Nickie42 Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Hej! Jag har precis börjat försiktigt med LCHF kosten men är samtidigt lite rädd eftersom jag har Epilepsi Vad bör jag tänka på? är det bra för mig? Vill gärna pröva detta av hela mitt hjärta för jag vill må bra Hur mycket fett bör jag äta/dricka varje dag? har massor av frågor så råd och tips är välkommet //Nicklas 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Kolla in Michel Lundell, epileptiker som kostbehandlar sin sjukdom http://www.kostdoktorn.se/battre-halsa-och-vikt-med-ketoner 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Googla epilepsi och ketogen kost. Jag kan inget om det men har hört att det används till barn med epilepsi som äter mycket medicin och som ändå inte blir hjälpta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Har du läst dessa? Så lätt var det att bli frisk från epilepsi Bättre hälsa och vikt med ketoner 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Hej! Jag har precis börjat försiktigt med LCHF kosten men är samtidigt lite rädd eftersom jag har Epilepsi Vad bör jag tänka på? är det bra för mig? Vill gärna pröva detta av hela mitt hjärta för jag vill må bra Hur mycket fett bör jag äta/dricka varje dag? har massor av frågor så råd och tips är välkommet //Nicklas Altså ketogen diet är en behandlingsform mot Epilepsi! Används bland annat av svensk sjukvård, främst för barn som inte reagerar på epilepsimedicin. Och det märkliga i sammanhanget är att den dieten är som regel mer hard core än bantningsversionen. Man brukar sträva efter att ligga mellan 1-3 i blodketoner vad gäller dietinducerad ketos medans för diabetiker vill man helst ligga på 4 eller strax över för full seisure control. Och där strävar man att ligga i sex månader. http://www.epilepsy.com/learn/treating-seizures-and-epilepsy/dietary-therapies/modified-atkins-diet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nickie42 Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 Tack så mycket för alla svar! Vad är det för skillnad på LCHF och Ketogen kost egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Tack så mycket för alla svar! Vad är det för skillnad på LCHF och Ketogen kost egentligen? Ingen! Det är bara en medicinsk definition av kosten. Pratar man näringslära säger man lågkolhydratkost, pratar man om vad som händer i kroppen säger man ketogen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Ingen! Det är bara en medicinsk definition av kosten. Pratar man näringslära säger man lågkolhydratkost, pratar man om vad som händer i kroppen säger man ketogen. Alla som äter LCHF är inte i ketos. Man hamnar inte i ketos helt automatiskt bara för att man börjar äta LCHF. För att vara i ketos måste de flesta välja att äta en väldigt strikt LCHF. Som jag uppfattar ketogen kost till epileptiker så är det en extrem form av strikt LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Hej Nickie42! Vilken tur att du hittat hit för med en korrekt utförd ketogen kost har du alla möjligheter att även bli mycket bättre (eller tom helt symptomfri) i din epilepsi För att nå dit kommer du troligen att behöva tillämpa kosten rätt så strikt och det kan även vara en god ide att skaffa en blodsockermätare som också mäter ketoner för att vara säker på att hamna rätt Vilka värden du bör sträva efter kan vi ju ta vid ett senare tillfälle men kör igång och lär dig om kosten nu för hundra gubbar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Det här blodketonmätaren har de billigaste teststickorna jag sett hittills (ca 10 kronor styck).. http://www.amazon.co.uk/Call-GK-Dual-Function-Monitoring/dp/B00W1SWR00/ref=sr_1_18?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1455813275&sr=1-18&keywords=ketone+test+strips 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Alla som äter LCHF är inte i ketos. Man hamnar inte i ketos helt automatiskt bara för att man börjar äta LCHF. För att vara i ketos måste de flesta välja att äta en väldigt strikt LCHF. Som jag uppfattar ketogen kost till epileptiker så är det en extrem form av strikt LCHF. Du har rätt.. men det är hårklyverier för som regel lär man få ketonkroppar i blod/urin/utandningsluft i början. Ketogen diet definieras som mindre än 100 gram kolisar om dagen eller mindre än 20E% i läkarlitteraturen! Det stämmer rätt bra med hur det funkar för normalätare.. (cirka 50E% kolisar)! Ketogen diet är ett brett spektrum.. dock så utgår definitionen från att det normalt bildas ketoner i levern.. för de flesta! Hur som helst.. det är teoretiska diskutioner och det finns flera trådar redan om detta och där folk mäter ketoner och annat på olika sätt så vi behöver inte gå djupare in i detta. Och Ketogen Diet för Seisure Controll påminner mer om det som vi normalt kallar för fettfasta.. dvs maxx fett, minimum av kolisar och minsta möjliga protein och kalorier. MAD.. dvs Modified Atkins Diet är en enklare väg.. för det gäller för epileptiker att verkligen få upp blodketonerna över det som kallas Diet induced ketosis.. helst i en sexmånadersperiod iallafall! Och vad handlar det om? Nu är jag varken läkare eller forskare så jag får spekulera utifrån den kunskap jag hitintills läst mig till. Huvudsyftet och den medicinska effekten som jag begriper det är att ställa om hjärnan till att ta max ketonkroppar som bränsle. Det är en (1) sak och kan gå på tre veckor om man inte slarvar något alls! Sen tillkommer ett antal andra faktorer och omställningar i kroppen för att inte tala om mentalt för att hela kroppen och psyket skall vara helt med på noterna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Nånstans har jag läst om en läkares ordination till sin vårdsökande med epilepsi:"Du ska äta fläsk och fett första dagen och fett och fläsk den andra" Visserligen var detta långt före vi fick allsköns piller och vätska och läkemedelsindustri men ändå, den är klockren. Loberg 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts