Jump to content

Högt blodsocker hjälp.

Joakim5th

Recommended Posts

Hej jag har kört många keto dieter förut och det har fungerat bra men jag har alltid ätit för mycket protein o förlite fett.

Nu gör jag en drastisk ändring.

80 g protein
180-200g fett
15-20g kolhydrater

Jag styrketränar 6 dagar i veckan och skall tävla i mens physique till hösten men min tanke med lchf är att hålla mig i form året runt och kunna vara i tävlingsform på runt 6 veckor samt att nu börjar sötsug verkligen försvinna vilket är det stora för att lyckas komma i form:)

Nu började jag i måndags och det här är dag nr 7

Här mätte jag fastande direkt när jag vaknade kl 8:00

Dag 2
5,5 och ketoner 0,2

Dag 5
6,1 och ketoner 0,9

Idag
6,7 ketoner 1,3

Läskigt högt blodsocker:(
Jag vet att jag stressar kroppen med styrke träningen och att stresshormonerna är garanterat höga samt att jag tagit 200 mg koffein innan träning varje dag.

Kan det påverka så mycket?

Maten är utan några mejeriprodukter bara smör som stekfett

Hoppas att någon kan hjälpa?

Jag kan inget om detta men vet att jag läst om det ibland - högt blodsocker på morgonen vid ketogen diet. Googla lite på gryningsfenomenet och högt morgonsocker. Vet att jag läst om en förklaring till detta någonstans.

Säkert kommer det någon i tråden som kan ge en (bättre) förklaring. Många som brukar skriva här är säkert på kryssningen nu men kommer hem ikväll.

• Like 2

Du mäter det intressanta värdet nu.  Fortsätt med det. :)

Anledningar till att värdet ligger högt kan vara att du har en infektion, är stressad, har sovit dåligt, etc. Om det fortsätter värdet att vara högt kan det vara ett tecken på insulinresistens.

Tack Peter för svaret.

Jag tål kolhydrater ganska dåligt och det började för 6-7 år sedan.

Så insulinresistens i viss mån har jag nog garanterat byggt upp.

Hoppas man läker från detta ju längre man stannar keto och låter kroppen få läka lite från inflammationsdrivande mat som man ätit större delen av livet.

Mmm.. stress/kortisol/gryningsfenomenet.. litta annat oså på det kolla HBa1c.. det säger rätt ofta mer angående blodsocker.

Om det är helt okej eller rent utav lågt.. då kan du skita i morgonsockret.. sluta oroa dig för detta!

• Like 2