Jump to content

Kan Ketonix-mätaren användas för att se om man är i Ketos ?

Peter B

Recommended Posts

Jag kunde inte låta bli och köpa en Ketonixmätare. ;-) Jag har under 14 dagar mätt blodketoner och aceton (Ketonix) för att se om Ketonixen på ett bra sätt speglar graden av ketos.

Och svaret är ... **tadam** ...  Nej!  (Se graf nedan)

Frågan som uppstår är då är Ketonixen bara en dyr leksak?

Det är svårare att svara på. Det som är viktigt för att kunna att veta att man är i nutritionell ketos är att blodketonerna ligger  över 0,5 mmol/L . Under den tid jag har mätt har värdet konstant varit över 1 mmol/L. Antag att Ketonix-värdena sjunker kraftigt, låt oss säga till 50-60 när man närmar sig 0,5 mmol/L. Då är det bra indikator på om man befinner sig i Ketos eller inte. Men antag istället att värdena svänger runt 55-70 vid 0,5 mmol/L då kan man undra vad man betala för.

Någon gång i mars kanske jag börjar äta lite mer liberalt och då finns tillfälle att kolla detta...To be continued. ;-)

Capture.jpg

(morgonvärden, minst 8h fasta)

Tillägg: Ketonixen fungerar bra på det sättet att om man gjort en mätning och en stund senare gör om mätningen så blir värdena ungefär lika.

• Like 7

Nja. Det är ju rätt många som konstaterat just det, det du kan mäta i blodet är inte samma sak du mäter i utandningsluften!

Det finns en tidsaspekt på det hela. När BHB (betahydroxibutyrat) omsätts till Acetoacetat kommer aceton som en biprodukt. 

Vilket betyder att du får en förskjutning i tid då acetonet är ett mått på omsättningen av BHB. 

Men medan BHP omsätts bildas det samtidigt nytt - eller så kan omsättningen pågå, men nybildningen av BHB kan ha avstannat, dvs du får en eftersläpning.

Därför kan du få helt olika värden om du mäter och blåser samtidigt. 

Dessutom används acetoacetat på ett sätt i kroppen, medan BHB kan gå direkt till hjärnan för att användas där utan att det blir aceton av det.

Så om du har ont om ketoner i blodet kommer BHB prioriteras till hjärnan och du får dåliga värden på ketonixen, men blodvärden kan vara helt ok..(Om jag fattat det rätt, snart kommer biokemisten och dänger mig i skallen).

Så ketonixen kan inte ge dig ett absolut mått av nivån på ketosen så som mätning av blodketoner kan. 

Däremot kan ketonixen berätta för dig om en viss nivå av ketos, och vad man bör ligga på är nog individuellt. 

Jag har t ex en äldre "sport", som ger antingen blått (ingen ketos) och sedan 1-10 blink i grön, gult och rött. Jag befinner mig på en hyfsat nivå av ketos om jag är inom 

6 grön och uppåt, bäst om jag är i det gula området. Och jag når max 2-3 röd t ex efter träning eller efter en längre fasta. Men aldrig mer. 

BJCaveman har skrivit en del intressanta funderingar i ämnet:

http://bjjcaveman.com/2014/03/15/ketonix-review/

http://bjjcaveman.com/2015/02/23/ketonix-sport-review/

De nya modellerna ska man ju kunna kalibrera på något vis, så de bättre överensstämmer med blodketonvärden, men jag har inte fattat hur det funkar och om det funkar.

• Like 1

Hej

Aceton och beta-hydroxybutyrat är inte samma ketoner.
Aceton frigörs från acetoacetat, beta-hydroxybutyrat från överskott av acetoacetatet.
Så visst finns det ett samband, bildar kroppen acetoacetat så får vi aceton och kanske en del beta-hydroxybutyrat.
Där slutar det sambandet. Aceton finns i blodet tills man andats ut detta (endast en liten del förbränns i levern). Aceton påverkas inte av insulinet.
Insulin är kroppens sätt att bland annat se till att blodketonnivån hålls ned (ett problem för T1D). En höjning av insulinet (vanligt på morgonkulan) kan
påverka blodketonerna. Även andra saker som triggar insulinet påverkar alltså beta-hydroxybutyrat koncentrationen.
Att sedan beta-hydroxybutyrat kan ombildas tillbaka till acetoacetat gör inte att korrelationen blir så enkel som vissa vill få till det.
Om beta-hydroxybutyratet återgår till acetoacetat, bildas aceton som biprodukt, dvs beta-hydroxybutyrat sjunker och aceton höjs, stödjer inte korrelationen som
är när vi bildar nya ketoner.

Nä, Ketonix'en visar inte beta-hydroxybutyrat koncentrationen, helt riktigt.

Den indikerar nivån av aceton vilket är EN indikation på ketos. Du kanske kunde dela med dig av hur du mäter aceton, det vore trevligt.

http://ajcn.nutrition.org/content/76/1/65.full

Ha en fantastisk kväll

PS
Glöm inte att skicka tillbaka mätaren så får du ju pengarna tillbaka.

• Like 2

Känner igen det där, tyvärr  :( annars skulle ju ketonixen vara smidig att använda.

För mig så var det väldigt stor skillnad då jag under en förmiddag då jag (fastande) roade mig med att mäta blodketonerna som gick från 1,5 och uppåt mot över 4 mmol/l medan jag i ketonixen endast lyckades komma upp mot grönt. 

Detta var med den gamla sportmodellen.

• Like 1

Det finns en tidsaspekt på det hela. När BHB (betahydroxibutyrat) omsätts till Acetoacetat kommer aceton som en biprodukt. 

Vilket betyder att du får en förskjutning i tid då acetonet är ett mått på omsättningen av BHB. 

Men medan BHP omsätts bildas det samtidigt nytt - eller så kan omsättningen pågå, men nybildningen av BHB kan ha avstannat, dvs du får en eftersläpning.

mmm...genom att mäta på morgonen med minst 8h fasta borde man kunna undvika förskutningsproblematiker.

Och jag tycker inte att det är riktigt optimalt att ett blodketonvärde på låt oss säga 2,0 ena gången kan ge ett Ketonixvärde på 75 och en annan gång på 65 givit att mätningarna utförda enligt ovan

Jag har inte hittat att man kan kalibrera efter blodketonvärden. Man kan ändra färgskalan men det är ju mer kosmetika.

Du kanske kunde dela med dig av hur du mäter aceton, det vore trevligt.

Det trodde jag att Ketonixen gjorde? Det är det som jag angivit som "aceton"-värde.

(Jag har angivit Ketonixens värde, trodde att det var nmol/L ...jag googlar lite och uppdaterar skalan om det är fel ;-)

Den indikerar nivån av aceton vilket är EN indikation på ketos. 

Mmm...någon form av  korrelation finns ju garanterat där!  Den intressanta frågan är egentligen, tycker jag, om man kommer få många falska positiver när man befinner på gränsen till nutritionell ketos, runt 0,5  mmol/L. Om det är någon som använder instrumentet för att fastställa att  den kost man äter innebär att man är i nutritionell ketos så är det viktigt att den indikerar på ett bra sätt i de lägre nivåerna av intervallet ( 0-1 mmol/L): Jag har inte kunnat testa det än, det blir spännande. Vad tror du? :)

Glöm inte att skicka tillbaka mätaren så får du ju pengarna tillbaka.

Jag tänker behålla den. :) Jag var också väl medveten om skillnaden mellan vad Ketonixen mäter och vad blodketonmätaren mäter. Dock hade jag hoppats på en lite större korrelation.

• Like 1

mmm...genom att mäta på morgonen med minst 8h fasta borde man kunna undvika förskutningsproblematiker.

Och jag tycker inte att det är riktigt optimalt att ett blodketonvärde på låt oss säga 2,0 ena gången kan ge ett Ketonixvärde på 75 och en annan gång på 65 givit att mätningarna utförda enligt ovan

Jag har inte hittat att man kan kalibrera efter blodketonvärden. Man kan ändra färgskalan men det är ju mer kosmetika.

Visst är det taskig, men det är ju det att man mäter ketos direkt med blodketoner och indirekt med ketonixen och de två är olika saker....

Jag för min del tycker man får bra kläm på ketos/inte ketos och en uppfattning om "högt/lågt" med ketonixen och det är fullt tillräckligt för min del. Jag har mätt blodketoner också ett slag och för min del är det inte värt pengarna. 

Korrelationen finns där. Men jag hänger inte upp mig på en magisk gräns på 0,5. Blir det för lågt hamnar man ju på blått till slut...så länge det är grönt..är det "grönt"! ;-)

• Like 2

Visst är det taskig, men det är ju det att man mäter ketos direkt med blodketoner och indirekt med ketonixen och de två är olika saker....

Jag för min del tycker man får bra kläm på ketos/inte ketos och en uppfattning om "högt/lågt" med ketonixen och det är fullt tillräckligt för min del. Jag har mätt blodketoner också ett slag och för min del är det inte värt pengarna. 

Korrelationen finns där. Men jag hänger inte upp mig på en magisk gräns på 0,5. Blir det för lågt hamnar man ju på blått till slut...så länge det är grönt..är det "grönt"! ;-)

Fast det skulle ju vara lite synd om det är viktnedgång du satsar på och det inte går så bra och du tror att du är tydligt i ketos ...och sen visar det sig att när du mäter blodketonerna att du befinner dig på 0,2.

Och ja, jag tror att det finns ett "problem" här att många tror att de befinner sig i ketos fast de inte gör det.

• Like 1

Samma här. Jag har mätt i ungefär två månader, varje morgon. Tycker att ketonixresultaten överensstämmer väl med vad jag äter och hur jag känner mig i kropp och knopp. Dessutom har jag funnit att värdena på Ketonix korrelerar väl med spegelbilden på morgonen. Tendens till påsar under ögonen = låga värden på Ketonixen. Känner jag mig snygg har jag höga värden :P Bara det en utmärkt anledning att hålla sig strikt. Billig och enkel mätning dessutom. Vad sägs om det, Michel? Spegelmetoden.

Bestämmer du dig för hur du känner dig och hur du ser ut innan eller efter du mäter? ;-)

• Like 4

Mm.. spegelmetoden tror jag på! :)

Dvs den är en sammanfattning av glukosmätning, blodketoner, Ketonix, ketostix och kolhydraträkning! :mellow:

Dvs då har man gjort rätt oavsett vilka värden man fått på allt det andra! ^_^

Nuu.. så har spegelmetoden ännu inte funkat för mig.. men jag har hopp.. och ser tiden ann! :o

Så länge man kan se ljuset i slutet av tunneln så är man på väg i rätt riktning.. och ibland ser jag en antydan till ljus någonstans långt därborta. :unsure:

För övrigt uppskattar jag att ni experimenterar.. då jag inte tyar allt besvär!

• Like 3

Det är inte "besvär". Det är kul. :-)

Helt Off topic på min egen tråd: Nu har jag kört den här LCHF-skiten i tre år och jag ser då inga magrutor när jag speglar mig på morgonen, tror ni att man kan stämma Andreas? ;-)

Mm.. det gäller väl Jonas Bergqvist oxå va?

Först skall man äta vissa saker sen skall man träna på rätt sätt!

Äta skall man hur som helst.. men gräsbeteskött/kokosfett är dyrt.. och sen när det kommer till träning så skall man ha rätt grejer/rätt kläder och rätt sportdryck/Superstarch.. och litta annat!

Här syns inte ens en enda magruta.. kan jag meddela.. förutom den gången jag fick kramp i magtrakten!

