Jump to content

När försvinner hungern?

Monsterkaka

Recommended Posts

Vad äter du för nåt? är också relativt ny med denna kost och känner med så nu lite i början.. så blir mellanmål för mig.. men tror man är hungrigare i början än när man kommit in i de.. kan också vara att du inte äter tillräckligt med fett... :)

• Like 1

Jag undrar bara hur lång tid det tar innan hungern släpper efter man har börjat med LCHF? Jag äter ändå rätt mycket men ändå så blir jag hungrig efter ett tag...

Hungern är enligt mina erfarenheter beroende av s.k. förbättrad bränslepartitionering och den jobbar ju på rätt bra så fort redan när man nått ketosfasen vilket går fort. Efter någon månad upplevde jag att ätandet nästan blivit något valfritt...vilket för mig var den mest påtagliga mättnad jag någonsin upplevt.

Hur länge har du hållit på? Äter du tillräckligt med fett? I början minns jag att jag fick anstränga mig för att få ett nytt förhållningssätt till fettet så man inte hamnar i en situation där man drar ned på kolhydraterna och bara äter protein och ligger på stor negativ kaloribalans.

• Like 1

Tjejer är nästan alltid lite "fett rädda"... överdriv i början, det reglerar sej själv=))

njea... inte jag i alla fall.. men inte bara tjejer tycker jag.. killar med! hehe... jag åt nyss 4 lchf bröd med en jökla massa smör och ost och kalkon... och det är 60 g smör i bröd degen med (y) inge fett skrämd här ;)

Hungern är enligt mina erfarenheter beroende av s.k. förbättrad bränslepartitionering och den jobbar ju på rätt bra så fort redan när man nått ketosfasen vilket går fort. Efter någon månad upplevde jag att ätandet nästan blivit något valfritt...vilket för mig var den mest påtagliga mättnad jag någonsin upplevt.

Hur länge har du hållit på? Äter du tillräckligt med fett? I början minns jag att jag fick anstränga mig för att få ett nytt förhållningssätt till fettet så man inte hamnar i en situation där man drar ned på kolhydraterna och bara äter protein och ligger på stor negativ kaloribalans.

Jag har visserligen bara hållit på i två dagar men jag kan inte påstå att jag är rädd för fett. Jag steker i massor med smör, använder grädde i allt, äter massa ägg och ost och brukar (om man nu kan säga det efter två dagar) äta ostrullar med bregott på. Sedan äter jag massa grönsaker med olivolja på. Fast det kanske är för lite, eller?

Det tar ett tag att vänja sig vid mindre portioner, så det är kanske mest är en vana som måste brytas? Att lägga till mer fett kan kännas konstigt i början, men det mättar, så försök. Nån sa att ungefär 1 dl av sås, creme fraiche eller mayonnaise till varje måltid var önskvärt, och äter man det så blir man mätt! 

Lycka till!

Min erfarenhet är att ät mycket rena gräddsåser och sallad o kött fisk eller vad du gillar.Fokusera ej så mycket på vikt och allt som skrivs.Gör det enkelt och gott typ bacon o äggröra med grädde!! kan du stå dig en hel dag och bli förvånad :) allt handlar om att äta sig mätt om det kan vara 1måltid eller flera men ät bara när du är hungrig.Lycka till

Det tar ett tag att vänja sig vid mindre portioner, så det är kanske mest är en vana som måste brytas? Att lägga till mer fett kan kännas konstigt i början, men det mättar, så försök. Nån sa att ungefär 1 dl av sås, creme fraiche eller mayonnaise till varje måltid var önskvärt, och äter man det så blir man mätt! 

Lycka till!

Så mycket fett äter jag, men det är inte alltid så att jag blir mätt ändå. Jag har en väldigt hög förbränning (Det högsta man kan ha enligt en kroppsscaning jag gjorde för några veckor sedan) och jag har alltid ätit mycket mat eftersom jag har svårt att bli mätt. Ska jag lägga till ännu mer fett?

Vad äter du för nåt? är också relativt ny med denna kost och känner med så nu lite i början.. så blir mellanmål för mig.. men tror man är hungrigare i början än när man kommit in i de.. kan också vara att du inte äter tillräckligt med fett... :)

sant

Min erfarenhet är att ät mycket rena gräddsåser och sallad o kött fisk eller vad du gillar.Fokusera ej så mycket på vikt och allt som skrivs.Gör det enkelt och gott typ bacon o äggröra med grädde!! kan du stå dig en hel dag och bli förvånad :) allt handlar om att äta sig mätt om det kan vara 1måltid eller flera men ät bara när du är hungrig.Lycka till

Jag äter bara när jag är hungrig vilket är rätt så ofta. Jag har dock märkt att jag står mig bäst på frukosten då jag äter en omelett med mycket grädde och ost och sedan en skål med turkisk yoghurt med solrosfrön och ingefära. Jag kanske helt enkelt bara måste äta en större mängd mat?

Så mycket fett äter jag, men det är inte alltid så att jag blir mätt ändå. Jag har en väldigt hög förbränning (Det högsta man kan ha enligt en kroppsscaning jag gjorde för några veckor sedan) och jag har alltid ätit mycket mat eftersom jag har svårt att bli mätt. Ska jag lägga till ännu mer fett?

Svårt o svara på! vill du ner i vikt som är nr1 eller hälsosam pigghet kan nog någon som kan mer svara ;)

Svårt o svara på! vill du ner i vikt som är nr1 eller hälsosam pigghet kan nog någon som kan mer svara ;)

Nej, jag vill absolut inte gå ner i vikt! Jag vill snarare gå upp fem kilo, fast det är med styrketräning som jag ska börja med sen när jag har blivit frisk igen. Den främsta anledningen till att jag har börjat med LCHF är för att jag vill vara frisk. Jag är konstant förkyld, så så fort jag har kommit igång med träningen blir jag förkyld igen, och så har jag haft det de senaste fyra åren, och jag är trött på det nu.

För mig tog det tre månader innan aptiten sjönk.. och sen så rasade kilona.

Antagligen hade den sjunkit tidigare, men det var först då jag lade märke till det.

Det blev som skrivits tidigare, att äta blev mer en frivillg sak.

Man brukar säga att det tar 2-3 veckor för hjärnan att axeptera ketonkroppar fullt ut.. dvs den kan ta uppemot 70% av sin energi som ketonkroppar.. musklerna brukar ta ytterligare en tid.

Så du är mitt i omställningen, tänk inte så mycket utan ät på och utvärdera om en månad.

• Like 1

För mig tog det tre månader innan aptiten sjönk.. och sen så rasade kilona.

Antagligen hade den sjunkit tidigare, men det var först då jag lade märke till det.

Det blev som skrivits tidigare, att äta blev mer en frivillg sak.

Man brukar säga att det tar 2-3 veckor för hjärnan att axeptera ketonkroppar fullt ut.. dvs den kan ta uppemot 70% av sin energi som ketonkroppar.. musklerna brukar ta ytterligare en tid.

Så du är mitt i omställningen, tänk inte så mycket utan ät på och utvärdera om en månad.

men om man äter mer liberal lchf typ upp emot 50 g då kommer man väl inte hamna i ketos? men man kan väl endå bli fett driven'? :) alltså basen är alltid fett men tilllägg är lite kollisar.. om man vill vara liberal och tränar mycket på hög nivå!!

Vi är alltid fettdrivna mer eller mindre, man bränner det man äter.. skillnaden blir när man äter mindre kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos.

Då hamnar man i ketosis.. det är ett sluttande plan.. ju mindre kolisar.. och även ökad förbrukning, gör att man kommer djupare i ketosis.

Man brukar säga under 100 gram om dagen är en ketogen diet.. där någonstans brukar ketonhalten öka för de flesta.

Dvs, tidvis råder det brist på glukos och en del av de ersätts av ketonkroppar.

