Jump to content

Träning och fasta?


ElinS
 Share

Recommended Posts

Jag undrar hur hårt man får/bör träna när man vattenfastar?

 

Jag brukar styrketräna på gym 2 gånger i veckan, plus (sedan ett år tillbaka) köra 5-6 indoorcycling/spinningpass pass i veckan.

 

16:8-fastar gör jag i stort sett varje dag sedan i höstas (och fyra av spinningpassen är på morgonen, alltså utan frukost), och jag har nu lagt till flera 24-timmarsfastor per vecka med bra resultat förutom att jag blir frusen. Jag funderar på att fasta några dagar i sträck, inspirerad av Dr. Fungs videos, men jag vet inte om jag vågar testa om kroppen håller.

LCHF äter jag sedan fyra år tillbaka.

 

Målet är att gå ner i vikt och att må bra, men jag vill inte överbelasta kroppen.

 

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag dra ner på träningen de dagar jag vattenfastar eller köra som jag brukar?

Tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

5-6 spinningpass i veckan låter galet mycket. Du lägger nästan all träning i mellanpulsregistret, vilket sliter hårt på kroppen men inte ger så mycket tillbaks. Det är inte nyttigt för kroppen, och det är väl därför man tränar? Jämför t.ex. med Norska landslaget i längd som tränar 90-95% aerobt.

Om du är fettanpassad är det inga problem att träna under fasta, men bara aerob träning eller väldigt korta intervaller. Ett spinningpass kräver för mycket kolhydrater.

 

För styrketräning och fasta finns det mycket bra material på http://www.leangains.com/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaret.

 

Jo, hm, jag fattar att det låter mycket... men jag älskar det, och all min stress och mina spänningar försvinner :-) Träningen ligger för det mesta på mellan 75 - 85 procent av maxpulsen (är det mellanpulsregistret?).

 

Så du menar att det vore bättre för kroppen att dra ner på spinningpassen och satsa på något mindre ansträngande?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag körde en fyradagars vattenfasta. Känner mig jättenöjd med min insats.Två kilo minus verkar det stanna på då jag börjat äta normalt. Under fastan var jag igång som vanligt samt tränade ett styrkepass på tredje fastedagen. Jag var stark, men upplevde att hungern ökade efter styrketräningen och det blev jobbigt att hålla fastan (som annars gick som en dans, fastar också kortare fastor regelbundet). Målet för mig med fastan var att låta tarmarna vila, öka hälsa och boosta ev viktnedgång.En fasta i sig innebär självklart en sorts stress på kroppen (även om resultatet blir positivt). Man kanske kan fråga sig vad hårda träningspass under fastan egentligen tillför kroppen och hur den tar emot budskapet? 

 

Jag kände att jag stressade min kropp i onödan och kommer vid nästa fastetillfälle INTE att styrketräna så tungt. (Tränar annars 4-7 dagar i veckan, men inte samma sak eller på ungefär samma puls hela tiden, håller med Mats. Varierar med tunga styrkepass gå gymmet, lugn längdskidåkning i flera timmar, spinning, promenader, städning ;), pulkåkning och högpuls intervallträning (HIIT, Tabata) mm mm. Vi är alla olika men jag tror att huvudsaken är att man är schysst och inte "straffar" sin fantastiska kropp.

 

Mitt tips till dig: självklart ska du fasta längre än 1 dygn, det är en upplevelse, men: Ta det lite easy med träningen, kör yoga, lätt! styrke, promenader osv! Du går ner i alla fall och tänk på att din kropp redan anstränger sig då du fastar, var snäll med den och stressa inte på den ytterligare. Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, snälla magg!!! Har börjat en längre vattenfasta nu, fungerar jättebra hittills, och jag lovar att vara snäll mot mej själv, tänkte bara långa skogspromenader som träning denna vecka. I fortsättningen ska jag variera min träning mer, med något pass Pilates och avslappning. Tack!  :)

Link to comment
Share on other sites

Tack, snälla magg!!! Har börjat en längre vattenfasta nu, fungerar jättebra hittills, och jag lovar att vara snäll mot mej själv, tänkte bara långa skogspromenader som träning denna vecka. I fortsättningen ska jag variera min träning mer, med något pass Pilates och avslappning. Tack!  :)

Hej! Vad kul att du är igång! Heja på! Det är som en spännande äventyr :)! Det är kul när det är kul med träningen och bra att variera sig (Jag fick själv rådet att börja promenera i skogen i lugn takt...Va? tänkte jag först, promenader?  :huh: tills jag upptäckte hur skönt det var att inte rusa på i 100 hela tiden). Ha det så bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...