Gå till innehåll

Prostatabesvär, etc.

Recommended Posts

Hej.

Hur kan LCHF verka positivt mot prostatabesvär? Alltså svårigheter med att kissa, nödighet som inte går över efter urinering, infektionsbenägenhet (?) som behandlas med antibiotika, prostatit, etc.

Har någon av er haft dessa besvär, och blivit hjälpt av LCHF? Hur?

Kan förstorad prostata bli mindre igen av LCHF?

Hur fungerar det med tillväxthormoner, insulin, och prostata?

Har någon erfarenhet av operation för att minska prostatan?

Tack för er hjälp.

mvh

Olle

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsats

Enligt modern forskning verkar prostataförstoring och -cancer kunna förebyggas på samma sätt som metabolt syndrom i övrigt. Med begränsning av mängden snabbsmälta kolhydrater i maten. Om man redan har en sådan störning kan det vara bäst att minska alla kolhydrater.

Jokern är som vanligt D-vitamin. Prostatan kan vara ytterligare ett skäl att undvika D-vitaminbrist. 

http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom/forstorad-prostata-och-prostatacancer

Om man säger som så.. det är rätt vanligt med prostataproblem bland äldre män.. det är ett organ med hög celldelning och mycket kan gå fel.

• Gilla 3
Länk till inlägg

För min del var upplevelsen att slippa gå upp på natten och kissa den första och största märkbara effekten av LCHF-kosten. Läs om läkaren Jan Hammarsten från Varberg som forskat i ämnet prostata under 20 år.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Går man över till strikt Lchf bör man märka skillnad på antalet nattliga toabesök redan efter ett par dagar

Det blir mindre vätsketryck i alla kroppens vävnader och följdaktligen minskar då även prostatans tryck på urinledaren

Efter några veckor/månader påverkas även själva inflammationen i prostatan som ofta helt kan läka ut

Insulin och IGF-1 är bovar i dramat här så när överproduktionen av dessa minskar tack vare kosten reverserar många av problemen  ^_^

• Gilla 1
Länk till inlägg

Grejen är att om du är över 50 fyllda och har bestående prostatabesvär så skall du göra en läkarundersökning!

För om det är bestående så kan det dels vara godartat.. men lika väl vara elakartat!

Och då talar jag inte enbart om cancer!

Länk till inlägg

@ Zepp

Redan gjort, men jag vill ha all information som finns, gärna anekdoter. Både pos och neg, angående LCHF:s effekt på dessa besvär.

Om man har prostatit som man gått med i åratal, utan att bli bättre, tömning, diklofenak, antibiotika, etc. - kan man förvänta sig bättring på LCHF? Är detta givet? Att blodsockret sjunker är givet (beror ju på vad man åt förut såklart = "tallriksmodell"), men är lindring av prostatit givet, självklart, spiksäkert? Jag frågar inte bara för egen skull.

Länk till inlägg

Jag hade min prostatit redan i 25-årsåldern.. gjorde alla möjliga undersökningar.. bland annat endoskopi/vävnadsprov/prostatasekretprov/finger upp i rumpan för att känna att prostatan var förstorad.. you name it!

De mesta gick antagligen ut på att checka att det inte var cancer.. det var det inte!

Mest troligt så handlade det om en urinvägsinfektion som tog god på sig att läka ut och därmed kändes som om det handlade om prostatan?

Om man säger som så.. 80% av alla män får problem med prostatan.. förr eller senare.. det är en av nackdelarna med att födas som man!

Det viktiga är att upptäcka om det är cancer.. vilket det inte alltid är, men man kan få tillgripa kirurgi iallafall.. för körteln kan svälla på ett godartat sätt och skapa både problem med urinering/trängningar/sveda och värk!

Vi män har våra problem på äldre dar.. kvinnor har sina!

Länk till inlägg

Ja det är ett elände... Men kan det räknas som en godartad svullnad, om det inte är cancer, men inflammation? Eller är begreppet "godartad" bara till för att berätta att det inte är cancer?

Kan LCHF lindra/läka urinvägsinfektioner? Hur, i så fall?

Länk till inlägg

Ja det är ett elände... Men kan det räknas som en godartad svullnad, om det inte är cancer, men inflammation? Eller är begreppet "godartad" bara till för att berätta att det inte är cancer?

Kan LCHF lindra/läka urinvägsinfektioner? Hur, i så fall?

Det jag kommer att tänka på är att kroniskt toxiska blodsockernivåer ger socker i urinen som kan underhålla bakterier i urinvägarna!

Det är för övrigt en av diabeteskomplikationerna!

Länk till inlägg

Mm.. förstorad prostata är något som många män drabbas av senare i livet.. det är godartat.. men kan oxå kräva kirurgi, främst för att hålla urinvägarna fria för urinering!

Den typen av kirurgi sker under lokalbedövning och via endoskopi, dvs de skär bort en del vävnad som tränger på urinledaren!

Man vet inte säkert varför det uppstår, det är dock vanligt så hypotesen är att vi lever för länge numera.. dvs det är något genetiskt med att vara man.. och sen inte lika reproduktiv!

Vi borde egentligen i vilt tillstånd dö innan vi fyllt 50 typ!

Länk till inlägg

Är det så Moder Natur resonerar? Sabla karlar som inte har vett att dö på utsatt tid???

;)

Jag vet inte jag... jag tror mer på hypotesen att vi ätit alldeles för dåligt över tid och därför blir mer benägna att utveckla olika "välfärdssjukdomar".

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vilket som.. kan vara kombo oxå?  :unsure:

Hur som helst tror jag att moder natur tänkt att vi skall vara friska i reproduktiv ålder så vi kan uppfylla jorden med vår avkomma och tills att de är vuxna att ta hand om sig själva.

Sen är vi förbrukade och vad som händer därefter påverkar lixom inte det mänskliga genomet?  :huh:

Länk till inlägg

Jag har noterat klara förbättringar med LCHF, men det tog ca 2 år. Om man är stressad inverkar det också på dessa problem. För 6 mån sedan var jag allvarligt stressad, och det innebar flera svängar upp på natten. Nu är det lugnare och jag fått stressen att lägga sig och  nu behöver jag sällan upp på natten.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Flera andra fröer/nötter är magnesiumrika.. mg är dels muskelavslappnande, dels så är de viktiga för cellernas funktion.

Egentligen så innehåller kött allt magnesium som vi behöver.. men då skall vi oxå koka allt kött samt dricka upp spadet!

¨Dvs det handlar om olika salter utav mineraler.. därav det grundläggande rådet i början utav LCHF, drick minst två koppar hemmakokt benbuljong!

Lättare sagt än gjort.. men det pekar litta i riktning mot vad problemet kan vara?

Pumpafrön/nötter kan vara ett sätt att slippa koka egen benbuljong?

Länk till inlägg