KullaGulla

Nu behöver vi HJÄLP! LCHF, träning och fasta ger noll resultat.

Recommended Posts

Hej!

Beach 2016-projektet drog igång med överväldigande entusiasm den 1 januari i år. Jag har själv ätit strikt LCHF de senaste fem åren och min man har gått lite fram och tillbaka mellan strikt och ”väldigt liberal” LCHF J
Första gången han började med LCHF för fem år sedan gick han ner ca 8-9 kg på ca 6 veckor enbart med kostomläggning. Efter några månader så tappade han fokus och gick under andra hälften av det året upp nästan allt igen. Sedan dess har han kört lite halvhjärtat då och då och inte fått några resultat. Men nu är det alltså nya tag och sedan 1 januari går han all-in på att gå ner i vikt. Men nu börjar engagemanget tryta för det händer verkligen ingenting!! Ni som orkar läsa tabellen nedan ser att han ligger på rejält energiunderskott men mycket lite kolhydrater. Senaste två veckorna har han dessutom kört periodisk fasta 24-timmers och 16:8 lite då och då.

VAD är det som gör att inget händer vare sig på vågen eller måtten?
 

Här är lite siffror:
 

Ålder: 43
Vikt: 86-87 (startvikt 87,5)
Längd 175
Midjemått: 103 cm (startmått 103 cm)

Träning:
Tung styrkelyftning med skivstång varannan dag. För er som vill se programmet klicka här: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/

45-60 minuters promenad varje dag
7-minutes appen varje dag
 

Här är vad vi registrerat i Kostbevakningen. Tar inte med varje dag då det blir så mycket men så här ser hans matintag ut, där varje dag representeras av tre rader som beskriver totalt energiintag, protein, fett, kolhydrater och fibrer.

Se bifogad bild

 

 

Han har inte druckit en droppe alkohol sedan starten och äter knappt några mjölkprodukter.

Några av er kommer kanske reagera på ett ganska högt proteinintag men här är det så himla svårt att veta hur man ska göra. Läser man träningstips så behöver man ju minst 2 gr protein per kg kroppsvikt för att kunna bygga muskler och han vill ju definitivt inte tappa muskelvikt utan fettvikt.

 

Nu behöver vi alltså lägga om strategi och vi har tre teorier/varianter som vi funderar på men vet inte vilken vi ska våga prova oss på.
 

1: För lite energiintag. Kroppen har ställt in sig på svält (men min fråga då är vad den lever av eftersom den uppenbarligen inte äter av hans kroppsmassa och han tränar hårt och mår bra?)
Lösningen skulle vara att äta lite mer.
 

2: För högt proteinintag. Han skulle alltså minska på proteinet och öka fettet. Risk att han bryter ner muskelmassa vid hård träning?
 

3: För lite fett. En ökning av fettet skulle innebära ett högre energiintag vilket det definitivt finns utrymme för om man tittar i tabellen.
 

Så vad är rådet ni skulle ge oss i det här läget? Känns så trist när han verkligen lägger ner hela sin själ på det här. Ge oss lite hopp och inspiration nu! J

post-1892-0-35777900-1455270317_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant - gång efter gång har vi läst att det inte är träning som ger viktnedgång utan dietomläggning. 

 

Nu gör ni både och. Varför inte ta en sak i taget. Först diet och fettviktsminskning. Sedan bygga muskler. 

 

Jag kan också tänka mig att han både bränner fett och bygger muskler just nu varpå viktnettot blir noll dvs ingen viktnedgång men omdisponering av kilona från fett till muskler. Det kanske skulle vara bra att inte väga utan mäta fett% och midje-, överarms-, bröst- och lårmått med måttband istället, för att se om nåt händer om ni nu ska köra båda spåren samtidigt. 

 

Dessutom är i vart fall min erfarenhet att träning ger enorm hunger och hunger efter fel saker, det är så lätt för mig att trilla dig igen om jag tränar mycket, så jag tränar litet.

 

Bromsa och gasa samtidigt kanske inte går särskilt bra.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle vara bättre att gå ner i vikt så som först gången. Det känns lite sådär att rekommendera att INTE träna, men det är många som får bekymmer när man både ändrar kost

och börjar träna hårt.

 

Varför inte prova med liknande sätt som var lyckat första gången. Skulle det gå lite trögt med viktnedgången så prova med nån typ av fasta 16:8 eller 5:2 eller liknande.

 

Och sen när vikten är där den ska så köra igång med träningen igen.

 

Träning och motion är bra på väldigt många sätt men för viktnedgång är det lite lurigt. Man börjar bygga muskler som väger mer än fett = svårt att märka något skillnad på vågen.

 

Lycka till.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant - gång efter gång har vi läst att det inte är träning som ger viktnedgång utan dietomläggning. 

 

Nu gör ni både och. Varför inte ta en sak i taget. Först diet och fettviktsminskning. Sedan bygga muskler. 

 

Jag kan också tänka mig att han både bränner fett och bygger muskler just nu varpå viktnettot blir noll dvs ingen viktnedgång men omdisponering av kilona från fett till muskler. Det kanske skulle vara bra att inte väga utan mäta fett% och midje-, överarms-, bröst- och lårmått med måttband istället, för att se om nåt händer om ni nu ska köra båda spåren samtidigt. 

 

Dessutom är i vart fall min erfarenhet att träning ger enorm hunger och hunger efter fel saker, det är så lätt för mig att trilla dig igen om jag tränar mycket, så jag tränar litet.

 

Bromsa och gasa samtidigt kanske inte går särskilt bra.

 

Tack

Vi kan ju leva med att viktnettot blir noll om det nu är så att han bygger muskler - men var kommer energin och byggstenarna från att bygga dessa av när inget händer på magomfånget? Möjligen att kroppen börjar med att ta fett från andra ställen, typ låren. Tyvärr har vi inte mätt dom så har inget att jämföra med men han känner ingen skillnad. 

Han får inga problem med hunger vid träning utan ligger trots hård träning på det energiintaget som jag lagt in i bilden, vilket ju är väldigt lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle vara bättre att gå ner i vikt så som först gången. Det känns lite sådär att rekommendera att INTE träna, men det är många som får bekymmer när man både ändrar kost

och börjar träna hårt.

 

Varför inte prova med liknande sätt som var lyckat första gången. Skulle det gå lite trögt med viktnedgången så prova med nån typ av fasta 16:8 eller 5:2 eller liknande.

 

Och sen när vikten är där den ska så köra igång med träningen igen.

 

Träning och motion är bra på väldigt många sätt men för viktnedgång är det lite lurigt. Man börjar bygga muskler som väger mer än fett = svårt att märka något skillnad på vågen.

 

Lycka till.

 

Ja, kanske. Fast nu när man kommit igång med träningen och märker resultat styrkemässigt vill man ju gärna fortsätta :)

Fastar gör han ju redan. 

Egentligen har han redan en massa muskler så han skulle inte behöva bygga mer direkt utan mer deffa. Det är väl lite det vi försöker göra enligt alla tips på träningssajter i kombo med strikt LCHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske. Fast nu när man kommit igång med träningen och märker resultat styrkemässigt vill man ju gärna fortsätta :)

Fastar gör han ju redan. 

Egentligen har han redan en massa muskler så han skulle inte behöva bygga mer direkt utan mer deffa. Det är väl lite det vi försöker göra enligt alla tips på träningssajter i kombo med strikt LCHF.

Okey tänkte att 8-9 kilo bara med kostomläggning på 6 veckor som var resultatet första gången skulle vara en kanonfin start.

 

För om man lägger till kostomläggning + fasta + träning samtidigt kan kroppen få lite problem, det blir en väldig omställning för kroppen :unsure:

 

Om man får bort 8-9 kilo fett tillsammans med en del vatten, så kommer musklerna fram av sig själv :)

 

Och sen lägga till träning för styrka och motion vilket är utmärkt. Vikten kommer kanske att gå upp med träningen men det är ju muskler vilket är bra.

 

Sen om man vill trimma hälsan och vikten så kör man lite fasta av något slag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kommer till träning och vikt så är träning som viktminskningsmedel tämligen tamt. Träning är bra för kroppen på många andra sätt dock.

 

Att helfasta är bra, 1 dygn på bara vatten. 16:8 mm är också jättebra förutsatt att man verkligen äter ordentligt när man äter.

 

När man drar ner på kalorierna över en period är inte kroppen dummare än att den kan kompensera för det genom att dra ner ämnesomsättningen. Speciellt om du har lekt den leken tidigare. Det gör den inte vid helfasta med vatten. Visst förlorar du en del i muskelmassa men inte mycket om du samtidigt kör underhållsträning.

 

Jag skulle därför jobba strategiskt med att fast helt 2-3 inte sammanhängande dagar i veckan tills dess att resultatet är uppnått. Övriga dagar intas normal mängd mat LCHF som inte behöver vara helt strikt kanske upp mot 30-50 kh/dygn. Se till att på ätdagarna ha minst 12 timmar mellan middag och frukost (nattfasta).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt se över proteinintaget. ca 80 gram om dagen borde inte innebära någon allvarlig risk för muskeltapp. Man ska också vara medveten om att när man går ner i vikt är det normalt att tappa en del muskler. Öka fettintaget. Prioritera längre fastor, 16:8 är mer en sund normal livsstil för många LCHF:are som kanske inte alltid ger så mycket viktminskning.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitivt för mycket på en gång, och att köra ett kaloriunderskott (varför man nu skulle göra det) samtidigt som man tränar hårt, det går inte ihop.

Tillbaka till grunderna: Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt och ingenting däremellan.
Sluta räkna, mäta och väga och låt kroppen bestämma själv hur mycket mat den behöver.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i siffrorna på vågen,, det är bukfettet som behöver bort!

 

Meeen.. nu är hormoner en stor del till var fettet skall lagras.. eller tas ifrån!

 

Stresshormoner gynnar lagring av fett i buken.. likaså hyperinsulinemi/metabolt syndrom.

 

Det där med stress är nästan normalt.. dvs ett västerländskt leverne med desktop jobb, familj, villa, Volvo och vovve!

 

Har man dessutom alldrig gått in i väggen så har man alldrig levt ett normalt liv. :o

 

Träning är oxå en form av stress.. men för desktop workers i karriären kan det oftast vara en form av positiv stress!

 

Meen.. det finns inga genvägar.. träningen får inte bli ytterligare en grej man skall hinna med utan snarare ett tillfälle till kontemplation och en stund för sig själv där man får lov att släppa prestationskraven.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i siffrorna på vågen,, det är bukfettet som behöver bort!

 

Meeen.. nu är hormoner en stor del till var fettet skall lagras.. eller tas ifrån!

 

Stresshormoner gynnar lagring av fett i buken.. likaså hyperinsulinemi/metabolt syndrom.

 

Det där med stress är nästan normalt.. dvs ett västerländskt leverne med desktop jobb, familj, villa, Volvo och vovve!

 

Har man dessutom alldrig gått in i väggen så har man alldrig levt ett normalt liv. :o

 

Träning är oxå en form av stress.. men för desktop workers i karriären kan det oftast vara en form av positiv stress!

 

Meen.. det finns inga genvägar.. träningen får inte bli ytterligare en grej man skall hinna med utan snarare ett tillfälle till kontemplation och en stund för sig själv där man får lov att släppa prestationskraven.

 

Bra skrivet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet!

Ett tips om du tror att du lider av "Adrenal Fatigue" / utmattade binjurar, Är att läsa denna bok:

* ADRENAL FATIGUE - Take Control of Adrenal Burnout and Restore Your Health Naturally by Christine Weil (ISBN: 9781500517182).

 

Dvs, om du är överstressad hela tiden, så kan det trigga upp inflammationer i kroppen. Binjurarna blir i regel inflammerade, och påverkar sen i sin tur smärta i framförallt ländryggen.

 

Det som händer är att binjurarna ligger på gränsen av vad de klara av "hela tiden".

Binjurarna har en hel del viktiga funktioner nämligen dessa:

- Hjälper att reglera blodtrycket.

- P-glukos nivån i blodet (mätes i mmol/L, och ditt P-glukos bör ligga mellan 4-5 mmol/L om du är fastande (eller hela tiden, mellan 4 och 5mmol/L), & kan ligga något högre om du nyss ätit, men helst inte.

Jag tänker på er som äter strikt LCHF dvs, mellan (max) 20g-25g kolhydrater per dag, i form av ovangjordgrönsaker. Men P-glukos kan självklart ligga högre av andra anledningar också, möjligtvis om du har Diabetes Millitus, eller nedsatt funktion i ditt endokrina system.

 

- Reglerar natrium och kalium balansen i kroppen.

 

- Som sagt så har binjurarna en viktig del i att reglera/utsöndra dina stesshormoner också. Så som, adrenaline & noradrenaline, dvs, de två hormoner som är involverade i "flight or fight".

Så du kan nog förstå att det inte är bra för din kropp att befinna sig i denna konstanta "stress" hela tiden.

 

Denna bok hjälper dig på vägen att komma tillrätta med detta.

En stor del kan ha göra med vad du äter för typ av mat. Dvs, om du dricker kaffe (och hur mycket?), enligt mina egna erfarenhet påverkar detta mycket för mig. När jag har druckit för mycket kaffe, så slutar jag att lyssna på min kropps signaler.

 

Du får problem att inse detta:

* Är jag trött nu?

* Du är trött men känner inte det, så bra. Utan du åtar dig bara mer och mer, och har för många bollar i luften, du trucker på helt enkelt, tills du rent av krashar/går in i väggen.

 

Din smartphone kan vara en bov också. Då antar jag att du har många "notifications" (?, som många faktiskt har) som kommer hela tiden, och stör ditt mentala fokus. Dvs, du får för många öppna tankebanor.

Om du söker på (Google.com) "Digital Dementia" så kan du lära dig mer om ämnet.

 

 

* Koffein kan förskjuta din trötthet, "permanent", om du dricker varje dag. Och då känner du dig aldrig utvilad, efter en natts sömn. En idé (?) kan vara att dra ner på koffein (kaffe, och aldrig dricka energidrycker, de är rena rama giftet för ditt hjärta) och äta renare och bättre mat.

Då kan det bli så att du kämner din kropp bättre. Men det kan vara jobbigt att ta bort koffein. Jag är/har varit själv koffein missbrukare [emoji4][emoji33]

 

 

post-10857-14553548425475_thumb.jpgpost-10857-14553548475479_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om du tror att du lider av "Adrenal Fatigue" / utmattade binjurar, Är att läsa denna bok:

* ADRENAL FATIGUE - Take Control of Adrenal Burnout and Restore Your Health Naturally by Christine Weil (ISBN: 9781500517182).

Dvs, om du är överstressad hela tiden, så kan det trigga upp inflammationer i kroppen. Binjurarna blir i regel inflammerade, och påverkar sen o sin tur smärta i framförallt ländryggen. Denna bok hjälper dig på vägen att komma tillrätta med detta.

 

 

attachicon.gif20160213_101314.jpgattachicon.gif20160213_101322.jpg

Intressant teori, att binjureutmattning kan ge upphov till inflammationer i kroppen. Jag har inte hört talas om den förut, men tror att det kan ligga något i det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant teori, att binjureutmattning kan ge upphov till inflammationer i kroppen. Jag har inte hört talas om den förut, men tror att det kan ligga något i det.

Jo så är det. Men det är en sak att veta detta, och en helt annan sak att praktisera. Kan ju vara svårt att komma ur en "stressloop".

/ VIKSUN

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det. Men det är en sak att veta detta, och en helt annan sak att praktisera. Kan ju vara svårt att komma ur en "stressloop".

/ VIKSUN

Ond cirkel helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey tänkte att 8-9 kilo bara med kostomläggning på 6 veckor som var resultatet första gången skulle vara en kanonfin start.

 

För om man lägger till kostomläggning + fasta + träning samtidigt kan kroppen få lite problem, det blir en väldig omställning för kroppen :unsure:

 

Om man får bort 8-9 kilo fett tillsammans med en del vatten, så kommer musklerna fram av sig själv :)

 

Och sen lägga till träning för styrka och motion vilket är utmärkt. Vikten kommer kanske att gå upp med träningen men det är ju muskler vilket är bra.

 

Sen om man vill trimma hälsan och vikten så kör man lite fasta av något slag.

 

Ja, kanske får bli så att vi drar ner lite på träningen och låta maten göra sitt. Grejen är att han gjort det förut men bara hållit på strikt i kanske två veckor. Då har det inte synts något resultat vilket jag tror gjort att han inte hållit fast vid det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om du tror att du lider av "Adrenal Fatigue" / utmattade binjurar, Är att läsa denna bok:

* ADRENAL FATIGUE - Take Control of Adrenal Burnout and Restore Your Health Naturally by Christine Weil (ISBN: 9781500517182).

 

Dvs, om du är överstressad hela tiden, så kan det trigga upp inflammationer i kroppen. Binjurarna blir i regel inflammerade, och påverkar sen i sin tur smärta i framförallt ländryggen.

 

Det som händer är att binjurarna ligger på gränsen av vad de klara av "hela tiden".

Binjurarna har en hel del viktiga funktioner nämligen dessa:

- Hjälper att reglera blodtrycket.

- P-glukos nivån i blodet (mätes i mmol/L, och ditt P-glukos bör ligga mellan 4-5 mmol/L om du är fastande (eller hela tiden, mellan 4 och 5mmol/L), & kan ligga något högre om du nyss ätit, men helst inte.

Jag tänker på er som äter strikt LCHF dvs, mellan (max) 20g-25g kolhydrater per dag, i form av ovangjordgrönsaker. Men P-glukos kan självklart ligga högre av andra anledningar också, möjligtvis om du har Diabetes Millitus, eller nedsatt funktion i ditt endokrina system.

 

- Reglerar natrium och kalium balansen i kroppen.

 

- Som sagt så har binjurarna en viktig del i att reglera/utsöndra dina stesshormoner också. Så som, adrenaline & noradrenaline, dvs, de två hormoner som är involverade i "flight or fight".

Så du kan nog förstå att det inte är bra för din kropp att befinna sig i denna konstanta "stress" hela tiden.

 

Denna bok hjälper dig på vägen att komma tillrätta med detta.

En stor del kan ha göra med vad du äter för typ av mat. Dvs, om du dricker kaffe (och hur mycket?), enligt mina egna erfarenhet påverkar detta mycket för mig. När jag har druckit för mycket kaffe, så slutar jag att lyssna på min kropps signaler.

 

Du får problem att inse detta:

* Är jag trött nu?

* Du är trött men känner inte det, så bra. Utan du åtar dig bara mer och mer, och har för många bollar i luften, du trucker på helt enkelt, tills du rent av krashar/går in i väggen.

 

Din smartphone kan vara en bov också. Då antar jag att du har många "notifications" (, som många faktiskt har) som kommer hela tiden, och stör ditt mentala fokus. Dvs, du får för många öppna tankebanor.

Om du söker på (Google.com) "Digital Dementia" så kan du lära dig mer om ämnet.

 

 

* Koffein kan förskjuta din trötthet, "permanent", om du dricker varje dag. Och då känner du dig aldrig utvilad, efter en natts sömn. En idé () kan vara att dra ner på koffein (kaffe, och aldrig dricka energidrycker, de är rena rama giftet för ditt hjärta) och äta renare och bättre mat.

Då kan det bli så att du kämner din kropp bättre. Men det kan vara jobbigt att ta bort koffein. Jag är/har varit själv koffein missbrukare [emoji4][emoji33]

 

 

attachicon.gif20160213_101314.jpgattachicon.gif20160213_101322.jpg

 

Hmm. Tycker egentligen inte att han är så stressad och han har inga fysiska känningar. Intar däremot kolossala mängder kaffe och skulle kunna sova några timmar mer per dygn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kaffe-regim ser ut som så att jag får inget kaffe före 08.30 och inget efter 15.00, och jag dricker bara små starka, inga muggar, så klart utan inflammationdrivande mjölk. Det är ett sätt att hantera min stress. Ett annat är att försöka ha så lite på agendan utanför arbetstid som möjligt. Stressen på jobbet har jag mycket svårt att ändra på så fritiden får användas till läkning, vila. Lite tråkigt för familjen men nödvändigt. Stress är för många det riktigt stora problemet idag.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.