Gå till innehåll

Varning!

Recommended Posts

Polisanmäl och kontakta banken plus ditt försäkringsbolag. Kolla även med kortföretaget samt SJ. Håller tummarna för dig syster och att du får pengarna tillbaka!

Beställde själv torskleverolja samt D3+K2 i två olika nätbutiker häromdagen... ska ta och flytta pengar från lönekontona i förebyggande syfte.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att spärra kortet kan vara en bra idé.

Har du kollat så att du inte har fått in något spionprogram i din dator?

Att det skulle ha med SJ att göra låter lite osannolikt.

Vad jag förstår så tar bankerna på sig ansvaret och betalar tillbaks pengarna. Jag har mitt kort spärrat för internetköp och för köp utanför norden. Öppnar upp det bara när jag ska köpa något.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag brukar tillverka ett virtuellt kort hos banken (e-kort) när jag shoppar på nätet

Då ser inte den man handlar med de verkliga kontouppgifterna

Man kan sätta ett tak för hur mycket som kan dras och kortet upphör direkt efter köpet (om man vill)..

Detta går att göra på swedbank i allafall  :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Mina kort är spärrade för köp utomlands och på Internet, utom när jag behöver betala just där (vilket rörde till det den dagen jag skulle köpa mig en bok I Halden; inte sjutton känns det som utomlands!). Har något kort utan alltför mycket pengar på som jag använder för mindre köp på nätet.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Trist... :(

Nordea har nyligen ändrat så man måste öppna upp kortet varje gång man handlar på Internet (gäller i 30 min)....undantaget sajter där man använder BankID.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag handlar ofta tågbiljetter på SJ och har hittills *peppar, peppar* inte råkat ut för något lurt. Dock har jag ställt in Internet Explorer på min hemdator att aldrig minnas någonting - inga bokmärken, inga cookies, inga lösenord. Varje gång jag startar webbläsaren på nytt så finns ingen historik ens. Därför använder jag IE till just internetköp och bankärenden.

För vanligt vardagssurfande använder jag dock Chrome, eftersom det går mycket snabbare.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag handlar ofta tågbiljetter på SJ och har hittills *peppar, peppar* inte råkat ut för något lurt. Dock har jag ställt in Internet Explorer på min hemdator att aldrig minnas någonting - inga bokmärken, inga cookies, inga lösenord. Varje gång jag startar webbläsaren på nytt så finns ingen historik ens. Därför använder jag IE till just internetköp och bankärenden.

Det har med största sannolikhet inte med SJ att göra. Kortuppgifterna måste dom fått på något annat sätt.

Inställningarna du gjort i webbläsaren gör nog varken till eller från för säkerheten. Däremot kan det vara en bra idé att starta om webläsaren innan man ska göra kortköp eller bankaffärer. Och vara väldigt noga med att se till så att man är på rätt sida när man knappar in sina uppgifter. Då kan det vara en fördel att ha historiken kvar i webbläsaren då man inte behöver knappa in adressen varje gång.

Säkraste alternativet tänker jag är att använda Firefox med tillägget NoScript installerat.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/

https://noscript.net/

Men har man fått in ett spionprogram (keylogger) i datorn så hjälper inte det heller.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag lägger hellre några kronor extra och betalar med faktura. Eller om det är ett känt förtag så gör jag en direktbetalning via banken. Men det blir ju förskottsbetalning så det gäller ju att man litar på företaget.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Råkade oxå ut för detta vid sämsta tänkbara tillfälle!

Nämligen någon dag innan jag skulle åka på semester!  :o

Banken hade vänligheten att spärra mitt kort iomed att det togs ut pengar både i Sverige och Thailand.. samma dag!

Det var altså jag som använde kortet i Sverige!

Och de hade inte användt något chip i Thailand.. kanske inte såå konstigt iomed att det befann sig i Sverige?

Mest troligt var det en parkeringsautomat som var skimmad.. och det tog inte mitt vanliga bensinkort,, av någon anledning.

Sen så.. nu är mitt nya kort låst till att användas i Sverige, det sköter jag själv.. slår på Internetanvändning när jag vill handla där för att sen stänga av den möjligheten.

Reser jag utomlands så aktiverar jag det för det landet den tiden jag vistas där!

Hur som helst, banken betalade tillbaka alla pengar.. bra att de har automatiska spärrar som reagerar på konstiga uttag.

Tur att man hade bensinkort iallafall när man åkte på semester!

Sen en helt annan sak.. det fanns bara en bank i hela Göteborg som hade kontanter.. och den låg i Mölndal! :angry:

• Gilla 1
Länk till inlägg

Sånt är alltid tråkigt. Jag reser mycket I jobbet och använder kort överallt hela tiden. Blir kapad flera gånger per år. Vanligast är manuell korthantering. Dvs resturanger eller liknande där någon annan person hanterar kortet. De memorerar eller fotar siffrorna. Näst vanligast har varit insider job på banken. Först på tredje plats skulle jag påstå att det som alla oroar sig för kommer, nämligen hackare och spionprogram.

Hur som helst har banken alltid fixat allt ganska fort så jag bryr mig inte så mycket längre. Bankerna verkar heller inte bry sig. Vid ett tillfälle pratade jag med en person via telefon från banken som bad om kortuppgifter på ett sätt gjorde att jag misstänkte han inte ens var från banken. Dagen efter fick jag lov att ringa och be om ursäkt till personen (det var tydligend otrevligt av mig att inte tro honom), han var från banken bekräftade de, han fick de uppgifter han ville till sin "rutinkontroll". Några dagar senare använde han mitt kort och skickade pengarna till ett terrornätverk. Banken brydde sig inte det minsta trots att jag varnade dem innan.

• Gilla 1
Länk till inlägg

The Biochemist, om banken inte bryr sig, byt bank!

Jag läste en gång att det är vanligare att folk skiljer sig än byter bank. Det fick mig att äntligen ta mig i kragen och göra slut med Nordea, som var den enda svenska storbanken som drabbades av millenniebuggen (i januari 2001, som så många hade förutspått). På tre veckor kom jag inte åt mitt konto eller mina pengar (fick låna till SL-kortet av kollegorna, hur pinsamt är inte det?), och ingen ursäkt, förklaring eller kompensation fick jag. Det var droppen som fick bägaren att rinna över efter en lång rad av fel som hanterats på samma sätt, dvs ignorerats av banken.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag använder kontanter utomlands till småsaker och restauranger, känns säkrast...

Samma här, dock så är det okej att aktivera det för det enskilda landet som en säkerhetsåtgärd.

Dvs om något oförutsett inträffar.

Och på Kanarieöarna är bankomaterna i princip lika säkra som någon annan stans.

Länk till inlägg

Jag använder företagskortet i jobbresor så inte mitt beslut vilken bank vi har. Kan vara lite lurigt att låsa kortet till vissa länder. Ibland behöver flyg fixa något oförutsett och mellanlandar på vägen och då står man där med ett kort som inte fungerar.

Länk till inlägg