Golgor

Lågkolhydratkost i skolorna

Recommended Posts

Hej!

Det var ett tag sedan jag gick i skolan nu (>15 år sedan), men det jag minns var att tallriksmodellen var fokus på hemkunskapen, i bamba (skolmatsalen på stockholmska) var det alltid massa potatis och pasta, det fanns alltid lingondricka (saft) att dricka till maten. Är det någon här som går i skolan nu eller har barn som går i skolan som vet hur det ser ut? Har skolan anpassat sig till modern vetenskap eller är den hopplöst utdaterad?

Jag har läst vissa skräckexempel om skolsköterskor som näst intill tvingar föräldrar att ge sina barn makaroner och andra snabba kolhydrater (har dock ingen källa). Är det så illa i skolorna i Göteborg? Anledningen till att jag frågar är att jag har kontakter i Kommunfullmäktige i Göteborg och jag hade velat få dem att ställa kommunpolitikerna mot väggen med frågor om lågkolhydratkost i skolan. Det gäller allt ifrån skolsköterskors råd, utbildningsmaterial till skolmatsalen.

Hur ser det ut?

/Golgor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att genarilisera så ser det nog ännu värre ut idag. Idag så har kommunerna enorma sparbeting på sig och fettskräcken har riktigt tagit fäste (fast det finns kommuner som börjat tänka om), och man serverar margarin och lättmjölk för att förhindra övervikt hos barnen.

Men jag vill ändå understryka att det finns skolsköterskor och även annan personal inom skolan som försöker motarbeta detta, men det är svårt då kommunernas kostchefer har köpt Livsmedelsverkets råd för skolmat, och vägrar inse att det bara är råd och inte "lag".

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ingenting om Göteborg, men kan ge ett par exempel från landets nordligare delar. Saft och liknande serveras numera endast vid enstaka utflykter, till skolmaten serveras lättmjölk och vatten. (I förskolan får de servera mellanmjölk.) Vi hade ett antal år, när lättmargarin var regel. Numera serveras Bregott, tror att det till stora delar var föräldrar som drev igenom det. Hårdbröd är dock ett ofrånkomligt tillbehör till all mat. Potatis, pasta, ris, bulgur... Ja, det anses fortfarande vara basen i måltiderna. Plättar, pannkaka, palt och annan mjölmat förekommer såklart också. Grytor, såser och liknande reds med majzena eller topred (modifierad potatisstärkelse). Mjölkfritt margarin används till all stekning, även om det nog inte är alltför mycket som steks över huvud taget.

Men samtidigt så serveras oftast riktigt bra salladsbord, med ett helt ok urval av både råa och tillagade grönsaker. Tillräckligt för att åtminstone en liberal LCHF:are ska kunna äta sig mätt på det, de gånger huvudrätten inte fungerar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att genarilisera så ser det nog ännu värre ut idag. Idag så har kommunerna enorma sparbeting på sig och fettskräcken har riktigt tagit fäste (fast det finns kommuner som börjat tänka om), och man serverar margarin och lättmjölk för att förhindra övervikt hos barnen.

Men jag vill ändå understryka att det finns skolsköterskor och även annan personal inom skolan som försöker motarbeta detta, men det är svårt då kommunernas kostchefer har köpt Livsmedelsverkets råd för skolmat, och vägrar inse att det bara är råd och inte "lag".

Tack för informationen! Jag har inte hunnit kolla upp så mycket, men det är så att Skolorna själva bestämmer vad för mat de ska ha och att de i regel följer Livsmedelsverket? Det är inget som skolverket styr över på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står något i skollagen om att eleverna ska serveras näringsriktig kost i skolan. Det står inte vad detta innebär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstått finns inget som formellt officiellt smäller lika högt som Livsmedelsverkets guide för skolmat. Vissa kostchefer känner sig nog tvungna att följa dem i brist på "formellt" hållbara alternativ. Frågan är vem som skulle kunna skapa ett gångbart alternativ?

En riktigt smart kostchef hade kunnat tänja en hel del inom Livsmedelsverkets ramar. Men att säkra egna karriären kan ha högre prioritet. Kanske t o m så att den som försöker möter farligt motstånd?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu läst på lite om detta. En sammanfattning nedan.

Det är ytterst verksamhetschefen på plats som är ansvarig för kosten, jag antar att de ofta delegerar detta arbete till en kostchef. I Göteborgs kommun finns ett "Måltidsprogram" där det finns rekommendationer och i vissa fall krav på näringsinnehåll. Exempelvis står det "Skollunchen ska följa Livsmedelsverkets råd om bra mat i skolan", jag tror motsvarande står i samtliga kategorier, dvs äldreomsorg, förskola, mat i hemmet. Det finns lite olika dokument på livsmedelsverkets hemsida:

• Bra mat i skolan
  • Bra mat i förskolan
  • Bra mat i äldreomsorgen

Dessa baserar sig på SNR (Svenska Näringsrekommendationer) som Livsmedelsverket själva tar fram och de i sin tur baseras på NNR (Nordiska näringsrekommendationer). NNR uppdateras var 8:e år, och har så gjorts sedan 1980 (1980, 1988, 1996, 2004, 2012). Det är Nordiska Ministerrådet som tar fram NNR med hjälp av många "experter" (har inga kollat upp). Den sista uppdateringen skedde 2012, och vi kommer sannolikt behöva vänta till 2020 innan de uppdaterar NNR igen.

Rekommendationen är 45-60% av skolmåltiden ska bestå av kolhydrater, och skolmåltiden i sig stå för 30% av det dagliga energibehovet. För ett barn i åldern 6-9 år rekommenderas 55-73 gram kolhydrater, vilket vi alla här vet att det är mer än en hel dags behov av kolhydrater. De har dock hörsammat WHO's uppmaning om att mängden tillsatt socker skall vara lägre än 10%, men det räcker ju inte. De nämner ofta "Sockerrika drycker" och drycker med tillsatt socker, tyvärr är ju vanlig juice illa nog utan tillsatt socker (motsvarande coca-cola). Råden från Livsmedelsverket är dock inget som man måste följa, följande citat är från förordet i "Bra mat i skolan":

"Råden om maten i skolan är avsedda som ett stöd i arbetet med bra skolmåltider. Genom att belysa olika kvalitetsområden kan dokumentet också vara ett stöd vid policyarbete och upphandling av måltidstjänster."

En sak jag noterade var att under samtliga delar i Måltidsprogrammet för Göteborgs kommun fanns en underrubrik som hette "Kompetens". I denna skriver de bland annat att enligt en EU-förordning så ska alla anställda i hela matkedjan vara informerade och utbildade i kostens betydelse och "Ny forskning och nya rekommendationer gör att fortlöpande kompetensutveckling, för all berörda inom områden som rör kosten, är nödvändig." Hur väl detta samspelar med Livsmedelsverket är vi nog alla bekanta med?

Det bör således vara öppet för att kommunen i sig uppdaterar sitt Måltidsprogram och således sina egna rekommendationer till anställda verksamhetschefer och kostchefer i kommunen utan att Livsmedelsverket kan göra något.

En annan sak jag tyckte var spännande är att Måltidsprogrammet för Göteborgs kommun förespråkar potatis, spannmålsprodukter och ris då det har låg miljöpåverkan... Är det verkligen det vi ska fokusera på i Sverige istället för folkhälsan?

Återkommer med mer info om jag hittar något mer!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gbg och de flesta andra fattar varken hälsa eller miljö! Bra jobbat Golgor!

NNR borde omarbetas nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i Facebookgruppen Vi som vill avveckla Livsmedelsverket är det en medlem som anmält Livsmedelsverket till JO för att experterna som är knutna till SLV är jäviga.

Läs, njut och dela!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick jag höra av barnen att det serveras cornflakes med lättmjölk (!) i skolmatsalen varje dag.  :wacko:

Det är tydligen många barn som tar det till efterrätt eller äter det istället för maten, om den inte faller i smaken.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är standard mat som serveras. På sin höjd kan man ta bregott (alltså "riktigt" smör) till mackan. Resten är lågfett kolhydratrik-mat. Har en lillebror född '06 som behöver gå ner i vikt och knepigt när ett mål per dag är kolhydratrikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär min erfarenhet, mycket kolhydrater men åtminstone bra salladsutbud som väger upp det något. Lite tråkigt dock med exempelvis förskollärare som trycker på om att barnen ska äta av allt, min äldsta son äter liberal LCHF/snudd på Paleo hemma (dvs min kost + kolisar i den begränsade omfattning han vill ha det) men det finns väldigt lite förståelse för att han tenderar att skippa pasta/potatis/ris.. har förvisso viss förståelse då det är desto mer relevant för barn som bara äter pastan eller potatisen, men i sonens fall gör det nog mer skada än nytta.  Vi har haft ett par omgångar med medborgarförslag här i Växjö om att förbättra skolmaten, i synnerhet att man minskar på mängden socker och snabba kolhydrater i maten samt att man ordnar med bättre matfettsalternativ.. vilket inneburit bregott istället för sämre margarinalternativ, skulle själv givetvis föredra riktigt smör men som alltid med politik får man nöja sig med en gradvis förändring för att det ska vara genomförbart. Tyvärr har sådana initiativ huvudsakligen nekats och bemötts med hänvisning till livsmedelsverkets rekommendationer, då detta givetvis anses vara både mindre partiskt och bättre vetande än gemene medborgare -suck- Så man måste nog angripa problemet uppifrån och ner, oavsett hur trögrört det är på nationell nivå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är fritidspedagog och kör med lite diskret "civil olydnad". Jag bara förutsätter att det är helt ok att barnen tar både ost, korv och skinka på samma macka till frukost eller mellanmål. Eller fyra skivor korv, eller tre skivor skinka och en rejäl portion skinkost ringlad ovanpå... Enda gångerna jag över huvud taget påpekat sådana saker, har varit när någon försökt smyga med det, då har jag sagt att de får ta så och inte behöver dölja det. Annars säger jag inget alls.

Om ett barn sitter och endast petar på en potatis till lunch, uppmanar jag till pröva att mosa den med lite smör (nåja, Bregott då). Först om hoppet verkar helt ute att få barnet att äta någon mat alls, föreslår jag en macka.

Det förekommer att jag och någon kollega får enas om att vi är oense, när det gäller vad som är bra mat och hur mycket man bör ta av vad, men på det stora hela har jag dem oftare med mig än emot mig. Oftast ignorerar de mina mysko åsikter lika mycket som jag ignorerar barnens pålägg. ;)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Fredrika Bremergymnasiet i Haninge kommun är en av de skolor som tagit till sig projektet Skolmatslyftet – en sockersmart skola. Skolans rektor Robert Aspfors har tillsammans med hälsopedagogen Susanna Almström och kökscheferna utvecklat konceptet, som gett ett rejält lyft i kvalitén på maten. Eleverna gillar grönsakerna och de fräscha salladerna som serveras i matsalen."

http://www.epochtimes.se/skolan-som-vagar-tanka-utanfor-sockerboxen/

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det är fler som funderar på skolmaten, där finns det mycket att göra och kvarnarna mal långsamt. Jag förespråkar inte någon strikt lchf-kost i skolorna, men i alla fall mindre ris, pasta och potatis. Under min gymnasietid serverades det i princip dagligen pasta med mjölsås.

Det som bör göras omedelbart är att förbjuda försäljningen av godis, kakor, bullar, chips och läsk i skolorna. Det kan vi i alla fall enas om är olämpligt, oavsett vilken kost man förespråkar.   

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=11251

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/4/4675/LKT0634s2361_2361.pdf

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mina barns skola har de egen kock. Det är lyx...  :) De har inte på något sätt någon lågkolhydratprofil utan de har den vanliga rätten, serverad på potatis/ris/pasta, motsvarande fläskfria rätt och en vegetarisk. Det som gör att jag ändå tycker det är okej är att de serverar bregott, rågknäcke, fullfet, icke homogeniserad mjölk från ett litet gårdsmejeri inom kommunen mm. Jumpaläraren kommenterade att det märks när de fått pannkakor och ska gå på jumpa och flera i personalen är glutenfria själva så det är nåt på gång ändå, i rätt riktning.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Friskolorna ger matkuponger. så ungarna kan välja vilken pizza eller kebab eller burgare eller enbart skinny latte.. som smakar bäst för dagen - nåja, gymnasieungdomar.. men ändå 

Hål i huvudet

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet upprop med fem punkter för bättre folkhälsa.

4. Alla barn ska stödjas i att etablera en livsstil som främjar hälsa: Förskolor och skolor bör servera våra barn näringsriktig mat, liksom minska barns exponering för skräpmat, t. ex i skolkafeteriorna. Alla barn skall ha möjlighet och uppmuntras till minst en halvtimmes daglig fysisk aktivitet i skolan.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-svenska-politiker-maste-agera-mot-fetman

https://fetmainitiativet.wordpress.com/

Här kan ni skriva under om ni instämmer. http://upprop.nu/DWXI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg