Jump to content

Välja mellan kyssar och magbakterier?

DRAKULLA

Recommended Posts

De flesta av oss har väl känt av den mördande andedräkt som man har ibland med lchf-kost.

Det finns ju hjälpmedel som vanlig tandkräm och sb12 & sånt som jag själv använder för att öht våga prata /andas nära en levande varelse....... Ja, det är ju nästan så att katten ryggar tillbaka annars....

Nu läser jag både här och där på forumet om magbakterier som tar stryk av fluor och att vissa använder annat än tandkräm vid tandborstningen, t.ex kokosfett och gurkmeja.

Jag undrar...hur gör ni som utesluter fluor för att bibehålla era relationer med människor? :wacko:

Kan någon förklara det här med magbakterierna och fluor och ni får gärna ge tips på andra andedräkts-uppfräschare.

• Like 3

Mm.. de lär få problem att förklara sambandet mellan fluor och magtarmbakteríer! :blink:

När det sen kommer till väldigt,väldigt nära relationer.. så handlar det mer om sexualdrift/gemenskap! :unsure:

Katter är luriga hur som helst.. lika opålitliga som ens sängkammarpartner faktiskt! :o

• Like 2

Alltså jag har inte märkt nåt hemskt med andedräkten på nån av oss i familjen som äter lchf.

Det jag tror mig veta, är att dålig andedräkt kommer från långt bak på tungan och inte från magen.

Fluor sägs vara ohälsosamt på nåt vis (nervgift?), dessutom är det bakteriedödande vad jag förstår.

Eftersom jag inte äter nåt på natten, brukar jag använda fluorfritt tandkräm på morgonen. Däremot tar jag gärna några extra morötter till middag, så på kvällen använder jag tandkräm med flour. Båda är med mintsmak.

Jag borstar inte bara tänderna, utan även tungan.

• Like 2

Vi är väl olika men jag tror att det är fler än jag som känner av det.

Antar att det har med ketos att göra för det blir ju värre vid strikt kost/ketos/fasta.

När jag har ätit mer liberalt så är det bättre men jag vill inte äta mer kolhydrater än vad jag gör.

Har också dragit ner på mejerier kraftigt, ingen skillnad.

• Like 1

Brukar det inte gå över efter ett tag? Den dåliga andedräkten vid ketos alltså? Jag är inte superstrikt så jag märker aldrig något själv. Möjligen att magen blir pruttigare när jag varit för liberal i kolhydratintaget och det är kanske inte heller så sexigt...  :unsure: Men vad sjutton, maken är värre än jag så...   :P

• Like 6

Brukar det inte gå över efter ett tag? Den dåliga andedräkten vid ketos alltså? Jag är inte superstrikt så jag märker aldrig något själv. Möjligen att magen blir pruttigare när jag varit för liberal i kolhydratintaget och det är kanske inte heller så sexigt...  :unsure: Men vad sjutton, maken är värre än jag så...   :P

Haha...ja, min man är  helnöjd med att jag inte pruttar nuförtiden som jag gjorde förr!.... :D

Vilken tur att man inte är perfekt! Det skulle bli så jobbigt för alla andra.....

• Like 3

Tror det är så här. Som ianna säger. Dålig andedräkt kommer uteslutande långt bak från tungan. Kommer oxå förstås från (ruttnande) matrester mellan tänderna. Om vi utgår från att du använder tandtråd o rensar mellan tänderna så återstår alltså tungan. Införskaffa en tungskrapa och skrapa lite försiktigt ett antal ggr. Det första skrapet kan du lukta på. Känns ganska väl om det luktar illa. Skrapa o skölj då tills det luktar fräscht.

Sedan blir jag lite trött på alla skrönor om drakdräkt från lchf: are. Jag tror nämligen att de som äter socker o kolhydrater generellt har snubbigare dräkt eftersom sockret göder svamp och illaluktande beläggningar på tungan. Ketos luktar lite svagt aceton i början. Springer du ett maratonlopp eller cyklar en VR blir acetonlukten något mer påtaglig. Men det är väl värst vid målgång.

Däremot luktar det fan när kvinnorna ska ta bort nagellack vid soffbordet under pågående långfilm. Det är ett större acetonproblem

• Like 4

"Tuggummi och munsköljare kan störa magen" http://dinamediciner.se/nyheter/tuggummi-och-munskoljare-kan-stora-magen

Jag borstar med kokosolja, salt och gurkmeja och tycker det funkar bra.

Intressant läsning!

Jag har i princip slutat helt med tuggummi mm för att minska på sötningsmedel.

Jag har inga problem med min mage nuförtiden  men syrad mat är ju ett bra tips. Lite mer surkål, oliver, salami, gravlax mm är lätt att lägga till.

I inlägget står att det är Klorhexedin som stör magtarmbakterier. Är det inte fluor som är boven eller är det samma sak?

Jag tror att bakteriefloran i munnen förändras för vissa när de äter LCHF och att det är det som ger en väldigt otäck andedräkt. Det är ingen andedräkt som går att dölja med en halstablett. Den kan fylla upp ett helt rum på nolltid. Jag vet inte vad man kan göra åt det annat än att bli extra noggrann vad gäller munhygien. Dubbeltandtråd på pinne, eltandborste och tungskrapa varje dag mildrar i alla fall en aning. Nästan alltid kommer dålig andedräkt från munnen och inte magen.

Det kan vara både lite aceton i utandningen och beläggningar på tungan. Man småäter inte ständigt och maten är ofta mjuk, så tungan kan behöva en omgång ibland. Jag alternerar tungskrapa med oilpulling.

Ja, det är ju den där acetondoften jag menar. Unk! Känns som ångor från magen mer är dålig munhygien(noga med rengöring).

En tungskrapa kan ju dock lätt införskaffas och testas. Tack för tipset!

Oilpulling.....låter lite fräckt, vad gör man då?

Det kanske finns något munskölj utan klorhexedin eller fluor.

Har hört att Zink är bra. Vet du nåt om det?

Jag tror att bakteriefloran i munnen förändras för vissa när de äter LCHF och att det är det som ger en väldigt otäck andedräkt. Det är ingen andedräkt som går att dölja med en halstablett. Den kan fylla upp ett helt rum på nolltid. Jag vet inte vad man kan göra åt det annat än att bli extra noggrann vad gäller munhygien. Dubbeltandtråd på pinne, eltandborste och tungskrapa varje dag mildrar i alla fall en aning. Nästan alltid kommer dålig andedräkt från munnen och inte magen.

Det är ju inget katastrofläge men det känns ju speciellt när man inte har ätit på länge.

Jag försöker hålla mig till två måltider/dag men om jag äter oftare 3-4 ggr/dag så uppstår inte "problemet" lika ofta.

• Like 1

Mnjaeä.. jag tror att det handlar om lite olika saker!'

Munhygien är kanske det första vi tänker på.. vad andra misstänker/vad vi misstänker att andra tror, varvid vi blir osäkra själva!

Vad gäller ens sängkammarpartner så gäller det att man säger som det är/att denne säger som det är!

Vi vill då ha reda på om vi luktar acceton/amoniak/annat.. sådant kan partners antingen bortse ifrån och oxå medela!

Grejen är väl att vi vill veta sådant så vi slipper utsätta icke sängkammarpartners för detta?

I ett långt och kärleksfullt förhållande så är det rätt mycket man får lov att stå ut med för ett långt och kärleksfullt förhållande.. så är det bara!

Katterna luktar heller inte alltid nyponros ur munnen så de kan sova vid fötterna om det inte passar dem!

Borstar man tänderna innan den gemensamma sängen så är det lixom inte så mycket mer man kan göra.

• Like 2

Ett sätt som jag läst om och som gör att man själv kan känna hur man luktar ur munnen är att slicka med hela tungan på översidan av handen, låta det torka och sedan lukta på handen. Säger ganska mycket om andedräkten.

Att säga att någon luktar illa ur munnen är alltid lite pinsamt och kan vara förnedrande för den som får höra det. Hur väl uppgiftslämnaren än önskar. Men visst, lever man i en nära relation är det ännu taskigare att inte säga något.

• Like 2

Jovisst Zepp!

Kattfan skiter på golvet ibland så henne tar jag ingen hänsyn till och gubben min är ärlig och säger till när det luktar.

Även min närmsta kollega har fått uppmaningen att säga till mig.

Jag har använt SB12 varje dag senaste tiden för att undvika det. Funkar skitbra ju, kan flåsa vem som helst rätt i fejset med bravur men det var

det här med tarmbakterierna som jag fick funderingar kring.

Jag förstår att du menar att annat är viktigare än dålig andedräkt, sann kärlek & vänskap och så vidare......men jag tycker själv att det är

skitäckligt när någonannan luktar illa ur munnen. :o

• Like 3

Jovisst Zepp!

Kattfan skiter på golvet ibland så henne tar jag ingen hänsyn till och gubben min är ärlig och säger till när det luktar.

Även min närmsta kollega har fått uppmaningen att säga till mig.

Jag har använt SB12 varje dag senaste tiden för att undvika det. Funkar skitbra ju, kan flåsa vem som helst rätt i fejset med bravur men det var

det här med tarmbakterierna som jag fick funderingar kring.

Jag förstår att du menar att annat är viktigare än dålig andedräkt, sann kärlek & vänskap och så vidare......men jag tycker själv att det är

skitäckligt när någonannan luktar illa ur munnen. :o

Du har helt rätt inställning.. partnern får ta det goda med det onda.. katterna får lov att gölra lite som de vill, det gör de ändå.

Däremot så tvivlar jag starkt på att andedräkten har något med magtarmbakterier att göra.. det märks då antagligen främst i andra ändan av magtarmkanalen!

Utan vad jag begriper så talar vi om vad du eventuellt andas ut via lungorna, det kan då vara Ketobreath eller Dragon breath eller i värsta fall en blandning?

430671671breath.jpg

http://www.phlaunt.com/diabetes/43067167.php