Jump to content

BIllig fiskolja?

Bek

Recommended Posts

Jag tänkte testa högdos fiskolja som ett litet experiment.

Letar efter det billigaste alternativet och tror det skulle bli enklast med flytande fiskolja. Gärna utan att få överdos av någon fettlöslig vitamin.

Någon som har tips på var man köper billig fiskolja? Jag kommer alltså köpa över ett kilo DHA + EPA.

Högdos??

Det är som med allt annat balans du bör eftersträva

Överdoserar du riskerar du istället ökad blödningsrisk 

Högdos!!

Du glömde immunosuppression.

Br J Nutr. 2014 May;111(9):1652-62. doi: 10.1017/S000711451300425X. Epub 2014 Jan 28.

n-3 Fatty acids affect haemostasis but do not increase the risk of bleeding: clinical observations and mechanistic insights.

Wachira JK1, Larson MK2, Harris WS1.

Det är säkert välment men jag undrar om någon vet någonstans jag kan köpa skapligt billigt.

Åsikterna om det här kanske går isär men för mig låter det där ungefär lika nyttigt som att köpa den billigaste matoljan du kan hitta i affären och börja högdosera den. Jag tror färsk fet fisk är nyttigt och även tex makrillkonserver och kallpressad olivolja. Men processar du det nyttiga men ömtåliga fleromättade fettet för mycket så oxiderar det och blir cancerogent istället.

Ang. blödningsrisk...

I allafall drabbas japaner som äter mycket fet fisk av stroke i ökad omfattning och vikingarna rapporterade

redan för tusen år sedan att de fiskätande grönländarna "dog lätt"

Man behövde bara rispa dom lite med svärdet så var dom färdiga för gott.  ^_^

• Like 1

För att minimera processning ska man väl välja en icke koncentrerad fiskolja som är i sin naturliga triglycerid- eller fosfolipidform? Möjligen kolfilterrenad mot miljögifter? Vilka såna produkter finns det att välja på? (När man kollar nätet så drunknar man i kapslar med högkoncentrerad olja, som även om de skulle vara i triglyceridform har processats till etylester och sedan tillbaka till triglycerid. Och så har de väl tillsatt extra vitamin E och/eller A för att minska härskning.)

Finns nåt annat bra sätt att få i sig mycket långkedjiga omega-3 (DHA och EPA) och relativt lite linolsyra (en sorts omega 6)? Torsklever, fårhjärna?

Ps. I sammanhanget hälsa/kostnad så är det bra att känna till att kroppen tar upp triglycerid bättre än etylester, och levern belastas inte av att behöva omvandla den till triglycerid. Har inte siffror på det dock.

• Like 1

Efter lite ytterligare läsning tror jag att jag kommer undvika etylesterformen då den verkar ha sämst upptag.

De flesta andra är återestrade till triglycerider vilket troligtvis blir det jag köper.

Fria fettsyror, och fosfolipider sägs också ha bra upptag. Fosfolipidformen tror jag bara finns i krillolja och det är ganska dyrt.

Av tipsen jag fått här tror jag alla varit i triglyceridform.

För att minimera processning ska man väl välja en icke koncentrerad fiskolja som är i sin naturliga triglycerid- eller fosfolipidform? Möjligen kolfilterrenad mot miljögifter? Vilka såna produkter finns det att välja på? (När man kollar nätet så drunknar man i kapslar med högkoncentrerad olja, som även om de skulle vara i triglyceridform har processats till etylester och sedan tillbaka till triglycerid. Och så har de väl tillsatt extra vitamin E och/eller A för att minska härskning.)

Finns nåt annat bra sätt att få i sig mycket långkedjiga omega-3 (DHA och EPA) och relativt lite linolsyra (en sorts omega 6)? Torsklever, fårhjärna?

Ps. I sammanhanget hälsa/kostnad så är det bra att känna till att kroppen tar upp triglycerid bättre än etylester, och levern belastas inte av att behöva omvandla den till triglycerid. Har inte siffror på det dock.

Är du inte nöjd med att den återbildats till triglyceridform?

Fiskleverolja finns ju som tran. Innehåller dock mycket a-vitamin.

Hjärna tror jag ska innehålla mycket DHA.

Jag menar att om man vill undvika processning, då är det bra att undvika sådan olja. Vissa processer låter inte så trevliga, men jag vet inte ifall de innebär några risker i praktiken, kan för lite om det.

Fårhjärna provade jag i somras, mycket intressant, rekommenderas!

Berätta gärna vilken produkt du väljer och hur testet går.

Båda kan sjunka när man äter fiskolja. Vad gäller blodtrycket är jag rädd att det ska bli för lågt. TG vill jag ha ner. Det senare borde vara genom ökad insulinkänslighet/lipoproteinlipasaktivitet. Blodtrycket vet jag inte varför det sjunker. Men båda dessa effekter är dosberoende.

Nu håller jag på att försöka få upp D-vitaminet till lagom nivå så jag väntar ett tag med att äta mer fiskolja.

Jag tror att trycket sjunker av större kärldiameter, som fås av att minskad "svullnad" i kärlväggar och intilliggande vävnader (vid minskad inflammation/immunaktivitet), plus att blodet blir mer lättflytande. Antar att du vill vill kolla TG fastande (typ 12 tim), det är det man brukar anse relevant, och inte efter måltid. Ordentligt intag av salt och vätska kanske kan hjälpa om man upplever att trycket blir alltför lågt. Dock tunnar vätskeintag blodet, vilket kan vara att tänka på om man tar mycket omega-3.

Menar du att fiskoljan skulle bromsa D-vitamin? Fiskolja innehåller väl D-vitamin. Läst nånstans om någon som inte fick upp D-vitaminet med de tillskott läkaren föreskrivit (stod inte vilken sort, ska ju vara D3) - men fermeterad torskleverolja verkade hjälpa signifikant. Green Pasture tillverkar sådan.

Jag tror att trycket sjunker av större kärldiameter, som fås av att minskad "svullnad" i kärlväggar och intilliggande vävnader (vid minskad inflammation/immunaktivitet), plus att blodet blir mer lättflytande. Antar att du vill vill kolla TG fastande (typ 12 tim), det är det man brukar anse relevant, och inte efter måltid. Ordentligt intag av salt och vätska kanske kan hjälpa om man upplever att trycket blir alltför lågt. Dock tunnar vätskeintag blodet, vilket kan vara att tänka på om man tar mycket omega-3.

Menar du att fiskoljan skulle bromsa D-vitamin? Fiskolja innehåller väl D-vitamin. Läst nånstans om någon som inte fick upp D-vitaminet med de tillskott läkaren föreskrivit (stod inte vilken sort, ska ju vara D3) - men fermeterad torskleverolja verkade hjälpa signifikant. Green Pasture tillverkar sådan.

Ja, kommer ta TG fastande var tanken.

Tror inte D-vitamin bromsar fiskoljan men vill inte ändra en massa saker på en gång.

Mindre insatta läkare har en förmåga att rekommendera löjligt låga doser D-vitamin.

Fiskleverolja har så mycket A-vitamin samtidigt, skulle inte vilja ta det i längden utan provtagning.