Erik 2 Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Hittade www.blodkollen.se av en händelse. Mängder av varianter för träning, sköldkörtel, mm, mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bek Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Hittade www.blodkollen.se av en händelse. Mängder av varianter för träning, sköldkörtel, mm, mm.Jag jämförde dem och Werlabs innan jag tog prov. På Werlabs hälsokontroll tar de homocystein och ferritin. På blodkollen kan du däremot välja enstaka prover. Flera som inte erbjuds alls på Werlab. Edit: Letade runt efter gentester i samma veva. De jag hittade är antingen dyra (hur man nu jämför det) eller läskiga/integritetskränkande modell google, alltså säljer dina uppgifter. Har svårt att tänka mig något mer privat än ens genotypning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Bra på flera sätt att det dyker upp flera alternativ! Som skattebetalare gillar jag när landstinget håller hårt i pengarna! Och då är det bra när vi som tror oss vara friska får andra alternativ som vi får bekosta själva! Dvs det är inget fel i att vi vill ha koll.. däremot bör landstingspengar gå till de som är sjuka! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Eftersom det ofta är svårt att få prover i den offentliga sjukvården är det ju bra att vi kan ta dem via blodkollen eller werlabs... Även om det är prover som landstingen egentligen borde bekosta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Eftersom det ofta är svårt att få prover i den offentliga sjukvården är det ju bra att vi kan ta dem via blodkollen eller werlabs... Även om det är prover som landstingen egentligen borde bekosta. Både bu och bä.. inom landstingspengarnas sfär så bestämmer din läkare vilka prover som skall tas.. hen är mest kvalificerad för detta och får inte lov att slösa allmänna medel.. det är bra egentligen! Sen så.. jag och min läkare/en del av dem hur som helst har litta olika syn på olika saker/submarkörer.. och vill inte ödsla pengar på prov som jag vill ha taget (APO-kvot)! Statiner kan jag få till reducerat (subventionerat) pris.. men ingen APO-kvot.. det är en missmatch! Nu gick jag till Werlabs.. APO-kvoten var inte särskildt bra, den låg strax över gränsen, den stämde hyfsat med lipidpanelen i övrigt.. på tok för lågt HDL främst! Anser mig hyfsat påläst.. och egentligen finns det en del livstilsförändringar här att göra.. främst sådana som handlar om att höja HDL.. sen så handlar det oxå om att få tummen ur och göra dessa.. det är oftast det svåra! Hur som helst.. via landstingsprover och Werlabbs prover så vet jag/tror jag mig ha bättre koll.. sen så gäller det att få tummen ur och göra något! En sak är solklar.. den landstingsbetalda läkaren erbjuder mediciner.. det skall hen ha en eloge för.. resten ligger lixom hos mig! Nu så har jag mött flera olika läkare.. någon delar i princip mina ståndpunkter om blodlipider.. andra är nyutbildade och skriver recept med en gång utan att fråga mig! Såå.. vi/jag kan konstatera att det råder olika syn på vad som är vad och vad som bör göras! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Alla läkare är dessvärre inte kvalificerade att bedöma vilka prover som bör tas i olika situationer. Många läkare är inte särskilt kunniga om våra vanligaste folksjukdomar, exempelvis hypotyreos som jag har. Ingen kan förstås vara expert på allt, men sköldkörtelvården är under all kritik – många läkare vet inte vilka prover som bör tas och hur de ska tolka resultaten. Även om man har symptom som motiverar vissa prover är det inte säkert att läkaren går med på att beställa dem. Det är många med solklar hypotyreos som först får kämpa för att få diagnos och sedan för att få en fungerande behandling. Jag vill kunna lita på att läkaren jag träffar vet vad han eller hon pratar om, men jag dubbelkollar alla provsvar och utlåtanden. Ibland verkar det bli rätt, men minst lika ofta blir slutsatsen ganska tveksam. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Alla läkare är dessvärre inte kvalificerade att bedöma vilka prover som bör tas i olika situationer. Många läkare är inte särskilt kunniga om våra vanligaste folksjukdomar, exempelvis hypotyreos som jag har. Ingen kan förstås vara expert på allt, men sköldkörtelvården är under all kritik – många läkare vet inte vilka prover som bör tas och hur de ska tolka resultaten. Även om man har symptom som motiverar vissa prover är det inte säkert att läkaren går med på att beställa dem. Det är många med solklar hypotyreos som först får kämpa för att få diagnos och sedan för att få en fungerande behandling. Jag vill kunna lita på att läkaren jag träffar vet vad han eller hon pratar om, men jag dubbelkollar alla provsvar och utlåtanden. Ibland verkar det bli rätt, men minst lika ofta blir slutsatsen ganska tveksam. Har egentligen inga stora avvikande synpunkter.. allmänläkare är rätt kvalificerade.. de är dock inte allvetande. Rätt mycket handlar om dels vad som lärs ut på läkarutbildningen dels på hur patientkontakten utfaller, vad man hinner med på de 10-20 minuterna! Har varit med om det mesta.. från läkare som frågat om jag vill ha statiner.. och när jag svarat näe, så har de sagt att de själva inte anser det vara särskildt bra, till de som skrivit recept på statiner utan att ens fråga mig! Kunskapen finns inom läkarkåren.. den skall vi inte negligera.. de är dock inte allvetande och sen så är rätt mycket upp till patienten.. dvs vi pratar då om livstilsrelaterade sjukdommar främst! Min mor är främst bipolär och har hypothyreos.. så jag har suttit i flera läkarsamtal om hennes hälsa.. mest troligt så har jag vissa gener från henne? Så jag har viss koll på thyriodhormoner för egen del utifall de skulle slå igenom.. det bipolära inslaget får andra bedöma.. men än så länge så tror jag mig klara mig från detta.. där kan min fars gener påverka positivt? Oandra sidan så har han sina sjukdommar.. litta idiopatiska nervsjukdomar och lungsjukdomar. Det senare kan helt enkelt betyda att det är sådant som händer när man blir äldre! Och gamla lär vi bli hur som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts