Gladan Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 5 om dagen? 500 g om dagen? Eller hur långt är ett snöre? Några här inne hävdar ofta att man ska äta näringstät mat, att det behövs mycket grön för att få i sig alla näringsämnen. För min del - före LCHF åt jag 500 g frukt och grönt utan problem. Frukt till frukost, frukt till mellanmål 2 ggr/dag och så grönsaker till lunch och middag. Men nu: Ingen frukost behövs längre...(typ 16:8)... 2-3 ggr per vecka hoppar jag dessutom över lunchen också...(Om man nu kallar det fasta eller 5:2..) Inga mellanmål (och ingen frukt)... Och när jag väl äter orkar jag max äta ca 150 g grönsaker...och då blir det oftast någon form av kål, spenat, men jag försöker variera. Däremot sällan sallad, gurka och sånt där vattnigt. Så de dagar jag äter både lunch och middag blir det på sin höjd 2-300 g grönt. Är det tillräckligt ur näringsämnesperspektiv? Vitaminer, mineraler...? Hur gör ni som äter mer för att få i er mer? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 500 g frukt och grönt per dag känns som ett ytterst vagt begrepp. En konventionellt odlad och hårt förädlad apelsin kan väga 500 g oskalad och drygt 300 g skalad. Ska man utgå från den skalade eller oskalade apelsinens vikt? Eftersom frukt är så sött och saftigt är det enkelt att äta mycket av det. Om du äter en apelsin och ett äpple, så har får du i dig de rekommenderade 500 g utan större problem. Ska du däremot äta samma mängd vitkål eller spenat så blir det betydligt jobbigare att äta den mängden, eftersom det mättar bättre. Väljer man mjölksyrade grönsaker så känns det inte heller som man behöver äta särskilt mycket för att man ska bli nöjd. Om du känner att du äter för lite grönsaker så kan du testa soppa. Gör t ex soppa på broccoli, blomkål, tomat (om du tycker tomat är ok, att äta) eller spenat efter något LCHF-recept och servera med kokta ägg och ev extra fett i form creme fraiche el dyl. Är det säsong så kan man göra nässelsoppa. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post copecca Posted February 18, 2016 Popular Post Share Posted February 18, 2016 Ställer en motfråga... Äter du mycket ägg. Titta näringsvärde på ägg och vilka vitaminer du får genom det.. jag äter varierande med grönsaker men ända jag tänker så är att jag har sånt som ger mig c vitamin .. broccoli paprika etc.. allt annat får man ju från ägget. Jaa, iallafall det mesta Skulle tro annars svaret på din fråga är tills du blir mätt.. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Mm.. en del näringsämnen från grönsaker kan ersättas utav ägg/inälvor! Dvs man bör äta ägg varje dag och inälvor minst en måltid per vecka.. typ! Rent krasst klarar vi oss rätt bra utan grönsaker.. om vi bara gör rätt val i övrigt.. däremot finns det sällan några goda skäl för att dra ner på grönsaker utan tvärt om öka dessa! Fisk två måltider per vecka, inälvor en gång.. mycket ägg.. lever iallafall var annan vecka! Ser man det sen ur ett LCHF-perspektiv så är det bara dumt att inte nyttja årstidens primörer.. iallafall de med väldigt lite kolisar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 Jo, jag äter ägg. och paprika för c-vitamin. Tror man program typ matkalkylen så finns det ändå ämnen jag alltid får för lite av (mätt som RDI som kanske inte är det bästa måttet): Magnesium Selen kalcium kalium (trots att jag använder mineralsalt) .... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Minst 500 gr grönsaker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 5 om dagen? 500 g om dagen? Eller hur långt är ett snöre? Några här inne hävdar ofta att man ska äta näringstät mat, att det behövs mycket grön för att få i sig alla näringsämnen. För min del - före LCHF åt jag 500 g frukt och grönt utan problem. Frukt till frukost, frukt till mellanmål 2 ggr/dag och så grönsaker till lunch och middag. Men nu: Ingen frukost behövs längre...(typ 16:8)... 2-3 ggr per vecka hoppar jag dessutom över lunchen också...(Om man nu kallar det fasta eller 5:2..) Inga mellanmål (och ingen frukt)... Och när jag väl äter orkar jag max äta ca 150 g grönsaker...och då blir det oftast någon form av kål, spenat, men jag försöker variera. Däremot sällan sallad, gurka och sånt där vattnigt. Så de dagar jag äter både lunch och middag blir det på sin höjd 2-300 g grönt. Är det tillräckligt ur näringsämnesperspektiv? Vitaminer, mineraler...? Hur gör ni som äter mer för att få i er mer? Jag blir så nyfiken på vad du äter istället för grönsaker som gör att en portion på 150 är max vad du orkar? Vad består dina middagar och luncher av, är det mkt kött eller äter du mest smör och mjölkprodukter eller vad? Har försökt få veta det tidigare här på forumet, vad är det LCHF are äter, om man inte äter mkt kött och inte mycket smör som många säger att de inte gör. Men det kanske du gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 19, 2016 Author Share Posted February 19, 2016 Minst 500 gr grönsaker. Det jag undrar är ju HUR man ska få i sig så mycket på en-två måltider?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 19, 2016 Author Share Posted February 19, 2016 Jag blir så nyfiken på vad du äter istället för grönsaker som gör att en portion på 150 är max vad du orkar? Vad består dina middagar och luncher av, är det mkt kött eller äter du mest smör och mjölkprodukter eller vad? Har försökt få veta det tidigare här på forumet, vad är det LCHF are äter, om man inte äter mkt kött och inte mycket smör som många säger att de inte gör. Men det kanske du gör? Haha, ja, det kan man ju undra... Det fanns en tid då jag trodde att det var själva volymen av mat jag åt som gjorde att jag blev mätt. Å jisses vad berg jag kunde äta! Ser jag mina matlådor från den tiden.....enliterslådor och de var fulla! Och gärna lite sallad i en liten burk också.... Men sen dess måste min mage ha krympt! Helt utan GBP! Idag äter jag så här: Frukost: 2-3 koppar grönt te med ca 10 g kokosfett i (alltsammans, inte per kopp) På förmiddagen: en kopp fettkaffe, ca 20 g kokosfett/smör Lunch: Om jag äter lunch: oftast en omelett med 2-3 ägg, grönsaker ca 120 g, oftast aubergine, squash, lök, spenat, paprika, tomater, svamp - sånt som går att ha i omeletten. ca 30-50 g smör till. Oftast blir jag alldeles för mätt av detta och orkar inte äta upp, men när jag gör omeletten känns det som en rimlig portion... På eftermiddagen: ibland en fettkaffe igen, men inte alltid. Middag: jag gillar grytor, så oftast är det nåt sånt och då är det ca 120 g kött/fisk och 120-150 g grönsaker, 30-50 g smör i det. Steker jag en köttbit kan jag ha majonäs, ibland creme fraiche till, men då lite mer CF. Jag försöker ligga på max 60 g protein och inte över 20 g kolhydrater - men oftast når jag inte upp till 20. Jag har försökt äta mindre fett och mer grönt, men då blir jag tydligt hungrigare på dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Ibland läker jag 400g broccoli e dyl i en ugnsform med minst 100g kokosfett samt kika mycket smör. Till det äter jag mina 50 g protein och några dl surkål. Detta äter jag på kvällen och det går ner eftersom jag äter långsamt. Ibland äter jag mindre, jag har inte för avsikt att moffa i mig i onödan. Och jag äter grönsakerna för magens skull, får bättre rörelse på den då. Men jag är en liten person och får i mig detta. Får inte plats på en normal tallrik. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted February 19, 2016 Popular Post Share Posted February 19, 2016 Det jag undrar är ju HUR man ska få i sig så mycket på en-två måltider??Det ser ganska tydligt när jag läser vad du äter varför du frågar detta. Den mat du beskriver lite längre ner här består till ganska stor del av energi från rent fett som kokosfett och annat. Du blir mätt och nöjd och känner inget behov av att äta mer efter dina fettkaffedrinkar. För att orka äta mer grönsaker, om man vill det, för att få i sig mycket näring, så får man ju lämna plats till dessa när man komponerar sin matdag. Rent fett verkar många här inne se som huvudingrediensen i sin kost, men det är ju mest tomma kalorier. Ofta beskyller LCFH are blandkostare för att svulla tomma kalorier i form av socker och vetemjöl. Jag håller med om det men tror heller inte det är nyttigt i längden att äta näringsfattigt bara för att få i sig mkt fett. Själv är jag en storätare av både grönsaker och fisk och kött. Min tallrik är överfull och jag dricker alldrig en massa tom energi. Det gör att jag är rejält hungrig när det är dags för middag/lunch. Det är en annan sak jag undrar över, har det blivit en allmän åsikt inom LCHF att det något bra i sig att inte bli hungrig/inte behöva äta? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 22, 2016 Author Share Posted February 22, 2016 Det ser ganska tydligt när jag läser vad du äter varför du frågar detta. Den mat du beskriver lite längre ner här består till ganska stor del av energi från rent fett som kokosfett och annat. Du blir mätt och nöjd och känner inget behov av att äta mer efter dina fettkaffedrinkar. För att orka äta mer grönsaker, om man vill det, för att få i sig mycket näring, så får man ju lämna plats till dessa när man komponerar sin matdag. Rent fett verkar många här inne se som huvudingrediensen i sin kost, men det är ju mest tomma kalorier. Ofta beskyller LCFH are blandkostare för att svulla tomma kalorier i form av socker och vetemjöl. Jag håller med om det men tror heller inte det är nyttigt i längden att äta näringsfattigt bara för att få i sig mkt fett. Själv är jag en storätare av både grönsaker och fisk och kött. Min tallrik är överfull och jag dricker alldrig en massa tom energi. Det gör att jag är rejält hungrig när det är dags för middag/lunch. Det är en annan sak jag undrar över, har det blivit en allmän åsikt inom LCHF att det något bra i sig att inte bli hungrig/inte behöva äta? Ja, men precis, det var ju det jag inser och tänker justera. Nu har jag jobbat rätt länge på att hålla mig i ketos och se vad det gör när det gäller vikt, hunger/mättnad och en del annat. Och eftersom jag har en bångstyrig kropp har det varit svårt att lära den att hålla sig i ketos om inte jag ligger på en hög fettandel i maten. Just den där delen med hungerkänslor är väl vad man har för utgångsläge. För min del har jag gått i tio år och varit hungrig nästan jämt. Kunde resa mig från matbordet proppmätt och en halv timme senare börjar fundera på när jag får äta nästa gång och vad. Fick formligen panik när jag inte fick mat varannan timme och fick alltid ha "reservmat" i fickan. DET var helt sjukt! "Vanlig" LCHF har inte hjälp så mycket mot den där känslan att jag nog behöver mat snart.... Nu efter ett års trimning av systemen är jag mycket glad över att jag har kunnat släppa det. Jag kan vara utan mat i 24 timmar utan att dö svältdöden. Jag klarar av att vara lite hungrig och ändå kunna hoppa över en måltid eller vänta lite till. Jag behöver inte längre släpa med mig något att äta hela tiden. Så om det en en allmän åsikt att inte behöva äta, det vet jag inget om, men för min del har det ökat livskvalitén att inte hela tiden behöva tänka på mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandras LCHF-blogg Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Jag har börjat äta mer grönsaker den senaste veckan. Vet inte om det beror på att det är vår i luften och jag blir sugen på fräschare mat som inte känns så tung. Jag har lagat flera goda grönsaksrätter som jag har lagt upp på min blogg www.sandraslchfblogg.sandramedin.se Jag har bl.a. lagat vitlöksfrästa skärbönor med chèvre och rostade solrosfrön, currydoftande blomkålssoppa, rödlök och grön paprika med vitlök och sherryvinäger och en superläcker broccolisoppa med kokosgrädde, chipotlesalt och kaffirlime.Det är kul att laga lite annorlunda grönsaksrätter med mycket smak i stället för tråkiga sallader.Recepten finns på www.sandraslchfblogg.sandramedin.se(p.s. Jag äter inga grönsaker till frukost, men till lunch kan det bli ovanstående rödlök och paprika och till middag hasselbackschampinjoner (recept finns på bloggen, kategori vego) som tillbehör till kyckling eller en köttbit.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Har ingen aning om vilken mängd jag äter men jag har nog aldrig ätit så mycket grönsaker som när jag började med LCHF... Ersätter ju potatis-ris-pasta med grönsaker istället till de flesta måltider.Ofta såväl lunch som middag. (Äter inte alltid frukost heller...) Har väl ätit en liberal LCHF i alla år vilket funkat för mig och har inte alltid hållit kolla på vad som är under- eller överjords-grönsaker. Äter ofta wok-blandning som innehåller en del morötter och lite annat med kanske lite för mycket KH. Men som sagt funkar för mig.Plus ganska mycket tomat-gurka-sallad-paprika.... Så jag tror nog jag får i mig en del näring den vägen Att sen komplettera med bra lokalt kött från gräsbetande djur, icke-odlad lax (hittar faktiskt ofta på Lidl!) ägg från egna höns och lite annat smått och gott gör det nog inte sämre :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Har ingen aning om vilken mängd jag äter men jag har nog aldrig ätit så mycket grönsaker som när jag började med LCHF... Ersätter ju potatis-ris-pasta med grönsaker istället till de flesta måltider. Samma här...innan LCHF var ju en matlåda ofta pasta med köttfärssås eller liknande och nu är det oftast kött/ kyckling eller fisk med antingen varma eller kalla grönsaker. Dessutom har man ju ändrat smak så vissa saker man inte gillade tidigare är ju supergott numera, oliver är en sån nyupptäckt delikatess. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 25, 2016 Author Share Posted February 25, 2016 Nu försökte jag med att öka...men dumt nog (kanske) var jag sugen på att smaka lite rotfrukter. det var länge sen jag åt sånt! Så började dag 1 med att riva en morot. Inte jättemycket, knappt 100 g skulle jag tro. Och så lite annat grönt ovanjord till. Fick lite ont i magen, men kopplade inte sambandet.. Dag 2 provade jag med en skiva selleri (kokt). ok, jag vet egentligen inte varför jag just skulle börja käka sånt som man inte "ska" äta, men det var vad som lockade.... Men nu fattade jag när jag fick nåt grymt ont i magen - och två timmar senare var det dags att bänka sig på toan! Fy fasiken! Hej IBS, var länge sen sist! Följande dagar åt jag lite mindre grönt igen och bara ovanjord. Och fick likväl ont i magen igen! Den har jag försatt i uppror, tydligen... Nu får det nog läka ut innan jag gör fler försök.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgit F Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Det ser ganska tydligt när jag läser vad du äter varför du frågar detta. Den mat du beskriver lite längre ner här består till ganska stor del av energi från rent fett som kokosfett och annat. Du blir mätt och nöjd och känner inget behov av att äta mer efter dina fettkaffedrinkar. För att orka äta mer grönsaker, om man vill det, för att få i sig mycket näring, så får man ju lämna plats till dessa när man komponerar sin matdag. Rent fett verkar många här inne se som huvudingrediensen i sin kost, men det är ju mest tomma kalorier. Ofta beskyller LCFH are blandkostare för att svulla tomma kalorier i form av socker och vetemjöl. Jag håller med om det men tror heller inte det är nyttigt i längden att äta näringsfattigt bara för att få i sig mkt fett. Själv är jag en storätare av både grönsaker och fisk och kött. Min tallrik är överfull och jag dricker alldrig en massa tom energi. Det gör att jag är rejält hungrig när det är dags för middag/lunch. Det är en annan sak jag undrar över, har det blivit en allmän åsikt inom LCHF att det något bra i sig att inte bli hungrig/inte behöva äta? Alltså jag trodde detta var ett forum för LCHF, har jag missförstått detta totalt??? Hur ska de som är nya överhuvudtaget få en vettig uppfattning om ni håller på och jiddrar som ni gör 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Alltså jag trodde detta var ett forum för LCHF, har jag missförstått detta totalt??? Hur ska de som är nya överhuvudtaget få en vettig uppfattning om ni håller på och jiddrar som ni gör Hej Birgit och välkommen till Forumet. Det här är ju ett forum som är öppet för alla, det betyder inte att alla har samma åsikter eller har förstått LCHF's förträfflighet Skämt åsido kan det ibland vara nyttigt med olika syn på saken så att det här inte bara är ett ställe där alla håller med om allt man säger, det är ju det som kan göra ett forum intressant. Nu vet jag inte exakt vad det var du reagerade på i Angelico's inlägg, men jag tycker nog Angelico har en poäng i att om man bara håller sig mätt på kokosfett och smör, ja då är man kanske lite fel ute... Grundprincipen med LCHF är ju att äta när man är hungrig och inte äta när man är mätt, men på samma sätt som man kan sätta hungers-känslorna ur spel genom att äta alldeles för mycket socker och kolhydrater kan man såklart också lura systemet åt andra hållet genom att trycka i sig rent fett. Det sistnämnda är ju egentligen att jämföra med att göra en Gastic By-pass operation där man ju också lurar systemet att tro att man är mätt... Med den stora skillnaden att det inte är oåterkalleligt! Jag själv som inte kör superstrikt LCHF äter också en hel del grönsaker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Alltså jag trodde detta var ett forum för LCHF, har jag missförstått detta totalt??? Hur ska de som är nya överhuvudtaget få en vettig uppfattning om ni håller på och jiddrar som ni gör Vet inte vad "jiddrar" betyder men. Jag ser ingenting i Kostdoktorns kostråd här om att man ska basera sin energi på fettkaffedrinkar. Här beskrivs snarare hur man äter riktig mat och har fett som ett tillbehör om det behövs. 2. Kostråd Ät gärnaKött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan. Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska. Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs innehållsförteckningen för att hitta kvalitetsprodukter eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera. Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter. Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder). Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 För mig är LCHF ett ramverk... Även onyttigt kan rymmas inom ramen för detta ramverk, tex ensidighet med sannolikt näringsbrist som följd. Jag tycker grönsakerna är goda och skapar variation. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Alltså jag trodde detta var ett forum för LCHF, har jag missförstått detta totalt??? Hur ska de som är nya överhuvudtaget få en vettig uppfattning om ni håller på och jiddrar som ni gör Exakt vad är det du hakar upp dig på? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MrB Posted October 29, 2017 Popular Post Share Posted October 29, 2017 On 2016-02-19 at 07:53, Gladan sade: Det jag undrar är ju HUR man ska få i sig så mycket på en-två måltider?? Lite gammal tråd men förtjänar definitivt en BUMP. Du lägger upp ett protokoll där du tvingar dig själv att äta grönsakerna först. Inga grönsaker, ingen huvudrätt. Problem solved. Nästa... 3 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted November 24, 2017 Author Popular Post Share Posted November 24, 2017 Hm, gammal tråd. Skrev jag såhär?? Och inte ens ett år sen! Snabbt man glömmer! Kan säga att jag numera har lärt mig äta grönsaker, men har släppt allt drickande av en massa fett. 500 g grönt per dag fördelat på 2-3 måltider. så, summan av kardemumman: ge det tid! Det ordnar sig! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 24, 2017 Share Posted November 24, 2017 On 2016-03-08 at 17:53, Birgit F sade: Alltså jag trodde detta var ett forum för LCHF, har jag missförstått detta totalt??? Hur ska de som är nya överhuvudtaget få en vettig uppfattning om ni håller på och jiddrar som ni gör Ursäkta mig för att jag inte lusläst alla inlägg jättenogrant.. men om jag får lov att påstå något om lchf så är det främst ett sätt att lura folk att äta sk riktig mat! 'Vissa är av medicinska/metabola skäl tvugna att vara väldigt strikta på kolhydraterna.. andra behöver bara lära sig att köpa bättre matvaror. Och det här är ett LCHF-forum.. syftet är till stora delar att göra folk förvirrade mentalt och få dem att släppa gamla galna ideeer.. iallfall så så är det ett av mina syften för att skriva här! Och då kommer vi osökt in på mängden grönsaker.. som regel så ökar det på LCHF.. annars så blir det rätt tomt på tallriken.. bara en fläskbit! Aså.. efter några månader på LCHF så ökar som regel mängden grönsaker.. fettmängden oxå så klart. WTF.. sen kommer man oxå in på vad som är grönsaker.. ät hur många gröna löv som helst.. se då mer till att det ingår gröna löv i varje LCHF-måltid.. undvik högkolhydrathaltiga rotfrukter.. eller ät enstaka.. rotfrukter är lixom inte grönsaker hur som helst utan rotfrukter... men ät för sjutton rädisor.. även om de är rotfrukter! Såå.. rädisor till frukost, lunch och middag, kvällsmål.. eller om du hellre finner annat lågkolhydrathaltiga grönsaker/rotfrukter! Grejjen är att undvika socker, mjöl, stärkelse, bröd, kakor, godis, läsk,.. annat som blir till blodsocker.. så du blir hur som helst tvungen att tugga i dig alla gröna blad och eventuellt rädisor.. för att slippa dricka/äta med sked, fett direkt ur flaskan/burken. Och om du hellre dricker direkt ur flaskan så rekommenderar jag någon utav de dyrare olivoljorna.. det verkar fungera vid medelhavet hur som helst och om det inte hjälper.. flytta till medelhavet! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts