Swester

90 dygn - Om viljan vinner

Recommended Posts

Jag blir imponerad att du tagit tag så starkt i din situation med den tillfälliga förälskelsen och lyckas vända tillbaks. Du har prioriterat det viktiga, nu är du värd att lyckas med din nya satsning. Applåder.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag faller in i applåderna! Det är mycket lättare att bara ge upp och strunta i det än att komma tillbaka igen... och igen... och igen... för att till slut komma hela vägen fram. Varmt lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju nått framgångar tidigare också. Har du totalt trillat tillvaka varje gång? Jag tycker att avgrunden aldrig är lika djup eftersom man vet så mycket så när jag trillar dit är det aldrig l7ka mycket lika ofta lika skräpigt...

Välkommen igen! Vi ska klara av det...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jessirene & MariaF:

Tusen tack till er bägge för era uppskattade återvälkomnanden! Det värmer och pushar mer än ni anar!

 

stoscha:

Jo, jag har ju tagit några steg framåt vid tidigare tillfällen och ser man rent viktmässigt så har jag inte trillat hela vägen tillbaka. Sedan ligger det mycket i det du menar - att för varje gång så har jag ändå kravlat upp en smula klokare. Med bättre insikt i mina farligaste fallgropar, hur jag kan identifiera svagheter och svaga tillfällen/punkter där jag har som lättast att släppa taget. Så en hel del mer insikt för varje återhämtning, absolut! Tack så mycket för ditt välkomnande - jag hoppas verkligen att det är denna gång som det lyckas!

 

 

Dag 01/90

 

Ingångsvikt: 85,5

Gårdagens vikt: ??,?

Dagens morgonvikt: 85,5

 

Vilket otroligt härligt emottagande till denna återvisit - den satsning som jag hoppas kommer bära hela vägen igenom. Att mötas av alla kommentarer och gillanden är den kraftiga push och peppning som jag ganska säkert kommer behöva under dessa nittio dygns gång. Just nu är jag taggad till max och känner att jag kan tackla vadsomhelst. Men lägre perioder kommer dyka upp, beroende på humör, dagsflyt, viktförändring, sinnestillstånd, fram- och motgångar etc. Det är vid sådana eventuella svackor som jag såväl behöver som använder dessa bloggtrådar som verktyg att stötta mig med och att ta mig vidare. Så förutom att eventuellt inspirera andra så är detta ett enda stort självhjälpmedel, där feedback, välkomnande och minsta läsning förstärker dess verkan mångfalt!

 

Idag var första dagen med ingångsvikt på 85,5 - rakt i linje med var andra avsteg har slutat någonstans när jag åter tagit nya tag. Den ultimata skillnaden denna gång är absolut känslorna för denna kollega som minskat kraftigt och börjat återgå till blott den vänskap jag kände gentemot henne tidigare. De flesta av er har säkerligen upplevt olycklig kärlek någon gång i livet - och ni som inte har, ni har kanske haft turen att få känna på lycklig äkta kärlek i livet - och därav kan ni tänka er bördan från andra sidan. Att slippa dras under detta enorma stenblock ger en så otrolig frihetskänsla så det är helt obeskrivligt och jag kan åter fokusera till fullo på allting här och nu, snarare än på fantasier som aldrig kan bli verklighet.

 

Jag nämnde att jag tänkt börja de första dygnen med långtidsfasta. Nära inpå blir det i alla fall. Ett kokt ägg idag, dels att hjälpa till att skölja ned dagens tabletter, samt för saltintagets skull, vilket är väldigt viktigt. Jag som jympar så pass mycket som jag gör, i kombination med att min kropp har så oerhört lätt/snabbt till att börja svettas, därav förlorar jag säkert en hel del av både vätska och salt. En halv hemlagad hamburgare med bea, samt en nävesmängd broccoli. Det har fått bli dagens matintag och jag känner mig varken hungrig eller energifattig (då jag är van längre fastor).

 

Dagens träning blev ett 45-minuter lunchpass Core på Friskis. En liten "mjukstart" efter att ha ätit aningen illa de senaste dagarna innan jag körde igång idag. Visst tar det som sjutton på alla muskler runtomkring magen, men inte lika mycket studsande och cardio som det är med regelrätta bas- och medeljympor. I övrigt är det bara studier framför datorn, samt sonen förstås i några timmar. Blodsockret har varit aningen svajigt under förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Det räknar jag alltid med när jag avbryter ett kolhydratätande och återgår till LCHF och kontrollerat matintag. Började dagen på cirka 17 i blodsocker (vilket är absolut åt skogen såklart) - sedan gäller det att börja dutta på snabbverkande insulin i försiktig mak för att med stor kontroll sänka detta höga socker till ett normalt (någonstans mellan 3,5 - 6,5 för min del), utan att sockret går ned för lågt - vilket innebär onödigt ätbehov för att höja blodsockret igen.

 

Nu stundar mer studerande fram till läggdags omkring 23:00 - 24:00. Det är också en sak jag tänker se till att göra - respektera sömnen och lägga mig i tid om nätterna = absolut senast klockan tolv på natten. Ungen sover oftast åtminstone till 7:00, vilket ger mig minst sju timmars sömn. Sömnen är ju en så ofantligt kraftfull del i allt som har med kroppsförändring och -utveckling att göra (samt att det alltid är fräscht att vara pigg och klar i huvudet förstås). Så jag ämnar absolut att använda sömnen till min hjälp och inte låta dess brist bli min fiende! Nu så är det bara att fortsätta köra på denna underbara start jag fått, tack vare ert välkomnande!

Tackar!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dag 02/90

Ingångsvikt: 85,5
Gårdagens vikt: 85,5
Dagens morgonvikt: 84,5

 

Vätskan flyr fältet efter bara en dag utan underhållet kolhydratintag, i kombination med lite röra på sig. Men jag brukar föredra när vätsketapparfasen är över och man kan tillräkna minskat kroppsfett till viktnedgången istället. Men såklart roligt att känna sig lite allmänt lättare och mindre jäst som de första ingående effekterna av LCHF-övergång. Dag nummer två känns lyckad med matintag bestående av en halv hamburgare som matrest sedan igår, uppäten med lite bea-topping. Samt cirka en tredjedels naturell, ekologisk keso.

 

På sidan av plugg inför tenta på fredag så har jag hunnit med ett 45-minuters lunchpass med Core, samt de sista 40 minuterna av ett medeljympa framåt kvällen. Plus en rask promenad ner till staden och tillbaka. Det gör mig ordentligt gott att kunna avbryta stillasittande heltidsstudier med att röra lite på mig. Fräschar till hjärnan och fokuset inför fortsatta eftermiddagsplugget.

 

Fallgrop

Vaknade med fasteblodsocker på 10,5. Vet att jag får räkna med de första två-tre dygnen innan blodsockret lugnar ned sig, stabiliserar sig och lägger sig på hälsosamma nivåer. Men 10,5 är åtminstone bättre än 17 - 19. Samtidigt som jag har så stor respekt för att trycka ned blodsockret för lågt, vilket jag nämnt tidigare. Mitt problem med lågt blodsocker är att det ofta blir en öppen infart till okontrollerat ätande. Jag vet att jag kan mota lågt bs med två dextrosoltabletter och, vid behov, en klunk mjölk eller två. Men beroende på hur kraftig känningen är, samt vilken tid på dygnet (sämre motståndskraft om jag vaknar mitt i natten med känning) som känningen kommer så är det olika lätt/svårt för mig att hålla mig på banan. Det går inte riktigt att beskriva suget att äta för någon som inte själv upplevt effekten av lågt blodsocker. Fastän jag inte drabbats av den värsta sortens kolhydrattroll så skulle jag nästan våga gissa på att suget vid ett kraftigt lågt blodsocker kan mäta sig med suget från de starkaste trollen. Så ett för lågt bs är en av mina största och mest potenta fallgropar vilket jag försöker undvika till varje pris!

"Jag måste ju ändå äta något så då kan jag lika gärna passa på att äta lite vadsomhelst." (Tankegångscitat)

 

Övrigt

Beställde hem en liten flaska med ricinolja från Bodystore. Sägs att ricinolja skall ha god effekt för skägg- och hårväxt (sedan tror jag väl lite si och så på sådana "huskurer" förrän jag eventuellt bevittnar resultat med egna ögon). Men skall applicera i skägg och hår samtidigt som jag masserar huden/hårbotten - låta sitta i under cirka 40 minuter, för att sedan skölja/tvätta ur. Somliga säger tre gånger i veckan, andra att det bör göras till en daglig procedur. Samtidigt som jag hört att det inte är bra för håret att tvättas för ofta, blott en till två gånger i veckan för att inte slita på det (beroende lite på vilket schampo som används också). Jag tänker låta skägget växa ut och har väl cirka fyra veckors längd just nu sedan jag slutade hålla skägget korttrimmat. Låter även håret växa ut efter att ha varit snaggad de senaste fem-sex månaderna under hösten/vintern. Upptäckt en frisyr jag vill prova, vilken kräver långt hår. En typ av "undercut". Sämsta är att det kommer ta fram till nyår, minst, innan jag kan börja boka frisörtid. Men men, den som väntar på något gott. Precis som med denna 90-dagarssatsning.

Imorgon kväll väntar ett timmeslångt cirkelfyspass. Ser fram emot det = en chans att kräma slut på lite glykogenlager runtom i kroppen. Det är väl bara levern som håller fast vid en smärre mängd efter ett tag in på LCHF...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dag 03/90

Ingångsvikt: 85,5
Gårdagens vikt: 84,5
Dagens morgonvikt: 83,9

 

Sitter här och känner mig rätt så färdig efter att ha avslutat dagen med ett pass Cirkelfys på 60 minuter. Följt av dagens måltid bestående av tre fjärdedelar av en kycklingfilé, två kokta ägg, saltade, tärnade och blandade med majonnäs. Samt en handfull broccoli på sidan av och ett litet LCHF-bröd med smör, ost och paprika. Blodsockret har börjat jämna till sig en aning till idag, med ett fastesocker denna morgon på 8,2. Inte riktigt bra ännu, men börjar närma sig.

 

Sista timmen för idag blir det lite panikplugga inför tentan på fredag. Har bara morgondagen på mig sedan. Lyckligtvis är det inte ett jätteomfattande prov, men det är lite typiskt mig att vara ute i sista stund med vissa saker. Inte så mycket annat att säga om dagen. Tog en promenad på morgonen på cirka 50 minuter i halvhastigt tempo - det var sådant fint och milt väder ute så var tvungen att passa på innan jag klistrade mig framför datorn för dagen. Hoppade även in och täckte ett pass i receptionen på Friskis under eftermiddagen. Alltid kul att komma ut och träffa på lite folk - i kontrast till att bara sitta hemma och plugga hela dagarna.

 

Vikten fortsatt neråt till idag - vilket var väntat - och kommer antagligen minska med ytterligare ett fåtal hekto till imorgon med tanke på kvällens träningspass. Men det visar sig imorgon. Är väldigt noga med sömnen denna gång. Går och lägger mig senast 24:00 / 00:00 så jag får åtminstone i närheten av sju timmar sömn om nätterna. Hittills har det fungerat bra (bara två nätter ännu dock) och jag vaknar mer utvilad än vad jag gjort på väldigt länge, då klockan oftast blivit framåt tvåsnåret på natten innan jag kravlat mig till sängs. God sömn är definitivt en fördel när det kommer till viktminskning - precis som vid muskelbyggning. Så att, avrundar här för lite sista omgång plugg för dagen. På återseende!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dag 04/90

Ingångsvikt: 85,5
Gårdagens vikt: 83,9
Dagens morgonvikt: 83,4

 

Dags att trotsa pluggpaniken några minuter för att skriva dagens uppdatering. Vikten fortsätter nedåt, antagligen resultat av gårdagens cirkelfys i kombination med ytterligare vätskebortfall. Jag bör nog närma mig slutet på första viktspurten inom de närmsta dagarna. Morgonblodsocker nere på 8,0 - fortfarande inte inom önskvärt område, men långt ifrån den tragedi det var innan jag påbörjade dessa 90 dagar. Dagens aktivitet bestod av rask promenad till och hem från stan på sammanlagt cirka 45 minuter. Ner på staden för att deltaga på lunchpass medeljympa på 45 minuter. Därutöver har det främst varit tentamensstudier. Imorgon klockan 09:00, då smäller det! Vill helst hinna skriva klart till 11:30 också så jag hinner gå iväg på 45 minuter lunchspinning. Men jag får väl prioritera färdigskriven tenta först och främst, om det skulle dra ut på tiden. (Fast egentligen är det ju inte mycket som kan gå före ens kropp och hälsa...)

 

Protein

Jag har även funderat på protein idag. Olika nyare råd och forskningar jag kommit över som säger att man generellt behöver omkring 2-2,5g protein per kilo kroppsvikt per dygn - mer om man är tungt fysiskt aktiv. Sedan är det källor inom LCHF som menar att detta främst gäller om man äter traditionell husmanskost (kolhydratbetonad kost) och att de som äter LCHF - i synnerhet de som fått igång sin ketonproduktion - inte har lika stort mängdbehov av protein då ketonerna skall hjälpa till att skydda musklerna från nedbrytning m.m. Men frågan är om jag får i mig tillräckligt med protein hursomhelst. Jag äter ju bara en måltid per dygn och ofta blir det inte mycket mer än två kokta/tillagade ägg samt eventuellt kött på sidan av. Som dagens måltid, bestod av två kokta ägg, två kokta korvar och lite gurka, tomat och spenat-sallad - toppad med lite fet, bra (som i minimalt med socker/kh) dressing. Vet inte om proteinmängden i den måltiden blir så väldans hög. Samtidigt, jag som bara uthållighetstränar (jympar, spinner, cirkelfyser) om dagarna, så känns ju tanken om proteinpulver lite väl överkant. Visst finns det pulver som nästan är helt och hållet fri från socker, sötningsmedel och annat junk, men ändå - nödvändigt? frågar jag mig själv.

 

Övrigt

Beställde coolt silikonarmband från en onlinebutik lokaliserad i England för dryga veckan sedan. Gått och väntat och väntat på att avin skall droppa ner i brevlådan vilken dag som helst (alt. SMS-aviseringen skall plinga till i mobilen). Dock kom ett mejl idag, som meddelar att status på min beställning ändrats till "skickad"... Produkten fanns klart och tydligt i lager när jag beställde, samt betalade på direkten via mitt kort. Så att, blir att vänta en vecka till då - men men, känns väl bra att ha fått bekräftat att försändelsen verkligen är på väg i alla fall. Och imorgon åker fru och unge iväg till Uppsala över helgen - tillfälle att leva lite ungkarlsliv! Blir väl en och annan film framför datorn - men jag skall jobba i reception på Friskis en stor del av lördagen (8:45 - 15:30) med uppehåll mellan 10-11 för ett pass medeljympa. Men nu så pallar nerverna inte med att skjuta på plugget längre. Så dags att återgå, så är jag åter här imorgon igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.