Dessutom varierar det över dagen, från timme till timme.

Fettförbräning kallas för betaoxidation, ketonförbräning kallas för ketolys.. lite olika ensymer som är inblandade i de processerna och sker delvis på olika ställen i mitocondrierna.

Musklerna använder främst fett oavsett, det är vid högre belastning upp mot VO2max som glykolysen ökar, den kräver mindre syre och glukos kan även förbrännas vid syreunderskott.

Ju högre mot VO2, desstomera glukos.. och man brukar sätta en gräns vid 60-70% av VO2 max där glykolys ökar rätt mycket.

Musklerna använder även ketonkroppar, men de har inte jättemycket ensymer för ändamålet.. det har däremot hjärtat och hjärnan.

Men iomed att musklerna utgör en stor del av din förbrukning vid ansträngning så kan de förbruka ansenliga mängder ketonkroppar ändå.

• Like 1

Vi är alltid fettdrivna mer eller mindre, man bränner det man äter.. skillnaden blir när man äter mindre kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos.

Då hamnar man i ketosis.. det är ett sluttande plan.. ju mindre kolisar.. och även ökad förbrukning, gör att man kommer djupare i ketosis.

Man brukar säga under 100 gram om dagen är en ketogen diet.. där någonstans brukar ketonhalten öka för de flesta.

Dvs, tidvis råder det brist på glukos och en del av de ersätts av ketonkroppar.

Dessutom varierar det över dagen, från timme till timme.

Fettförbräning kallas för betaoxidation, ketonförbräning kallas för ketolys.. lite olika ensymer som är inblandade i de processerna och sker delvis på olika ställen i mitocondrierna.

Musklerna använder främst fett oavsett, det är vid högre belastning upp mot VO2max som glykolysen ökar, den kräver mindre syre och glukos kan även förbrännas vid syreunderskott.

Ju högre mot VO2, desstomera glukos.. och man brukar sätta en gräns vid 60-70% av VO2 max där glykolys ökar rätt mycket.

Musklerna använder även ketonkroppar, men de har inte jättemycket ensymer för ändamålet.. det har däremot hjärtat och hjärnan.

Men iomed att musklerna utgör en stor del av din förbrukning vid ansträngning så kan de förbruka ansenliga mängder ketonkroppar ändå.

okej förstår! Ah men ligger nog runt 50 g per dag skulle jag troo.. verkligen inte över hundra.. äter kanske någon rotfrukt till lunch och en näve cashew nötter efter träning och sen ost och feta mejerier... och grönsaker. hm men har hållt på en vecka snart. när blir man fett driven? :) eller kan man testa med keton stickor?

Min erfarenhet är att om du inte lurar kroppen genom att fuska (kroppen kan luras även av lchf-bakverk) så kan du lita på din hunger. Med andra ord — ät tills du är mätt, och ät igen när du är hungrig. Förr eller senare kommer kroppen att hitta en vettig nivå. Din kropp är fortfarande ny på detta och behöver kanske lite tid. Jag märker själv t ex om jag "fuskat"/ätit kolhydrater så är jag omåttligt hungrig ett eller två dygn efteråt innan kroppen slappnar av igen.

En sak till. Är du verkligen hungrig? ;-) Vanan att äta flera gånger om dagen är väldigt stark och ibland är det inte helt lätt att veta om det är gammal vana som pockar på, eller riktig hunger. Läste någonstans ett bra knep: Ställ dig själv frågan om du vill ha ett ägg. Vill du det är du hungrig, vill du det inte så var du nog bara sugen på nåt men inte hungrig. ;-)

Lycka till!

• Like 1

Nej, jag vill absolut inte gå ner i vikt! Jag vill snarare gå upp fem kilo, fast det är med styrketräning som jag ska börja med sen när jag har blivit frisk igen. Den främsta anledningen till att jag har börjat med LCHF är för att jag vill vara frisk. Jag är konstant förkyld, så så fort jag har kommit igång med träningen blir jag förkyld igen, och så har jag haft det de senaste fyra åren, och jag är trött på det nu.

Ät när du är hungrig och sluta när du blir mätt! Håll koll på vikten så du inte går upp för snabbt! Ät lchf-kost, d.v.s. bra fördelning mellan fett, protein och kolhydrater.

Tjejer är nästan alltid lite "fett rädda"... överdriv i början, det reglerar sej själv=))

Om du visste hur många äggviteomeletter som tillagas och hur många äggulor som slängs ÄN av KILLAR...  ;) Träningsvärlden är skrämmande bakom än.

Hur ligger du till med träningen? Det där är ju ett väldigt vanligt tecken på överträning, dvs att immunförsvaret sänks pga att man aldrig återhämtar sig tillräckligt.

• Like 1

Jag har visserligen bara hållit på i två dagar men jag kan inte påstå att jag är rädd för fett. Jag steker i massor med smör, använder grädde i allt, äter massa ägg och ost och brukar (om man nu kan säga det efter två dagar) äta ostrullar med bregott på. Sedan äter jag massa grönsaker med olivolja på. Fast det kanske är för lite, eller?

Menade inte att du var rädd för fett utan mer att som nybörjare kan det känns onaturligt att anstränga sig för att äta fett istället för tvärtom som är den samhälleliga normen. En praktisk beteendeaspekt mera. Men det låter som du är på banan så avvakta tiden framöver och håll koll på energiintaget så du inte äter för lite.

• Like 1

Min erfarenhet är att om du inte lurar kroppen genom att fuska (kroppen kan luras även av lchf-bakverk) så kan du lita på din hunger. Med andra ord — ät tills du är mätt, och ät igen när du är hungrig. Förr eller senare kommer kroppen att hitta en vettig nivå. Din kropp är fortfarande ny på detta och behöver kanske lite tid. Jag märker själv t ex om jag "fuskat"/ätit kolhydrater så är jag omåttligt hungrig ett eller två dygn efteråt innan kroppen slappnar av igen. En sak till. Är du verkligen hungrig? ;-) Vanan att äta flera gånger om dagen är väldigt stark och ibland är det inte helt lätt att veta om det är gammal vana som pockar på, eller riktig hunger. Läste någonstans ett bra knep: Ställ dig själv frågan om du vill ha ett ägg. Vill du det är du hungrig, vill du det inte så var du nog bara sugen på nåt men inte hungrig. ;-) Lycka till!

Det var ett väldigt bra tips det! Jag tänkte om jag ville ha ett ägg i förmiddags och svaret blev nej =P

Hur ligger du till med träningen? Det där är ju ett väldigt vanligt tecken på överträning, dvs att immunförsvaret sänks pga att man aldrig återhämtar sig tillräckligt.

När jag var elitidrottare och tränade friidrott sex gånger i veckan hade jag inte alls samma problem med förkylning. Då hade jag mina förkylningsperioder några gånger om året, men nu är det helt annorlunda. Den här hösten/vintern har jag inte tränat alls (om man bortser från en vecka efter nyår då jag faktiskt var frisk) för jag har varit förkyld hela tiden utan stopp. Så har jag haft det de senaste åren. Jag har varit förkyld i genomsnitt minst en gång i månaden och då på ungefär en till två veckor. Alla läkare jag har varit hos säger att jag är en frisk människa och att jag bara får acceptera att jag är sjuk hela tiden. Därför känner jag att LCHF är något värt att satsa på eftersom de flesta säger att de inte blir förkylda.

Menade inte att du var rädd för fett utan mer att som nybörjare kan det känns onaturligt att anstränga sig för att äta fett istället för tvärtom som är den samhälleliga normen. En praktisk beteendeaspekt mera. Men det låter som du är på banan så avvakta tiden framöver och håll koll på energiintaget så du inte äter för lite.

Jag får hålla koll på energiintaget helt enkelt. Nu äter jag bara men har ingen koll på hur mycket.