Jump to content

Nybörjare behöver hjälp


Ludv1g
 Share

Recommended Posts

Hej gott folk!

 

Första inlägget här. Lite bakgrundsinformation om mig:

 

23 år gammal kille. Nuvarande vikt 154,4kg, startvikt 158,6kg. Har ätit enligt LCHF sedan 21 januari, dvs runt 3 veckor. Som för så många andra var anledningen av mitt kostomlägg att tappa i vikt. Har ett mål att en gång kunna ställa mig på vågen och inte väga tresiffrigt.

 

Har typ 1-diabetes, dvs insulinbehandlad diabetes sedan 10 års ålder. Jag har märkt hur mitt blodsocker har gått från rätt så värdelöst till exemplariskt genom att äta mindre kolhydrater. Hade inga problem att tidigare efter måltid svänga upp till 20-25 i blodsockervärde. De senaste veckorna har jag legat på 11 ett par gånger, annars runt 4-7, vilket jag givetvis är jätteglad över! Min vikt däremot har stått stilla nu i snart två veckor. Under första veckan tappade jag "all" den vikt jag har lyckats bli av med. 

 

Min kost ser ut som följande:

 

06:00 - en kopp kaffe med 10-15g kokosfett.

09:00 - fyra kokta ägg mosade i 35-40g smör.

12:30 - 300-400g kött av fågel/nöt/fisk, 150g kokt blomkål, 50g smält smör över blomkålen.

19:00 - 300-400g kött av fågel/nöt/fisk, 150g kokt blomkål, 50g smält smör över blomkålen.

 

Har nu förstås lite frågor till er mer kunniga i ämnet, som jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på!

 

Vad kan min avstannade viktnedgång bero på?

 

Det händer, allt mer sällan men fortfarande förekommande, att jag glömmer ta mitt insulin. Givetvis påverkas blodsockret av detta, och det är vid dessa tillfällen som jag nämnt ovan som jag sticker upp på runt 11 i blodsockervärde. Är det detta som kan vara anledningen till att jag stannat av i viktnedgången? Skäms lite över att inte kunna mer om ketos som en diabetiker.

 

Läste någonstans att kokosfettet på ICA som är i den silvriga förpackningen inte är bra, men det är detta jag har i kaffet på morgonen. Jag har klickat hem ett "bättre" på nätet nu så jag ska bojkotta det silvriga. Men vad exakt är det som är fel med det?

 

Mellan 06:00 och 09:00 blir jag faktiskt ganska hungrig. Hur löser jag detta? Mer fett i kaffet?

 

..och till sist: har ni några tips på bra enkla såser (typ enkelhet i klass med smält smör. Kan sträcka mig till lite mer avancerat, men helst så lätt som möjligt) hade jag uppskattat något enormt!

 

Tackar redan i förskott något oerhört för den hjälp jag kan få av er, och ursäkta för ett långt inlägg!

 

Lev väl!

 

Ludde

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är TA DET LUGNT!!   ;)  stressa inte kroppen med en massa trixande.

Du startade för 3 veckor sedan på 158,6 och väger nu 154,4 vilket blir 4, 2 kilo ner. Dela det på 3 veckor så har du gått ner 1,4 kilo per vecka!! ..på 1 år ger det en viktnedgång på cirka 72 kilo!!

 

Alla kroppar fungerar inte lika, vissa rasar 5 kilo första veckan vilket tyder på att den personen bar omkring på massa vätska (ingen kan gå ner 5 kilo fettvikt på en vecka) Vissa står stilla i flera veckor-månader ibland innan något händer. Vissa funkar som dig, ner lite ena veckan och sen står de stilla ett par veckor innan kroppen tar ett par kilo igen.

 

 

Fortsätt som du börjat, lägg på lite mer fett om du vill och utvärdera om 2 månader till. Står du fortfarande stilla då så kan du ta till andra åtgärder men börja inte trixa nu. Försök just nu att glädja dig att blodsockret blivit stabilare och fokusera på det och alla andra hälsofördelar som dyker upp.  :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Stek en köttbit i smör. Lägg ur köttbiten. Häll på grädde och vispa ur stekpannan. Tillsätt grovmalen svartpeppar och grovt krossad grönpeppar. Koka under omrörning, tills såsen tjocknat. Ta av från värmen och rör i en rejäl klick smör. Servera den väldigt enkla och goda pepparsåsen tillsammans med köttet och valfria grönsaker.

Vill du istället ha whiskysås, skippa bara grönpepparn och ta mindre svartpeppar, häll istället i en skvätt whisky och låt koka lite längre. Minst lika gott.

Skulle det vara för lite smak, gäller vilken som av såserna, går det att bättra på med lite kalvfond eller sojasås, det kan behövas om du  bara stekt en enda skiva kött.

Link to comment
Share on other sites

Hej gott folk!

 

Första inlägget här. Lite bakgrundsinformation om mig:

 

23 år gammal kille. Nuvarande vikt 154,4kg, startvikt 158,6kg. Har ätit enligt LCHF sedan 21 januari, dvs runt 3 veckor. Som för så många andra var anledningen av mitt kostomlägg att tappa i vikt. Har ett mål att en gång kunna ställa mig på vågen och inte väga tresiffrigt.

 

Har typ 1-diabetes, dvs insulinbehandlad diabetes sedan 10 års ålder. Jag har märkt hur mitt blodsocker har gått från rätt så värdelöst till exemplariskt genom att äta mindre kolhydrater. Hade inga problem att tidigare efter måltid svänga upp till 20-25 i blodsockervärde. De senaste veckorna har jag legat på 11 ett par gånger, annars runt 4-7, vilket jag givetvis är jätteglad över! Min vikt däremot har stått stilla nu i snart två veckor. Under första veckan tappade jag "all" den vikt jag har lyckats bli av med. 

 

Min kost ser ut som följande:

 

06:00 - en kopp kaffe med 10-15g kokosfett.

09:00 - fyra kokta ägg mosade i 35-40g smör.

12:30 - 300-400g kött av fågel/nöt/fisk, 150g kokt blomkål, 50g smält smör över blomkålen.

19:00 - 300-400g kött av fågel/nöt/fisk, 150g kokt blomkål, 50g smält smör över blomkålen.

 

Har nu förstås lite frågor till er mer kunniga i ämnet, som jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på!

 

Vad kan min avstannade viktnedgång bero på?

 

Det händer, allt mer sällan men fortfarande förekommande, att jag glömmer ta mitt insulin. Givetvis påverkas blodsockret av detta, och det är vid dessa tillfällen som jag nämnt ovan som jag sticker upp på runt 11 i blodsockervärde. Är det detta som kan vara anledningen till att jag stannat av i viktnedgången? Skäms lite över att inte kunna mer om ketos som en diabetiker.

 

Läste någonstans att kokosfettet på ICA som är i den silvriga förpackningen inte är bra, men det är detta jag har i kaffet på morgonen. Jag har klickat hem ett "bättre" på nätet nu så jag ska bojkotta det silvriga. Men vad exakt är det som är fel med det?

 

Mellan 06:00 och 09:00 blir jag faktiskt ganska hungrig. Hur löser jag detta? Mer fett i kaffet?

 

..och till sist: har ni några tips på bra enkla såser (typ enkelhet i klass med smält smör. Kan sträcka mig till lite mer avancerat, men helst så lätt som möjligt) hade jag uppskattat något enormt!

 

Tackar redan i förskott något oerhört för den hjälp jag kan få av er, och ursäkta för ett långt inlägg!

 

Lev väl!

 

Ludde

 

Om man tar det från början.. typ 1 är inte samma som typ 2!

 

Det visste du såklart redan men man bör inse skillnaden.. och det kan rent utav vara som så att du inte hunnit bli insulinresistent ännu?

 

Dvs för de flesta typ 2 så är det oftast bästa att äta så lite kolhydrater som möjligt.. det är inte alltid fallet med typ1.

 

Utan för dig handlar det snarare om att äta så ditt insulinbehov blir lagom och lättberäknat.. med så små feldoseringar som möjligt.

 

Så 100-50 gram per dag kan vara bättre för typ 1 än 50-20 för typ2.. du får pröva dig fram.

 

Och så får du beräkna insulin för proteinet oxå!

 

Enkelt förklarat.. 100 gram eller under är gränsen för ketos.. mellan tummen och pekfingret.. dvs då ligger du på en nivå där du mest troligt lär förbruka det du äter.. utan extra mycket insulin för att lagra det.

 

Har läst att protein drar cirka hälften insulin än motsvarande mängd kolisar.. du får kolla upp detta bättre!

 

Hur som helst om du tar för lite insulin så ökar Glukagon.. vilket leder till nyproduktion av glukos i levern.

 

Du har bara ätit LCHF i tre veckor, underverk tar oftast flera veckor.. mirakel kan ta flera månader. :wacko:

 

På tre veckor så har du lyckats ställa om hjärnan till att ta mer ketonkroppar.. det är bra, sen så tar det månader innan musklerna uppgraderar till att bränna mest fett.. det tar som regel månader.. iallafall om man är en person som levt länge med högt blodsocker.

 

Och väger man som du så lär musklerna få jobba.. du märker omställningen när det känns som att du har problem att gå uppför trappor. :blink:

 

Silverpaketet är inte farligt.. bara kraftigt processat.. använd det som stekfett.

 

Det du skickat efter kan du ha i kaffet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wow, tack snälla för alla svar. Trodde aldrig jag skulle få så god respons.

 

lchfwinther: Ja, jag har sett att många skrivit att man måste ta det lugnt. Problemet är väl att jag kom till insikt över min vikt/ålder/hälsotillstånd och fick helt plötsligt akut stress över det hela, något jag aldrig känt innan. Men jag ska fortsätta i samma takt, lägga till lite mer motion (kör spinning 40min x 3ggr/vecka) och väga mig mindre sällan. Kanske blir positivt överraskad om ett par månader.

 

Vad innebär att kokosfettet är processat, och vad har detta för inverkan på min kropp?

 

EVS: kanontips, skriver ner direkt!

 

Zepp: Nej, insulinresistent är jag inte men den var nog på god väg att påbörjas i och med mycket hög vikt och stora doser vid måltider. Läkarna har väl skrämt i mig att för mycket insulin till maten ger mig denna resistens. Så nu är jag glad att jag istället för 20-25 enheter insulin/måltid tar mellan 5-8 enheter.

 

Ang. ketosen, så även fast jag som nu får i mig runt 20gram kolhydrater per dag kommer jag gå in i ketos, trots att jag "råkar" få högt blodsocker? Jag har nog inte läst tillräckligt om detta märker jag, haha.

 

Återigen, tack för svar. Uppskattas något enormt!

 

Ludde

Link to comment
Share on other sites

Viktigt att du håller koll på att du inte "råkar" få högt blodsocker. Högt i ketos och samtidigt högt i blodsocker är inte en bra kombo för en diabetiker typ 1, kan leda till ketoacidos som yttrar sig i kraftlöshet, andfåddhet, illamående, och hallucinationer och kan leda till koma och död.

 

Här finns en intressant artikel 

 

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/08/25/bestam-sjalv-och-skilj-pa-ketos-och-ketoacidos/

Link to comment
Share on other sites

Stress kan leda till utebliven viktnedgång m m. Förutom det uppenbara så kan kroppen bli stressad av bl a koffein och träning på kvällen. Stress ger kortisolpåslag, som ger blodsockerpåslag. Kortisolet är högst på morgonen och ska falla mot kvällen, det är kroppen byggd för - stör man den cykeln ofta och under lång tid kan det uppstå problem. http://martinajohansson.se/stressorer-for-binjurarna/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wow, tack snälla för alla svar. Trodde aldrig jag skulle få så god respons.

 

lchfwinther: Ja, jag har sett att många skrivit att man måste ta det lugnt. Problemet är väl att jag kom till insikt över min vikt/ålder/hälsotillstånd och fick helt plötsligt akut stress över det hela, något jag aldrig känt innan. Men jag ska fortsätta i samma takt, lägga till lite mer motion (kör spinning 40min x 3ggr/vecka) och väga mig mindre sällan. Kanske blir positivt överraskad om ett par månader.

 

Vad innebär att kokosfettet är processat, och vad har detta för inverkan på min kropp?

 

EVS: kanontips, skriver ner direkt!

 

Zepp: Nej, insulinresistent är jag inte men den var nog på god väg att påbörjas i och med mycket hög vikt och stora doser vid måltider. Läkarna har väl skrämt i mig att för mycket insulin till maten ger mig denna resistens. Så nu är jag glad att jag istället för 20-25 enheter insulin/måltid tar mellan 5-8 enheter.

 

Ang. ketosen, så även fast jag som nu får i mig runt 20gram kolhydrater per dag kommer jag gå in i ketos, trots att jag "råkar" få högt blodsocker? Jag har nog inte läst tillräckligt om detta märker jag, haha.

 

Återigen, tack för svar. Uppskattas något enormt!

 

Ludde

 

Om man säger som så.. det allvarliga för typ 1 är att man kan drabbas utav både högt blodsocker och höga ketonhalter.. samtidigt!

 

Då är regleringen ur kontroll!

 

Det där kan aldrig hända för en med fungerande bukspottkörtel då insulin och glukagon fungerar som kommunicerande kärl.

 

Och det är insulin som styr mängden glukagon.. aldrig tvärt om.

 

Sen så är inte ketos det primära för dig, utan du skall hålla koll uppåt med god marginal.. för hög ketonhalt kan betyda för lite insulin!

 

Iomed att du inte är insulinresistent så kan du använda glukos som bränsle utan extra mycket insulin.

 

Det blir en balansakt för dig!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...