Jump to content

Ketoner 5,9


sabinaa
 Share

Recommended Posts

Jag har lätt för att komma upp i värden kring 2-3 på min blodketonmätare när jag äter hyfsat strikt.

Nu har jag under de senaste dagarna kört mjölkfritt och strikt vilket gör att jag även äter mindre eftersom jag inte är lika hungrig. 

Men idag mätte jag rekordhöga 5,9 i ketoner runt 15.00, hade vart på gymmet klockan 12 och ätit lite frukost, och en normalstor middag precis innan mätningen. Blodsockret låg på 6,1 men då hade jag precis ätit som sagt (låg på 4,7 i morse). 

Jag mår bra, men undrar ändå om det kan vara negativt att ligga så högt. Jag vet ju att det är svält-ketos, fast jag äter ju när jag är hungrig. Så har det egentligen någon betydelse? 

Link to comment
Share on other sites

De värden du får på dagen efter måltider eller träning kan mycket väl bli höga.

Det intressanta är vad morgonvärdet ligger på  (när du inte ätit och inte tränat på många timmar).

Och dina värden ligger då på "optimala" 1-3 :)

Kul med någon mer som mäter...här har du mina värden ;-)

http://forum.kostdoktorn.se/topic/7794-ketonmätningar/?p=104198

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det kallas för Post execise ketosis!

 

Och det brukar kunna gå upp till 5-6 utan vidare.

 

För.. hur du en gör när du tränar såvida du inte bara tittar på de andra så förbrukar du en del glukos.. sk anaerob förbränning.

 

Och då vill kroppen ersätta den glukosen så den kör glukonoegenes rätt hårt.. samt efter träning så finns det gott om substrat för detta, kataboliserat protein och laktat.

 

Och om glukoneogenesen går hårt så går det oxå åt ensymer för detta så fett bryts bara ner till hälften och in i ketoscykeln i stället.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De värden du får på dagen efter måltider eller träning kan mycket väl bli höga.

 

Det intressanta är vad morgonvärdet ligger på  (när du inte ätit och inte tränat på många timmar).

 

Och dina värden ligger då på "optimala" 1-3 :)

 

Kul med någon mer som mäter...här har du mina värden ;-)

http://forum.kostdoktorn.se/topic/7794-ketonmätningar/?p=104198

Åh så bra! Då behöver jag inte oroa mig, låg på 3,2 i morse. 

Spännande, har slutat med koffein jag med (sen några veckor tillbaka) och känner mig redan såå mycket mindre stressad.  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kallas för Post execise ketosis!

 

Och det brukar kunna gå upp till 5-6 utan vidare.

 

För.. hur du en gör när du tränar såvida du inte bara tittar på de andra så förbrukar du en del glukos.. sk anaerob förbränning.

 

Och då vill kroppen ersätta den glukosen så den kör glukonoegenes rätt hårt.. samt efter träning så finns det gott om substrat för detta, kataboliserat protein och laktat.

 

Och om glukoneogenesen går hårt så går det oxå åt ensymer för detta så fett bryts bara ner till hälften och in i ketoscykeln i stället.

Aha på så vis, tack för svar! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan jämföra nivån med ketoner med blodglukos. Dvs skulle samma nivå av socker vara något att oroa sig för? Tex om fastenivån av någon av dem är över 7 är det något som kanske inte står rätt till. Enheten mmol/L som båda mäts i är antalet molekyler på liter. Eftersom de båda har ungefär samma upptag (med viss fördel för ketoner om man tittar på detaljer) är de likvärdiga och till stora delar utbytbara (finns vissa undantag som röda blodkroppar och cancer celler vilka kräver socker).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bio..det är alltså OK att se dem separat? Om vi antar att summan av glukos + keton = 6 + 5 = 11 så är det inget att "oroa" sig över.

Finns det någon "kvot"  (glukos/keton )på hur mkt energi cellerna tar upp av blodet? När båda typerna finns väl tillgängliga? Är det den du menar är 50/50?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har rätt i att summan också är av intresse. Om båda stiger kan det vara tecken på sjukdom som tex typ I diabetes. Om summan av båda blir för låg (ca 4) blir man medvetslös.

 

När det gäller summan av glukos och keton tror jag inte det finns några gränsvärden inom sjukvården, de tittar på dem var för sig. För en person med bra blodsockerreglering brukar summan inte överstiga 10 och är den över 12 kan finnas anledning att söka till läkare. Det är mina egna rekommendationer, inget som är godkänt av socialstyrelsen om man säger så.

 

När det gäller kvoten är det hyfsat proportionellt. Dvs om förhållandet är 50:50 är energianvändningen i hjärnan också 50:50. I kroppen i stort är det mer 90:10 eftersom de flesta andra celler kan använda både ketoner och fettsyror.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...