Jump to content

Min vattenfasta avklarad - heja mig!

magg

Recommended Posts

Sier ikke Jason Fung at man brenner ca.1/4kg, eller 250gram fett per døgn når man faster? 

Det høres ikke så mye ut, men det blir jo ca. 1,7kg i løpet av 7 dager.

Det stemte bra da jeg fastet i 9 døgn, og jeg var oppe i ca. 350g/døgn på det verste, i følge baderomsvekten min :)

• Like 2

Också imponerad! Sedan tre år tillbaka äter jag naturligt 16:8 sju dagar i veckan (dvs hoppar frukosten). Har dessutom börjat köra en 24h-fasta i veckan (middag till middag) för hälsans skull. Skulle också gärna testa en längre fasta typ 3-4 dagar för att re-boota systemet.

Smart att mota bort förkylningen med fasta! Läste att även Martina Johansson (HighFatFitness) gör så.

• Like 2

Sier ikke Jason Fung at man brenner ca.1/4kg, eller 250gram fett per døgn når man faster? 

Det høres ikke så mye ut, men det blir jo ca. 1,7kg i løpet av 7 dager.

Det stemte bra da jeg fastet i 9 døgn, og jeg var oppe i ca. 350g/døgn på det verste, i følge baderomsvekten min :)

Hej! Nio dygn, bra kämpat! Ja det stämmer säkert, den måste ju bränna så mycket så den får i sig kalorier för att täcka basala behov. Min ketos förresten, den blev bara starkare och starkare då kroppen ökade förbränningen från mitt eget skafferi :D (I forna tider har jag fastat 7 dagar som mest, men då var det juicer och annat strunt och extrem hunger eftersom jag var så kolhydratdriven.)

Också imponerad! Sedan tre år tillbaka äter jag naturligt 16:8 sju dagar i veckan (dvs hoppar frukosten). Har dessutom börjat köra en 24h-fasta i veckan (middag till middag) för hälsans skull. Skulle också gärna testa en längre fasta typ 3-4 dagar för att re-boota systemet.

Smart att mota bort förkylningen med fasta! Läste att även Martina Johansson (HighFatFitness) gör så.

Hej! Jag kör ungefär samma stuk som du på fastan annars, det känns hälsosamt! Provade med 5:2 för några år sedan, men den strulade till i min hjärna så jag började överäta....konstigt nog gör rena vattenfastor INTE det utan upplever att de fungerar tvärtom. Blev absolut inte avskräckt av 4 dagars vattenfasta - prova du också, du som redan tränat så fint :) det är en upplevelse och precis som du säger tror jag också att man "re bootar" systemet och boostar hälsan (nackdelen, jag erkänner, var att det var sååå himla trist att inte äta. Jag älskar ju mat och matlagning) Ha det gott!

• Like 1

Jag kör 16:8 5 dagar i veckan. Jag tror oxå det håller borta förkylning.

Känns så denna säsong

Hej! Jo det känns som en naturlig del i livet, inget som är kämpigt direkt. Min känsla av hälsa har ökat och hittills i vinter har jag inte åkt dit som jag brukar på förkylningarna (brukar annars vara förkyld 2-3 ggr per termin! Är lärare och cirklar runt o tar in alla baciller i världen känns det som  :P)

• Like 1

Vecka 7 och 8 åt jag ganska strikt LCHF en gång om dagen, nästan varje dag (kommer inte riktigt ihåg). I söndags hade jag en fuskdag och upptäckte till min glädje hur äckligt det var med godis och läsk. I måndags åt jag strikt LCHF på kvällen innan nattjobb och efter det har jag fastat. Just nu är jag inte hungrig direkt men vansinnigt sugen. Kylen är full av mat som lockar men jag vill samtidigt pusha mig själv och testa att fasta än längre. Hoppas jag lyckas ett dygn till iallafall trots tristess och sug.

Jag dricker kaffe och vatten. Tränar inte. Jobbar inte. Känner ingen huvudvärk men lite matt är jag allt.

• Like 2

Vad duktiga alla verkar vara som fastar på olika sätt.

Blev inspirerad av Dr Jason Fungs föreläsningar om fastans fördelar och tänker själv testa.

Har som många andra fastat med juicer på 70-talet. 

Jag tänker bl a dricka buljong, men har varken tid eller lust att göra den själv.

Tar gärna emot tips på någon bra buljong utan en massa tillsatser som finns i butikerna.

• Like 1

Vecka 7 och 8 åt jag ganska strikt LCHF en gång om dagen, nästan varje dag (kommer inte riktigt ihåg). I söndags hade jag en fuskdag och upptäckte till min glädje hur äckligt det var med godis och läsk. I måndags åt jag strikt LCHF på kvällen innan nattjobb och efter det har jag fastat. Just nu är jag inte hungrig direkt men vansinnigt sugen. Kylen är full av mat som lockar men jag vill samtidigt pusha mig själv och testa att fasta än längre. Hoppas jag lyckas ett dygn till iallafall trots tristess och sug.

Jag dricker kaffe och vatten. Tränar inte. Jobbar inte. Känner ingen huvudvärk men lite matt är jag allt.

Hej Nisse!

Kämpa på! Suget är det värsta att komma över tror jag, det är ju så förbålt gott med käk :D . Hunger och matthet tonas bort på något sätt, tycker jag, kanske när kroppen börjar använda de egna lagren mer effektivt? Jag städade mitt linneskåp och promenerade då tristess och sug blev för starka...kanske inte lika härligt som att äta men hjärnan lät sig distraheras och linneskåpet ser ut som i ett inredningsmagasin :P. Kul att höra hur det går! Ps Visst är det härligt när det är äckligt med det man förut tyckte var gott?!

Vad duktiga alla verkar vara som fastar på olika sätt.

Blev inspirerad av Dr Jason Fungs föreläsningar om fastans fördelar och tänker själv testa.

Har som många andra fastat med juicer på 70-talet. 

Jag tänker bl a dricka buljong, men har varken tid eller lust att göra den själv.

Tar gärna emot tips på någon bra buljong utan en massa tillsatser som finns i butikerna.

Hej!

Jag blev också mer besluten att fasta längre, då jag lyssnat på Jason Fung! Speciellt där han avfärdar myter om fastan, det var skönt då det så logiskt föll på plats! Tycker att det är svårt att hitta buljonger i butiken som är bra, som t ex inte innehåller palmolja, jäst, maltodextrin och socker, kan vara bra om man är medveten om det i sin LCHF vardag. Bättre val kanske kan vara: Stockpot, Rapunzel, Sekowa, Bäst är det ändå att koka egen benbuljong - är inte sååå jobbigt när man kommit in i det  ;) Lycka Till!

• Like 1

Hej igen! 

Ursäkta om jag gör knasigt - ville göra ett tillägg till det jag skrivit tidigare, men vet inte riktigt hur man gör...så jag "svarar" på mitt eget inlägg... Har dessutom lite svårigheter med att skriva LITE.... :rolleyes: Jag är verkligen ingen expert men har ändå funderat kring tips för andra som vill vattenfasta. Hoppas att något kan peppa dig att genomföra en fasta på dina egna villor! Så här tänkte jag:

Jag vill grunna på saker innan jag skrider till verket, men sedan gör jag bara och slutar tänka så mycket :) Anser att det är ett spännande, välgörande och billigt äventyr att fasta! Så i korthet: bestäm dig, plocka fram pannbenet och genomför! Inse att DU när som helst kan VÄLJA att äta, hungern behöver du inte vara rädd för - det är inte farligt att vara hungrig en kort period. 

• Läs på FAKTA om vad som kan hända i kroppen vid fasta, så du inte blir förskräckt om något inträffar (men försök hålla en distans till de som är hysteriskt negativa, fasta själv och bilda dig en egen uppfattning istället....)
  • Fundera på målet/syftet du önskar nå med din fasta. Det är viktigt tror jag! Detta mål kan du så plocka fram om du känner att motivationen tryter. 
  • Bestäm dig för antalet dagar du ska genomföra fastan, ställ in dig mentalt och planera en belöning till dig själv då du är klar.
  • Berätta helst inte åt utomstående, det tar energi att försvara sin "galenskap" (och dessutom lättare att avsluta i förtid om du av några skäl inte klarar fastan - behöver dessutom inte försvara dig eller känna dig misslyckad inför någon som ändå är oförstående....)
  • Lättast tror jag du upplever fastan om du provat på några kortare fastor såsom 16:8.
  • Börja gärna efter middagen, då får du "gratis" skjuts in i fastan över natten och kan äta ett mål mat direkt efter sista fastetimmen innan du på nytt sover och fastar några timmar till 
  • Drick något varmt under dagens lopp. Smaskigt med eget ingefärsthé, kaffe med kanel, svart thé med vaniljessens...goda smaker piggar upp. Smaksätt vattnet med skivad gurka, hallon, citron...
  • Mät upp vatten tex i en tillbringare/vattenflaska och låt den stå framme i rumstemp (lättare att komma ihåg och lättare dricka, blir ej obehagligt kallt i magen) så du kan kontrollera att du dricker tillräckligt. Sätt i lite salt för att undvika vissa obehag som huvudvärk. Gillar du inte rumstempererat vatten - sätt i en liten isbit.
  • Få inte panik om du blir hungrig, behåll lugnet, försök distrahera dig själv och inse att du inte kommer att kolavippa bara för att magen knorrar i några dagar
  • En reträttväg bestämde jag mig för innan: Var mjuk men bestämd mot dig själv - måste jag sluta i förtid så gör jag det utan dåligt samvete, men frågar mig först det sanna skälet. Skuldbelägg dig alltså inte, utan ladda om och gör ett nytt försök längre fram.
  • Det ÄR trist att inte äta, både socialt och rent njutningsmässigt men det är faktiskt bara några timmar/dagar av ditt liv - Gör trevliga saker istället för att äta
  • Avsluta fastan med några näringstäta och riktigt goda måltider, som soppa/"mjuk mat" - fortsätt dricka extra mycket vatten i flera dagar, tugga ordentligt.

Erfarenheter av liknande?

Liten uppdatering: Har mått härligt och haft bra energi efter fastan. Upplever inte att jag överäter, men fick ett sötsug en dag, då åt jag mer fett. Har ej gått upp de två kilon jag förlorade. Är i ketos än, fastän jag varit på två 50-års kalas (till!) där jag både åt lite smörgåstårta, tårta och drack mer än ett glas rött vin...Det är verkligen jättespännande!

Kan det vara tecken på att kroppen accepterar "överflöd och hunger" som en naturlig och ofarlig variation?

Min träning och fasta: Har fastat 24+ timmar igen, det gick lätt. Vill på ett hälsosamt/skonsamt sätt fortsätta att kombinera fysisk aktivitet med LCHF och regelbunden vattenfasta och på så sätt gärna få bort ett antal osunda fettkilon, bygga muskler och förbättra min kondition. Inga konstigheter va?  :) Försöker att göra det som känns mest naturligt och minst stressande för mig. Upplägget måste med andra ord anpassas till mig och mitt familje-/vardagsliv! Någon som kör liknande stuk? Erfarenheter med träning då?

För att se om jag kan speeda upp på väg mot fettfriare vikt, tänkte jag under en kortare period vattenfasta 24-36 timmar ungefär varannat dygn. Vill styrketräna tungt eller köra högintensiva styrke-/konditionspass de dagar jag inte vattenfastar.(Stressar ihjäl om jag ska köra några split upplägg, tränar hela kroppen varje pass då jag är på gymmet, förutom då jag kör mitt digra "axelrehab pass").

På fastedagar hägrar lite fysisk aktivitet men mer lugnt, såsom promenader/längdskidåkning/slalom/städning osv.Jag vill gärna köra ett långt längdåkningspass på 2-3 timmar per vecka (är en ohyggligt långsam skidåkare trots att jag jobbar på hela tiden...).

Någon med erfarenhet av liknande? Vad tror ni kan vara ett smart upplägg?  Tar tacksamt emot tips! Ha det gott, i stort o smått!

Jag finner fasta ihop med lchf otroligt intressant, Själv brukar jag vattenfasta 24h ca en gång /vecka, som längst har jag vattenfasta t ca 48h några få gånger.

Imponerande att du klarade fyra dygn med mjölk i kaffet flera gånger om dagen!!

Jag blir helt förskräckt när jag läser om mjölk i kaffet eller buljonger eller liknande under fastan: Det är INTE fasta då.

Varför "re-starta" hungern och suget flera ggr under fastan och gå genom det igen/ flera gånger om dagen?

