådana människor finns det i alla typer av grupperingar men själv känner jag inte igen det från tex detta forum utan jag tycker de flesta är hyfsat öppna för ny forskning och olika argument. Jag väljer att skilja på den typen av beteende hon beskriver och själva kostmodellen LCHF i sig.

• Like 6

Man behöver ju inte alls ta det här varken personligt eller tolka det som att det är ett påhopp på alla som äter LCHF. Precis som syns i HelgeK s citat från artikeln så skriver författaren om grupper där "den egna åsikten framställs som den enda möjliga, den egna förvridna verklighetsuppfattningen som självklar sanning" . Sådana människor finns det i alla typer av grupperingar men själv känner jag inte igen det från tex detta forum utan jag tycker de flesta är hyfsat öppna för ny forskning och olika argument. Jag väljer att skilja på den typen av beteende hon beskriver och själva kostmodellen LCHF i sig.

Det är ju en sansad och vällovlig inställning, men jag är rätt säker på att hennes genomsnittsläsare inte gör den distinktionen.

• Like 1

Om man lyssnar på senaste "matens pris" och läser den påföljande debatten så inser man att LCHF anses vara en sekt som leder till hjärtkärl sjukdom, övervikt och cancer. Enda chansen att rädda sig och planeten är att byta ut köttet mot baljväxter.

Helt klart så sker denna massiva propaganda utifrån miljörörelsens hjärta av djurrättsaktivism och new age av den s.k. urbana högutbildade medelklassen med syfte att omdana samhället i en "bättre" anda. De åberopar forskning om växthuseffekten m.m. som grund för deras kötthat.

Jag är med I diverse fora sedan manga år  - här, kolhydrater ifokus, div facebook-grupper - och tycker att jag laser och hör om de hemska människorna I lchf-sekten lite varstans. Och jag försöker förstå vad problemet är; det jag marker är att en människa ber om hjälp och stöd, några gör sig omaket att svara, men inte det svar personen ville höra. Eller någon får mothugg I en discussion; vi tycker inte samma som personen, och vägrar ge oss (och har argument). Typ. 

Vad var det senaste jag läste? Att vi lchf-are blir otrevliga och griniga av vår kost (på någon vegan-sida). Det gäller alla (som personen kände) och det inträffade när personerna ifråga bytte kost. Jag är uppenbarligen självplågare som trivs med att träffa lchf-are. Eller också vill jag ha någon förstående att vara otrevlig mot?

• Like 4