Lello Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Intressant iakttagelse på mina två senaste hälsokontrollresultat. Har haft glukos värde (fastande) på 6.2 både i jan 2015 och jan 2016, båda proven är tagna på förmiddagen... Kan det vara kortisolet från sennatten/morgonen som höjer blodsockret? Men borde det inte utsöndras insulin då för att sänka det? Mitt långtidssocker låg vid båda tillfällena på 26 (ref är mellan 27-42) Jag äter ju ganska strikt LCHF så det är inte tillförsel av kolhydrater som höjt mitt blodsocker.... Är inte diabetiker. Men vet att min pappa (som är pre typ-2 diabetiker) också har högre blodsocker på morgonen (han äter inte LCHF) Kan detta fenomen vara ärftligt? Resultaten från feb 2014 och feb 2012 var båda på 4.5. Började styrketräna i jan 2012 och började med LCHF i mars 2013. Tankar kring det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Mm.. Dawn pheonomenon är oberoende utav insulin iomed att det främst triggas utav kortisol och Cirkadian cykle! Ditt HBA1c säger att du kan strunta i sådana värden! Mm.. kan tänkas att du har en genetisk predisposition.. men iomed ditt HBA1c så har du det under kontroll! Kom tillbaka och rapportera ditt HBA1c när du gått i pension så vi kan se om dina gener påverkar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lello Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Mm.. Dawn pheonomenon är oberoende utav insulin iomed att det främst triggas utav kortisol och Cirkadian cykle! Ditt HBA1c säger att du kan strunta i sådana värden! Mm.. kan tänkas att du har en genetisk predisposition.. men iomed ditt HBA1c så har du det under kontroll! Kom tillbaka och rapportera ditt HBA1c när du gått i pension så vi kan se om dina gener påverkar? Toppen, tack för bra svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Om du vill kan du testa om potatismjöl (eller annan resistent stärkelse) sänker morgonsockret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Jag har egentligen lite samma "problem" som Lello att morgonsockret ofta ligger över 6 men med lågt HBA1c. Det man skulle vilja veta mera säkert är om man då ligger nära prediabetes eller inte. Att äta potatismjöl för att få ner ett värde strax över 6 tror jag egentligen inte behövs....om man inte tycker att det är roligt och intressant förstås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lello Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Vad är det för processer som resistentsrkelse gör så sockret går ner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Vad är det för processer som resistentsrkelse gör så sockret går ner? Den påverkar tarmfloran och ger en ökad insulinkänslighet, men orsaken till att insulinkänsligheten förbättras tror jag är okänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts