Jump to content

Allergi, överkänslighet och lchf


Guest
 Share

Recommended Posts

Är det vanligt eller onormalt att livsmedels/mat-allergi och överkänslighet kan uppkomma vid ett senare tillfälle när man ätit lchf under några års tid?

 

 

Reagerar och har blivit överkänslig nu på senare tid mot:

Paprika (oavsett färg: gul, grön, röd), morötter, lök (gul, röd och vitlök), ägg (speciellt gulan), vanligt bröd (ej glutenfritt bröd).

 

 

Symtomen jag får är: ont i ögonen dagen efter jag ätit paprika, morötter eller lök, rödsprängda, irriterande och kliande ögon av ovanstående matlivsmedel.

 

 

Kan tillägga att jag är pollenallergisk sedan barnsben men har ingen fastställd diagnos.

Misstänker att jag blivit överkänslig mot viss mat.

Kan det vara korsallergi jag drabbats av?

Eller får jag ett överskott att vitaminer och mineraler?

 

 

Vad finns kvar att äta som har högt fettvärde enligt lchf? Förutom bacon osv.

Vill gärna kunna fortsätta äta lchf eftersom det fungerat så bra innan överkänsligheten som jag fått mot vissa livsmedel.

 

Har tid hos läkare nästa vecka så jag kan bli undersökt om detta bekymmer.

Link to comment
Share on other sites

Det du nämner låter onekligen som histaminintolerans. En alltför kolhydratsrestriktiv och fiberfattig kost kan ha negativa effekter på populationen av mikroorganismer i kroppens tarmsystem. Av den anledningen kan det hända att liknande överkänsligheter uppstår om systemet rubbas avsevärt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Intressant! Jag har också utvecklat histaminkänslighet/intolerans de senaste månaderna. Diverse rätt jobbiga symtom och är av allt att döma inte allergisk. Symtomen stämmer med dem som beskrivs som just histaminintolerans. Jag vet inte om jag reagerar på något specifikt utan det är snarare så att kroppen reagerar när "histaminhinken" blivit för full. Den första attacken hade jag i december förra året (nå - jag har haft attacker tidigare men med flera års intervall, nu har jag haft sex rätt kraftiga attacker på mindre än två månader). Jag kunde se att jag ätit en hel del mat med högt histamininnehåll under en vecka (makrill i burk, spenat, julskinka, surkål, rött vin, lagrad ost, köttgryta som jag sparat i kylen flera dagar). Sen dess har jag lärt mig vilka livsmedel som är särskilt histaminrika men har ändå fått enstaka attacker. Undersökte värden och hade saltbrist samt lite för högt D-vitaminvärde. Saltbristen kan ha med LCHF att göra, som bekant. Och saltbrist kan medföra att kroppen producerar extra histamin så där kan det finnas ett samband. Det finns studier (ids inte leta reda på länken) som indikerar att D-vitamintillskott kan medföra att de så kallade MAST-cellerna (det är de som producerar histamin) "degranulerar" vilket betyder att de ökar frisättningen av histamin. Kan finnas ett samband där också, alltså. Sen kan detta med tarmfloran spela in som markusm påpekar. 

Jag har läst mig till att de vanligaste orsakerna till HIT (histaminintolerans) är att man har för lite av det enzym som bryter ned överskottshistamin i tunntarmen och/eller att man har för aktiva eller för många MAST-celler. Vad som i sin tur är orsaken till dessa rubbningar är däremot för det mesta oklart. I Sverige är det svårt att få diagnosen HIT men i Tyskland, bland annat, är den etablerad inom den vanliga sjukvården.

Jag äter mer kolhydrater nu men äter fortfarande lågkolhydratkost. Just nu puttrar en ljuvlig soppa på spisen som jag hämtat receptet här:   http://thelowhistaminechef.com/videos/ - en "butternup"-pumpesoppa. Knappast LCHF men jag känner mig faktiskt piggare efter den.

Jag är för egen del inte säker på att mina symton har med LCHF att göra på annat sätt än att jag överlastade kroppen med för mycket histaminer före jul. Många kvinnor verkar få problem efter klimakteriet (jag är 63) och eftersom jag haft attacker tidigare i livet så skulle hormoner också kunna ha betydelse. Men man kan inte utesluta möjligheten.I vilket fall kan det finnas en poäng att uppmärksamma andra som också har en latent överkänslighet för histamin att de kanske kan vara lite försiktiga med makrillen och surkålen...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är vissa bakterier som producerar histamin och kroppen själv. Man kan sakna enzym som bryter ner. Jag testar DAO enzym tabletter innan jag äter eller dricker nåt jag vet brukar få mig på fall (tex Champagne ...) och tycker det fungerar bra. Dock fungerar det inte så bra under allergisäsongen som snart är här för då är det troligen för mycket histamin i omlopp totalt sett. 

http://www.revivabio.se/julbord/daosin-30-kapslar

 

Finns bra info på SLV ... 

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/histamin-biogena-aminer/

Link to comment
Share on other sites

Till Kurre: Om det hjälper med antihistamin när du har symtomen så betyder det att de är just histaminrelaterade. Om dessa sen beror på allergi eller histaminintolerans eller båda delarna är en annan sak. Erik 2 - jag skaffade också de (svindyra) Daosin-tabletterna. De kan vara bra att ha som back-up om man tex ska ut och äta. Men de har inte räckt för mig utan jag får "bottna" med antihistamin nu när jag tycks vara helt rubbad i systemet. Jag fastade i tio dagar för jag tänkte att jag skulle få bort alla rester av histamin men jag tror INTE det var en så bra idé. Fasta innebär ju också en stress för kroppen och stress kan i sin tur trigga kroppens egna histaminproduktion. Fick den kraftigaste reaktion jag haft hittills någon vecka efter det att jag börjat äta igen trots att jag då undvek både histaminrik och histaminfrisättande föda (en del föda innehåller alltså inte histamin i sig själv men stimulerar kroppens produktion av histamin). 
 

Jämfört med hur jag ätit innan LCHF så har jag nu ätit mer ensidigt och inte lika mycket grönsaker och frukt. Jag åt inte "skräpmat" tidigare heller (nästan aldrig halvfabrikat, pizza eller liknande, men däremot en hel del bröd) men väldigt mycket mer grönsaker och frukt. Inom LCHF-diskussionen talas det ibland om grönsaker som "dekor" - något man kan piffa till det med men att själva näringsinnehållet inte är nåt att ta fasta på. Det kan ju vara så att diverse spårämnen eller kombinatoriska effekter av olika mineraler/vitaminer (plus detta med resistent stärkelse kanske) som en grönsaksrik diet kan ge kan ha betydelse och att den som lever mest på ägg, kött, fisk och smör riskerar att få brister eller rubbningar i systemet. Även om innuiter och en del andra folkslag varit kärnfriska på, som det kan verka,  samma typ av diet. 

 

I FB-gruppen för histaminintolerans berättar några att de tidigare ätit lågkolhydratkost och sedan utvecklat dessa symtom. Av detta kan man förstås inte dra några slutsatser - anledningen till att man en gång började med LCHF är väl ofta att man haft nån typ av problem som har med metabolismen att göra. Samma bakomliggande orsak kan ju kanske även finnas när det gäller HIT. Inget hindrar att man äter lågkolhydratkost även som histaminintolerant men man får en väldigt begränsad diet plus att en del kost som anses kunna stärka MAST-cellerna också är kolhydratrik.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 Inom LCHF-diskussionen talas det ibland om grönsaker som "dekor" - något man kan piffa till det med men att själva näringsinnehållet inte är nåt att ta fasta på. Det kan ju vara så att diverse spårämnen eller kombinatoriska effekter av olika mineraler/vitaminer (plus detta med resistent stärkelse kanske) som en grönsaksrik diet kan ge kan ha betydelse och att den som lever mest på ägg, kött, fisk och smör riskerar att få brister eller rubbningar i systemet. Även om innuiter och en del andra folkslag varit kärnfriska på, som det kan verka,  samma typ av diet.

 

Håller inte med den här åsikten, grönsaker är jätteviktiga! Finns mineraler och vitaminer som det är svårt att få i sig om man bara äter animaliskt och fett. Och fibrerna som du nämner.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt för sent svar eftersom jag inte kunnat sitta vid datorskärmen någon längre tid när jag har dessa besvär med ögonen.

 

Tack för alla svar och länkar.

Funderar på om det är värt att prova DAO enzym tabletter?

 

Kan meddela om att jag varit hos läkare idag och läkare konstaterade att det kan vara födoämnesallergi jag fått och läkare skrev ut Opatanol ögondroppar och Desloratadine tabletter som jag skulle pröva under några veckors tid för att se om det lindrar något.

 

 

Erik 2,

Av äggula så får jag blodsprängda irriterade ögonvitor och av vanligt glutenbröd upplever jag att jag får klåda på huden på kroppen.

Har mer eller mindre alltid ätit dom uppräknade som jag nu får besvär av.

Har inte ätit någon antibiotikakur på väldigt många år.

 

 

Är även allergisk mot tomat och fisk får röda och irriterande ögon av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har idag beställt Daosinkapslar som jag hoppas ska lindra eller bota mina ögonbesvär tillfälligt.

 

Opatanol ögondropparna jag fick utskrivet var totalt värdelösa blev bara sämre i ögonen av dom och Desloratadine tabletterna lindrade ögonbesvären litegrann men inte tillräckligt fick dessutom en sällsynt biverkan som snabba hjärtslag av tabletterna som gjorde att jag var tvungen att sluta ta pga. obehag i hjärtat.

 

Så jag hoppas på Daosin ska lindra och hjälpa något.

 

Har mitt strikta intag av lchf under en längre tid gjort att jag utvecklat histaminintolerans eller hade jag utvecklat det i vilket fall som helst, även om jag inte skulle ha ätit lchf?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bump!

 

Har mitt strikta intag av lchf under en längre tid gjort att jag utvecklat histaminintolerans eller hade jag utvecklat det i vilket fall som helst, även om jag inte skulle ha ätit lchf?

 

Bump!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vet inte om någon kan svara på frågan om strikt LCHF kan bidra till att utveckla antingen allergi eller histaminkänslighet (eller en kombination av båda). Jag tänker alltså för egen del att det KAN ha bidragit. Två skäl, det ena är att den kost jag ätit varit mer histaminrik än vad jag skulle ha ätit om jag inte ätit LCHF. Kan ha överbelastat systemet. I så fall är det ju inte LCHF i sig utan en negativ konsekvens av en relativt ensidig diet, och en sådan går ju att undvika. Det andra skälet är att en bakomliggande orsak till histaminkänslighet av många tros vara rubbningar i tarmfloran, "läckande tarm" och liknande. Med färre fibrer i kosten får bakterierna i tarmen mindre mat och minska i antal. Själva omställningen i sig kan också orsaka rubbningar i systemet. Jag har gått med i en FB-grupp för histaminiontoleranta. I den gruppen är det flera som skyller sin sent uppkomna överkänslighet på just LCHF. Nu behöver ju det inte betyda något eftersom LCHF numera är en rätt vanlig kosthållning. Att några också får hälsoproblem som har med mat att göra behöver ju inte betyda att det ena orsakat det andra.  

Ytterligare en faktor att räkna med är stress. Stress ökar frisättningen av histamin. Att fasta är säkert nyttigt på alla möjliga sätt men innebär också en stress för kroppen. Många som äter LCHF-kost kör också 5:2-diet. Det gjorde även jag under mer än ett år (har slutat nu).

Svårt att veta vad som är den bakomliggande orsaken alltså. Jag tar nu antihistamin varje dag (på kvällen för jag blir sömnig även av de sorter man inte ska bli lullig av)  och äter väldigt försiktigt och bara alldeles färsk mat. Har inte haft någon attack sen i början på februari så jag hoppas systemet reparerar sig så att jag åtminstone vågar gå ut och äta nån gång då och då...

Link to comment
Share on other sites

Grönsaksfibrer är väl snälla mot tarmbakterierna, till skillnad från spannmålsfibrer. Har du provat resistent stärkelse (potatismjöl) som många säger ska vara så bra?

Sen kanske du är så känslig så du skulle använda en sån här uteslutande diet för att se vad du är känslig för? Såg tips om det på Karl Hulténs blogg. (finns på Kostdoktorns blogglista). Jag klarar inte av att klistra in länk så du får titta själv

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grönsaksfibrer är väl snälla mot tarmbakterierna, till skillnad från spannmålsfibrer. Har du provat resistent stärkelse (potatismjöl) som många säger ska vara så bra?

Sen kanske du är så känslig så du skulle använda en sån här uteslutande diet för att se vad du är känslig för? Såg tips om det på Karl Hulténs blogg. (finns på Kostdoktorns blogglista). Jag klarar inte av att klistra in länk så du får titta själv

 

http://karlhulten.se/sa-atrintroducerar-du-livsmedel-vid-autoimmun-paleo-aip/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Frågan här gällde ju ev samband mellan LCHF och histaminkänslighet. Inte hur denna histaminkänslighet ska behandlas? Elller har jag missförstått det hela? Jo jag har gjort allt detta och läst Karl Hultén samt en hel massa internationella studier och råd. Det finns problem med potatismjöl om tarmfloran redan är obalanserad. Grönsaker är bra men det kan ändå bli brist på mat till tarmbakterierna i synnerhet om man undviker de mer kolhydratrika som tex bönor. Men som sagt tråden handlar väl inte om behandlingen? Kan vara bättre att gå till särsklilda forum för sådana?

Link to comment
Share on other sites

Näe.. tror det är sällsynt att man utvecklar histaminöverkänslighet på LCHF!

 

Däremot så kan man antagligen om man redan är överkänslig mot dessa komma att övertrassera sin förmåga att hantera dessa om man väljer att äta mat med mer histamin.

 

Histaminöverkänslighet handlar om att man har sämre förmåga att bilda ensymer för att bryta ner biogena aminer i tunntarmen!

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Histaminintolerans

 

Då kan man lätt själv testa detta genom att köpa Daosin på nätet!

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt hunnit läsa en hel del om detta de senaste månaderna och håller inte riktigt med om att det är så enkelt som du Zepp beskriver. Tyvärr. Det är inte som vid allergi där man alltid reagerar på det man är allergisk mot. Attackerna vid histaminkänslighet är oberäkneliga så det faktum att man klarat sig utan sådana efter att ha tagit Daosin säger dessvärre  ingenting. Motsatsen gäller också, i synnerhet om orsaken inte sitter i tunntarmen utan i mastcellerna. Daosin är svindyrt och de flesta verkar bara ta dem innan de ska äta något de vet att de brukar reagera på, men det ska tas nån halvtimme innan man äter för att det ska funka.

 

Det kan också vara svårt att avgöra om det är allergi eller histaminkänslighet men att det rör sig om histaminreaktioner är relativt enkelt att fastställa eftersom de flesta vanliga symtom är så typiska. (Men migrän, hjärndimma, atopiska eksem, illamående och en hel del andra symtom kan också förekomma, sådana som man kanske inte kopplar till allergi i vanliga fall).

Lindras symtomen av antihistamin kan man också vara säker på att det handlar om histamin. Men även om de inte lindras av antihistamin så kan det handla om histaminreaktioner eftersoiim anthitsaminerna är specialicerade på olika typer av receptorer. Så vitt jag vet finns inga "bredbands-antihistaminer".  

Histaminkänslighet är ett symtom som i sin tur kan ha flera olika bakomliggande orsaker varav bristande förmåga att bryta ned biogena aminer i tunntarmen är en. En annan är överproduktion av histaminer i de sk mastcellerna. Båda dessa störningar beror i sin tur på något annat, något som vanligen är mycklet svårt att diagnosticera. Jag tror som jag skrev tidigare inte heller att LCHF i sig kan orsaka dessa  reaktioner, men givetvis kan man inte utesluta ett sådant samband eftersom det hela  är ganska komplicerat och outforskat. Men har man tidigare haft reaktioner av detta slag kan det kanske finnas anledning att se upp med rekommendationer om bacon, makriill i burk, rödvin osv som alltför frekvent förekommande födoämnen. Det verkar som att ju fler anfall man får desto större blir risken för nya. Man dör inte av attackerna (om de inte drabbar andningsvägarna, vilket kan hända) men man blir  väldigt påverkad så, som sagt, försiktighet rent allmänt när det gäller histaminrik föda kan kanske vara bra för de flesta. Inte bacon, makrill i burk, lagrad ost och rödvin varje dag. Typ. För mig var detta helt ny kunskap och jag har aldrig hört några varningarbmen känner igen att "kinamatssjuka" var omtalat för några decennier sedan och just avsåg histaminreaktioner. 

Link to comment
Share on other sites

Mjae.. iomed att jag själv är atopiker så har jag oxå en ökad histaminproduktion.. no snack om saken!

 

Dvs.. inget är enkelt, det handlar främst om att bedömma sitt eget fall.

 

Daosin har jag testat, antihistaminer får jag via recept!

 

Grejen är väl att om ens enda besvär botas av Daosin så har man pudelns kärna där.. dvs brist på just de ensymerna, dvs känslig för just sådana livsmedel?

 

Dvs då är det mest det genetiska problemet man har att brottas med?

 

När Daosin inte funkar och man är Atopiker så är det ett annat större problem.

 

Har man som jag haft böjväckseksem som barn, tonåring, vuxen, medelålders, äldre, så är det ofta genetiskt/atopiskt!

 

Pratar jag med ena läkaren så är jag allergiker.. pratar jag med en annan så är jag överkänslig!

 

Grejen är att det handlar om histaminer som utsöndras som en reaktion.. dvs man tål vissa mängder av något ämne innan bägaren rinner över!

 

Det påminner om allergi men är inte alltid samma sak!

Link to comment
Share on other sites

Har läst runt lite och snappat upp:

- Bakterieöverväxt i tunntarmen kan ge brist på DAO-enzym, de som ska bryta ner histamin.

- Läckande tarm kan göra att kroppen tar upp histamin i maten för snabbt.

- Antihistamin kan ge histaminbrist som också leder till en massa problem. Verkar bättre att försöka få i sig mindre histamin via maten, om det räcker för en.

- Svullna slemhinnor, kanske även andra svullnade vävnader, blir mer genomsläppliga för histamin.

 

Jag kunde förr känna att det hettade till och kröp i kinderna när jag åt t ex nåt med högt innehåll av kakao. Nu på LCHF har jag inte längre sådana känningar. LCHF sägs ju typiskt motverka bakterieöverväxt i tunntarmen och läckande tarm, och sväller även av slemhinnor och andra vävnader, och det kanske är något av detta som gjort positiv skillnad hos mig?

 

Jag tror LCHF kan vara bra för de som har problem med histamin, men de som har stora problem med histamin bör nog anpassa sin LCHF för att minska histaminintaget genom maten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Histamin och salt är med och reglerar upp vätskebalansen. Så man ska se till att inta lagom med vätska och salt, inte för lite. Det är ju inte helt ovanligt att man i början på LCHF får i sig för lite salt och vätska.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja precis - men är du säker på att antihistamin kan orsaka histaminbrist? Histaminet tas ju inte bort utan det som sker är att kroppen inte "svarar" på det histamin som finns där, i alla fall inte lika kraftigt. Det jag lyckats läsa mig till är att kroppen däremot kan lursas att producera MER eget histamin när reaktionen uteblir under en längre tid. Har dock inte hittat några källor för detta påstående. Annars säger de flesta att det i princip är ofarligt att ta antihistamin även under längre perioder. Jag fick rådet av läkare att göra det eftersom jag haft så många och täta attacker och kroppen blir väldigt sliten av varje attack. Jag äter även låghistaminkost och också sådant som ska ha motsatt verkan - alltså stabilisera mastcellerna och sådant som kan fungera som naturliga antihistaminer. Det innebär att jag äter mer kolhydrater än tidigare men har inte upplevt några negativa biverkningar av det än så länge (inget sug, ingen viktuppgång). 

 

Jag skrev tidigare i denna tråd att jag har konstaterad saltbrist vilken alltså kan ha påverkat den ökade känsligheten. Saltbristen kan också indirekt ha med LCHF att göra eftersom kroppen med sådan kost binder mindre vatten - mindre vatten i kroppen kan leda till ökad produktion av histamin. Jag hade också snudd på toxiskt höga värden av D-vitamin och har därför slutat med sådant kosttillskott. Hittade en studie (som jag inet hittar nu) som visar att det kan finnas samband mellan för höga  D-vitaminvärden och "degranulering" av mastcellerna, alltså i klartext att de löser upp sig och frisätter bland annat histamin. Mina alltför höga värden av D-vitamin har förstås inte i sig med LCHF att göra men just D-vitaminet lyfts ofta fram som ett viktigt tillskott i dessa kretsar och det är också genom dem som jag själv började glufsa i mig höga doser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut inte säker på att antihistamin kan orsaka histaminbrist, har bara läst runt och snappat upp tänkvärda saker. Ska fortsätta läsa och dela här om jag hittar mer. Tack för att du delar, flera intressanta spår för mig att följa upp.

 

Och jag menar inte att man ska vägra antihistamin rakt av, utan istället se om man kan lösa det utan eller med lägre dos, för att slippa/minska ev bieffekter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är det någon här som har erferenhet av DAO-test? Jag försöker övertyga några nära o kära att göra det, men intresset verkar svalt trots att behovet finns. Tips o inspiration välkomnas!

 

Likaså vore jag tacksam för tips på konkret bra info på kost vid histaminproblematik. Rönen spretar något och jag önskar något robust och hyfsat enkelt jag kan tipsa mina nära o kära om.

 

Btw, Autoimmun kokbok damp ner i brevlådan i veckan, ska kolla i den vid tillfälle.

 

Ps. Läste om någon som misstänkte att sonens antihistamin (pollen bl a) bidrog till ADHD-problematik. Hon noterade också att han självmant sökte sig till histaminrika livsmedel, förmodligen som nån slags självmedicinering mot biverkningarna av antihistaminet. (Jag ser samma tendenser hos en när o kär som söker sig till t ex tomater och choklad). Hennes plan för sonen var att försöka fasa ut antihistaminet i kombo med att välja kost med lägre histamin och mindre histamintriggande egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Jag har själv luskat ut att jag har HIT, ingen läkare har någonsin pratat om detta. Har köpt DAO-enzym för att ha vid tillfällen då jag vet jag ska äta histaminrika livsmedel. Har IBS:d sen 30 år och blev betydligt bättre av LCHF men efter ca 3 år så började jag reagera på olika livsmedel men förstod inte då vad det var. Har också förstått att jag har eller haft genomsläpplig tarm och även SIBO som är överväxt av bakterier i tunntarmen. Nu äter jag Fast track diet som påminner väldigt mycket om LCHF. Fett göder inte bakterierna och en del läkare har blivit förvånade då jag har berättat att jag tål fett bra.

 

Det finns en app man kan köpa som visar vilka livsmedel man ska undvika för att göda bakterierna. Ska äta denna diet i 4 veckor. Men jag undrar över det faktum att då man äter lchf eller den här fast track dieten så svälter ju även de goda bakterierna ut. Är det någon som har något förslag hur man ska föra tillbaka de goda sen efter avslutad diet? Fibrer göder ju bakterier så det är inget alternativ. Probiotika sägs heller inte vara så bra så då det är risk att överväxten tar fart igen. Det är inte lätt det här, suck!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...