Jump to content

Festa på LCHF?

Ravenous

Recommended Posts

Jag har öppnat upp ögonen för LCHF efter en all-time-high vikt och ett all-time-low humör. Det har gått bra, 16 kilo lättare och piggare på alla sätt.

Men ett problem är att kunna umgås med vänner i min egna ålder och att kunna "festa". Vad kan man dricka i form av alkohol då? Det bästa skulle väl vara whiskey eller vodka on the rocks men det är lite för starkt för mig. Några drink förslag? Såklart kommer inte detta att ske varje helg eller ens varannan helg men då det sker så känner jag mig lite osäker.

Om jag är på ett LAN till exempel, eller bara umgås med mina vänner så äter alla chips, pizza, godis och dricker läsk. Vad kan man komma med för LCHF snacks då som inte ser helt knäppa ut? Kokta ägg brukar inte kunna smälta in i den miljön. Jag vill inte behöva argumentera om kosten hela tiden med folk som inte förstår och det skulle underlätta om det inte lyste som en stjärna att man kör på LCHF. :wacko:

• Like 2

En del pizzerior gör LCHF-pizzor, dvs en pizza i folieform, utan brödbotten. Då kan du beställa en sådan. Annars kanske du kan välja en kebabsallad el dyl från pizzerian? Man kan också kassera botten och äta fyllningen på pizzan, men det kan leda till en del diskussioner. 

Läsken kan du byta mot lightläsk. Du kanske kan äta fläsksvålar istället för chips? Danska fläsksvålar finns i chipsavdelningen i en del affärer. Kolla så du får rätt påse bara. Det finns en del baconchips som liknar fläsksvålarna, men mest består av kolhydrater. Andra typiska LCHF-snacks är bitar av ölkorv, små babybelostar, tärnad fetaost eller kanske någon liten charkbricka med ost och oliver, men de kanske inte smälter in i sällskapet?

Dricker du vin? Det finns en del viner med låg sockerhalt i systembolagets sortiment. På en hemmafest där du tar med eget bör det fungera. Kommer du ut på krogen kan det bli lite knepigare. 

• Like 3

En del pizzerior gör LCHF-pizzor, dvs en pizza i folieform, utan brödbotten. Då kan du beställa en sådan. Annars kanske du kan välja en kebabsallad el dyl från pizzerian? Man kan också kassera botten och äta fyllningen på pizzan, men det kan leda till en del diskussioner. 

Läsken kan du byta mot lightläsk. Du kanske kan äta fläsksvålar istället för chips? Danska fläsksvålar finns i chipsavdelningen i en del affärer. Kolla så du får rätt påse bara. Det finns en del baconchips som liknar fläsksvålarna, men mest består av kolhydrater. Andra typiska LCHF-snacks är bitar av ölkorv, små babybelostar, tärnad fetaost eller kanske någon liten charkbricka med ost och oliver, men de kanske inte smälter in i sällskapet?

Dricker du vin? Det finns en del viner med låg sockerhalt i systembolagets sortiment. På en hemmafest där du tar med eget bör det fungera. Kommer du ut på krogen kan det bli lite knepigare. 

Jag vill definitivt kunna äta ost, oliver och ägg bland annat bland mina vänner. Men då jag har gjort det så brukar jag alltid blir "retad" eller ifrågasatt. Och när jag försöker förklara för alla dessa sockerberoende 20-åringar så blir det aldrig bra stämning. Inget stöd från vänner, dem brukar istället öppet försöka fresta mig till att sluta. Tack för alla tipsen, jag har inte ätit ute sedan jag började till skillnad från LCHF burgaren som finns på Max. Jag antar att jag får bita ihop och köra med min mer sofistikerade fetaost och oliv bricka. Jag har nyligen blivit 20 år och har inte druckit alkohol nästan något alls, det vin jag har smakat har varit väldigt beskt men det finns säkert fina vin man kan njuta av även där. Krogen är alltid knepigt har jag märkt, man vet inte vad man har i drinken alltid.

• Like 2

Ölkorvar borde väl smälta in bland tjugoåringar på LAN och liknande? Loka, Ramlösa eller liknande som dryck. Drink av valfri spritsort, lime och mineralvatten, samt is? Eventuellt lite mixade bär i, för färg och smaksättning. Eller några frysta jordgubbar istället för is... Grönsaksstavar med dip, skulle det fungera? Det går att göra riktigt bra hemgjorda dipsåser, vilka knappast skiljer sig från pulvervarianterna utseendemässigt.

• Like 2

Den som står på sig och svarar för sig möts alltid av respekt, i alla fall i längden.

" Socker är som gift för mig, därför undviker jag det, du gör som du vill" När det gäller alkohol så är starksprit bäst och går att späda nästan hur mycket som helst tex med Lokavatten.

• Like 1

Det funkar ju att äta fläsksvålar eller ölkorv och liknande men risken med dessa kan bli att man överäter lite (åtminstone jag) och då får man sämre resultat under den perioden än vad jag annars förväntar mig. Dock saboterar det ju inget rent vad gäller ketos och liknande.

Alkoholen tror jag är en stor bov om man vill neråt i vikten. Det funkar ju så klart vid enstaka tillfällen och personligen dricker jag helst rödvin då. Dock är det också för starkt då jag dricker mer i form av att göra något än att enbart njuta lite och blir för full egentligen.

Finns ål med färre koldydrater/kalorier också. De är helt ok om man vill vara viktstabil eller minska i vikt lite långsammare. Vet att jag tränade mycket och käkade rätt för några sommar sen och då körde dessa ölen, runt fyra stycken per kväll när det var EM i fotboll.

Vill de diskutera så ställ fram en sirap och en påse socker och be någon svepa det. Då fattar de hur jävla äckligt det är med socker :D

• Like 1

Nötter, t.ex. en påse med blandade nötter/mandlar(bl.a. macademianötter m.m.).Ca 11 gram kolhydrater på 100 gram:

https://www.mathem.se/varor/notmix-saltadrostad/special-notter-220g-nottefabrikken

(finns i många, om än inte alla livsmedelsbutiker)

Eller rent av endast Macademianötter. Ca 2,5 till 5 gram kolhydrater på 100 gram:

http://www.alltomlchf.nu/2011/07/snacks-saltade-macadamianotter.html

(just det märket har jag inte sett på ett tag, men finns annat märke)

Det är snacks jag tar till ibland. Klart det går att överäta o.s.v. men det mättar hyffsat och kan vara gott för både de på LCHF och för de som äter mer "vanligt". Och kanske en bit 86-90% mörk choklad (relativt lätt att inte överäta). Kan vara ca 18 gram kolhydrater per 100 gram (beror nog på vilket märke).

Kokosflakes, fläsksvålar och salta mandlar att knapra på och små tärningar av parmesanost.

Prova att göra spritz på vitt eller rosevin. D et är svårt att dricka alkohol annars för allt är ju så mycket starkare än öl så det är lätt att det blir för mycket. En bloody Mary innehåller inget socker och vodka lime kan vara hyfsad.

• Like 1

• 1 month later...

Snacks vid lan kan va svårt, mycket lchf kan va lite kladdigt men chips kladdar ju iofs också ner tangentbordet. Oliver, skinka, ostar, finns färdigt på ica, och nötter funkar bra. Känns lite lyxigare än typ ostkrokar. Ger någon dig skit så fråga om dom vill smaka.

Jag har öppnat upp ögonen för LCHF efter en all-time-high vikt och ett all-time-low humör. Det har gått bra, 16 kilo lättare och piggare på alla sätt.

Men ett problem är att kunna umgås med vänner i min egna ålder och att kunna "festa". Vad kan man dricka i form av alkohol då? Det bästa skulle väl vara whiskey eller vodka on the rocks men det är lite för starkt för mig. Några drink förslag? Såklart kommer inte detta att ske varje helg eller ens varannan helg men då det sker så känner jag mig lite osäker.

Om jag är på ett LAN till exempel, eller bara umgås med mina vänner så äter alla chips, pizza, godis och dricker läsk. Vad kan man komma med för LCHF snacks då som inte ser helt knäppa ut? Kokta ägg brukar inte kunna smälta in i den miljön. Jag vill inte behöva argumentera om kosten hela tiden med folk som inte förstår och det skulle underlätta om det inte lyste som en stjärna att man kör på LCHF. :wacko:

Jag tycker ju att chips, godis och läsk är helknäppt men det finns en och annan pizza som faktiskt är god.

Lågkolhydratalternativ till chips och godis är ju, som andra sagt i tråden, riktiga fläsksvålar och nötter. Istället för läsk kan du dricka vatten. Läsk är för barn, vuxna dricker vatten.

Vad för slags alkohol dricker dina kompisar?