anders1975 Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Jag är relativt ny inom lchf och vet vad som är accepterat att äta och inte.Men jag är dessvärre svag.Ida gåt jag ett päron på jobbet och inte nog med det så köpte jag chocklad efter jobbet. Det är 2 gången jag felar på knappt 2 veckor.Är det nån annan som felat under tiden på lchf?Och är det bäst att jag slutar med lchf om jag inte har viljan att köra som man ska? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Petra183 Posted February 15, 2016 Popular Post Share Posted February 15, 2016 Alla gör fel ibland. Det finns ingen anledning att ge upp LCHF, pga ett eller annat felsteg. Man får helt enkelt lära av sina misstag. Äter man fel för att man är hungrig, så kan det underlätta med lite planering. Man kan t ex ta med sig eller köpa ölkorv eller babybelost eller lite sötmandel och tugga i sig för att stilla den värsta hungern. Kokta ägg finns i salladsbaren i en del affärer och bensinmackar. Riktigt mörk choklad, helst med högre kakaohalt än 85 % kan också fungera som nödmat. Frukt kan trigga sötsug, så märker man att man blir jättesugen om man ätit frukt, så gäller det att avstå frukten. Ibland behöver man vara smartare än sin hjärna (eller ICA-handlare). 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post nabe Posted February 15, 2016 Popular Post Share Posted February 15, 2016 Nej nej, du är inte på något sätt svag. Många trillar dit ibland. Lägg det bakom dig och fortsätt som ingenting har hänt. Vill slå ett slag för framförhållning och planering. Matscheman är mycket bra till en början. Låter tråkigt kanske, men värt det. Man håller sig liksom till det man planerat in på schemat. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Det är en stor omställning du påbörjat, dina gamla vanor ligger kvar i ditt beteende. För mig har det tagit flera år innan jag tagit över helt. Idag är det en lycka att snarast äcklas över sånt som det var svårt att avstå från den första tiden! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Det ska vara roligt och inspirerande att göra denna livsstilsförändring. En päron är lugnt. Som Robert Lustig (endokrinologist) påpekar är frukt långt bättre än juicer pga fibret. Det kunde varit värre! En choklad kan alla unna sig, så länge det är på dina villkor. Kände du att sötsuget var så stort att du höll på att gå under, eller var du bara sugen på choklad? Så länge allt sker under din kontroll. Vi har alla varit där, det handlar om att sätta sig på vagnet igen bara och fortsätta. "Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It's a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!" -Rocky Balboa (Sylvester Stallone) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Efter 5år så faller jag ännu ner i sockerträsket emellanåt... Kanske borde sluta med LCHF...? Förlåt att jag skojar, det ÄR tungt med återfall men det blir längre och längre emellan och bara att kämpa på. I alla fall tycker jag att det är värt det. Kämpa väl! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Två veckor är ju ingen tid. Förhoppningen är ju att man ska följa kosten livet ut. Så det vore konstigt om det inte blir fel ibland. Men om man läser på och förstår vad som är bra och ger bra resultat hälsomässigt och viktmässigt. Så blir iallafall mina avsteg kortvariga och allt mer sällan. För jag märker att när jag fuskar eller gör dåliga val så mår jag sämre med allt vad det innebär oroligt mage, sämre sömn, vikt mm. Men med den kunskap jag skaffat så är det mycket lättare att komma tillbaka igen, för jag vet ju vad som är bra för just mig. Tidigare tog jag råd av alla möjliga som trodde att dom visste allt. Och då blev ju resultaten därefter Så läs på och gör det bästa du kan av informationen/kunskapen du skaffat. För det hjälper dig att hitta tillbaka om det går fel ibland. Med lite mer tid så kommer du att märka att det varken är krångligt eller svårt att äta på ett hälsosamt sätt. Det blir naturligt när du får kunskap och lite egna erfarenheter/resultat. Lycka till och ge inte upp så lätt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Ärligt talat om man felar 1 ggr/vecka så är det inget problem. Det som är jobbigt, tycker jag, är tankarna som finns där ganska ofta att man är "sugen" på att fela. Men dessa avtar lite successivt med tiden. Lycka till 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Vi har halkat av banan allihop. Det viktiga är att snabbt ta sej tillbaka och inte gräla på sej själv. Du kan trösta dej med att det blir lite lättare med tiden att välja alternativa avsteg som inte är SÅ illa. Lite bär eller mandlar i stället för en frukt. En ruta riktigt mörk choklad när godissuget blir för stort. Kokos är OK och smakar också sött. Jag dricker riktigt blommiga teer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Med åtta år på LCHF har jag nog aldrig trillat dit men däremot inte varit så noga alltid. Jag minns med snålvattnet rinnande i mungipan lunch hos jänkarna i Kosovo, hela skåp med efterrätter, en glassdisk där det var bara att säga till hur mycket man ville ha... Pecannötpaj med pecannötglass, herregud... Och vilken baksmälla.... Allt går över med tiden, oroa dig inte. Senaste 4-5 åren har jag läst och förstått bättre hur det här fungerar och är numera så gott som felfri Tycker jag själv iallafall. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Jag har tänkt ganska mycket på detta och tagit intryck av Brené Brown http://brenebrown.com som har forskat om skam. Hon påpekar vikten av att inte känna skam vid felsteg då går det åt skogen. Och varför ska man skämmas vid felsteg egentligen med tanke på allt vi vet om dopamin, insulin och blodsockdippar mm. Nej, man ska se felstegen som ett felaktigt beteende, och beteenden kan man korrigera. Och det är ju så sant. Känna skam är meningslöst och leder helt fel. Nej, fel rättar man till så fort som det bara är möjligt och då blir de färre ju mer tiden lider. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Med åtta år på LCHF har jag nog aldrig trillat dit men däremot inte varit så noga alltid. ... och är numera så gott som felfri Tycker jag själv iallafall. Det där första är ju intressant. För en "bantare" är det nog samma sak som att trilla dit... Det är så lätt att fastna i tankar kring rätt och fel, bra och dåligt... Det tar tid att bryta det och säga "idag tog jag en kaka för att jag ville det". Och vad det sista beträffar... ...tar det tid att komma dit också för den som är fast i tankar kring rätt och fel... Dock väl värt att sträva efter. Trägen vinner! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Det ska vara roligt och inspirerande att göra denna livsstilsförändring. En päron är lugnt. Som Robert Lustig (endokrinologist) påpekar är frukt långt bättre än juicer pga fibret. Det kunde varit värre! En choklad kan alla unna sig, så länge det är på dina villkor. Kände du att sötsuget var så stort att du höll på att gå under, eller var du bara sugen på choklad? Så länge allt sker under din kontroll. Vi har alla varit där, det handlar om att sätta sig på vagnet igen bara och fortsätta. "Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It's a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!" -Rocky Balboa (Sylvester Stallone) Sötsuget var så stort så jag tänkte "jaja nu har jag testat lchf så låt gå då.." Också köpte jag och åt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Det ska vara roligt och inspirerande att göra denna livsstilsförändring. En päron är lugnt. Som Robert Lustig (endokrinologist) påpekar är frukt långt bättre än juicer pga fibret. Det kunde varit värre! En choklad kan alla unna sig, så länge det är på dina villkor. Kände du att sötsuget var så stort att du höll på att gå under, eller var du bara sugen på choklad? Så länge allt sker under din kontroll. Vi har alla varit där, det handlar om att sätta sig på vagnet igen bara och fortsätta. "Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It's a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!" -Rocky Balboa (Sylvester Stallone) Jag var hungrig och darrig.matt sugen på nå sött som attan.Har ju diabetes 2 så det kan vara det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Ja det var väldigt roligt att höra era tröstkommentarer det behövdes Jag försöker hållas mej på Sttrikt lchf,men insser att det inte går.Får i mej säkert över 20 gram kolhdrater per dag.Men inte över 50 gram.Så måttlig lchf håller jag ialla fall. Alltså....Jag äter EN måltid om dagen.I den är det ca 15-20 gram kolhydrater...Om jag då tar en frukt eller bär före eller efter måltiden,typ några timmar.Kan det ses som icke-lchf?Iofs päron är ju typ 40 gram kolhhydrater men jag har Diabetes typ 2,borde jag ha sagt innan,Och min diabetessköterska tyckte att jag kunde äta frukt tom dricka typ Lättdryck,nåt glas per dag. Jag vet ju att ni här med erfarenhet kan den här lchfdieten/livsstilen men kan ens ketonhalt åka upp och ner?En kompis till mej tyckte ju då inte att lchf var för mej då jag frågade denne samma som jag frågar er.Själv dricker han Coca Cola zero nån gång i veckan.Jo jag som sagt mycket kvar att lära. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Jag trillar inte lika lätt nu när jag inte är lika rund längre... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Min sambo har diabetes typ 2. Med hjälp av varierande strikt LCHF-kost, har han haft helt normalt långtidsblodsocker under flera års tid. Han är fortfarande överviktig. Han har fortfarande högt blodtryck. Han äter många strikta måltider, men periodvis också mycket som inte är strikt alls. Coca-Cola light är en last som han har svårt att släppa, även om han försöker begränsa sitt intag. Det finns säkerligen mycket som han skulle kunna göra ytterligare, utöver det han redan gör. Men det han faktiskt gör, räcker en god bit ändå. Innan han började äta LCHF, ville hans läkare sätta honom på insulin, eftersom han hade mycket högt långtidsblodsocker, trots 2-3 olika blodsockersänkande mediciner. Han bad om ett halvår, för att lägga om kosten, fick tre månader. Redan då var värdena så mycket bättre, att ingen läkare sedan dess förespråkat insulin. De senaste åren, har han inte ens fått utskrivet Metformin. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att min sambo äter långt ifrån perfekt LCHF-kost. Men den icke-perfekta LCHF-kost han ändå äter, förbättrar hans hälsa och livskvalitet enormt mycket. Att återgå till att äta som han åt tidigare, som dietister uppmanade honom att äta, vore nästan som att underteckna sin egen dödsdom. Aldrig! Att sträva efter att äta LCHF, men göra misstag, undantag och felsteg (vad du nu vill kalla dem) är ändå så mycket bättre, än att ge upp och äta enligt tallriksmodellen och "unna sig" en och annan bulle, semla och brownie dessutom! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Får i mej säkert över 20 gram kolhdrater per dag.Men inte över 50 gram.Så måttlig lchf håller jag ialla fall. Jag har svårt att hålla mig under 20g kolh/dag, ligger nog runt 35. Tycker det ger mig utrymme för mycket grönsaker som gör livet roligare. Och nyttigare. Tror jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Mm.. så kommer ditt framtida liv att se ut om du väljer LCHF-banan och Typ0! De första åren hände det att jag kunde få cravings från helvetet.. enda sättet att bli av med frestelsen var att falla för den! Kan tala om för dig att det går över och blir allt färre tillfällen. I början gjorde jag oxå allt möjligt LCHF-godis.. det har jag inte gjort på fem år! Det är vad du äter i snitt över längre perioder som spelar mest roll! Om man säger som så.. frukt är lixom inte dödligt farligt.. grejen är att man inte skall leva utav det. Blir du sugen.. ta då hellre ett äpple/päron! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Ja det var väldigt roligt att höra era tröstkommentarer det behövdes Jag försöker hållas mej på Sttrikt lchf,men insser att det inte går. Får i mej säkert över 20 gram kolhdrater per dag.Men inte över 50 gram.Så måttlig lchf håller jag ialla fall. Du behöver inte heller köra Rambo-style från dag ett. Vad har du legat för gram kolhydrater/dag innan du tog steget att ge lchf en chans? Om du låg på kanske 300g/dag så kanske du ska börja lägga ribban på 100g/dag till det känns lätt. Ta det hela i etapper. Därmed, eftersom du har diabetes, ska du ju inte unna dig nåt sött bara för att du ger dig själv högt i tak. Försök vara "duktig", men intala dig själv att din gräns kanske ligger på 100g/dag första veckan så det känns som att "det här är något jag klarar av utan problem". Därefter kan du ju sänka ditt intag med 10-15 grams steg varje vecka ned till kanske 30 gram/dag (och inte under) för dig. Har du svårt att klara det mental på för strikt, gå liberalare. Det viktiga är att man börjar äta riktig mat och gör det över *lång tid*. Sötsuget _kommer_ försvinna allt eftersom, nyckeln är att ge det tid. Ett förslag bara. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Det där första är ju intressant. För en "bantare" är det nog samma sak som att trilla dit... Det är så lätt att fastna i tankar kring rätt och fel, bra och dåligt... Det tar tid att bryta det och säga "idag tog jag en kaka för att jag ville det". Och vad det sista beträffar... ...tar det tid att komma dit också för den som är fast i tankar kring rätt och fel... Dock väl värt att sträva efter. Trägen vinner! Fast om man inte riktigt begriper vad man gör är det kanske en avvägning mellan avsteg och trilla dit. Hursomhelst gör det inget och det går över med tiden. Kunskap är en stor hjälp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Ja det är roligt och tacksamt läsa era tips och erfarenheter Ändå har jag gått ner 4,5 kilo sen jag började 3 februari.Benen har blivit liite smalare och det var dom innan,medans magen fortfarande ser ut som övertid med tvillingar i.Fast byxorna går lite lättare att knäppa igen så jag tror ändå hårt på detta.Bröd pot maka ris och övriga kolhydrat/socker intag har jag inte rört förutom då plättar med sylt i tordags och chocklad idag.Kan nog köra på och även pröva vad som är bra till lchf och vad som inte är. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Ja det är roligt och tacksamt läsa era tips och erfarenheter Ändå har jag gått ner 4,5 kilo sen jag började 3 februari.Benen har blivit liite smalare och det var dom innan,medans magen fortfarande ser ut som övertid med tvillingar i. Fast byxorna går lite lättare att knäppa igen så jag tror ändå hårt på detta.Bröd pot maka ris och övriga kolhydrat/socker intag har jag inte rört förutom då plättar med sylt i tordags och chocklad idag. Kan nog köra på och även pröva vad som är bra till lchf och vad som inte är. Se det som så att du faller av på grund av att du bestämt dig för en annan livstil/mat.. hade du alldrig gjort detta så hade du alldrig fallit av.. men mest troligt blivit allt sjukare vad det lider!? Finns ingen här om som inte fallit av.. ibland bestämmer vi inte ens själva vad vi skall äta! Cravingsarna kommer att komma.. likaså tristess och uppgivenhet.. man får fajtas så gott det går och de kommer att bli färre allt vad det lider.. åtminstone efter ett år! Senare kommer en ny period.. där man tycker att man kan det här och slappnar av.. då får man ta nya tag igen och återgå till planerna! Vi brukar säga.. tre veckor, tre månader, tre år.. är perioder där man ifrågasätter vad man håller på med/tappar focus! Lyckas man överbrygga de perioderna så är man oftast på den säkra sidan och fått nya vanor/favoriter. Vill du ha tips på LCHF-godis/bakverk/efterätter så kan du få det oxå.. det är bara inte ännu rätt tid för sådant för dig ännu.. och de är mest för att bjuda andra när man vill bjuda på något gott.. fast utan socker och mjöl! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 16, 2016 Author Share Posted February 16, 2016 Du behöver inte heller köra Rambo-style från dag ett. Vad har du legat för gram kolhydrater/dag innan du tog steget att ge lchf en chans? Om du låg på kanske 300g/dag så kanske du ska börja lägga ribban på 100g/dag till det känns lätt. Ta det hela i etapper. Därmed, eftersom du har diabetes, ska du ju inte unna dig nåt sött bara för att du ger dig själv högt i tak. Försök vara "duktig", men intala dig själv att din gräns kanske ligger på 100g/dag första veckan så det känns som att "det här är något jag klarar av utan problem". Därefter kan du ju sänka ditt intag med 10-15 grams steg varje vecka ned till kanske 30 gram/dag (och inte under) för dig. Har du svårt att klara det mental på för strikt, gå liberalare. Det viktiga är att man börjar äta riktig mat och gör det över *lång tid*. Sötsuget _kommer_ försvinna allt eftersom, nyckeln är att ge det tid. Ett förslag bara. Innan lchf var det i runda slängor ca 200 gram kolh om dagen.Minst sagt. Fettet var inte lika mycket.Men småätande och skräpmat mellan varven och socker som är i nästan allt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 17, 2016 Author Share Posted February 17, 2016 Alltså jag måste fråga.....Ett päron/äpple på morgon och inget fram till dess fram till 1400 då jag äter lchfmåltid.Och efter det inget mer ätande..?Enligt en del (som kanske inte känner till lchf iofs)påpekar att en viss mängd kolh måste kroppen ha annars kan sockret bli för lågt.Mina lchfmåltider är på sin höjd 20 kolh.Och ett äpple är ju ca 12 gram-päron 10 gram.Är det inte så att fruktsockret ändå kan ge en viss stabilitet?Om nu håller sej till EN frukt av det jag nämnde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Alltså jag måste fråga.....Ett päron/äpple på morgon och inget fram till dess fram till 1400 då jag äter lchfmåltid.Och efter det inget mer ätande..? Enligt en del (som kanske inte känner till lchf iofs)påpekar att en viss mängd kolh måste kroppen ha annars kan sockret bli för lågt. Mina lchfmåltider är på sin höjd 20 kolh.Och ett äpple är ju ca 12 gram-päron 10 gram. Är det inte så att fruktsockret ändå kan ge en viss stabilitet?Om nu håller sej till EN frukt av det jag nämnde. Äter du bara en gång per dag, förutom frukten på morgonen? Vad händer om du försöker äta 3 gånger per dag frukost-lunch-middag? Äter man sig mätt på riktig mat och håller sig mätt under dagen, minskar behovet av småätande och risken för fusk och "måste ha den där chokladbiten, annars dör jag av hunger" minskar. Vill du ha periodisk fasta och inte äta frukost så kanske te eller kaffe med extra kokosfett (ekologiskt, ej silverpaket) eller osaltat smör kan vara ett alternativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Jaa...jag vet ju bara att om jag skulle äta ett apple på morgonen skulle jag klättra på väggarna av olidligt sug vid halv tio. Det är inget jag utsätter mig för; föredrar att inte äta alls - men vi är ju olika. Vill minnas att jag last någonstans att kolhydrater hellre ska ätas på kvällen - men jag minns inte var. Att äta socker för att hålla uppe sockret...du har nog rätt I att det inte var någon lchf-are som sade det. Men det beror förstås på insulintillförsel. Jag kan för lite för att ge råd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Alltså jag måste fråga.....Ett päron/äpple på morgon och inget fram till dess fram till 1400 då jag äter lchfmåltid.Och efter det inget mer ätande..? Enligt en del (som kanske inte känner till lchf iofs)påpekar att en viss mängd kolh måste kroppen ha annars kan sockret bli för lågt. Mina lchfmåltider är på sin höjd 20 kolh.Och ett äpple är ju ca 12 gram-päron 10 gram. Är det inte så att fruktsockret ändå kan ge en viss stabilitet?Om nu håller sej till EN frukt av det jag nämnde. Så tokigt det bara kan bli.. typ 2 har för mycket blodsocker, problemet är att bränna bort överskottet. I den stund det blodsocker du har börjar sjunka under normalvärdet så stiger Glukagon och startar upp glykogenolys, samt lite senare glukoneogenes. Man bör inte ha mer än några enskilda gram glukos i blodet, resten ligger lagrat.. cirka 500 gram. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted February 17, 2016 Author Share Posted February 17, 2016 Äter du bara en gång per dag, förutom frukten på morgonen? Vad händer om du försöker äta 3 gånger per dag frukost-lunch-middag? Äter man sig mätt på riktig mat och håller sig mätt under dagen, minskar behovet av småätande och risken för fusk och "måste ha den där chokladbiten, annars dör jag av hunger" minskar. Vill du ha periodisk fasta och inte äta frukost så kanske te eller kaffe med extra kokosfett (ekologiskt, ej silverpaket) eller osaltat smör kan vara ett alternativ. Ja jag har sen i tisdags ätit ett äpple/päron på morgon och en lchf middag 1400.Och det har gått bra.Inge sug eller hunger efter det. Undrar om frukten kan bromsa viktnedgången eller om det inte alls händer nånting om jag håller mej som jag gör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Som typ 2 skulle jag definitivt skippa frukten. Vill du inte äta "mat" så är nog en morot bättre... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Som typ 2 skulle jag definitivt skippa frukten. Vill du inte äta "mat" så är nog en morot bättre...Eller en avocado som innehåller lite mer nyttigheter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Ja jag har sen i tisdags ätit ett äpple/päron på morgon och en lchf middag 1400.Och det har gått bra.Inge sug eller hunger efter det. Undrar om frukten kan bromsa viktnedgången eller om det inte alls händer nånting om jag håller mej som jag gör. Man får se det på lite olika sätt.. dels teoretiskt vad som en typ 2 diabetiker borde göra, (max 5E% kolisar, 16:8, helfasta en dag i veckan samt motionera typ HIT, minst tre gånger per vecka)! Eller rent praktiskt.. det som gör att man håller ner kolisintaget under 20E%, helst 10E%, eller lägre i snitt.. och i övrigt äter hyfsat god och näringsrik mat för övrigt! Det som "make your boat to float" är det som gör att man når målet.. så länge man inte tappar det strategiska målet ur sikte, (typ 0 diabetiker och hyfsat normal hälsosam vikt)! Det är en resa, som pågått i två veckor, saker och ting kommer att förändras under resans gång.. vagnen kör i kringelikrokar och det är lätt att falla av i snäva kurvor! Enstaka frukter är inte hela världen.. de är sk riktig mat och om cravingsen kan hållas på mattan med en sådan så får det gå.. det är annat skit man alldrig skall falla för! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts