Jump to content

Högt blodsocker på morgonen/förmiddagen på strikt LCHF?

Lello

Recommended Posts

Intressant iakttagelse på mina två senaste hälsokontrollresultat.

Har haft glukos värde (fastande) på 6.2 både i jan 2015 och jan 2016, båda proven är tagna på förmiddagen... Kan det vara kortisolet från sennatten/morgonen som höjer blodsockret? Men borde det inte utsöndras insulin då för att sänka det?

Mitt långtidssocker låg vid båda tillfällena på 26 (ref är mellan 27-42)

Jag äter ju ganska strikt LCHF så det är inte tillförsel av kolhydrater som höjt mitt blodsocker....

Är inte diabetiker. Men vet att min pappa (som är pre typ-2 diabetiker) också har högre blodsocker på morgonen (han äter inte LCHF) Kan detta fenomen vara ärftligt?

Resultaten från feb 2014 och feb 2012 var båda på 4.5. Började styrketräna i jan 2012 och började med LCHF i mars 2013.

Tankar kring det?

• Like 2

Mm.. Dawn pheonomenon är oberoende utav insulin iomed att det främst triggas utav kortisol och Cirkadian cykle!

Ditt HBA1c säger att du kan strunta i sådana värden!

Mm.. kan tänkas att du har en genetisk predisposition.. men iomed ditt HBA1c så har du det under kontroll!

Kom tillbaka och rapportera ditt HBA1c när du gått i pension så vi kan se om dina gener påverkar?

• Like 1

Mm.. Dawn pheonomenon är oberoende utav insulin iomed att det främst triggas utav kortisol och Cirkadian cykle!

Ditt HBA1c säger att du kan strunta i sådana värden!

Mm.. kan tänkas att du har en genetisk predisposition.. men iomed ditt HBA1c så har du det under kontroll!

Kom tillbaka och rapportera ditt HBA1c när du gått i pension så vi kan se om dina gener påverkar?

Toppen, tack för bra svar.

• Like 1

Jag har egentligen lite samma "problem" som Lello att morgonsockret ofta ligger över 6 men med lågt HBA1c. Det man skulle vilja veta mera säkert är om man då ligger nära prediabetes eller inte. Att äta potatismjöl för att få ner ett värde strax över 6 tror jag egentligen inte behövs....om man inte tycker att det är roligt och intressant förstås :)