R2D2

Högt blodtryck trots lchf

Recommended Posts

Min mor, 58 år, har fortfarande efter fem veckor på lchf-kost högt blodtryck. Vad kan behöva justeras för att få önskat resultat? Mindre mejerier? Mer/mindre salt? Hon tar även omega 3, k och d vitamin och magnesium och träna regelbundet ca fyra gånger/vecka. Hon dricker inget kaffe och ingen alkohol. Är fem veckor för lite tid och kan blodtrycket sjunka av sig själv utan någon vidare förändring i kosten? Vad gör man annars?

Hon har ätit lchf tidigare också med bättre resultat på blodtrycket, men den här gången händer inget.

Tack för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ätit lchf i nio år har fortfarande högt blodtryck

Ok, det besvarar ju ingenting av det jag undrade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är högt blodtryck? Överviktigt? Minskat i vikt? Viktnedgång leder ofta till lägre blodtryck. Grejen med blodtryck är att det finns flera olika orsaker till att det är högt och beroende på orsak kan olika åtgärder behövas för att minska det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 veckor är väldigt kort tid. Hur mår hon för övrigt? Några andra hälsoproblem? Vad är hennes blodtryck?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är högt blodtryck? Överviktigt? Minskat i vikt? Viktnedgång leder ofta till lägre blodtryck. Grejen med blodtryck är att det finns flera olika orsaker till att det är högt och beroende på orsak kan olika åtgärder behövas för att minska det.

Blodtrycket ligger på 162/102. Övervikt har hon inte, bmi omkring 22. Nej hon har inte minskat i vikt. Vi vet ju inte orsaken till det höga blodtrycket och vet därför heller inte vilken lösning som ska tillämpas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 veckor är väldigt kort tid. Hur mår hon för övrigt? Några andra hälsoproblem? Vad är hennes blodtryck?

Ja fem veckor är inte mycket, men någon liten skillnad borde ju ha hänt kan man tycka. Inga andra hälsoproblem förutom trötthet, men det kan vara omställningsbesvär. Blodtrycket är 162/102 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna Sparre på 4health har haft en intervju i sin pod med en läkare i funktionsmedicin, där de tar upp lite om orsaker till högt blodtryck. kanske värt att lyssna på?

http://4health.se/54-lakaren-cecilia-furst-om-functional-medicine-kost-sjukdomar-och-den-vanliga-varden

Om hon har ätit LCHF tidigare - hur länge var det då, hur länge sen var det och vad har hänt under tiden?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

102 i undertryck är ju inte bra. Har det inte ändrat sej alls sen hon började med LCHF? Hur äter hon en vanlig dag? Är hon stressad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja fem veckor är inte mycket, men någon liten skillnad borde ju ha hänt kan man tycka. Inga andra hälsoproblem förutom trötthet, men det kan vara omställningsbesvär. Blodtrycket är 162/102 

Äter hon inga blodtryckssänkande mediciner idag? Det borde hon göra med det trycket. Säg till henne att besöka vårdcentralen. Innan hon ska till läkaren är det bra om hon går och tar trycket hos Distriktssköterskan ett par gånger så läkaren har några jämförelsevärden när hon är där på besök. Har hon en egen apparat kan hon ta med den och mäta själv också när hon är hos DS för att se om värdena överensstämmer.

Det är bättre att behandla blodtrycket med medicin än att gå med för högt tryck för länge. Det sliter så på hjärtat. Det finns flera olika typer av blodtryckssänkande medicin. Hon ska be om att få moderna mediciner som hon varken hostar av eller känner sig seg och trött av (betablockerare).

Jag har medicinerat mot högt blodtryck sedan jag var cirka 25 år, är över 50 år idag. Vad man tror är att mitt tryck är delvis genetiskt (två smala föräldrar med högt blodtryck) men inte bara. Jag har ätit LCHF i kanske fyra år men mitt blodtryck har inte förändrats av det. De saker som påverkar mitt blodtryck är: vikt, rörelse (promenader räcker), nikotin, kaffe och stress/oro.

Mitt råd förutom att börja medicinera och äta bra mat är att se över nikotin, kaffe, rörelse och stress/oro. Hon kan också skaffa en egen apparat så han kan mäta hemma ibland om hon inte har någon än.

Anledningen till att blodtrycket inte har gått ner denna gång hon börjat med LCHF fast det gjort det tidigare är svårt att veta. Hur ofta tar hon trycket, tas det hemma eller av vårdpersonal? Kan trycket 162/102 vara uppmätt under speciella omständigheter eller brukar hon ha så högt tryck? Blodtrycket varierar väldigt mycket hos enskilda individer både på en dag och under längre perioder. Det är helt normalt och inte sjukligt. Om blodtrycket skulle ligga exakt likadant hela dagarna, alla dagar och aldrig förändras skulle det vara sjukt. Den bästa mätningen är att göra ett så kallat 24-timmars tryck. Vc sätter på en apparat som sedan mäter trycket i 24 timmar var 20:e minut. Läkaren kan sedan analysera och se om trycket förändras normalt över dygnet och om det genomsnittliga värdet är över det normala.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äter hon inga blodtryckssänkande mediciner idag? Det borde hon göra med det trycket. Säg till henne att besöka vårdcentralen. Innan hon ska till läkaren är det bra om hon går och tar trycket hos Distriktssköterskan ett par gånger så läkaren har några jämförelsevärden när hon är där på besök. Har hon en egen apparat kan hon ta med den och mäta själv också när hon är hos DS för att se om värdena överensstämmer.

Det är bättre att behandla blodtrycket med medicin än att gå med för högt tryck för länge. Det sliter så på hjärtat. Det finns flera olika typer av blodtryckssänkande medicin. Hon ska be om att få moderna mediciner som hon varken hostar av eller känner sig seg och trött av (betablockerare).

Jag har medicinerat mot högt blodtryck sedan jag var cirka 25 år, är över 50 år idag. Vad man tror är att mitt tryck är delvis genetiskt (två smala föräldrar med högt blodtryck) men inte bara. Jag har ätit LCHF i kanske fyra år men mitt blodtryck har inte förändrats av det. De saker som påverkar mitt blodtryck är: vikt, rörelse (promenader räcker), nikotin, kaffe och stress/oro.

Mitt råd förutom att börja medicinera och äta bra mat är att se över nikotin, kaffe, rörelse och stress/oro. Hon kan också skaffa en egen apparat så han kan mäta hemma ibland om hon inte har någon än.

Anledningen till att blodtrycket inte har gått ner denna gång hon börjat med LCHF fast det gjort det tidigare är svårt att veta. Hur ofta tar hon trycket, tas det hemma eller av vårdpersonal? Kan trycket 162/102 vara uppmätt under speciella omständigheter eller brukar hon ha så högt tryck? Blodtrycket varierar väldigt mycket hos enskilda individer både på en dag och under längre perioder. Det är helt normalt och inte sjukligt. Om blodtrycket skulle ligga exakt likadant hela dagarna, alla dagar och aldrig förändras skulle det vara sjukt. Den bästa mätningen är att göra ett så kallat 24-timmars tryck. Vc sätter på en apparat som sedan mäter trycket i 24 timmar var 20:e minut. Läkaren kan sedan analysera och se om trycket förändras normalt över dygnet och om det genomsnittliga värdet är över det normala.

Nej inga mediciner, mot någonting allt faktiskt. Hon är själv distriktssköterska så hon mäter lite då och då på jobbet. Hon intar ingenting med varken nikotin, koffein/kaffe eller alkohol. Tränar en del. Stressar kanske lite grann i överkant, men så är det med livet och dess omständigheter ibland. Tack för svar, jag ska prata med henne.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

102 i undertryck är ju inte bra. Har det inte ändrat sej alls sen hon började med LCHF? Hur äter hon en vanlig dag? Är hon stressad?

Nej det har inte alls ändrats sedan hon började med lchf. Kan inte exakt svara på vad hon äter, bor inte med henne, men tidigare rysk yoghurt med bär och nötter till frukost tillsammans med ägg. Ska nu börja med äggröra med lite grönsaker och avokado. Annars kött/fisk med grönsaker och någon sås t.ex på grädde/CF/kryddsmör. Ibland fröknäcke med ost. Därför jag undrade om mejerierna, om dessa kan ha någon effekt ? Eller saltmängden, öka eller minska. Lite stressad ibland, men inte onormalt mycket tycker jag inte. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högt blodtryck är inget att leka med. Det är en av dom största riskfaktorerna för stroke. Och i princip den enda medicin jag skulle kunna tänka mej att ta. Vägrar andra mediciner så långt det går. Kan hon inte be om en dygnsmätning?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inga mediciner, mot någonting allt faktiskt. Hon är själv distriktssköterska så hon mäter lite då och då på jobbet. Hon intar ingenting med varken nikotin, koffein/kaffe eller alkohol. Tränar en del. Stressar kanske lite grann i överkant, men så är det med livet och dess omständigheter ibland. Tack för svar, jag ska prata med henne.

Som distriktssköterska så vet hon ju allting redan. Hon vet att ett enstaka tryck inte säger så mycket om huruvida hon generellt sett har ett för hög tryck. Det brukar vara distriktssköterskorna som sätter på patienter som ska dygnsmäta blodtrycket utrustningen. Hon vet säkert också att äta blodtrycksmedicin är bättre än att gå med ett för högt tryck alldeles för länge.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det LCHF kan hjälpa med när det gäller blodtrycket är främst att sänka Insulin som är en enskild faktor som påverkar njuren att återuppta mer natrium och därmed mer vatten.

På så sätt minskar blodvolymen och därmed blodtrycket.

Har man lixom inga större problem med insulinnivåerna så är det inte säkert att det blir någon skillnad.

Man kan äta LCHF ändå.. men en av de vanligaste biverkningarna i början är just fallande natriumnivåer.. därav råden om att dricka buljong eller ta saltshots!

Hon skulle kunna kolla sitt natriumvärde oxå?

Ett problem med saltbrist och hyponatremi är att Angiotensin-Renin-systemet goes banana!

De som har blodtrycksmedecin skall akta sig noga för lågsaltkost.. det är andra som har njurproblem främst som skall passa sitt saltintag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som distriktssköterska så vet hon ju allting redan. Hon vet att ett enstaka tryck inte säger så mycket om huruvida hon generellt sett har ett för hög tryck. Det brukar vara distriktssköterskorna som sätter på patienter som ska dygnsmäta blodtrycket utrustningen. Hon vet säkert också att äta blodtrycksmedicin är bättre än att gå med ett för högt tryck alldeles för länge.

Jag frågade i hennes namn därför att jag undrade om det fanns något alternativt att tänka på för att undvika medicin. Min mor är väl införstådd med vad det innebär att ha för högt tryck och hur man mäter dessa, det var jag som undrade om det fanns något mer att tänka på som hon kunde göra med kosten och/eller kosttillskott av något slag. Hade det gått att lösa problemet naturligt är det ju alltid att föredra, så jag tänkte att det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att ni länkat till ett podasvnitt. Ni måste lyssna på avsnittet med Ralf Sundberg som kommer om en vecka. Sitter och redigerar det nu. Där får ni ins and outs om högt blodtryck och allt som har med det att göra: medicinering, mat och mycket annat om högt blodtryck - avsnitt 79 blir det http://4health.se/category/podcast eller https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att trycket ger med sig med fortsatt LCHF.

Några spontana halmstrån från mig för att komplettera tråden:

- Vitlök

- Gurkmeja

- Rätt sorts magnesium, vissa sägs biotillgängligare än andra

- Dra ner på ev té med koffein

- Dra ner på ev sötningsmedel

- Lagom vätskeintag, inte för mycket

- Inte träna för sent på dagen

- Styrketräning nån gång i veckan

- Värk/smärta?

- Oro/ångest?

- Bra sömn, utvilad på morgonen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodtrycket ligger på 162/102. Övervikt har hon inte, bmi omkring 22. Nej hon har inte minskat i vikt. Vi vet ju inte orsaken till det höga blodtrycket och vet därför heller inte vilken lösning som ska tillämpas. 

Ok, har det ökat helt plötsligt och varit normalt tidigare? Jobbar hon skift? Såg något skriva ett inlagg att salt morgon och kväll kan hjälpa. Har sett samma sak ett antal gånger förut. Verkar ofta fungera på de som jobbar skift eller av andra anledningar har störningar I dygnsrytmen för hormonerna. LCHF kan göra att man får I sig mindre salt så se upp med saltintaget.

Enklast är förstås om de kollar elektorlyterna, obalans I någon mineral kan ofta påverka blodtrycket. Samma sakt med hormonerna förstås. Svårare att kolla är sympatiska/parasympatiska nervsystemet som också har ett finger med I spelet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, har det ökat helt plötsligt och varit normalt tidigare? Jobbar hon skift? Såg något skriva ett inlagg att salt morgon och kväll kan hjälpa. Har sett samma sak ett antal gånger förut. Verkar ofta fungera på de som jobbar skift eller av andra anledningar har störningar I dygnsrytmen för hormonerna. LCHF kan göra att man får I sig mindre salt så se upp med saltintaget.

Enklast är förstås om de kollar elektorlyterna, obalans I någon mineral kan ofta påverka blodtrycket. Samma sakt med hormonerna förstås. Svårare att kolla är sympatiska/parasympatiska nervsystemet som också har ett finger med I spelet.

Nej det var ungefär samma tidigare, hon jobbar inte heller skift. Hon har börjat med två saltshots om dagen nu, så ser vi vad vi gör härnäst.

Tack för alla tips, allihopa!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa saltet tvistar väl de lärde om. Jag kör oraffinerat havssalt. Verkar ha brett spektrum av spårämnen, har en del jod och bra biotillgänglighet tror jag. Dessutom inget klumpförebyggande medel, som brukar vara ferrocyanid (E 535 eller E 536, beroende på typ). Köper Urtekrams stora påse på Ica, skippar dyra småpack.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft problem med högt blodtryck sedan 2009 då det uppdagades när jag skulle ge blod. Sedan dess har jag testat olika mediciner men mått dåligt av alla biverkningar. I somras slutade jag helt med blodtrycksmedicin och låg på 160/90 hos vårdcentralen. När jag mätte hemma låg det på ca 145-150/80. Jag började med lchf i augusti och gick ned ca 5 kg. Samtidigt började jag gå 5 km varje dag. Det som hände med lchf var att det undre trycket gick ned till ca 70. Inget hände med det övre trycket.

Jag läste en del om blodtryck och kom över info om rödbetsjuice som verkar avslappnande för blodkärlen. Det finns många studier gjorda där man visat att blodtrycket sjönk för de deltagare som drack rödbetsjuice. Det är nitratet i juicen som sänker trycket. De deltagare som fick rödbetsjuice utan nitrat hade oförändrat blodtryck.

Jag började dricka 70 cl Beet it Sports koncentrerad rödbetsjuice varje dag för en månad sedan. Det motsvarar att dricka 0,5 liter vanlig okoncentrerad juice. Beet It har garanterat innehåll av 0,4 g Nitrat. Blodtrycket är nu 132/67. Jag mår väldigt bra av juicen som också är bra för orken. Många maratonlöpare dricker Beet it några dagar innan ett lopp. Jag delar upp det på 35 cl på morgonen och kvällen. Eftersom den är koncentrerad späder man med vatten i ett glas.

Enda nackdelen är kostnaden samt att den innehåller 15 g kolhydrater per flaska. Jag köper 15-pack Beet It för 229 kr på Bodystore. Det blir 460 kr i månaden. För mig känns det värt pengarna eftersom jag slipper de biverkningar jag fick av medicin. Synd bara att man inte kan få det på recept som medicin. Fast många röker eller snusar lägger säkert ned mer pengar på det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns intervjun med Ralf Sundberg som berättar mycket bra om blodtryck och blodtrycksmedicinering (och en massa annat, såsom kolesterol)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg