Xiro

Fiktivt fall; Barn omhändertaget vid akut diabetesproblem, åt LCHF

Recommended Posts

http://dagensdiabetes.info/index.php/alla-senaste-nyheter/2165-barn-med-typ-1-diabetes-8-5-ar-gammalt-och-lchf-kost-omhandertas-enligt-lvu

Är detta case verkligen realistiskt? Känns som ett väldigt extremt påhitt av en kanske inte helt kunnig? Pappans uppfattning om att 2-3 i blodketoner är ok, skulle den vara extrem?

Ps. I efterhand uppdagades att fallet är fiktivt, och artikeln uppdaterades med detta. Se diskussion nedan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh näe.. såvida föräldrarna inte är helt dumma i huvudet och vårdslösa.. då bör barnet tas omhand.. mest för att föräldrarna är dumma och oansvariga!

För det första så är det inte ketoacidos vid halter upp till 6.. utan det kan inträffa när de kommer upp i 20-30!

För först då finns det risk att man överbelastar blodets PH-buffrings system!

Kräkningarna i sig är sådant som påverkar kroppens PH mer.. då man spyr upp magsyra.

Detta leder då snarare till alkalos!

Är barnet sjukt i övrigt/lider/har ont och stressat, så kan hyperventilation rubba PH-värdet i blodet!

Jag har inget emot att läkare gör orosanmälan till sociala myndigheter när det handlar om barn, det är kanske bättre med en anmälan för mycket än en för lite?

En helt annan sak är ketonvärden på 3 för en sjuk person.. det kan bero på lite olika saker.. det är för det första inget sjukligt tecken.. sen så behöver sällan typ1 ligga på några speciella ketonvärden såvida de inte är äldre och hunnit bli insulinresistenta!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det jag läste?????

Att föräldrarna inte ser att barnet inte mår bra har väl inget med LCHF att göra - det finns väl såna föräldrar som äter godis och fullkornsbröd också. Suck!

Jag har extremt svårt att se några föräldrar med ett barn med typ 1 diabetes inte börja oroa sig om barnet inte växer på ett halvår t.ex. 

Det enda jag ser är att de vill svartmåla folk som äter LCHF. De borde SKÄMMAS.

Det är ju skitenkelt att göra ett likadant fast tvärtom fall. Med folk som lyder råden till punkt och pricka. Trattar i ungen fullkorn så det knastrar i tänderna och skyr mättat fett som pesten. Blodsockret svårkontollerat..

Eller hur?

:angry:

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt underlig artikel man förstår inte om det är ett riktigt eller teoretiskt case...

Men ett litet barn som har typ1 diabetes bör  undvika att att äta så strikt att denna hamnar i ketos.

(avidentifierat är en sak...fiktivt är något annat ...skrämmande sätt att skriva artiklar)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner till två fall i medicinlitteraturen.. ett med en magsjuk kvinna som åt Atkins, ett annat med Epilepiskt barn som dog!

Den magsjuka kvinnan på Atkinsdiet där uppmätte man ketoner i blodet.. huamig!

Hon både spydde och hade diare.. dvs hon svalt.. förmodligen hade hon ketoner i blodet innan men nu blev det värre.. ända upp till 6!

Lär drabba de flesta om man inte kan behålla maten i några dygn?

Det epileptiska barnet som gick på ketogen diet mot epilepsi dog av näringsbrist.. under överinseende utav läkare och dietister!

Säger antagligen mer om dietister och läkares kunskap om näringslära?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ett ställe där denna artikeln blåstes upp, beskylldes en kritisk kommentator för att orsaka barns död. Ett ypperligt bevis på att argumenten tryter. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och såhär skriver Barndiabeteskampen på Facebook när de delar det påhittade fallet. Dessutom taggar de många stora nyhetsaktörer:

*****EXTRA******

Idag gör vi ett undantag från vår bevakning av medicinteknik och lägger ut en mycket viktig text som Sveriges diabetologer sent igår kväll publicerade på sin hemsida. Det handlar om barn med typ 1 diabetes och lchf. Diabetologföreningen tar upp ett avidentifierat fiktivt fallexempel på ett litet barn som fått ketoacidos till följd av lchf och där föräldrarna är så galna att de vill fortsätta lchf-behandlingen. Här rekommenderar diabetologerna en akut kontakt med socialtjänsten och de förutsätter ett akut omhändertagande av barnet!

Det är farligt med lekmän på internet som lyckas orsaka sådana här hemska händelser som att barn faktiskt drabbas av syraförgiftning till följd av en diet som absolut inte rekommenderas av sjukvården utan där sjukvården varnar för att det är förenat med fara att ge den till barn med typ 1 diabetes. Nu är det dags för media att granska den extrema lchf-rörelsen!

Vill också uppmärksamma media om att många anser att företrädare för kostfonden aktivt propagerar för lchf. Det gör det särskilt oroväckande då den fonden strävar efter studie på barn med typ 1 diabetes. Granska tack!

I en tidigare version av inlägget uppgavs inte att det var fiktivt. Och avidentifierat :ph34r:

Redigerad av Annika Rane
  • Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. någon med mer pondus/typ läkarexamen får kommentera artikeln!

Grejen är att barnet är magsjukt, föräldrarna har tillfört glukos, men barnet spyr upp det!

Barnets föräldrar verkar vettiga och resonabla.. de förefaller veta skillnaden mellan magsjuka och diet!

Däremot verkar läkaren ha missat något i sin utbildning?

Ett arteriellt PH på 7,18 är acidos.. inget snack om saken.. iallafall inget man får på blodketoner upp till 6!

Finns en massa orsaker till ett sådant tillstånd, respiratoriska som metabola och toxiska.. det är där man borde lägga krutet!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer information som framkommit: detta fiktiva fall är tydligen ihopsatt av tio RIKTIGA fall. Varför då inte redovisa dessa?! Hade ju gett tusan så mycket mer tyngd åt deras sak. Jag fattar ingenting....

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snacka om limbo!!! Hur lågt kan man gå??? Värsta skräckpropagandan hittills. Värre än LCHF-cancern.

De är verkligen rädda om sina jobb. Så rädda att det blir riktigt, riktigt pinsamt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack forumvänner, jag delar era känslor och åsikter. Fiktiva (!!!) artikeln blandar försåtligt ihop brist på föräldraansvar med en okunnig och fientlig syn på LCHF. När ska fler i etablissemanget inse att LCHF är vän och inte fiende, ja hur mycket onödigt lidande, sjukdom och skattemiljoner ska det dröja...

Vore intressant att få författarnas syn på hur högkolhydratkost skulle varit bättre för barnet i sagan... fast det hade väl blivit en ny saga av det...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lögn...är väl ett annat ord för fiktivt.  ;) 

Det som oroar mig med den här typen av fullständigt fanatiska "motståndare" är att förr eller senare kommer  någon LCHF:are att avlida under olyckliga omständigheter, vi ska ju alla dö... det kommer då att utnyttjas maximalt för att skrämma människor ifrån kosten.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå ketoner och barn så var jag inne med dottern förra året (3 år) när hon trillat och slagit i huvudet. Det var ingen fara med huvudet men något av proverna var inte bra så de började ta extra prover till höger och vänster. Till slut berättade de vad de höll på med. Din dotter har något som kallas för ketoner i urinen sa doktorn. Har hon ätit mat de senaste dagarna undrade han? Och så förklarade han att det kunde bero på lite mat eller någon underliggande sjukdom. Jo, hon har ätit mat sa jag.

Thai mat sa jag. Det är därför ni ser ketoner. Nu förstår jag inte sa läkaren. Det är kokosmjölk med kokosfett i thaimat (ganska mycket i den jag gör). De medellånga fettysrorna omvandlas till ketoner även utan att du behöver var i svält eller i brist på kolhydrater förklarade jag. Nja, tyckte läkaren, det där tror jag nog inte rikgit på svarade han. Har du Internet på den där datorn sa jag och pekade på hans dator. Jo sa han. Starta pubmed så ska jag visa sa jag. Hmm, tyckte läkaren, men då tar vi prov på enzyerna för beta-oxidation, de borde vara högre om det är som du säger. Nja svarade jag, MCT fetter är bara hälften så länga och beta-oxideras hälften så mycket som långa fetter innan de blir ketoner så det går not jämnt ut så att säga. Läkaren titta på mig och frågade, vad jobbar du med? Läkemedelsforskare svarade jag och förklarade lite mer och "name droppade" några "kända" project jag varit ansvarig för. Han grubblade en stund.. Det där var himla intressant sa han, jag ska ta upp det på ledningsmötet med metabola enheten imorgon. Vi har haft flera fall av barn med dessa "avvikelser" och vi har startat en utredning varje gång utan att få svar på den bakomliggande orsaken. Verkligen intressant sa läkaren igen. Du är välkommen tyckte ja.

Fantastisk historia! Vilken tur att just du visste precis vad du pratade om. Hade det hänt mig skulle jag hamnat i ett helt annat läge. Istället för insikt skulle läkarna kanske gjort en orosanmälan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske detta argument, att det är farligt att sikta på ett alltför normalt blodsocker, för att marginalerna då blir för små och riskerna för hypoglykemi för stora. Att den risken då markant minskar med mindre insulinbehov och mindre blodsockersvängningar, är ju en annan sida av myntet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jisses.. acidos är en sak.. flera anledningar och ketoacidos en (1) särskild.. ketoacidos hos i övrigt friska ses enbart hos typ 1 och alkoholister och är brist på insulin eller beroende på alkoholism!

För det första som sagt.. ketonivåer på upp till 6 är normalt/friskt.. det är 10-20-30 som är onormalt/farligt/sjukligt!

Så glöm för det första ketoacidos i det här fallet!

Utan vad det mest troligt handlar om är i dessa 10 fall är någon form av magsjuka/matförgiftning/respiratorisk åkomma/elektrolytrubbning!

Och det finns på nätet översikter för detta, här kommer en för patienter/deras anhöriga;

http://www.merckmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/acid-base-balance/overview-of-acid-base-balance

För de med läkarexamen finns en professional version!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som varnar för LCHF vid typ 1 diabetes (i synnerhet för barn) hänvisar dels till detta med "euglykemisk ketoacidos" (syraförgiftning vid "normalt" blodsocker), dels att barns tillväxt hämmas av för få kolhydrater.

Det första har som Bitte skriver ovan väl diskuterats av Erik Edlund i Matfrisk-bloggen, och jag finner inget egentligt stöd för hypotesen att LCHF skulle vara särskilt farligt utom vid insulinbrist och därmed högt blodsocker (och då spelar det naturligtvis ingen roll om man ätit LCHF eller inte..).

Men detta med barns tillväxt - kan det ligga något i det? Kan det vara så att man jämför med barn i allmänhet, vilka kanske har överdriven tillväxt pga förhöjda insulinnivåer av sockerstinn mat o mjölk? Då är ju "LCHF-barnens" lägre tillväxt kanske det biologiskt korrekta.

Finns det andra argument som förs fram mot LCHF vid diabetes typ 1? Bra att diskutera dem så vi hjälps åt hitta rätt i denna djungel  :)

Från det ena till det andra.. barn behöver normala insulinnivåer för att växa.. inte specefikt kolhydrater iomed att de är icke essentiella.. och då pratar vi främst proteinsyntes!

Är j*vligt svårt att växa om proteinsyntesen inte funkar fullt ut!

Proteinsyntesen och normala insulinsvängningar gör att vi bildar muskler och ben, fosfolipider och annat som vi faktist består utav!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men detta med barns tillväxt - kan det ligga något i det? Kan det vara så att man jämför med barn i allmänhet, vilka kanske har överdriven tillväxt pga förhöjda insulinnivåer av sockerstinn mat o mjölk? Då är ju "LCHF-barnens" lägre tillväxt kanske det biologiskt korrekta.

Tvärtom verkar stämma till en viss del i alla fall. Ann Fernholm skriver om det (vet att hon nämnde IGF-1 men inte om det sas något om insulin eller hur det hänger ihop).

Min son som har väldigt korta föräldrar växte som en raket i mellanstadiet och i början av högstadiet. Folk undrade vem han fått sina gener ifrån ;). Han var något överviktig under samma period som han växte så fort. Sedan började vi med LCHF hemma. Nu är han normalviktig. När han blev 15 år konstaterade skolhälsovården att han växt klart. Han växte antagligen klart tidigare än han skulle gjort om han varit normalviktig hela tiden.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom verkar stämma till en viss del i alla fall. Ann Fernholm skriver om det (vet att hon nämnde IGF-1 men inte om det sas något om insulin eller hur det hänger ihop).

Min son som har väldigt korta föräldrar växte som en raket i mellanstadiet och i början av högstadiet. Folk undrade vem han fått sina gener ifrån ;). Han var något överviktig under samma period som han växte så fort. Sedan började vi med LCHF hemma. Nu är han normalviktig. När han blev 15 år konstaterade skolhälsovården att han växt klart. Han växte antagligen klart tidigare än han skulle gjort om han varit normalviktig hela tiden.

Jo, Ann Fernholm skriver att ju högre insulinnivåer i blodet desto snabbare tillväxt, både på grund av att insulin är ett tillväxthormon och även på grund av att insulin ökar utsöndringen av IGF-1 som är en tillväxtfaktor.

Så våra barn blir "färdigvuxna" tidigare idag. Barn som har Diabetes typ-1 eller äter en lågkolhydratkost växer långsammare, men når sin slutlängd likväl men senare än sina jämnåriga kompisar.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg