Jump to content

Dumsnut med högt blodtryck, litteraturtips tack.

Majabella

Recommended Posts

Jag har (ja; förmodligen väldigt korkat) levt många år med obehandlat högt blodtryck 180/120. Jag har försökt sänka det med LCHF, viktnedgång, långa hundpromenader och karriäravbrott, men utan framgång.

Efter en lång utredning som uteslöt sekundär; att nåt annat sjukdomstillstånd orsakade trycket så fick jag prova ut mediciner. Jag gav upp på femte sorten, för jag mår toppen på obehandlat högt blodtryck, men uselt på samtliga typer av mediciner: hosta, heshet, ångest, kraftlöshet, yrsel, huvudvärk, susningar och gikt.

Nu har det gått några år och jag har mått prima obehandlad, men inte kunnat låta bli att tänka på vad som händer med hjärtats vänstra kammare och en och annan strokedrabbad har varit väckarklockor. Så nu knaprar jag A2-hämmare i kombination med diuretika sedan fem dagar. Vips så åker trycket ner under gränsvärdena, men pulsen upp, tillvaron blir ett töcken, öronen susar, huvet värker och jag orkar nada.

Nu tänkte jag försöka bli lite mer kunnig, inser att jag vet väldigt lite om detta och jag har läst allt Kostdoktorn skrivit i ämnet, Annika Dahlqvist, letat på forumet och läst alla kommentarer och annat jag googlat fram, men är ändå full av frågetecken.

Finns det nån lättillgänglig aktuell litteratur?

Det finns ju så mycket att ta reda på:

Vilka biverkningar kan förväntas vara övergående?

Funkar verkligen rödbetsjuicens KNO3?

Varför åker pulsen upp när trycket går ner, borde de inte hänga ihop?

Finns det andra kosttillskott som kan trycksänka?, förutom B3 och Q10?

Varför är gränsvärdena så mycket lägre numera?

Frågorna hopar sig...

• Like 2

Jag numrerar frågorna.

1. Vilka biverkningar kan förväntas vara övergående?

2. Funkar verkligen rödbetsjuicens KNO3?

3. Varför åker pulsen upp när trycket går ner, borde de inte hänga ihop?

4. Finns det andra kosttillskott som kan trycksänka?, förutom B3 och Q10?

5. Varför är gränsvärdena så mycket lägre numera?

Frågorna hopar sig...

1. Vet inte, det borde läkaren kunna svara på.

2. Det kan det göra. Men du får testa.

3. När trycket går ner så går pulsen upp för att höja trycket. Just nu ligger förmodligen jämviktsläget nära 180/120. Förhoppningsvis stabiliserar det sig på lägre nivå.

4. Omega 3 eller vitlöksextrakt kan sänka blodtrycket. Om det har effekt tillräcklig effekt eller effekt alls för dig går inte att svara på. En liten varning för att kombinera med riktig blodtrycksmedicin.

5. Vet inte säkert, men troligtvis har man sett att ett lägre blodtryck minskar sjukdomsrisken ytterligare.

• Like 1

Finns det nån lättillgänglig aktuell litteratur? Tyvärr jag har dålig koll där.

Vilka biverkningar kan förväntas vara övergående? Prata med din läkare om att göra en komplett skanning så att det inte är något de har missat. Hur länge har du ätit LCHF? Har du provat att periodisk fasta? Är du överviktig? Äter du mejeriprodukter?

Funkar verkligen rödbetsjuicens KNO3? Rödbetsjuicen funkar så till vida att den hjälper dina kärl att bli mindre stela. Om dina kärl redan är flexibla och det höga trycket har en annan orsak så hjälper det inte. Ganska få har dock så flexibla ådror så de flesta hjälper det, men fråga är om det är tillräckligt för dig.

Varför åker pulsen upp när trycket går ner, borde de inte hänga ihop? Om trycket sänks så måste hjärtat jobba mer effektivt eller snabbare för att säkra syretillförseln till hjärnan. De med ett vältränat starkt hjärta har låg puls tack vare att hjärtat orkar pumpa runt en större volym blod per slag än ett otränat.

Finns det andra kosttillskott som kan trycksänka?, förutom B3 och Q10? Magnesium är kramplösande och avslappnande.

Varför är gränsvärdena så mycket lägre numera? Ibland ändras dessa värden efter nya forskningsrön men i vissa fall handlar det om att läkemedelsbolagen lyckas med sin lobbyverksamhet att få så många som möjligt i sin målgrupp. Förhoppningsvis har de ändrats tack vare ny bra forskning.

Frågorna hopar sig...

• Like 4