Då köpte jag Magnesium!

Man kanske kan få en gördel i skadestånd?  :)

• Like 2

Ketostixen är säkert bra om man vill titta på båda ketonerna samtidigt (AcAc och BHB). Aceton traillar av AcAc i en hyfsat konstant hastighet så det blir en hyfsad skattning av AcAc. AcAc och BHB kommer bara undantagsvis ha samma nivå i blodet och då får en bra korrelation. Men när du tex börjar en ketogen diet kommer du först få AcAc. Sedan kan det ta veckor innan du får BHB. När du väl fått BHB och kommit i djupare ketos kommer BHB vara betydligt högre än AcAc.Så det är bara någon dag i "mellanlandet" som BHB och AcAc ligger lika och således är det bara vi dessa tillfällen som ketostixen ger värden som överensstämmer med blodmätningar. 

Att sedan försöka justera för detta artificiellt genom göra en formel som gissar vad BHB är baserat på aceton är bara trams för det kommer inte fungera. 

Med det sagt så finns det intressanta användningsområden för ketostixen. Låt oss säga att du är i ketos och efter två olika måltider får samma blodglukos respons. Detta kan bero på att de innehåller lika mycket kolhydrater av samma sort eller att den ena måltiden innehåller mer snabba kolhydrater men att kroppen släpper ut mer insulin. Om du mäter både glukos, BHB och AcAc får du en bra bild över vad som händer efter en måltid (eller träning osv). Om tex BHB går ned men inte AcAc är det ett tecken på att insulin frisätts. Om ditt insulin förbättras över tid med kost och träning kan du faktiskt indirekt mäta detta om du har koll på både BHB och AcAc. Att mäta insulin är något som de flesta vårdcentraler inte kan göra åt dig så det är information som är svår att få någon annan stans (alternativet är att köpa en LC-MS för några miljoner)

• Like 2

Som svar på din fråga, "Kan ketonixen användas för att se om man är i ketos?" - är svaret "ja, det kan man". 

Det är svårare att se vilken nivå av ketos du är i dock. 

Men det lär man sig efterhand. Om du trimmar t ex fettintaget och protein (förutom kolhydrater) - då kommer du att vara i ketos oavsett. 

Sen får man experimentera lite och se hur högt man kan komma. Som sagt, på min variant vet jag ett intervall som jag uppfattar som ok för mig. 

Ligger jag under vet jag att jag slarvat med något eller är stressad.

(Stress ökar kortisol, vilket kan höja blodsockret och det påverkar ketosen). 

• Like 1

Som svar på din fråga, "Kan ketonixen användas för att se om man är i ketos?" - är svaret "ja, det kan man". 

Det är svårare att se vilken nivå av ketos du är i dock. 

Men det lär man sig efterhand. Om du trimmar t ex fettintaget och protein (förutom kolhydrater) - då kommer du att vara i ketos oavsett. 

Sen får man experimentera lite och se hur högt man kan komma. Som sagt, på min variant vet jag ett intervall som jag uppfattar som ok för mig. 

Ligger jag under vet jag att jag slarvat med något eller är stressad.

(Stress ökar kortisol, vilket kan höja blodsockret och det påverkar ketosen). 

Jag är inte helt övertygad om man kan bedöma att man ligger inom ramen intervallet för nutritionell ketos med ketonixen ;-)

Men det ska bli intressant och se värdena på Ketonixen när man ligger i trakterna runt 0,5 mmol/L (blodketoner).

Sen  är det möjligt att nutritionell ketos kan bedömas på andra grunder än blodketoner...men det är som jag förstår det ganska tunt om studier runt detta.

Håller med Peter. Framförallt när man är på väg in i ketos kan både urinstickor och utandningsluften visa ketos fast du har noll BHB i blodet. Det enskilt största misstaget jag ser med ketogen diet är att folk tror de är i ketos baserar på fel mätmetod eller att man förlitar sig på vad man äter och anser att nu måste jag vara i ketos. Ketos tar lång tid och finlir de första gångerna och kan vara ganska svårt. Helt enkelt för man ska väcka liv i gener som aldrig använts förut (vilket i sig är helt onaturligt att de inte gjorts).

• Like 1

Sen så har jag lärt mig en annan sak, och det är att om syftet med att vara i nutriell ketos är att minska i vikt.... det är inte självklart att du minskar i vikt bara du är  i nutriell ketos....

I alla fall inte när man är kvinna och runt 50...

Det första problemet är ju inget som gäller dig, förstås....

Nej, men det hänger ihop med (tror jag) att du kan försätta dig i NK genom att äta mycket fett. (Fettfasta som Martina johansson säger). Då kommer din kropp att producera mängder av ketoner ... av det fettet som kommer utifrån.

Då behöver din kropp inte angripa reserverna...

Så tricket är att lära sin kropp att tillverka ketoner (av rätt sort), att styra över allting på fettdrift (vilket kan ta några månader, precis som Biokemisten skrev) och sen lära kroppen att inte lita på fett i maten utan ta av det egna förrådet  (t ex genom fasta). Men har du fastat ett tag lär sig kroppen det med...

Sen är kroppen så smart att den lär sig vilken livsföring du har - och tillverkar precis så mycket ketoner (av båda sorter, ACA och BHB) för den ska klara energitillgången för det behovet. Om det nu är 0,5 eller mer eller mindre. 

Har du en passiv livsföring läggs i stort sett inget (BHB) på lager i blodet, men omsättningen av AcA kan ändå vara relativ hög...

vet din kropp att du när som helst kan börja springa maraton eller lyfta tungt - DÅ läggs lite större reserver (av BHB) i blodet i väntan på att förbrukningen kan komma att öka. 

• Like 1

Håller med Peter. Framförallt när man är på väg in i ketos kan både urinstickor och utandningsluften visa ketos fast du har noll BHB i blodet. Det enskilt största misstaget jag ser med ketogen diet är att folk tror de är i ketos baserar på fel mätmetod eller att man förlitar sig på vad man äter och anser att nu måste jag vara i ketos. Ketos tar lång tid och finlir de första gångerna och kan vara ganska svårt. Helt enkelt för man ska väcka liv i gener som aldrig använts förut (vilket i sig är helt onaturligt att de inte gjorts).

Exakt, det kan ta riktig lång tid! Mig (min kropp) tog det 6-8 månader för att fixa det! Och under den tiden blåste jag blått rätt ofta upp till 2-5 grön i min ketonix.

Så därför kan det vara vits att mäta blodketoner för att se om kroppen har lärt sig att tillverka dessa. Annars får man lita på att man blåser högre och högre värden på sin ketonix...och gör det jämt...

• Like 1

Hmm fråga halft ot.

Tar det längre tid / hur mycket längre tid tar det att få kroppen att fatta ketos om man endast periodvis äter tillräckligt lite KH för ketos? Kan man snabba upp processen med fasta?

Som biochemist säger så ska det ju vara en naturlig grej att gå in och ut ur ketos.

Jag skulle vilja att det fungerade, men tror inte min kropp fungerar så bra på fett spm jag skulle vilja. Jag blev inspirerad av Peter b:s alla mätningar och minskade och loggade intagen. Har hållet mig hyfsat på 5-15-80 i fördelning de senaste dagarna, känner mig lite piggare ikväll. Normalt äter jag mer liberal lchf med inslag av 24h fasta.

• Like 1

Hmm fråga halft ot.

Tar det längre tid / hur mycket längre tid tar det att få kroppen att fatta ketos om man endast periodvis äter tillräckligt lite KH för ketos? Kan man snabba upp processen med fasta?

Som biochemist säger så ska det ju vara en naturlig grej att gå in och ut ur ketos.

Jag skulle vilja att det fungerade, men tror inte min kropp fungerar så bra på fett spm jag skulle vilja. Jag blev inspirerad av Peter b:s alla mätningar och minskade och loggade intagen. Har hållet mig hyfsat på 5-15-80 i fördelning de senaste dagarna, känner mig lite piggare ikväll. Normalt äter jag mer liberal lchf med inslag av 24h fasta.

Fasta skyndar på processen. Utöver fördelningen av makronutrienter verkar fler faktorer spela in. Jag har inte sett så mycket forskning på det men har testat själv att göra ett antal identiska måltider och mätt allt möjligt efteråt. Även om de innehåller samm mängde kolhydrater, fett och protein kan de påverka ketonerna olika. När jag själv inte varit I ketos på ett tag måste jag vara himla noga för att komma tillbaka. Måste göra all mat själv. Korv och annat halvfabrikat fungerar inte. Antingen fuskar tillverkar med innehållsförteckningen eller så är det något I processed mat som stör. Vilket I och för sig inte alls är märkligt med tanke på att processad mat påverkar upptaget av alla näringsämnen, inte bara kolhydrater. Fett, protein, vitaminer, antioxidatner, oxidanter osv forsar in I kroppen på ett ganska onaturligt sätt. Till det kommer alla tillsatser som inte ens ska va I mat till att börja med.

• Like 3

Fasta skyndar på processen. Utöver fördelningen av makronutrienter verkar fler faktorer spela in. Jag har inte sett så mycket forskning på det men har testat själv att göra ett antal identiska måltider och mätt allt möjligt efteråt. Även om de innehåller samm mängde kolhydrater, fett och protein kan de påverka ketonerna olika. När jag själv inte varit I ketos på ett tag måste jag vara himla noga för att komma tillbaka. Måste göra all mat själv. Korv och annat halvfabrikat fungerar inte. Antingen fuskar tillverkar med innehållsförteckningen eller så är det något I processed mat som stör. Vilket I och för sig inte alls är märkligt med tanke på att processad mat påverkar upptaget av alla näringsämnen, inte bara kolhydrater. Fett, protein, vitaminer, antioxidatner, oxidanter osv forsar in I kroppen på ett ganska onaturligt sätt. Till det kommer alla tillsatser som inte ens ska va I mat till att börja med.

Detta är ju mycket viktiga aspekter på kost och näring som väl aldrig diskuteras i media när man pratar om vilken mat som är hälsosam för oss. Såklart, eftersom livsmedelsindustrin skulle hotas om fler undvek den processade maten.

• Like 1

Precis, kurvan för blodketonerna går ganska mycket upp och ner och en del verkar bero på träning...även om man mäter långt efter ett intensivt träningspass så verkar "effekten" sitta i 12h+.

Men kosten verkar påverka ännu mer. På jobbet äter jag ofta lunch på restaurang och även om den i teorin ser bra ut, så sjunker värdet på blodketonerna nedåt. Jag har den sista tiden på jobbet ungefär varannan dag ätit medhavda ägg med majonnäs och kokosfett i mitt tee som lunch för att hålla nivån uppe.

En intressant sak med Ketonixen (aceton) är att den ligger mycket stabilare (66-76) i sina värden än blodketonerna (betahydroxybutyrat) (1-5). Jag vet inte hur man skall tolka det riktigt. Att Ketonixen  över en viss nivå inte speglar måttet av ketos så bra? eller att den speglar den faktiska användningen av ketoner på ett bättre sätt än värdet på blodketoner?

• Like 1

Precis, kurvan för blodketonerna går ganska mycket upp och ner och en del verkar bero på träning...även om man mäter långt efter ett intensivt träningspass så verkar "effekten" sitta i 12h+.

Men kosten verkar påverka ännu mer. På jobbet äter jag ofta lunch på restaurang och även om den i teorin ser bra ut, så sjunker värdet på blodketonerna nedåt. Jag har den sista tiden på jobbet ungefär varannan dag ätit medhavda ägg med majonnäs och kokosfett i mitt tee som lunch för att hålla nivån uppe.

En intressant sak med Ketonixen (aceton) är att den ligger mycket stabilare (66-76) i sina värden än blodketonerna (betahydroxybutyrat) (1-5). Jag vet inte hur man skall tolka det riktigt. Att Ketonixen över en viss nivå inte speglar måttet av ketos så bra? eller att den speglar den faktiska användningen av ketoner på ett bättre sätt än värdet på blodketoner?

Det du ser är helt som det borde vara. Inget fel på Ketonixen, den mäter aceton vilket ger ett mått på acetoacetate (AcAc). Ketonerna har flera reglermekanismer. Detta har nästan alla viktiga system I kroppen, blodsocker-regleringen undantagen som helt star och faller med insulin, vilket I sig är ganska märkligt men en helt annan diskusion.

AcAc regleras inuti cellen (nivåerna av vissa intermediat I glykolysen och citronsyracykeln). BHB regleras också av dessa system I cellen men är känslig för skvaller (hormoner) och tar in information utifrån. Det betyder att diverse olika signaler utanför cellen påverkar BHB men inte AcAc. Därför BHB är mycket känsligare. Normalt har du flera gånger mer BHB än AcAc om du är I ordentlig ketos men även om BHB stördyker ner ligger ofta AcAc kvar en tid tills även reglermekanismerna inut cellen får samma budskap. Skräpmaten vi uppanas äta förvirrar systemen vi har.

Orsaken till de dubbla reglersystemen är tex om våra förväder var I ketos och sprang på honung eller något annat sött. Väl I kroppen signaleras detta snabbt och BHB som lyssnar på skvaller stänger ned. AcAc som styrs av en gammal bongstyrig gubbe bryr sig inte utan jobbar på ända tills hans gamla pålitliga kollega kommer och sager samma sak. Men om tex vi bara hann få en tugga honung och sedan kom hela bi-familjen på anfall är det ju himla bra att bongstyriga gubben inte la ned tillverkningen av AcAc. Då har vi I alla fall nåt att leva på och omställninge till att återuppta produktionen av BHB går betydligt snabbare än om AcAc också hade stängt ned. Jag kanske svammlar men försöker förklara varför det fungerar som det gör och att vår artificiella miljö triggar olika system av misstag.

De variationer du ser mellan analyserna beror inte på analysen utan på vad som händer inne I kroppen där ett system åker jojo och det andra tar det hela med ro.

• Like 6

När jag själv inte varit I ketos på ett tag måste jag vara himla noga för att komma tillbaka.

Intressant

Du verkar ändå vara hyfsat igång med ketos, det borde ju vara så att kroppen inte ska några som helst problem att gå in och ut ur ketos.

Men även du har väl levt med systemenen nedstängda rätt många år? Kanske svårt att få igång gång systemen till naturlig funktion igen

Intressant

Du verkar ändå vara hyfsat igång med ketos, det borde ju vara så att kroppen inte ska några som helst problem att gå in och ut ur ketos.

Men även du har väl levt med systemenen nedstängda rätt många år? Kanske svårt att få igång gång systemen till naturlig funktion igen

Om jag är hemma en längre period är det inga problem då jag gärna gör mat själv. Men senaste 12 åren har jag rest I tjänsten och kanske är hemma 3 veckor på rad nån gång per år. Det är nåt i fördigmat som inte är bra även om man köper mat som på "pappret" ser bra ut. Ibland är det ganska uppenbart att de fuskat med innehållet, dvs haft i mer kolhydrater än vad som anges (syns om man mäter både ketoner och glukos efter maten) men ofta är det något annat med tillsatserna. Ser på diverse olika mätningar att kroppen är helt ur spel efter vissa resor och det tar tid att bli återställd. Beror på vilket land man är i. England är ingen höjdare och nästan värre än USA. Områdena kring aplerna däremot är det bra mat.

• Like 3

Om jag är hemma en längre period är det inga problem då jag gärna gör mat själv. Men senaste 12 åren har jag rest I tjänsten och kanske är hemma 3 veckor på rad nån gång per år. Det är nåt i fördigmat som inte är bra även om man köper mat som på "pappret" ser bra ut. Ibland är det ganska uppenbart att de fuskat med innehållet, dvs haft i mer kolhydrater än vad som anges (syns om man mäter både ketoner och glukos efter maten) men ofta är det något annat med tillsatserna. Ser på diverse olika mätningar att kroppen är helt ur spel efter vissa resor och det tar tid att bli återställd. Beror på vilket land man är i. England är ingen höjdare och nästan värre än USA. Områdena kring aplerna däremot är det bra mat.

Intressant och skrämmande. Menar du mat på seriös restaurang också när du skriver färdigmat? Eller äter du just färdiglagad fryst och liknande ofta?

Intressant och skrämmande. Menar du mat på seriös restaurang också när du skriver färdigmat? Eller äter du just färdiglagad fryst och liknande ofta?

Det är i huvudsak resturangmat jag äter. Men jag har testat att köpa halvfabrikat (korv, köttbullar, färdiga frysta matlådor) och ätit exakt samma mängd kolhydrater, fett och protein från en egenlagad mat (eko, krav, gräsbeteskött) och det påverkar ketosen olika. Förr när jag jobbade på lab testade jag även något som kallas LC-MS och NMR, de såg också olika ut efter måltiderna. Det är analyser som tittar på tusentals ämnen i kroppen på en gång. både kända och okända, och jämför förändringar i den metabola profilen (kallas för metabolomics eller bara "omics" om du söker på det). Nu börjar lyckligtvis studier med omnämnda metoder komma inom nutritionsforskningen vilket är mycker intressant och de jag sett hitentills visar precis som jag sett tidigare att det är skillnad på mat och mat.

Det är i huvudsak resturangmat jag äter. Men jag har testat att köpa halvfabrikat (korv, köttbullar, färdiga frysta matlådor) och ätit exakt samma mängd kolhydrater, fett och protein från en egenlagad mat (eko, krav, gräsbeteskött) och det påverkar ketosen olika. Förr när jag jobbade på lab testade jag även något som kallas LC-MS och NMR, de såg också olika ut efter måltiderna. Det är analyser som tittar på tusentals ämnen i kroppen på en gång. både kända och okända, och jämför förändringar i den metabola profilen (kallas för metabolomics eller bara "omics" om du söker på det). Nu börjar lyckligtvis studier med omnämnda metoder komma inom nutritionsforskningen vilket är mycker intressant och de jag sett hitentills visar precis som jag sett tidigare att det är skillnad på mat och mat.

Det jag inte förstår är varför livsmedelsindustrin inte alls har ögonen på sig när det gäller dessa saker. Man lyfter ju enbart fram problem med så kallad skräpmat, socker eller fett i mat, men aldrig mer om vad maten faktiskt innehåller. Många fler skulle ju tveka inför industrimaten om detta blev allmänt känt.

• Like 1

Det jag inte förstår är varför livsmedelsindustrin inte alls har ögonen på sig när det gäller dessa saker. Man lyfter ju enbart fram problem med så kallad skräpmat, socker eller fett i mat, men aldrig mer om vad maten faktiskt innehåller. Många fler skulle ju tveka inför industrimaten om detta blev allmänt känt.

Det är relativt nya metoder. Om du går in på ett sjukhus och ber om en metabolisk profil baserat på LC/GC-MS och H1 NMR kommer de klassa dig som ett UFO och skicka dig till psyk. Läkemedelsverket har inte börjat fråga läkemedelsföretagen om informationen (trots att företagen gör dessa analyser) vilket betyder att det kommer dröja länge innan livsmedelsverket kommer frågar livsmedelsföretagen om liknande info. Men det har börjat hända lite inom den publika forskningen vilket är bra.

• Like 4