Panerad Groda

Dricker mycket vispgrädde. Någon risk?

Recommended Posts

Jag har både låg aptit och svårt att laga mat med min ADHD, så det blir väl ca en halvliter vispgrädde om dagen. Lätta kalorier att få i sig, tränar också så har ändå svårt att ligga på överskott på "vanlig mat".

Finns det någon anledning att tro att jag utsätter mig för någon sorts risk? Nej?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grädde (min akilleshäl, älskar det) innehåller både kasein och laktos så är man känslig mot det är det förstås en risk. Sedan låter det inte så vidare hälsosamt eftersom mängden är rätt stor. Vill minnas att jag läst att om man vill må bättre när man har ADHD så är lågkolhydratkost, noll tillsatt smakförstärkare (glutamat) och noll aspartam det man ska satsa på; de två sista orsakar visst kaos i hjärnans inre kommunikation. Anna Hallén, som har ADHD, har skrivit mycket om detta om du orkar läsa på och många har jättebra recept på enkel mat. Anna Sparre (4health) har en del recept på mjölkfria feta röror man kan göra (borde kunna stå om man gör stor sats) och många grönsaker finns färdighackade som man kan ta till en köttbit (som man också kan tillaga flera på en gång så man slipper laga mat varje dag). Lycka till att hitta nåt som funkar!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag grädde generellt är ok, såvida det inte hindrar en från att bli av med ev övervikt, och inte orsakar några märkbara symptom. Vissa verkar bli av med en del problem (värk, psykiskt) om de slutar med mejerier exkl smör. Kan vara kaseinet som ställer till det, och då tror jag det gäller A1-kasein, men troligen inte A2-kasein. Det innebär att A2-mejerier (get, får, vissa koraser) kan vara ok för den som upplever besvär med typiska vanliga mejerier (typ A1, d v s de flesta kor i Sverige).

 

Tänk på att välja grädde utan tillsatser, t ex karragenan. Välj helst ekologisk, har bättre balans mellan omega 3 och omega 6. Mig veterligen är Garant (bl a Willys) den billigaste ekologiska.

 

I och med att mejerier hos vissa kan inverka psykiskt så tänker jag mig att det är relevant för ADHD - man kan prova både med och utan. Tänk på att effekten kanske inte kommer direkt, jag gissar att några veckor behövs för att avgöra.

 

Hoppas detta var begripligt, fråga gärna om nåt blev oklart.

 

Nån särskild risk du tänker på?

 

Ps. Jag älskar grädde, det blir minst 1 dl/dag.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både låg aptit och svårt att laga mat med min ADHD, så det blir väl ca en halvliter vispgrädde om dagen. Lätta kalorier att få i sig, tränar också så har ändå svårt att ligga på överskott på "vanlig mat".

 

Finns det någon anledning att tro att jag utsätter mig för någon sorts risk? Nej?

 

Hade det inte varit för din ADHD så hade jag antagligen kräkt ur mig någon spydig kommentar.. om att inte dricka sin mat osv.

 

Meen.. jag inbillar mig trots allt att du är medveten om problematiken.. dvs du är egentligen medveten om risken, näringsmässigt och mentalt?

 

Grädde/mejerier är inte direkt näringslösa kalorier.

 

Och jag förutsätter att du trots allt äter annat oxå?

 

För 800-900 Kcal förslår ju inte särskildt långt.

 

Risken ligger väl knappast i grädden.. utan om den ersätter annat som skulle kunna var viktigt för din hälsa!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Zepp skriver har grädde en hel del näring, jämför gärna m t ex vete som många människor får stor del av kalorierna ifrån. Tänk på att en hel del av näringen i grädden dessutom är mer biotillgänglig. Och eftersom den innehåller vätska så ersätter den ju en del näringsfattigt vatten ;)

 

Jämföra kan man göra på t ex 100gram.se. Tyvärr har jag inte sett nån databas där biotillgängligheten är inkluderad, den kan göra enorm skillnad.

 

500 g grädde ger ju typ 1850 kcal. Grovt gissat ger det dig 1000 kcal till per dag att leka med - ägg är ju urenkelt och väldigt näringsrikt och näringstätt, ett hett tips!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej! Du äter redan hälsosammare än genomsnittet om man jämför grädde med halvfabrikat laddade med vete, socker och processat vegetabiliskt fett. 

 

Jag är heller ingen vän av matlagning men magen behöver lite variation och det finns många enkla rätter man kan göra. Tips:

Blanda turkisk yogurt med grädde och ha i solrosfrön och ev. russin. Perfekt mättande snabbmål.

Gör äggröra med en rejäl klick smör. Servera med färdigsköljd skuren sallad i påse och körsbärstomater.

Finncrisp, Ekologiskt Bregott och gräddost

Te/Kaffe med grädde i.

Köp en keramisk stekpanna och lär dig steka kött. Det tar bara några minuter och är väldigt gott och näringsrikt. Köp färskt kött av högsta kvalité.

Lär dig steka omelett. Vispa ihop två ägg med lite grädde och salt. Stek på hög värme i någon minut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är det sämsta du kan göra om du vill få ordning på din ADHD, en ko-kasein-fri (dvs ko-mejeri-fri) och gluten-fri kost har visat sig hjälpa mot ADHD. 

 

Om du får ordning/bättring av din ADHD kanske du kan börja laga riktig mat. 

 

Mängden kasein du får i dig per dag på en halv liter grädde kan dessutom leda till sjukdomar bla hjärtat.

 

Vad ska du göra istället. Egentligen finns det inga genvägar, lär dig laga mat och ät riktig mat. Om detta är totalt omöjligt och du bara kan tänka dig att dricka din föda så kanske du ska prova en pulverdiet där alla näringsämnen finns med som inte är söt, inte har gluten, inte har ko-kasein. Sen kan du smälta kokosfett i den för att få nödvändigt fett. Det kanske funkar ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är det sämsta du kan göra om du vill få ordning på din ADHD, en ko-kasein-fri (dvs ko-mejeri-fri) och gluten-fri kost har visat sig hjälpa mot ADHD. 

 

Om du får ordning/bättring av din ADHD kanske du kan börja laga riktig mat. 

 

Mängden kasein du får i dig per dag på en halv liter grädde kan dessutom leda till sjukdomar bla hjärtat.

 

Vad ska du göra istället. Egentligen finns det inga genvägar, lär dig laga mat och ät riktig mat. Om detta är totalt omöjligt och du bara kan tänka dig att dricka din föda så kanske du ska prova en pulverdiet där alla näringsämnen finns med som inte är söt, inte har gluten, inte har ko-kasein. Sen kan du smälta kokosfett i den för att få nödvändigt fett. Det kanske funkar ett tag. 

 

Ursäkta Erik men vad får du detta från?
 
Har du hört talas om Masaierna? Dom lever huvudsakligen på färsk mjölk och blod och är anmärkningsvärt friska. Jag är rätt trött på grundlös svartmålning av mejerier. Vissa tål inte mejerier det är sant och det finns riktigt dåliga mejerier som lättmjölk och lightprodukter. Men det beror på att de processats och förvanskats. Skinka är inte dåligt för att det används i pizza.
 
Att enbart dricka grädde är inte optimalt, men det är hälsosammare än samtliga pulverdieter. Pulverdiet i alla dess former är onaturlig skit. Punkt.
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Homogenisering av mjölk är också en bov i mejeridramat. Kan göra att en del ämnen inte hinner brytas ner som de skall innan de passerar tarmväggen, varpå immunförsvaret triggas och problem uppstår. Så gammeldags mjölk är att föredra då den inte är homogeniserad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta Erik men vad får du detta från?
 

 

Kaseinet i Masaiernas mjölk är av typen A2.

 

I våran mjölk är kaseinet till övervägande delen A1. Här länk till intressant rapport från NYZ (sid. 21) https://www.nzma.org.nz/__data/assets/pdf_file/0005/17987/Vol-116-No-1168-24-January-2003.pdf

och en länk till Keith Woodfords föreläsning. Den sistnämnde har också egen blogg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är det sämsta du kan göra om du vill få ordning på din ADHD, en ko-kasein-fri (dvs ko-mejeri-fri) och gluten-fri kost har visat sig hjälpa mot ADHD. 

 

Om du får ordning/bättring av din ADHD kanske du kan börja laga riktig mat. 

 

Mängden kasein du får i dig per dag på en halv liter grädde kan dessutom leda till sjukdomar bla hjärtat.

 

Vad ska du göra istället. Egentligen finns det inga genvägar, lär dig laga mat och ät riktig mat. Om detta är totalt omöjligt och du bara kan tänka dig att dricka din föda så kanske du ska prova en pulverdiet där alla näringsämnen finns med som inte är söt, inte har gluten, inte har ko-kasein. Sen kan du smälta kokosfett i den för att få nödvändigt fett. Det kanske funkar ett tag. 

Det var en grov generalisering, att det du nämner hjälper mot adhd. Jag har också adhd, inte ätit gluten eller mjölkprodukter på flera år, äter strikt lchf, grönsaker, fisk, ägg, smör och kokosolja och kosttillskott. Kokosoljan är det enda jag kan märka en liten liten skillnad med vad gäller adhdn, att hjärnan blir lite lite lugnare, men marginellt. Men inte har jag varken blivit botad eller bättre för att jag utesluter gluten och mejerier. Jag förstår att man gärna vill hitta en lösning, och oftast är det någon utan diagnos som ska uttala sig om hur man ska gå till väga. Det är inte alltid riktigt så enkelt, kosten kan göra en liten skillnad, men har man blivit korrekt diagnosticerad med adhd så blir man inte symtomfri av en viss kost eller uteslutande av vissa livsmedel. Låter bra i teorin men fungerar sällan i praktiken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R2D2, har du fått nån positiv effekt på ADHDn genom LCHF ellen nån annat kostrelaterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att smör är bättre än grädde, skirat smör kan man hälla i maten eller doppa maten i. Jag lägger till en länk i ärendet

 

"Barn med adhd bör undvika bröd och mjölk"

 

http://www.smartadiabetiker.com/wp/nyheter/professor-barn-med-adhd-bor-undvika-brod-och-mjolk-dn-se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R2D2, har du fått nån positiv effekt på ADHDn genom LCHF ellen nån annat kostrelaterat?

Jag märker en viss skillnad mellan kolhydratrik mat jämfört med lchf, kan fokusera i lite längre etapper på lågkolhydratkost. Lite jämnare energi, men blir fortfarande väldigt hyperaktiv i omgångar. Har alltid sovit ca 4, max 5 timmar om natten, men klarar mig bättre på dessa timmar nu jämfört med tidigare. Annars är det nog det samma, märker att när jag intar mer kokosolja (ca 4-5 msk/dag) så fungerar jag ytterligare lite bättre, men jag blir aldrig symtomfri, eller ens i närheten oavsett hur strikt jag än är, omega 3 osv. Har asperger också, men har inte märkt någon som helst skillnad där oavsett kost. Tror inte någon utanför mig märker att jag är lite lugnare på lchf, fingertoppskänsla, så marginellt är det trots allt.

 

Ska tillägga att jag hade höga förhoppningar när jag började med lchf 2008, men jag har fortfarande inte fått det resultatet jag hoppades på. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaseinet i Masaiernas mjölk är av typen A2.

 

I våran mjölk är kaseinet till övervägande delen A1. Här länk till intressant rapport från NYZ (sid. 21) och en länk till Keith Woodfords föreläsning. Den sistnämnde har också egen blogg. 

 

Det där är pseudovetenskap och epedemiologi. Det som pågår här är exakt samma sak som med margarin vs smör. Livsmedelsbolagen sponsrade och förde fram forskning som svartmålade mättat fett och som hävdade att fleromättat är bättre. Nu har livsmedelsbolagen den hälsosamma och näringsrika mjölken i skottgluggen så att deras mjölkimitationer gjorda av havre och soja ska sälja bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen Patrix jag håller inte med helt. Visst det är epidemiologi men den är väldigt vass.

 

Än så länge har jag inte läst någon med den agendan som du tar upp som tar upp detta med A1 och A2, förmodligen av den enkla anledningen att det bara handlar om att byta mjölk inte att sluta med mjölk.

 

Om det är några som gör ett stort nummer av problematiken så är det A2 bönderna i NYZ och AUS, där finns mejeriprodukter från A2 kor under eget varumärke. https://www.thea2milkcompany.com/

 

Det bolaget vill sälja kossemjölk inte havremjölk det kan du vara säker på. 

https://www.a2milk.com/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS här. Känns som tråden flippade ur kring ADHD, vilket inte var det jag unrade över, utan om vispgrädde är onyttigt i stora mängder? Kasein är väl farligt om man är känslig mot det dvs inflammatoriskt?

Jag har förmodligen lägre inflammation i kroppen nu än någonsin (ingen acne, bättre IBS). Jag KÄNNER mig bättre, men ska försöka läsa på mer kring kasein. Varför är smör bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smör är i princip bara fett med en nypa salt och cirka 17-18% vatten.

 

Så har man inte problem med varken fett, salt eller vatten så är det ett bra livsmedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.