Klara 33 Postad 13 Februari, 2016 Share Postad 13 Februari, 2016 Jag har nyligen fått besked från min vc, att jag har ett d-vitamin värde på 55. Jag fick beskedet av en sjuksköterska på vc, att jag kunde köpa Multi-tabs 25 mcg på apoteket. Min fråga är: är det en lagom dos med en sådan om dagen. Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zepp 18 642 Postad 13 Februari, 2016 Share Postad 13 Februari, 2016 http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EVS 1 352 Postad 13 Februari, 2016 Share Postad 13 Februari, 2016 Om du har en konstaterad brist (Jag vet inte vad 55 innebär), låter 25mcg som en väldigt låg dos. Multiplicera med fyra, åtminstone, skulle jag säga. 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klara 33 Postad 13 Februari, 2016 Författare Share Postad 13 Februari, 2016 Det låg lågt, men inom vad man få ha. De tyckte jag skulle ta tillskott, eftersom jag har varit väldigt trött. 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lipofil 192 Postad 13 Februari, 2016 Share Postad 13 Februari, 2016 Du kan möjligen fundera på att ta K2 tillsammans med D3. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/10/19/vitamin-d-vitamin-k2.aspx 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zepp 18 642 Postad 14 Februari, 2016 Share Postad 14 Februari, 2016 55 är lågt.. så det så! Tar man inga tillskott så lär lägsta värden uppnås på våren.. det är lixom inga problem ioförsej, det handlar om brist på sol! D-vitamin lagras i levern och skall helst räcka över vintern och helst över våren oxå! Lägg gärna in en resa till Kanarieöarna på jul och en på påsk till Turkiet.. annars så kan man käka tillskott.. lägg då oxå till K2 för bästa effekt. Sola då rätt mycket för D-3, samt passa på att njuta av både solen, maten och vinet! 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter B 11 524 Postad 14 Februari, 2016 Share Postad 14 Februari, 2016 Ja det låter lågt...där jag testar mig är nedre gränsen S-25-OH Vitamin D = 75 nmol/L 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xiro 4 952 Postad 14 Februari, 2016 Share Postad 14 Februari, 2016 I familjen tar vi vuxna dessa lättsvalda kapslar http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/Vitamin-D3-K2-2000.htm Finns nån enkel formel för att uppskatta hur mycket d-vitamin man bör prova tillskotta vid brist - hittar inte den nu, och rönen spretar väl lite. Man måste också mäta med jämna mellanrum, inte bara lita på nån formel. Känner man sig ständigt trött är det nog bra att se över fler aspekter, inte bara en vitamin, även om den skulle kunna ha bra effekt. 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klara 33 Postad 14 Februari, 2016 Författare Share Postad 14 Februari, 2016 Jag ska ta nya prover i slutet av mars, eftersom jag har sjögren syndrom. Då ska jag även ta om d-vitamin värdet. Jag var iväg en vecka innan jul på kanarieöarna, men det räckte tydligen inte. Dessutom hände det saker när jag kom hem därifrån, som stressade upp min kropp. Jag har även IBS och hade intensiva problem med det i dryg en månad till och från. Jag vet inte om möjligen stress också kan vara en bidragande orsak till lågt värde. Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xiro 4 952 Postad 14 Februari, 2016 Share Postad 14 Februari, 2016 Här är inspiration till mat som naturligt innehåller D-vitamin http://matkalkyl.se/naringsamnen41.php (bortse från de som har tillsatt D-vitamin). Får man fråga om du kör LCHF, samt om du tar kolesterolsänkande medicin? Äter du vete och annat med gluten? Dricker mycket kaffe? Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamtlandstjej 3 644 Postad 15 Februari, 2016 Share Postad 15 Februari, 2016 Funderar... Hör inte lever till de livsmedel som innehåller mycket D-vitamin?.. 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xiro 4 952 Postad 15 Februari, 2016 Share Postad 15 Februari, 2016 Hmmm... jo lever borde kanske innehålla mer D-vitamin. Man funderar på om värdena i databasen stämmer, borde undersökas. 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1969 21 Postad 17 Februari, 2016 Share Postad 17 Februari, 2016 You should study this chart carefully: http://grassrootshealth.net/media/images/chart-serum-level-intake-5-by-3-ngmla-both-charts-single.pdf 20 ng/ml = 50 nmol/l is too low. 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bek 28 Postad 18 Februari, 2016 Share Postad 18 Februari, 2016 Jag har nyligen fått besked från min vc, att jag har ett d-vitamin värde på 55. Jag fick beskedet av en sjuksköterska på vc, att jag kunde köpa Multi-tabs 25 mcg på apoteket. Min fråga är: är det en lagom dos med en sådan om dagen. Säg att du vill prata med en läkare som kan rekommendera rätt dos. D-vitamin har ganska lång halveringstid så man kan ta en laddningsdos under ett par veckor. Men jag skulle ta det med en läkare. Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Recommended Posts