elin.wegebro Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Har nu hållit mig strikt i 3 veckor. Tänkt på att hålla ner mejerifettet så gått de går, nån frukost i veckan med rysk yoghurt, nån skiva ost ibland som mellanmål när magen kurrat. Men till poängen nu, inser att jag behöver sova lite mindre nu, men när jag är vaken är min kropp orkeslös, blir matt å trött för minsta lilla. Har inte heller fått till de med minskning av antalet mål/dygn. Behöver både frukost, lunch å middag. Ska tilläggas att jag inte är i behov av nån stor viktnedgång, utan denna kost kör jag med för att få mer mitt sockersug som varit enormt. Å de har jag verkligen lyckats med ? Men när kommer orken tillbaka? Nån som varit med om desamma, eller tips att ge? Mottages tacksamt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doktor lågkolhydrat Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 för mig funkade det med tillägg av en tesked salt dagligen i ett tag, kommer inte ihåg hur länge. Jag tar salt ibland nu, när jag känner sån trötthet. För mig kom symptomen efter flera månader m strikt ätande 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Har nu hållit mig strikt i 3 veckor. Tänkt på att hålla ner mejerifettet så gått de går, nån frukost i veckan med rysk yoghurt, nån skiva ost ibland som mellanmål när magen kurrat. Men till poängen nu, inser att jag behöver sova lite mindre nu, men när jag är vaken är min kropp orkeslös, blir matt å trött för minsta lilla. Har inte heller fått till de med minskning av antalet mål/dygn. Behöver både frukost, lunch å middag. Ska tilläggas att jag inte är i behov av nån stor viktnedgång, utan denna kost kör jag med för att få mer mitt sockersug som varit enormt. Å de har jag verkligen lyckats med Men när kommer orken tillbaka? Nån som varit med om desamma, eller tips att ge? Mottages tacksamt Du äter väl fett du skriver att du försöker hålla nere mejerifett det är ju det du ska äta SMÖR 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Du måste träna din kropp att ta energin från fett istället för kolhydrater Ju mer illa därann du är desto mer kritiskt att du verkligen får fram budskapet till kroppen att den nu ska hitta energin på ett "nytt" ställe Var alltså inte rädd för fettet utan dra på med det om hungern kommer för snabbt mellan måltiderna Det första tecknet på att din kropp börjar fatta galoppen är just att hungern ger vika... Fettkvaliten är också avgörande Det är lättare att konvertera på smör och andra djurfetter än på tex olivolja 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Sedan får man tänka på att socker (läs kolhydater, alla kolhydrater bryts ner till enklare sockerarter i kroppen) är ett jäkla gift. Beroende på hur man har levt innan och vilka obalanser sockret har skapat i kroppen tar det olika tid att komma till rätta med det. 3 veckor är inte särskilt lång tid. Maria http://matmedicin.blogspot.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elin.wegebro Posted February 10, 2016 Author Share Posted February 10, 2016 Äter mycke fett, ca 75 energi %, 20% protein å 5%kolhydrater (max). Undviker mejerifetter, förutom smör :-) Min undran är mest angående om när orken bör komma tillbaka. Å mitt stora mål är som sagt sötsuget, men 3-4kg ner skulle inte skada ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elin.wegebro Posted February 10, 2016 Author Share Posted February 10, 2016 Känns skönt att höra Mariah att du inte tycker 3 v är lång tid. Jag är inte på väg att ge upp, utan vill väl bara ha en förändring i energi känslan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Jag reagerade lite på det där du skrev om att du inte fått till antal mål per dygn...Om du précis har börjat med LCHF (det framgår bara att du ätit strikt I tre veckor, inte vad du åt innan..) tycker jag att du ska ta det lugnt med det, vänja dig, få tillbaka orken, innan du börjar experimentera med fler saker. Även om du inte gör det för viktens skull. Det kanske faller sig naturligt om några månader, att äta mer sällan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Får du i dig tillräckligt med kalorier? Jag faller in i kören som uppmanar till gradvis övergång till LCHF, inte abrupt, och tillräckligt intag av salt och jod. Hade själv turen att få bättre ork (och sömn) redan första dagarna på LCHF, men jag gjorde gradvis övergång under en månad ungefär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Varför äta så strikt? Ät mycket bra grönsaker som spenat, broccoli, paprika, tomat etc etc. Lite fröer och nötter också bra (t ex magnesium som du annars kan få brist på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Ja, får inte bli så "extremt" att mängden och omfånget på näringen äventyras, tänker jag. Ska man vara väldigt strikt så bör man ha tillräcklig kunskap om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted February 10, 2016 Popular Post Share Posted February 10, 2016 Om det är dina första 3 LCHF-veckor så är det nog inte så konstigt att du är trött, speciellt om du börjar med att köra strikt på en gång. Ge det några veckor till så borde det lösa sig tycker jag.Men om du har kört LCHF en längre tid och nu "striktat" till det en aning så är det något som inte stämmer. Då skulle jag gå tillbaka och äta som du gjorde innan och sedan lite mer successivt "strikta" till kosten.Fantastiskt att du blivit av med sötsuget så snabbt. Jag har hållit på i 3 år nu och kan fortfarande tycka att det är jobbigt ibland. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veruska Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Hei! Jeg har lest innleggene deres og lurer på om det med tap av salt kan gjelde mine problemer også. Jeg har begynt på periodisk faste, og det gikk veldig bra til jeg begynte å kombinere det med lchf. De første dagene var ok, men de siste to /tre dagene har jeg fått en merkelig reaksjon like etter måltidene. Jeg blir kjempetrøtt og søvnig! Så trøtt at jeg må legge meg i sofaen og vente at jeg blir bedre. Jeg tror jeg spiser nok salt, men blir veldig usikker nå. Noen som har opplevd det samme og kan forsøke å forklare dette for meg? Det ville vært fint. Ellers har jeg blodprøver fra lege som ser helt normale ut. Har ikke diabetis, høy kolesterol etc. Jeg er bare veldig overvektig. Takk for hjelpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2016 Share Posted February 12, 2016 Har nu hållit mig strikt i 3 veckor. Tänkt på att hålla ner mejerifettet så gått de går, nån frukost i veckan med rysk yoghurt, nån skiva ost ibland som mellanmål när magen kurrat. Men till poängen nu, inser att jag behöver sova lite mindre nu, men när jag är vaken är min kropp orkeslös, blir matt å trött för minsta lilla. Har inte heller fått till de med minskning av antalet mål/dygn. Behöver både frukost, lunch å middag. Ska tilläggas att jag inte är i behov av nån stor viktnedgång, utan denna kost kör jag med för att få mer mitt sockersug som varit enormt. Å de har jag verkligen lyckats med Men när kommer orken tillbaka? Nån som varit med om desamma, eller tips att ge? Mottages tacksamt Typiskt omställningsproblem! Död råtta i munnen och bära riddarrustning är klassiska symptom! Dvs det handlar för de flesta om glukosbrist.. dvs kroppens främsta bränsle för kolisjunkies! Hjärnan som är en livsavgörande funktion ställer om på tre veckor.. musklerna tar månader.. och under tiden så lär du skna dina sockerkickar som ger dig dopamin! Bäst är såklart att köra hard core.. så är det meta över på tre månader, det är en rätt kort tid! Har man däremot jobb och familj där man behöver fungera.. dra ut på det hela i sex månader! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Har nu hållit mig strikt i 3 veckor. Tänkt på att hålla ner mejerifettet så gått de går, nån frukost i veckan med rysk yoghurt, nån skiva ost ibland som mellanmål när magen kurrat. Men till poängen nu, inser att jag behöver sova lite mindre nu, men när jag är vaken är min kropp orkeslös, blir matt å trött för minsta lilla. Har inte heller fått till de med minskning av antalet mål/dygn. Behöver både frukost, lunch å middag. Ska tilläggas att jag inte är i behov av nån stor viktnedgång, utan denna kost kör jag med för att få mer mitt sockersug som varit enormt. Å de har jag verkligen lyckats med Men när kommer orken tillbaka? Nån som varit med om desamma, eller tips att ge? Mottages tacksamt Jag har endast hållit på 2 veckor och är oftast trött och hängig.Men det ska enl. en kompis till mej,ge med sej med tiden.För honom tog det drygt en månad men sen är det bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Jag vill också tipsa om saltet! Jag tar en "kallsup" varje morgon(hoppar över frukost). Jag använder SELTIN som innehåller mineraler och jod. 1 tsk i ett glas vatten. Jag tar det också en timme innan träning och det gör stor skillnad vad gäller ork för mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts