Bitte

Ang artiklar i Dagens Diabetes

Recommended Posts

Jag reagerade faktiskt hårdast på hur den ena artikeln beskrev 1:orna som åt lchf. Har ju inte diabetes själv, men hänger ju med diabetiker typ 24/7. När man vet hur många har haft och har det i kontakter med sjukvården är det lätt att gå i taket av såna här fula insinuationer, kan jag lova...

En personlig reflektion: http://nutriavans.se/fakta-vetenskap-och-verklighet/

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den "andra" artikeln som Smarta diabetiker länkade till var ju faktiskt ännu värre.

http://www.dagensdiabetes.info/index.php/alla-senaste-nyheter/2147-patientens-och-anhoriges-perspektiv-pa-lchf-kost-janeth-leksell

Mitt i allt elände var dock Leksell riktigt roligt Bror Duktig när hon definierade literacy precis tvärtom som illiteracy. :D  :D  :D

"Begreppet "Health literacy" // innebär helt enkelt en läsokunnighet inom hälsa."

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det blir så uppenbart och beklämmande hur systemet fungerar - Blir LCHF en vedertagen terapi så ligger läkemedelsbolagen pyrt till. Färre får diabetes och mindre medicinering kommer behövas för de som har det. Skräpmat laddad med hormonstörande och hälsovådligt socker och vegetabiliskt fett blir svårsålt och alla "lönsamma" sjukdomar kopplade till detta minskar (diabetes, demens, cancer). Läkemedels- och livmedelsindustrin värderas till över 20 biljoner (20.000 miljarder). Det handlar om astronomiska summor. Jag tror därför vi bara har sett början på märkliga utfall och svartmålning av LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt att "etablissemanget" tycker att ökad risk för diabetesketoacidos på grund av medicintypen SGLT2-hämmare är godkänd, samtidigt som man pekar ut lågkolhydratkost som farlig av samma anledning (fast kanske på svagare grund). Man tycker att nyttan överväger riskerna - ok, man varför tänker man inte lika med lågkolhydratkost? Lågkolhydratkost har ju massor av fördelar, i synnerhet för diabetiker!

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/nya-rekommendationer-sglt2-hammarna-14946

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att läkemedelsbolagen vill klanka ner på LCHF har jag ju en viss förståelse för ;-) Men andra som protesterar så högljutt och ilsket? Det enda vi i Smarta vill är ju att folk ska få möjlighet att välja! Vi tvingar inte någon till något. Man kan ju börja undra om de ettrigaste belackarna står på Big Pharmas lönelista? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler borde tänka om, för vård som funkar sämre trots fler patenterade "lösningar", ger ju förutom mer sjukdom och lidande också större skatteutgifter och miljöbelastning - en dålig affär för samhället och alla människor på sikt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg