Gå till innehåll

Ang. D-vitamin

Recommended Posts

Jag har nyligen fått besked från min vc, att jag har ett d-vitamin värde på 55. Jag fick beskedet av en sjuksköterska på vc, att jag kunde köpa Multi-tabs 25 mcg på apoteket. Min fråga är: är det en lagom dos med en sådan om dagen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55 är lågt.. så det så!

Tar man inga tillskott så lär lägsta värden uppnås på våren.. det är lixom inga problem ioförsej, det handlar om brist på sol!

D-vitamin lagras i levern och skall helst räcka över vintern och helst över våren oxå!

Lägg gärna in en resa till Kanarieöarna på jul och en på påsk till Turkiet.. annars så kan man käka tillskott.. lägg då oxå till K2 för bästa effekt.

Sola då rätt mycket för D-3, samt passa på att njuta av både solen, maten och vinet!

• Gilla 2
Länk till inlägg

I familjen tar vi vuxna dessa lättsvalda kapslar http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/Vitamin-D3-K2-2000.htm

Finns nån enkel formel för att uppskatta hur mycket d-vitamin man bör prova tillskotta vid brist - hittar inte den nu, och rönen spretar väl lite. Man måste också mäta med jämna mellanrum, inte bara lita på nån formel. Känner man sig ständigt trött är det nog bra att se över fler aspekter, inte bara en vitamin, även om den skulle kunna ha bra effekt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag ska ta nya prover i slutet av mars, eftersom jag har sjögren syndrom. Då ska jag även ta om d-vitamin värdet. Jag var iväg en vecka innan jul på kanarieöarna, men det räckte tydligen inte. Dessutom hände det saker när jag kom hem därifrån, som stressade upp min kropp. Jag har även IBS och hade intensiva problem med det i dryg en månad till och från. Jag vet inte om möjligen stress också kan vara en bidragande orsak till lågt värde.

Länk till inlägg

Här är inspiration till mat som naturligt innehåller D-vitamin http://matkalkyl.se/naringsamnen41.php (bortse från de som har tillsatt D-vitamin).

Får man fråga om du kör LCHF, samt om du tar kolesterolsänkande medicin? Äter du vete och annat med gluten? Dricker mycket kaffe?

Länk till inlägg

Jag har nyligen fått besked från min vc, att jag har ett d-vitamin värde på 55. Jag fick beskedet av en sjuksköterska på vc, att jag kunde köpa Multi-tabs 25 mcg på apoteket. Min fråga är: är det en lagom dos med en sådan om dagen.

Säg att du vill prata med en läkare som kan rekommendera rätt dos.

D-vitamin har ganska lång halveringstid så man kan ta en laddningsdos under ett par veckor. Men jag skulle ta det med en läkare.

Länk till inlägg