Jump to content

Äldre som äter LCHF blir undernärda enligt publikation fraan Uppsala Universitet

MagnusH

Recommended Posts

Enligt publikationen "Nutrional Screening of Older Adults" fraan Uppsala Universitetet, författare Lisa Söderström blir äldre undernärda om de ersätter en stor del av kolhydraterna med mättat och enkelomättat fett. Blir dom undernärda eller normalviktiga?

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=[[]]&c=17&af=[]&searchType=LIST_COMING&query=&language=sv&pid=diva2%3A876410&aq=[[]]&sf=all&aqe=[]&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-8312

Vad ska man tro om detta?

• Like 4

Enligt publikationen "Nutrional Screening of Older Adults" fraan Uppsala Universitetet, författare Lisa Söderström blir äldre undernärda om de ersätter en stor del av kolhydraterna med mättat och enkelomättat fett. Blir dom undernärda eller normalviktiga?

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=[[]]&c=17&af=[]&searchType=LIST_COMING&query=&language=sv&pid=diva2%3A876410&aq=[[]]&sf=all&aqe=[]&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-8312

Vad ska man tro om detta?

Det är ju en vanlig missuppfattning att vi naturligt lägger på oss överflödskilon när vi blir äldre.

• Like 2

Jaa.. äter man för hög andel fett får man energiöverskott.. det vet alla.. eller hur? :)

"A deficient intake of protein and energy, termed protein–energy malnutrition, is the most common malnutrition condition seen in Swedish health care [3]. In the present thesis, malnutrition refers to protein–energy malnutrition."

Vänta nu lite.. man kan inte använda samma tes i motsatta förhållanden.. för då är tesen inkonsistent.. dvs ogiltig!  :blink:

Altså äter man mest rött kött och mättat fett så skall man bli fet.. annars så stämmer inte kostråden! :wacko:

• Like 5

Snarare skriver hon att de har en ökad risk att bli undernärda. Och...

"Malnutrition and risk of malnutrition were associated with increased overall and cause-specific mortality."

edit: Jag översatte malnutrition med undernärd, vet inte om det är helt korrekt.

Visst förstår jag engelska till vardags, men såna här texter har jag svårt för så jag har inte läst den.

Men undernäring bland äldre är nog vanligare än man kan tro. Och då pratar vi om dom som äter kolhydrater. Kolhydrater hos äldre kommer ofta från socker och vitt mjöl. Inte mycket näring i det. Att ersätta dom kolhydraterna med fett kan knappast bli sämre näringsmässigt. Hos äldre förekommer dessutom undernäring och övervikt. Kan bara ta svärfar som exempel. Finns inte en chans att han får i sej den näring han behöver. Liten i maten och fika och godis flera gånger om dan. Och liten i maten är han för att han fikar. Överviktig är han sen länge.  

• Like 7

Jag tror det är ett beställningsverk ty forskare från Karolinska institutet har medverkat...

http://www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=6158&area=2,4,10,16&typ=artikel〈=sv

Lisa Söderström anser att det finns anledning att se över mängden fett i maten samt vilken typ av fettrika livsmedel som medelålders och äldre konsumerar. Det är speciellt livsmedel med ett högt innehåll av mättat- och enkelomättat fett – t ex helfet ost, smör till bröd, fet grädde, bullar och kakor – som ökar risken för undernäring.

• Like 4

Så enligt henne är ost, smör grädde, bullar och kakor lika illa ur näringssynpunkt???? Tala om att hon hade otur när hon tänkte i så fall :P

Visste du inte det att tårta, konditorier, chokladefterätter, wienerbröd och en hel del godis räknas som mättat fett i de flesta studier?

Det som alla med sunda vätskor i förstone skulle räkna som snabba kolhydrater/socker.

"Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study. Interpretation:The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged."

http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741

• Like 4

Visste du inte det att tårta, konditorier, chokladefterätter, wienerbröd och en hel del godis räknas som mättat fett i de flesta studier?

Det som alla med sunda vätskor i förstone skulle räkna som snabba kolhydrater/socker.

Det kände jag inte till. Skulle dock vara märkligt om Lisa som skrivit avhandlingen inte tänkt på detta.

Har hört att det än vanligt att många äldre ersätter mycket av maten med att fika. Då kaffe och bullar är godare och enklare att få i sig.

• Like 2

Har detta någon betydelse? Nämligen det faktum att opponent vid disputationen är Elisabet Rothenberg biträdande professor i näringslära på Högskolan i Kristianstad och dessutom ordförande i Dietisternas Riksförbund!!!

Lisa Söderström är nog inte osmartare än att hon har googlat lite på sin opponent...

mLCHFh B) .

• Like 6

Det skulle varit intressant om någon LCHF-kunnig deltagit i disputationen och framfört väl underbyggd kritik.

Jag läste lite i abstrakt, och den innehåller de flesta gamla myter som Livsmedelsverket omhuldar. Det skulle inte förvåna mig, om denna avhandling dyker upp som bevis hur rätt SLV alltid har haft.

Det är sämsta möjliga klass på denna avhandling, full av myter och snedvinklingar.

Det är tragiskt att detta får fortgå.

Om jag visste hur så skulle denna avhandling anmälas för falsk forskning. Var och hur ska det göras?

• Like 2

Nej det är ju klart att det är så, men det framgår inte riktigt vad man menar med malnutrition. Är det att de får för lite energi eller för lite näringsämnen.
Vad jag kan minnas då man pratar undernärda äldre är ju att de lider brist på de fettlösliga vitaminerna och för lite kalorier.

Det vore intressant om någon kunnig kunde bevista denna disputation och opponera sig, samt rapportera resultat här.

Disputation

2016-02-26, Vårdskolans aula, ing. 21, Västmanlands sjukhus Västerås, Västerås, 09:15 (Svenska)

Opponent

Rothenberg, Elisabet, Associate professor  Ordförande Dietisternas Riksförbund

Avhandlingen kan hämtas hem som PDF här:

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=[[]]&c=17&af=[]&searchType=LIST_COMING&query=&language=sv&pid=diva2%3A876410&aq=[[]]&sf=all&aqe=[]&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=559

Mycket mystisk artikel där de blandar ihop sött med fett.

Dessutom tycker jag själva angreppsvinkeln är bakvänd. I min värld blir man undernärd av det man INTE äter.

Äter man det man behöver i grunden lär man inte bli undernärd vare sig man spetsar med kakor eller vispgrädde....

• Like 4

Var inte där men läste denna artikel efter disputationen i den lokala blaskan. Bara så ni vet så riskerar vi alla undernäring som äldre eftersom vi äter fet mat...fet mat i form av kakor, tårtor och smör  :blink:

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3612942-forskare-fet-i-maten-leder-till-undernaring

Lisa Söderströms logik är ju häpnadsväckande, om man äter för mycket fet mat blir man undernärd då man blir äldre, hamnar man då på ett äldreboende då skall man äta fet mat för att motverka undernäring???? Hur kan man doktorera på sånt svammel??

• Like 6

• 1 month later...

Lisa Söderströms logik är ju häpnadsväckande, om man äter för mycket fet mat blir man undernärd då man blir äldre, hamnar man då på ett äldreboende då skall man äta fet mat för att motverka undernäring???? Hur kan man doktorera på sånt svammel??

Det går mycket bra.. fast bara om man är legitimerad dietist!

Jisses hoppas inga skattemedel slösats på eländet?

• Like 2

"mat" (oavsett fet eller inte) i form av kakor, tårtor, bullar, bröd och makaroner innehåller det livsviktiga näringsämnet vetemjöl, enligt den dietist jag var hos för några år sen (Diana Karlsson, går söka för att få höra lite hjärntvättade uttalanden från på bl.a SR).

Vetemjölet innehåller i sin tur "massssssoooooor" av viktiga vitaminer (peo anm: B-vit som förstörs redan vid ganska låga temperaturer, och det är inte så många som äter rått mjöl) och mineraler.

Det är sånt här trams de som läser till dietist på högskola får lära sig..

Snacka om bortkastade pengar.. sen att i sitt jobb försöka övertyga de som kommer till dom för att få hjälp, att mjöl, socker, margarin och växtbaserade olja är nyttigt och att man absolut inte får sluta med mjöl utan att ha gjort en allergi/intolerans/celiakitest innan..

"Det finns ju glutenfria makaroner och glutenfritt mjöl", var också ett av hennes argument för att jag inte skulle få fortsätta låta bli att äta mjölprodukter..

• Like 5