Helene63 Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 På måndag den 15 februari tänkte jag köra igång mitt race! Mitt mål är att gå ner 8 kilo på 20 veckor. Det betyder i mitt fall att jag kommer att väga 65 kilo till mina 168 cm i början av juli. En genomsnittlig viktminskning på 4 hg i veckan. Det bör väl vara genomförbart? Mitt upplägg kommer att vara; Söndag - fredag: LCHF i kombination med 16:8 vilket betyder att jag kommer att äta första målet klockan 11.00 och sista klockan 19.00. Lördag: LCHF-fri dag. Då kommer jag t ex att äta croissant, dricka apelsinjuice och köpa godis - om jag känner för det. Det kommer inte att bli några orimliga mängder. Träning: eftersom jag just har hittat ett underbart gym som jag tycker om att gå till så kommer jag att träna tre gånger i veckan. Det kommer att bli pilates, spinning, löpband, yoga, simning etc. Min tanke är att uppdatera här flera gånger i veckan. Kanske någon kan bli inspirerad eller har lust att följa min kamp här på forum! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Jag skulle aldrig välja en lchf fri dag för jag går upp i vikt eller står still. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Hur tänker du göra sen, efter att de 8 kilona är borta och de 20 veckorna har gått? Återgå till "vanlig" mat? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Om du vill gå ner mycket och snabbt så hoppa både träning och godisdag.. det är den enkla vägen! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Mitt mål är att gå ner 8 kilo på 20 veckor. Det betyder i mitt fall att jag kommer att väga 65 kilo till mina 168 cm i början av juli. Vet inte om siffran i ditt användarnamn anspelar på ålder/födelesår men om det gör det så hoppas jag att du inte råkar ut för klimakterieproblem. Det finns några trådar i detta forum som tar upp frågan, både för oss som närmar sig och de som har passerat eftersom kroppen då inte alltid är så medgörlig. Om siffran däremot bara representerar en i raden av alla med samma namn - Go girl! Lycka till! Ska bli spännande att följa din resa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Finns massor av lördagsmys à la LCHF - t ex gjorde jag denna idag http://56kilo.se/lc-lchf-kladdkaka/ Blev mycket godare än vilken "konventionell" kladdkaka som helst! Mitt tips är att alltid googla på det du är sugen på plus bokstäverna LCHF. Själv ser jag ingen anledning att ha LCHF-fria dagar. Jo, möjligen om jag behöver påminna mig själv om hur mycket bättre jag mår på LCHF 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Nu fick du mycket kritik. Jag hejar på dig. Hoppas du mår bra av din väg. En sak som jag dock råder dig till är att va snäll mot dig själv o låt kroppen få vila från kolhydraterna. Viktminskning i all ära. Men lchf är för mig så välmåendeförknippat. Jag mår så gott. För 3 veckor sen blev jag hastigt bjuden på wallmans. Jag åt av menyn o njöt. Men jag fick samma kväll svullna ben o fötter. Hade svårt att gå på toa en vecka. Och va faktiskt oerhört trött i flera dagar. Det är min story om den enda dagen jag skippat lchf på mycket länge. Och jag kommer minnas showen med glädje men lärde mig något oerhört viktigt. Jag är allergisk mot kolhydrater. När min dotter får i sig det hon inte tål så tar det en vecka att bli fri från klåda mm. Varmt lycka till och jag hoppas du kan inspireras istället här på forumet. Vi hjälper dig gärna. Go kväll 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Nu fick du mycket kritik. Jag hejar på dig. Hoppas du mår bra av din väg. En sak som jag dock råder dig till är att va snäll mot dig själv o låt kroppen få vila från kolhydraterna. Viktminskning i all ära. Men lchf är för mig så välmåendeförknippat. Jag mår så gott. För 3 veckor sen blev jag hastigt bjuden på wallmans. Jag åt av menyn o njöt. Men jag fick samma kväll svullna ben o fötter. Hade svårt att gå på toa en vecka. Och va faktiskt oerhört trött i flera dagar. Det är min story om den enda dagen jag skippat lchf på mycket länge. Och jag kommer minnas showen med glädje men lärde mig något oerhört viktigt. Jag är allergisk mot kolhydrater. När min dotter får i sig det hon inte tål så tar det en vecka att bli fri från klåda mm. Varmt lycka till och jag hoppas du kan inspireras istället här på forumet. Vi hjälper dig gärna. Go kväll Tack snälla du för det varma välkomnandet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Oj då! Det var kul och intressant att se hur en lchf-fri dag i veckan kan rör upp känslor. Haha! Jag har ätit LCHF under ett par års tid för några år sedan så jag vet hur det fungerar och hur effektivt det är men jag tycker att det är så TRÅKIGT att äta LCHF hela tiden. Därför tänker jag som sagt var äta vad jag vill på lördagar. Om det gör att min viktminskning tar längre tid så är det helt ok för mig! För då njuter jag under tiden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Vet inte om siffran i ditt användarnamn anspelar på ålder/födelesår men om det gör det så hoppas jag att du inte råkar ut för klimakterieproblem. Det finns några trådar i detta forum som tar upp frågan, både för oss som närmar sig och de som har passerat eftersom kroppen då inte alltid är så medgörlig. Om siffran däremot bara representerar en i raden av alla med samma namn - Go girl! Lycka till! Ska bli spännande att följa din resa! Tack snälla du!! Ja, 63 är mitt födelseår så det blir nog lite segare nu än för några år sedan att gå ner i vikt... Klimakteriet är på G... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Skippa gymmet och gå powerwalks istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Skippa gymmet och gå som en normal människa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Självklart ska du träna på gymmet om du trivs där!Sen så förstår jag din LCHF-fria dag men om du inte går ner i vikt kan det kanske vara värt att testa med att ta den var 14:e dag istället. ;-)Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Självklart ska du träna på gymmet om du trivs där! Sen så förstår jag din LCHF-fria dag men om du inte går ner i vikt kan det kanske vara värt att testa med att ta den var 14:e dag istället. ;-) Lycka till! Tusen tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Ok! Nu har jag kört igång! Invägning i morse: 73,3 kilo. Midjemått 86. Resan mot 65 är påbörjad. Eller ska jag nöja mig med 67...? Det får vi se! Ingen träning idag eftersom vi hade ett möte på eftermiddagen. Och imorgon är det körövning! ) Det får bli gym onsdag, torsdag och lördag den här veckan. Det känns toppen att vara igång!! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 17, 2016 Author Share Posted February 17, 2016 Hej hej! Dag 3. Jag såg just att Kostdoktorn hade länkat till mitt inlägg! Vad roligt! Det kändes verkligen kul! Och förpliktigande! Det kom i precis rätt ögonblick för något som sporrar är exakt vad jag behöver just nu. Det är nämligen så att trots att jag inte har hoppat över skaklarna sedan i måndag (ja jag vet att det bara är onsdag eftermiddag än så länge ) så känns det lite motigt just nu. Det är inte det att det är jobbigt att äta LCHF. Nej, det går som en dans med maten och sockersug har jag inget direkt. Men jag har gått ner väldigt lite och jag hade förväntat mig lite bättre resultat. Jag vet att man brukar rekommendera att inte väga sig varje dag men det har jag svårt att låta bli så jag har sett att det är inget direkt viktras vi talar om sedan i måndags! Jag har mycket goda erfarenheter av LCHF sedan tidigare. För några år sedan gick jag ner 10 kilo utan minsta ansträngning kändes det som. Åh vad bra jag mådde och vad härligt det var att trivas med sin vikt. Jag höll vikten ett bra tag men sedan träffade jag min man och mys-kilona smög sig på. Nu har jag gått upp alla kilona igen. Korkat eller hur? Skillnaden nu emot då är att jag nu är i klimakteriet. Jag är 30 år i själen men på pappret och tydligen rent kroppsligt är jag 53... Jag tycker faktiskt att jag märker att kroppen förändras. Det verkar vara svårare att gå ner i vikt