Jump to content

Sex och LCHF?

h00aoj
 Share

Recommended Posts

Jag är kille på 29 år som kört LCHF 2 månader nu och som kört under vissa perioder väldigt strikt, undrar om det finns några bra vetenskapliga artiklar på hur LCHF påverkar sexlusten?

Jag är sugen precis hela tiden, haha, någon annan som har märkt av samma "biverkning".  :P

• Like 1

Mm.. tror knappast det handlar om LCHF eller ålder.. vi män är sugna mest hela tiden! :o

Troligen gäller samma för kvinnor.. men där rör jag mig på osäker mark! :unsure:

Grejen är väl att det handlar om en mänsklig drift?

Dvs, att hitta en lämplig partner och att föröka sig.

Såå.. då tror jag mer på att du helt plötsligt mår bättre och därmed funderar i lite andra banor än tidigare.. typ partner/familj/gemenskap.. osv?

• Like 7

Jag är kille på 29 år som kört LCHF 2 månader nu och som kört under vissa perioder väldigt strikt, undrar om det finns några bra vetenskapliga artiklar på hur LCHF påverkar sexlusten?

Jag är sugen precis hela tiden, haha, någon annan som har märkt av samma "biverkning".  :P

Låter som en biverkning man kan stå ut med. ;-)

• Like 6

Jag tror att sexlusten ökar när man mår bra. LCHF ger, enligt min erfarenhet, mer energi och då ökar lusten också. I perioder av stress eller när soffpotatisen fått mig att inte träna på ett tag och kolhydratintaget och därmed vikten ökar och jag känner mig besviken på mig själv... Ja, det första jag snörper åt är sexlusten. Annars läste jag nånstans att män behöver sex för att må bra medan kvinnor behöver må bra för att vilja ha sex (tror det stämmer rätt bra på många) så mitt säkraste tips är att göra något åt henne, gärna hushållsgöra, för att lätta på hennes tryck för då vill hon mer. Kan dock inte garantera att du själv inte blir avtänd av städ och tvätt men å andra sidan tycks män inte ha den begränsningen...  ;)

• Like 7

Fast jag läste om en Amerikansk studie som faktiskt visade ett helt annat resultat...  Kvinnorna blev "sugna" när männen gjorde riktigt maskulina saker...

Kvinnor påverkas av hur män uppför sig.. ínget snack om saken/hur de ser ut och allt möjligt annat!

Det är dock på sin höjd 1%, resterande 99% är det samma sedan stenåldern!

Jag har lixom inga problem med att anta att kvinnor är lika sugna som män.. de väljer dock sina partners av lite andra skäl än vi män gör!

De lite andra skälen ligger oxå antagligen i stenåldersgenerna?

Såå i slutändan om man vill få till det, så handlar det om det vanliga uppvaktandet och framstå som en framtida schysst partner!

Kan du på detta lägga till den där extra procenten så kanske det ger dig en fördel?

För övrigt.. är man 29 och närmar sig 30 är det dags att göra något åt saken.. innan tiden och tillfällena/partnerna rinner förbi!

• Like 2

Den ursprungliga frågan är intressant... Jag menar, OM man blir mer sugen på sex när man äter LCHF, finns det några fysiologiska orsaker till det då? När jag ibland diskuterar ämnet "relationer" i bekantskapskretsen är det ofta sex paren har delade meningar om (hur ofta, när på dygnet, hur lekfullt...) och om LCHF skulle kunna hjälpa någon att närma sig sin partner vore det ju rätt coolt...! Könsdriften är den starkaste av alla drifter, även om den är lite twistad hos de flesta av oss (finns ju en massa samhällsmoral i frågan) så just den fysiologiska delen vore spännande att förstå... Om det finns förklaring på det. Sedan ska väl en massa andra saker som feromoner och sådant klicka också. Och så ska han vara snäll mot barnen! ;)

• Like 5

Tror som övriga att ditt ökade behov beror på bättre mående vilket inte konstigt.

Läste i en artikel att man har mer sex i jämnställda förhållanden vilket stämmer med min erfarenhet både för egen del och i samtal med mina väninnor, något att tänka på för er män i sällskapet  ;)

• Like 5

Eftersom många hormoner i kroppen påverkas av kosten så är det väl inte så konstigt om könshormonerna också påverkas och börjar fungera som de ska.

Och....dessutom tror jag på att välmåendet i sig gör att "pilskheten" stiger. 

Ett svajande blodsocker kan lätt få en att tappa lusten för allt möjligt..

• Like 4

Hur det är för män kan jag inte svara på...men jag har sett diskussioner om LCHF får bäckenbottenmusklerna att bli starkare (vilket jag märkt själv). Bra mot inkontinens, men de musklerna behövs ju för njutning också, och känns det bättre vill man mer.

Annars tror jag också mycket på ork, mående och hormoner som förklaring, jag oxå.

• Like 5

Tydligen så är lagrat kroppsfett östrogen drivande, och då man minskar sin kroppsfetts procent som man, så borde man få en "ökning" eller en större dominans av det manliga könshormonet testosteron. Utöver det så är det vanligt att när man har ökad energi / bättre fysisk hälsa, med mindre stress så medföljer libidon.  :P