Sålänge som jag bara dricker vatten och dricker svart kaffe så lider jag överhuvudtaget inte av fastan alls. Jag kan alltid känna liiiite hunger framåt 14-15-tiden men sen rullar det bara på. Sover grymt gott på fastande mage gör jag också :) MEN, av erfarenhet så vet jag att om jag får i mig minsta lilla kalori under fastan blir jag dödshungrig! Usch! Nä nåt sånt går jag aldrig igenom igen, då är det för mig bättre att bryta fastan och börja om inom nåt dygn eller två. Allt detta förutsätter förstås att jag är i åtminstone begynnande ketos när jag börjar fastan, annars blir det bara plågsamt.

• Like 1

Har kört två 24h-fastor den här veckan. Båda gångerna har jag blivit otroligt frusen framåt kvällen. Liksom kall ända in i märgen, hjälper inte att ta på mer kläder. Blivit bättre några timmar efter mat.

Någon annan som blir frusen?

• Like 1

Jag finner fasta ihop med lchf otroligt intressant, Själv brukar jag vattenfasta 24h ca en gång /vecka, som längst har jag vattenfasta t ca 48h några få gånger.

Imponerande att du klarade fyra dygn med mjölk i kaffet flera gånger om dagen!!

Jag blir helt förskräckt när jag läser om mjölk i kaffet eller buljonger eller liknande under fastan: Det är INTE fasta då.

Varför "re-starta" hungern och suget flera ggr under fastan och gå genom det igen/ flera gånger om dagen?

Sålänge som jag bara dricker vatten och dricker svart kaffe så lider jag överhuvudtaget inte av fastan alls. Jag kan alltid känna liiiite hunger framåt 14-15-tiden men sen rullar det bara på. Sover grymt gott på fastande mage gör jag också :) MEN, av erfarenhet så vet jag att om jag får i mig minsta lilla kalori under fastan blir jag dödshungrig! Usch! Nä nåt sånt går jag aldrig igenom igen, då är det för mig bättre att bryta fastan och börja om inom nåt dygn eller två. Allt detta förutsätter förstås att jag är i åtminstone begynnande ketos när jag börjar fastan, annars blir det bara plågsamt.

Hej!

Vad roligt det är att upptäcka att så många fler tycker att det är spännande med LCHF/fasta osv i samband med träning! Jag blir nyfiken på om du också tränar hårt med denna kost/faste regim och hur du tycker att du går framåt styrke-/ uthållighetsmässigt mm?! När lägger du in din träning osv? 

Jag mår jättebra av olika fasteupplägg (kör typ som du i vanliga fall) och tror verkligen att fasta är en hälsoboost som bla finjusterar många av kroppens funktioner och innebär en skön vila för matsmältningssystemet. Läste mkt om olika människors erfarenheter/åsikter om fasta innan. Insåg att det finns en uppsjö av olika idéer/definitioner på vad folk anser räknas som fasta. Gemensamt för olika fasteupplägg verkar dock vara att man begränsar sitt födo-/kaloriintag på olika sätt och under olika tidsintervall. Min tanke med denna första längre vattenfasta var alltså att jag på mina egna villkor och under 4 dagar skulle närma mig noll i energiintag via munnen och s a s  "ersätta" mat med 2,5-3 liter vatten, med tillägg av te x the,kaffe (inte med köpta fastedrycker, buljonger, juicer eller annat strunt) 

Övervägde av samma skäl som du beskriver att mjölken innehåller energi, på hur hungern skulle påverkas av insulinpåslag mm. Tänkte först inte dricka något kaffe alls, men om den egensinniga :P kaffemoster jag är, så valde jag kaffetåren. Mängden energi i mjölkskvättarna betraktar jag som oviktig i förhållande till det jag ville uppnå! Nästa gång kanske jag törs skippa mjölkskvätten i kaffet, och kanske t o m kaffet! Det blir 5-7 dagar till hösten, efter sommarens förlustelser  :)  Ha en riktigt trevlig helg!

• Like 1

Har kört två 24h-fastor den här veckan. Båda gångerna har jag blivit otroligt frusen framåt kvällen. Liksom kall ända in i märgen, hjälper inte att ta på mer kläder. Blivit bättre några timmar efter mat.

Någon annan som blir frusen?

Hej Pia!

Snyggt jobbat med fastorna!

Jag! Fastan ger ofta iskall näsa, händer och fötter och som du säger fryser in i märgen. Jag försöker avhjälpa problemet på några olika sätt; som träning och promenader för att få igång cirkulationen, tjocka YLLEsockor och tröjor (ylle ger torr, skön värme tycker jag - blir inte "kallsvettig" som i syntet-/bomullsplagg), varmt thé, kaffe. Torrborstar mig och duschar länge då jag är extra frusen. Skönast är nog ändå att basta! Har turen att ha en egen, men använder gärna gymmets bastu då jag tränat (och då sitter jag längst upp och ångar på så jag blir rejält blossigt varm :) . Ha det så härligt! 

• Like 2

Hej!Jag blev också mer besluten att fasta längre, då jag lyssnat på Jason Fung! Speciellt där han avfärdar myter om fastan, det var skönt då det så logiskt föll på plats! Tycker att det är svårt att hitta buljonger i butiken som är bra, som t ex inte innehåller palmolja, jäst, maltodextrin och socker, kan vara bra om man är medveten om det i sin LCHF vardag. Bättre val kanske kan vara: Stockpot, Rapunzel, Sekowa, Bäst är det ändå att koka egen benbuljong - är inte sååå jobbigt när man kommit in i det  ;) Lycka Till!

Jag känner inte alls igen dom där produktnamnen. Har funderat en del och bestämt mej för att trots allt koka buljong själv när jag fått ihop tillräckligt med köttben.

• Like 2

Haha, ja får väl köra med ylleunderställ de dagar jag fastar!

He he, ja man är ju inte direkt raffig i ull, men skönt är det...Nu har jag varit till fjälls (3 mil in i väglöst land). Lyckades faktiskt fasta 16:8 där också, men då har man ju redan ullkläderna på ;-)

• Like 1

Jag känner inte alls igen dom där produktnamnen. Har funderat en del och bestämt mej för att trots allt koka buljong själv när jag fått ihop tillräckligt med köttben.

Att koka egen tror jag är ett riktigt bra val! Buljongerna jag nämnt är de som jag hittat på nätet och jämfört - tycker de verkar ok jämfört med de som vanligen finns i affärerna. Jag brukar koka mig en riktigt fet härlig buljong när jag ska ut i skogen/upp på fjället - lovar att man står sig bra på det! Men när man fastar så låter man buljongen kallna och tar sedan bort det fina fettlock som bildats och sparar det, innan man silar buljongen. Det sparar jag och steker i eller har som smaksättning i en gräddsås, finfin lchf då man börjar äta igen! Lycka till med buljongkoket!

• Like 2

Jag rekommenderar att ni går till gymmet eller rör på er lite mer under fastan -det startar verkligen igång fettförbränningen :)

Jag håller verkligen med! Som jag skrev innan blev jag förvånad över hur stark jag var på gymmet, trots att det var 3:e fastedagen!(upplevde mer hunger efteråt dock, kan ju ha varit vanans makt förstås :)  I vanliga fall brukar jag bryta mina kortare fastor EFTER träning.)

Nya tag med vattenfasta

Då har jag börjat en ny variant av vattenfaste-angrepp. Håller tummarna att kroppen inte blir stressad på ett negativt sätt och klamrar sig fast vid fettlagren ännu mer. Har alltså börjat köra vattenfasta 24 h vartannat dygn (kallas 1:1 eller något med krigare?) Upplever ingen tokhunger efter fasta, är rätt van numera och kan nog skilja på hunger och sug. Äter mig nöjd men inte så där flämt mätt...

Om kroppen vill så kör jag till påsklovet börjar, Jag lyssnar inåt...Sedan är det dags för 10 dagar i fjällen igen, då ids jag inte fasta (mer än kanske 16:8 om det faller sig naturligt så såklart).Tränar på som vanligt (2-4 pass i veckan på gymmet med tung styrketräning och någon mil härlig, kämpig längdåkning!). Tränar för att jag ska orka vara aktiv i mitt vardagsliv, må bättre, inte ha ont i rygg/axel, få friskluft, vara frisk och glad osv...MEN det hade varit djäkligt skönt om jag kunde bli lite snygg också (jag erkänner, jag ids inte ligga i vassen :ph34r:)

Har en liten fundering. Upplever inte att jag äter mer trots att jag tränar/fastar, blir så NÖJD och mätt av min hemlagade LCHF mat. Har visserligen gjort några små avsteg i feb (3 femtioåringar att fira...) som jag försökt balansera med 16:8 och strikt LCHF dagarna efteråt. Jag tittar på min viktnedgång på ett långt tidsperspektiv (tänkte mig normalvikt på 1 år) och försöker att inte väga mig hysteriskt. Men mäter magen och där sitter det som berg! Jag har tränat regelbundet i hela mitt liv, trots övervikt mellan 20-30 kg (de senaste 10-15 åren). Jag är stark som en björn, men det syns liksom inte. Det är frustrerande!

"Snälla"  och "välmenande" SMALA folk i min omgivning brukar tipsa om att jag ska äta lite mer kolhydrater, lite mindre mängd och träna lite mer....SUCK! Det är den där envisa kalorier in kalorier ut- föreställningen och att man typ är en lite sämre människa som överviktig - tröttsamt, obildat och nedlåtande! Men tänk om de har rätt tänker jag ibland....

Har ni kloka människor här på Kostdoktorn.se några mer balanserade råd?? Ha en jättehärlig vecka!!

• Like 2

Jag har också blivit inspirerad av Jason fung och är nu inne på mitt 5e dygn med bara vatten. Mår toppen bra! Bättre koncentration, jämn energinivå, större uthållighet, fräschare hy, gladare, lugnare och inte lika känslig. Har inte märkt av något negativt! Lite frusen på natten, men det ser jag inte som negativt, lägger på mig en filt, skönt slippa svettas. Jag jobbar och tränar som vanligt, både styrketräning och konditionsträning-igår körde jag ett Hiit pass. Ända gången jag haft yrsel är när jag druckit för lite, behöver 3 liter vatten om dagen. På Jasons video pratade han om tillsats av tonikum. Är det någon som vet vad det är? Jag tänker fortsätta fasta Så länge jag mår bra av det ,hoppas nå 7 dgr eller mer. Skulle vilja veta om man MÅSTE ta något mer än vatten för att må bra eller om det är nödvändigt med något ytterligare? Har benbuljong på spisen som ska koka ett par dygn men är det nödvändigt undrar jag?

• Like 3

Skulle vilja veta om man MÅSTE ta något mer än vatten för att må bra eller om det är nödvändigt med något ytterligare? Har benbuljong på spisen som ska koka ett par dygn men är det nödvändigt undrar jag?

Jag är ingen specialist, men det skulle väl vara att du får i dig lite salt i så fall alternativt salt buljong. Du verkar ju må bra utan det, varken matt eller yrsel så det kanske inte behövs för din del.

• Like 2

Jag har också blivit inspirerad av Jason fung och är nu inne på mitt 5e dygn med bara vatten. Mår toppen bra! Bättre koncentration, jämn energinivå, större uthållighet, fräschare hy, gladare, lugnare och inte lika känslig. Har inte märkt av något negativt! Lite frusen på natten, men det ser jag inte som negativt, lägger på mig en filt, skönt slippa svettas. Jag jobbar och tränar som vanligt, både styrketräning och konditionsträning-igår körde jag ett Hiit pass. Ända gången jag haft yrsel är när jag druckit för lite, behöver 3 liter vatten om dagen. På Jasons video pratade han om tillsats av tonikum. Är det någon som vet vad det är? Jag tänker fortsätta fasta Så länge jag mår bra av det ,hoppas nå 7 dgr eller mer. Skulle vilja veta om man MÅSTE ta något mer än vatten för att må bra eller om det är nödvändigt med något ytterligare? Har benbuljong på spisen som ska koka ett par dygn men är det nödvändigt undrar jag?

Hej! Härligt att du mår toppen! Bra kämpat! Jag ska köra nästa vända i maj, och utöka några dagar-! Jag tror inte att det skadar med salt, OM du märker av t ex kramp/sendrag i benen, huvudvärk osv. Jag skulle googla tillskott osv om du fortsätter längre. Endel förordar det för längre fastor men med lite olika tider innan de tycker man ska börja ta tillskotten. Ha det bra!