nu än för bara några år sedan och jag tycker att jag har fått en mage som jag inte känner igen. Hur kom den dit? Vi får se hur det går här längre fram i veckan. Kanske får det bli några dagar med riktigt strikt LCHF (dvs utan ost och mjölprodukter och med ägg, kött, fisk, fett och gröna grönsaker) för att få en rivstart. Vi får se. Ska tänka på saken. Men tack snälla Kostdoktorn för att ni uppmärksammade mitt inlägg så att jag nu fick ordentlig motivation! Helene63 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATIX Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 När man blir äldre så förändras ju kroppen och metabolismen. Man har ofta inte en lika hög ämnesomsättning nämligen och jag tror personligen att det tar längre tid för en sådan kropp att ställa om sig. Nu har du ju knappt startat och just nu är du ju precis i starten av att ställa om kroppen och kör du inte långa promenader samtidigt så får du räkna med någon vecka tror jag innan du ser resultat på vågen. Men du kan nog räkna med runt tre till fyra veckor innan det verkligen börjar hända saker både på vågen men även med måttbandet. Jag har kört LCHF från nyår och första 19 dagarna var väldigt liberala, men sen dess väldigt strikt och fr o m den här veckan så kör jag även med långa promenader flera dagar i veckan. Utöver det blir det en del domarskap inom en stor idrott där jag rör mig en del på framför allt helgerna. Det är faktiskt för nu senaste 10-14 dagarna som jag märker av större resultat. Började väl runt 105 kilo tror jag strax efter jul och nu har jag nått 95.8 kilo - men det är efter en lång promenad på fastande mage så jag skulle väl säga runt 97 kilo. När jag väger mig varje dag är det lätt att bli lite besviken men det beror på vad syftet är. Har tidigare vägt mig varje morgon och varje kväll och skrivit upp exakt vad jag ätit och hur mycket jag tränat. Då blev det en push att pressa sig. Nu pressar jag mig inte speciellt och då är det nästan en fara att väga sig för kroppen hoppar upp och ner lite i vikt och det är den långsiktiga kurvan som är intressant. Ett tips är att köra med periodisk fasta och växla från 12-24 timmars fasta. Jag har haft längre fasteperioder senaste dagarna och vikten har minskat klart mer då. Men samtidigt kanske man tuggar i sig lite extra någon dag senare. Jag äter typ två gånger om dagen nu. Kör superstrikt. Jag är i stort sett aldrig hungrig och att träna funkar hur bra som helst i fasteperioderna. Idag kände jag första gången lite matthet i kroppen efter en lång promenad. Mitt nästa steg är att försöka köra 48 timmars fasta, alternativt 72 timmars fasta. Känns som en trevlig utmaning, främst för att reparera celler och liknande samt så får jag kriga lite extra mentalt tror jag. 24 timmar kör jag lite då och då, ofta ofrivilligt då jag är iväg hela dagar på helgerna ibland. Kör vidare i tre veckor nu utan att ha fuskdagar och lägg därefter in lite längre promenader så kommer det även ske underverk med dig nu! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 När man blir äldre så förändras ju kroppen och metabolismen. Man har ofta inte en lika hög ämnesomsättning nämligen och jag tror personligen att det tar längre tid för en sådan kropp att ställa om sig. Nu har du ju knappt startat och just nu är du ju precis i starten av att ställa om kroppen och kör du inte långa promenader samtidigt så får du räkna med någon vecka tror jag innan du ser resultat på vågen. Men du kan nog räkna med runt tre till fyra veckor innan det verkligen börjar hända saker både på vågen men även med måttbandet. Jag har kört LCHF från nyår och första 19 dagarna var väldigt liberala, men sen dess väldigt strikt och fr o m den här veckan så kör jag även med långa promenader flera dagar i veckan. Utöver det blir det en del domarskap inom en stor idrott där jag rör mig en del på framför allt helgerna. Det är faktiskt för nu senaste 10-14 dagarna som jag märker av större resultat. Började väl runt 105 kilo tror jag strax efter jul och nu har jag nått 95.8 kilo - men det är efter en lång promenad på fastande mage så jag skulle väl säga runt 97 kilo. När jag väger mig varje dag är det lätt att bli lite besviken men det beror på vad syftet är. Har tidigare vägt mig varje morgon och varje kväll och skrivit upp exakt vad jag ätit och hur mycket jag tränat. Då blev det en push att pressa sig. Nu pressar jag mig inte speciellt och då är det nästan en fara att väga sig för kroppen hoppar upp och ner lite i vikt och det är den långsiktiga kurvan som är intressant. Ett tips är att köra med periodisk fasta och växla från 12-24 timmars fasta. Jag har haft längre fasteperioder senaste dagarna och vikten har minskat klart mer då. Men samtidigt kanske man tuggar i sig lite extra någon dag senare. Jag äter typ två gånger om dagen nu. Kör superstrikt. Jag är i stort sett aldrig hungrig och att träna funkar hur bra som helst i fasteperioderna. Idag kände jag första gången lite matthet i kroppen efter en lång promenad. Mitt nästa steg är att försöka köra 48 timmars fasta, alternativt 72 timmars fasta. Känns som en trevlig utmaning, främst för att reparera celler och liknande samt så får jag kriga lite extra mentalt tror jag. 24 timmar kör jag lite då och då, ofta ofrivilligt då jag är iväg hela dagar på helgerna ibland. Kör vidare i tre veckor nu utan att ha fuskdagar och lägg därefter in lite längre promenader så kommer det även ske underverk med dig nu! Tack för råd och pepp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 Dag 4: Idag känns det bättre! Vågen visade på minus och jag är nöjd med vad jag har ätit idag förutom lite för mycket nötter... Det är ju så gott med nötter - det är lätt att det blir för många. Fick dock ruskig huvudvärk på eftermiddagen så det blev inget besök på gymmet. Jag vet att man går ner i vikt med LCHF utan att träna men jag går inte till gymmet för att gå ner i vikt i första hand. Jag går dit för att träna mina magmuskler, få starkare rygg och förbättra min kondition. Det är alltså mer för att ta hand om kroppen än för att minska i vikt om ni hänger med på vad jag menar. Pilates är till exempel en fantastisk träningsform tycker jag om man vill få en fastare och starkare kropp. Stillsamt men jobbigt om man gör det på rätt sätt. Imorgon är det fredag! Tjohoo! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 20, 2016 Author Share Posted February 20, 2016 Dag 6. Vågen visar på minus 1kilo sedan i måndags. Idag har jag min fuskdag. Det ska bli spännande att se hur det påverkar vikten. Åt frukost med fullkornscroissant och färskpressad apelsinjuice på stan vid 11-tiden. En chokladbit på 30 gr åt jag också lite senare. Gick en promenad på stan och när jag kom hem visade stegräknaren över 8000 steg. Det var ju fint! Såg en fin och billig klocka. Den kanske jag kan ha som belöning. T ex när jag har vägt under 70,5 i mer än en vecka. Jag tror att jag ska sätta upp lite mål så där. Får fundera vidare på det. Det har inte blivit mycket gym dessvärre den här veckan. Jag har haft så ont i huvudet! Det brukar bli så de första dagarna på LCHF. Var tvungen att ta migränmedicin för att bli av med eländet. Nu känns det bra dock! : 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 20, 2016 Share Posted February 20, 2016 Dag 6. Vågen visar på minus 1kilo sedan i måndags. Idag har jag min fuskdag. Det ska bli spännande att se hur det påverkar vikten. Åt frukost med fullkornscroissant och färskpressad apelsinjuice på stan vid 11-tiden. En chokladbit på 30 gr åt jag också lite senare. Gick en promenad på stan och när jag kom hem visade stegräknaren över 8000 steg. Det var ju fint! Såg en fin och billig klocka. Den kanske jag kan ha som belöning. T ex när jag har vägt under 70,5 i mer än en vecka. Jag tror att jag ska sätta upp lite mål så där. Får fundera vidare på det. Det har inte blivit mycket gym dessvärre den här veckan. Jag har haft så ont i huvudet! Det brukar bli så de första dagarna på LCHF. Var tvungen att ta migränmedicin för att bli av med eländet. Nu känns det bra dock! : Tar du extra salt mot huvudvärken? Tycker det hjälper bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted February 24, 2016 Author Share Posted February 24, 2016 Dag 10 Det går fint! Jag har kört en liten striktare variant i ett par dagar och vikten går neråt. Härligt! På gymmet undrar de väl vart jag har tagit vägen... Oroa er inte! Jag är snart tillbaka vill jag bara säga till dem! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted March 1, 2016 Author Share Posted March 1, 2016 Det går inget vidare för mig just nu med vikten... Pendlar upp och ner... Jag går ner 5 hg och upp 3 och så där håller det på. Visserligen går jag ju mer ner än upp men det går SAKTA! Nu är de ju ändå så att jag är en sann optimist och idag gläds jag åt följande: Det är helgdag där jag bor - alltså är jag ledig från jobbet. Det är första mars. Vårdagjämning på gång! Det är strålande sol och 15 grader varmt ute. Jag har just laddat ner en ny ljudbok. Jag ska gå ut och promenera i solen och lyssna på min feel good-bok. Inte ge upp! Bara fortsätta tänka LCHF och hälsa. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bek Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Det går inget vidare för mig just nu med vikten... Pendlar upp och ner... Jag går ner 5 hg och upp 3 och så där håller det på. Visserligen går jag ju mer ner än upp men det går SAKTA! Nu är de ju ändå så att jag är en sann optimist och idag gläds jag åt följande: Det är helgdag där jag bor - alltså är jag ledig från jobbet. Det är första mars. Vårdagjämning på gång! Det är strålande sol och 15 grader varmt ute. Jag har just laddat ner en ny ljudbok. Jag ska gå ut och promenera i solen och lyssna på min feel good-bok. Inte ge upp! Bara fortsätta tänka LCHF och hälsa. Har inte läst hela tråden i detalj. Men fick för mig att du gör en del avsteg och äter kolhydrater? Om du äter kolhydrater så går en del in i musklerna och bildar glykogen. Detta binder vatten vilket också väger. Skulle inte nödvändigtvis se detta som ett steg tillbaka då du kommer ha nytta av glykogenet när du styrketränar. Förutsatt att seten varar mer än typ 10-15 sekunder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 So sorry för att jag varit så dålig på att uppdatera!! Det har gått trögt för mig. Jag tränar och äter hyfsat bra men jag har varit trött och känt mig oinspirerad. Idag fick jag provsvar på blodtest som min läkare hade skickat mig på. Det visade sig att jag hade d-vitaminbrist. Kan det vara därför jag är så trött? Fick receptbelagd d-vitaminkur och hoppas att jag blir lite piggare snart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 D-vitaminbrist på Mallorca? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 So sorry för att jag varit så dålig på att uppdatera!! Det har gått trögt för mig. Jag tränar och äter hyfsat bra men jag har varit trött och känt mig oinspirerad. Idag fick jag provsvar på blodtest som min läkare hade skickat mig på. Det visade sig att jag hade d-vitaminbrist. Kan det vara därför jag är så trött? Fick receptbelagd d-vitaminkur och hoppas att jag blir lite piggare snart. ja helt klart dålig d-vitamin-nivå påverkar. Ser att du bor vid Medelhavet så tillskott, sol och avstressning bör vända trenden från oinspirerad till inspirerad tror jag. Jag tar tillskott från ungefär november till maj, 2000 IU(+K2), vilket har hjälpt mot jättejobbig vårtrötthet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helene63 Posted April 14, 2016 Author Share Posted April 14, 2016 D-vitaminbrist på Mallorca? Ja. Enligt min läkare har d-vitaminbristen ökat mycket här sedan man har börjat använda höga solskyddsfaktorer. Dessutom är det ju så att vi visserligen ser vi solen och ljuset mer än dem som bor i Sverige men vi har precis som ni riktiga årstider här. Det är inte som på Kanarieöarna där det är i stort sett samma värme året runt. Det är dock vanlig att folk tror att det solas och badas året runt här på Mallorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts