anders1975

Paleokost

Recommended Posts

Har läst lite om paleokost och det var ett inslag om det här på kostdoktorn.se

Ska det vara lika bra som lchf eller är det något helt annat?
För där ingår det ju sånt som inte är ok med lchf.
Har klistrat in från en sida som förklarar vad som är ätbart i kosten.

Det här får du äta:

* Alla typer av kött och fågel
* Fisk och skaldjur
* Ägg i alla former
* Fett och oljor, till exempel kokosolja, olivolja och riktigt smör (undvik margarin)
* Rotfrukter såsom sötpotatis, palsternacka, morötter och rödbetor
* Färska och torkade frukter och bär
* Grönsaker och svamp
* Nötter och frön, inklusive nötmjöl såsom mandelmjöl, kokosmjöl, hasselnötsmjöl, etc.
* Kokosmjölk, mandelmjölk och annan nötmjölk (utan tillsatt socker)
* Kryddor och färska örter
* Rå kakao
* Honung
* Vinäger

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst lite om paleokost och det var ett inslag om det här på kostdoktorn.se

Ska det vara lika bra som lchf eller är det något helt annat?

För där ingår det ju sånt som inte är ok med lchf.

Har klistrat in från en sida som förklarar vad som är ätbart i kosten.Det här får du äta:

* Alla typer av kött och fågel

* Fisk och skaldjur

* Ägg i alla former

* Fett och oljor, till exempel kokosolja, olivolja och riktigt smör (undvik margarin)

* Rotfrukter såsom sötpotatis, palsternacka, morötter och rödbetor

* Färska och torkade frukter och bär

* Grönsaker och svamp

* Nötter och frön, inklusive nötmjöl såsom mandelmjöl, kokosmjöl, hasselnötsmjöl, etc.

* Kokosmjölk, mandelmjölk och annan nötmjölk (utan tillsatt socker)

* Kryddor och färska örter

* Rå kakao

* Honung

* Vinäger

Om man inte ska banta eller har ohälsa som kräver att man håller kolhydraterna lågt så är Paleo ett lämpligt val, eftersom man äter mycket näringsrik kost med grönsaker kött och fisk. Jag äter Paleo utan honung och med bara enstaka fruktstunder :)
  • Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan äta paleo och LCHF samtidigt. :) Paleo uppfattar jag som liberal LCHF utan mejeriprodukter (lite förenklat). Kolla bland länkarna på Under vårt tak, en bra sida.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Paleo äter man frukt och använder naturlig sötning såsom honung, vilket man inte gör inom LCHF. Som sötning alltså, man sitter ju inte och slevar i sig honung direkt.

Däremot undviker man i Paleo, precis som i LCHF, spannmålsprodukter och kolhydrat-/stärkelserika livsmedel. Exempelvis använder man sötpotatis i stället för vanlig potatis inom Paleo.

Jag följer själv en Paleoblogg som generöst delar med sig av en massa smarriga recept, och flera av recepten är helt enligt LCHF. Hon använder dessutom Ghee i generösa mängder, och är absolut inte fettskrämd.

Dessutom är det inte ovanligt med en liberal variant av Paleo som inkluderar ett urval av mejeriprodukter såsom syrade mjölkprodukter (kefir o dyl) och ost.

För barn som fortfarande växer tänker jag mig att Paleo fungerar alldeles utmärkt, speciellt om man inte undviker fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag har fattat det rätt, så är LCHF lämplig för de som har sockersjuka, och Paleo för de som inte har sockersjuka eller metabolt syndrom..

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte ska banta eller har ohälsa som kräver att man håller kolhydraterna lågt så är Paleo ett lämpligt val, eftersom man äter mycket näringsrik kost med grönsaker kött och fisk. Jag äter Paleo utan honung och med bara enstaka fruktstunder :)

Jag glömde säga att jag har kraftig fetma och dessutom Diabetes 2.I sådana fall kanske bäst för mej att hålla mej till lchf.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan äta paleo och LCHF samtidigt. :) Paleo uppfattar jag som liberal LCHF utan mejeriprodukter (lite förenklat). Kolla bland länkarna på Under vårt tak, en bra sida.

Det jag var intresserad av var frukten i Paleo.Men iom att jag har diabetes typ 2 så kanske det krockar med lchf...?Jag är lite snurrig.Tänkte att man kanske kunde ta en frukt ca 3 ggr i veckan och ändå köra på lchf.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag var intresserad av var frukten i Paleo.Men iom att jag har diabetes typ 2 så kanske det krockar med lchf...?Jag är lite snurrig.Tänkte att man kanske kunde ta en frukt ca 3 ggr i veckan och ändå köra på lchf.

Som jag tänker så är det ingen bra kombination med fett och socker. Så om det är viktigt för dig att dricka fettkaffe och att ha rikligt med grädde och smör till maten så kanske inte det är en bra idé att samtidigt lägga till just frukt. Min paleokost ligger på ca 60 E% fett som i huvudsak kommer från fet fisk, ägg och kött och jag äter inte frukt varje vecka.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde säga att jag har kraftig fetma och dessutom Diabetes 2.I sådana fall kanske bäst för mej att hålla mej till lchf.

Du har fattat det helt rätt.. Paleo betyder att man håller sig till sk ursprunglig kost.. dvs sådant som man åt före Neolitikum (jordbruket)!

Paleo är annars ett rätt bra koncept när det handlar om att välja råvaror som man sen lagar sin mat från.

Dvs det utgår från tanken att det knappast kan vara den maten vi som art har ätit i årmiljoner som är grunden för vällevnadsjukdommarna/den västerländska sjukan!

Sen så, du är diabetiker typ 2 så då har du redan skadorna av den "västerländska livstilen", det tarvar litta annorlunda upplägg.. även om tanken med paleo kan ingå som en del!

Först o främst så är ditt mål att bli en diabetiker typ 0,.. det kräver främst kolhydratreduktion för att återställa din insulinkänslighet!

Så förutom Paleo, så välj dina kolhydratkällor.. du kan utesluta mejerier om du vill och hålla dig till grönsaker, en del bär och någon frukt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vitaminernas del behöver du inte frukt. Det finns allt man behöver i ägg och grönsaker. Byt ut de flesta frukterna mot en bit gurka eller paprika. Du kan också knapra på en rå morot. (den är ju inte ovanjordsgrönsak men rå är det inte så mycket kolisar som påverkar kroppen). Den mesta frukten är godis, t ex bananer, nektariner och vindruvor. Så om du vill ha nåt extra gott nångång så ta en frukt som inte innehåller så mycket socker, t ex ett äpple. Eller en näve blåbär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag tänker så är det ingen bra kombination med fett och socker. Så om det är viktigt för dig att dricka fettkaffe och att ha rikligt med grädde och smör till maten så kanske inte det är en bra idé att samtidigt lägga till just frukt. Min paleokost ligger på ca 60 E% fett som i huvudsak kommer från fet fisk, ägg och kött och jag äter inte frukt varje vecka.

Fettkaffe dricker jag inte utan svart som jag nästan alltid har gjort.I 16årsålder så börjad jag med kaffe och då alltid med 2 sockerbitar.Från 20års åldern blev det utan socker.Men kaffe har jag då hört ska vara helt ok med lchf.Jag känner varken hunger eller sug på nånting av kaffedrickandet.

Däremot så åt jag pizzasallad köpt på coop idag.Det stod ingen innehållsförteckning på den förutom utgångsdatumet.

Jag misstänker att det kan vara socker i färdigköpt pizzasallad.Kan jag ha fel?(hoppas innerligt på det)eller kan det vara vanligt med socker i pizzasallad?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fettkaffe dricker jag inte utan svart som jag nästan alltid har gjort.I 16årsålder så börjad jag med kaffe och då alltid med 2 sockerbitar.Från 20års åldern blev det utan socker.Men kaffe har jag då hört ska vara helt ok med lchf.Jag känner varken hunger eller sug på nånting av kaffedrickandet.

Däremot så åt jag pizzasallad köpt på coop idag.Det stod ingen innehållsförteckning på den förutom utgångsdatumet.

Jag misstänker att det kan vara socker i färdigköpt pizzasallad.Kan jag ha fel?(hoppas innerligt på det)eller kan det vara vanligt med socker i pizzasallad?

Jag tror det är ganska sannorlikt att den innehåller socker. Tyvärr är det socker i de flesta färdiglagade matvaror som den du nämner. Själv köper jag i perioder färdig majonäs, när jag inte har lust att laga egen. Den majonäsen är nästan lite som godis och innehåller en del socker. Om man oftast gör egen majonäs/pizzasallad så märker man skillnaden på söt/inte söt. Tidigare, innan jag åt lågkolhydratkost, hade jag inte en aning om att det smakade sött om dessa produkter.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det är ganska sannorlikt att den innehåller socker. Tyvärr är det socker i de flesta färdiglagade matvaror som den du nämner. Själv köper jag i perioder färdig majonäs, när jag inte har lust att laga egen. Den majonäsen är nästan lite som godis och innehåller en del socker. Om man oftast gör egen majonäs/pizzasallad så märker man skillnaden på söt/inte söt. Tidigare, innan jag åt lågkolhydratkost, hade jag inte en aning om att det smakade sött om dessa produkter.

Jag köper Kavli´s äkta majonäs och det är ju sockerarter i den samt att kolh.är rätt hög.Men jag tar inte nå mycket.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gillar pizzasallad kan du göra den själv! Supernyttigt och billigt med kål och om du gör en stor mängd så kan du spara den i kylskåpet i flera dagar.

Gör så här: Hyvla vitkål med osthyvel. Lägg den hyvlade vitkålen i ett durkslag lite pö om pö i takt med att du hyvlar. Strö lite salt mellan varven. När durkslaget är fullt kan du veva runt lite i kålen och sedan lämna den i cirka 30 minuter. Saltet gör så att cellväggarna i kålen går sönder så att vätskan kan rinna ur. Dock behöver kålen lite hjälp med att bli av med vätskan så efter 30 minuter kramar du ur vätskan ganska hårdhänt. När du kramat så mycket som det går flyttar du över kålen till en skål där du blandar den med svartpeppar, lite lagom vinäger och ganska mycket raps eller olivolja. Smaka av så det smakar så som du vill ha det. Vill du kan du blanda i fint skuren röd paprika.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gillar pizzasallad kan du göra den själv! Supernyttigt och billigt med kål och om du gör en stor mängd så kan du spara den i kylskåpet i flera dagar.

Gör så här: Hyvla vitkål med osthyvel. Lägg den hyvlade vitkålen i ett durkslag lite pö om pö i takt med att du hyvlar. Strö lite salt mellan varven. När durkslaget är fullt kan du veva runt lite i kålen och sedan lämna den i cirka 30 minuter. Saltet gör så att cellväggarna i kålen går sönder så att vätskan kan rinna ur. Dock behöver kålen lite hjälp med att bli av med vätskan så efter 30 minuter kramar du ur vätskan ganska hårdhänt. När du kramat så mycket som det går flyttar du över kålen till en skål där du blandar den med svartpeppar, lite lagom vinäger och ganska mycket raps eller olivolja. Smaka av så det smakar så som du vill ha det. Vill du kan du blanda i fint skuren röd paprika.

Fint recept! Ska testas.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör stora laddningar åt gången. Mitt recept är precis som ovan, men jag lägger kålen i en skål och häller kokande vatten över, sedan sköljer jag den i kallt vatten flera gånger. Vinäger, kryddor och olja på sedan :)

Det kokande vattnet tar bort kållukten i kylen senare när man förvarar den där.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kokande vattnet tar bort kållukten i kylen senare när man förvarar den där.

Alla har vi våra sätt men jag gillar att kålen är helt rå. Inte heller saltad/slakad vitkål med dressing luktar i kylskåpet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paleo är en jättebra kost men allt beror på individen. Triggas av socker? Diabetes? Inflammationer? Sjukdomar? Det finns tex paleo som riktar sig till autoimmuna sjukdomar och inflammationer men då är oftast frukten borttagen för att just socker (i alla dess former) påverkar dessa negativt. Så det gäller att äta efter ens egna behov :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg