Gå till innehåll

Jag vet inte vad jag gör för fel...


Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit strikt lchf nu sedan 7 januari.

Jag mår jättebra! Men jag går knappt ner något i vikt. Min dag ser oftast ut så här:

Frukost fett kaffe

Lunch grönsaker, ren fisk, kött eller skaldjur samt sås/ dressing gjord på majonnäs alt. Smörgås och grädde.

Middag som lunchen oftast. Ibland en snabb äggröra med bacon.

Jag dricker bara vatten och svart kaffe.

Jag tränar inte så mycket men jag går 15000 -20000 steg varje dag i mitt arbete.

Varför händer det inget på vågen???

Alla tips mottages!

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att mäta dig! T ex runt midjan. Vikten säger långt ifrån allt.

 

Spontant utan att veta vilka mängder du äter/dricker; prova dra ner på koffein o grädde. Kör PUMA, pålägg utan macka. Får du ordentlig nattvila?

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått ner 3 kg sedan 7 januari.

 

Låter som en snabb och bra viktnedgång.. cirka 0,5kilo per vecka!

 

Det ger cirka 500 Kcal minus per dag.. perfekt faktiskt!

 

Du vet,, varje fettkilo är cirka 7000 Kcal.. det försvinner inte ut i luften, det måste brännas bort som energi!

 

Du är med andra ord inne på rätt väg.. den långsiktigt hållbara!

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att mäta dig! T ex runt midjan. Vikten säger långt ifrån allt.

 

Spontant utan att veta vilka mängder du äter/dricker; prova dra ner på koffein o grädde. Kör PUMA, pålägg utan macka. Får du ordentlig nattvila?

Jag sover minst 7 timmar per natt
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät, definitivt! Har själv inte gått ned särskilt mycket i vikt - när man är kvinna 50+ går det lite trögt. Däremot har jag numera storlek 44 i jeans jämfört med 48 när jag började med LCHF.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att det mesta är rätt.. du går ner sakta och säkert!

 

Dina förväntningar var kanske annorlunda men det är så det ser ut om man inte vill späka sig ner i vikt!

 

0,5 kilo per vecka är faktiskt rätt snabbt.. räkna inte med att det går lika snabbt hela tiden.

 

Utan det viktiga är att ha hittat ett sätt att äta som leder till normalvikt.. och som man sen kan hålla.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker folk är alldeles för optimistiska rakt av här. Från den sjunde januari skulle du kunnat gått ner 10 kilo. En viktig sak för att öka den dagliga förbränningen är att antingen lägga in ett hårt träningspass (föredrar kondition - t ex cykel) på runt 20-30 minuter eller lägg in raska promenader på 90 minuter eller mer. Sen tycker jag du ska lägga in periodisk fasta så du endast äter under 8 timmar om dygnet och enklast är att hoppa över frukosten helt.

 

Variera mängden fett du äter. Många gör felet att det blir för mycket fett och andra att de äter för lite fett. Se vad som passar din kropp där. Själv kan jag ha dagar där jag inte ens är hungrig men äter en fyra ägg om kvällen mest för att...

 

Enligt mig är det ingen omöjlighet att du kapar två kilo vissa veckor men det gäller att vara strikt och disciplinerad. Vissa behöver en viss mängd kolhydrater. Jag har testat att börja dagen med ett glas mjölk tidigare och det fungerade fint. Dock tror jag träningen i sig hjälper enormt med förbränningen resterande tid av dygnet. Dock funkar det inte alltid pga jobb etc men laborera. Hoppa över maten helt en dag. Sen kan du köra en 24 timmars fasta. Efter sex veckor så testa en 72 timmars fasta.

 

Se vad som kan sporra dig. Väga dig varje morgon och varje kväll? Det passar ibland - och ibland är det skönt att väga sig en gång i veckan. Allt beroende på vilket tempo och vilken press man lägger på sig själv.

 

Jag kapar dock personligen för mycket vissa veckor kan jag känna men det är en sporre som gör att jag gärna tar två långa promenader om dagen, en av dessa minst en mil lång. Jag vägde runt 105 kilo runt nyår och efter det har jag kört liberal LCHF fram till den 19 januari och efter det strikt tillsammans med periodisk fasta. Den 15 februari började jag med de långa promenaderna, minst fyra dagar i veckan. Samt lite extra träning på helger. Den 22 februari lade jag till lite armhävningar och sit ups efter varje promenad. Men jag får i mig 600-850 kcal en del dagar. Andra dagar äter jag säkert upp mot 1400 kcal. Men jag är inte hungrig och äter aldrig bara för att jag är lite sugen. Håller mig hellre några timmar extra om jag känner småhunger - för ibland lurar kroppen bara mig.

 

Nedan är mina senaste veckor. Men jag tror du måste testa och se vad som hjälper. Stress brukar inte vara till någon hjälp för viktminskning men med konditionsträning så minskar stresspåslagen och ger alltså då dubbel effekt! Testa, testa och testa för att se vad som hjälper dig! Om några veckor kör jag igång med intensiva löppass istället för promenader men vill ha det lite varmare först.

 

Men det viktigaste är livsstilen och att du tänker långsiktigt och inte ser det som en quick fix. Men jag håller inte med om att 0.5 kilo i veckan är så "perfekt", speciellt inte med 90 kilo till 1.78 lång kropp. Dock måste man mana på kroppen när den blir äldre för den är lite trögstartad - precis som att om du ska göra armhävningar är det inte så kul i början. Men kroppen anpassar sig snabbt till vad du gör med den!

 

Morgon 9/2-16 – 11.45

midja: 106cm

rumpa: 114cm

lår: 66cm

över knä: 48cm

vikt: 98.5 kilo (egen våg)

 

 

Morgon 22/2-16 – 11.30

midja: 105cm

rumpa: 113cm

lår: 65cm

över knä: 47cm

vikt: 95.5 kilo (egen våg)

 

 

Morgon 29/2-16 – 11.20

midja: 104 cm

rumpa: 111 cm

lår: 65cm

över knä: 46cm

vikt: 93.8 kilo (egen våg)

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert de som svarar alldeles förträffligt på träning liksom de som svarar lika bra på kalorireducering som första åtgärd. Med det sagt är min personliga uppfattning och erfarenhet att träning är jättebra för hälsa i både kropp och knopp men kasst som en metod att viktminska. För viktminskning är det kosten som är det främsta medlet till framgång. Alla har olika förutsättningar att lyckas beroende på livsstil, ålder och gener. Har man ägnat en stor del av livet att slå på vissa geners påverkar så tar det tid att få av dem igen. 

 

Jag rekommenderar definitivt att du tränar styrketräning för att du ska må bra och slippa följderna av försvinnande muskelmassa. Men var medveten om att det också ökar aptiten. Se därför till om du kan att äta efter träningen och om du äter någon frukt eller annan kolhydratrik föda, se till att du äter det innan träningen och inte efter. Träningen hjälper dig att reglera suget du kan få av kolhydraterna. Män reagerar annorlunda generellt och kan med fördel äta ev kolhydrater efter träning.

För att ge dig bästa chansen att lyckas rekommenderar jag att du inte äter mer än maximalt 3 ggr/dygn. Då menar jag att du mellan måltiderna inte äter/dricker något annat än vatten/te/kaffe utan mjölk/grädde. Om du till äventyrs måste ha något under tiden kan du ta te/kaffe med kokosolja i.

Ät långsamt tills dess att du känner dig nöjd men inte proppmätt och vänta med att äta nästa gång tills du är ordentligt hungrig.

 

Då skapar du dig en hållbar livsstil som kommer att kunna upprätthålla även när du nått din målvikt.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer upprepa en del som redan sagts.
Mät kroppen, vikt är ofta ett dåligt sätt att hålla koll på resultaten. Finns massa fantasifulla sätt att mäta fettprocent beroende på var du bor. Jag har bara kört med måttband och funderar på att köpa en kaliper.
Jag har mest använt LCHF eller snarare CKD (kolhydratladdar en gång var 5-7 dag för att kunna träna) för att tappa massa fett och sedan äta som vanligt igen. Jag kan viktmässigt stå still ett tag i början innan viktnedgången börjar ta fart. Måtten rör sig ofta på annat sätt än vikten.
Min diet har perioden innan varit helt bedrövlig enligt alla förekommande teorier. Jag tror att selektivt ökad insulinkänslighet kan gjort att jag gått upp muskler.

Jag tycker inte om att  prata om "energiprincipen" i kostsammanhang. Men...  en förenklad modell av sanningen är att du måste äta mindre för att gå ner i vikt. Du kan äta för mycket även om du äter lchf.

 

Mår du bra av att inte äta kolhydrater, vissa vänjer sig inte och får äta lite mer.
Om kolhydraterna ligger rätt (lågt men inte så du mår dåligt) får du börja titta på proportionen protein och fett. Har sett en del som fortfarande är rädda för fett och snarare äter LCLF.

Någonting ledde fram till vikten du har nu. Vet du vad? Hur ser nivåerna sköldkörtelhormon ut. Den kan dessutom förändras om du ändrar kosten.

Sedan, om man får svära i kyrkan, vissa verkar få bättre kroppskomposition på en diet som inte är jättelåg på kolhydrater.

 

Nu skrev jag mest om mig själv men du kan förhoppningsvis ha nytta av mina erfarenheter.

 

Edit: träning är också ett bra sätt att öka insulinkänsligheten.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert de som svarar alldeles förträffligt på träning liksom de som svarar lika bra på kalorireducering som första åtgärd. Med det sagt är min personliga uppfattning och erfarenhet att träning är jättebra för hälsa i både kropp och knopp men kasst som en metod att viktminska. För viktminskning är det kosten som är det främsta medlet till framgång. Alla har olika förutsättningar att lyckas beroende på livsstil, ålder och gener. Har man ägnat en stor del av livet att slå på vissa geners påverkar så tar det tid att få av dem igen. 

 

Jag rekommenderar definitivt att du tränar styrketräning för att du ska må bra och slippa följderna av försvinnande muskelmassa. Men var medveten om att det också ökar aptiten. Se därför till om du kan att äta efter träningen och om du äter någon frukt eller annan kolhydratrik föda, se till att du äter det innan träningen och inte efter. Träningen hjälper dig att reglera suget du kan få av kolhydraterna. Män reagerar annorlunda generellt och kan med fördel äta ev kolhydrater efter träning.

För att ge dig bästa chansen att lyckas rekommenderar jag att du inte äter mer än maximalt 3 ggr/dygn. Då menar jag att du mellan måltiderna inte äter/dricker något annat än vatten/te/kaffe utan mjölk/grädde. Om du till äventyrs måste ha något under tiden kan du ta te/kaffe med kokosolja i.

Ät långsamt tills dess att du känner dig nöjd men inte proppmätt och vänta med att äta nästa gång tills du är ordentligt hungrig.

 

Då skapar du dig en hållbar livsstil som kommer att kunna upprätthålla även när du nått din målvikt.

Själva träningen i sig kommer inte direkt påverka viktminskningen men träningen gör att du övriga timmar mo dygnet faktiskt får en ökad omsättningen vilket kommer hjälpa till med viktminskningen.

 

Fördelen med att äta långsamt är endast att hinna få mättnadskänsla. Bättre att läa sig äta mindre och ta några tuffa dagar för att sen inte ens vara hungrig och man vet hur mycket man behöver/kan äta ungefär.

 

Sen håller jag med om att man ska se det som en livsstil och att hålla ev målvikt. Dock tror jag man kan få mer kraft och ork om man verkligen ser lite resultat och därför förespråkar jag att man ansträngar sig till det yttersta med just den här biten. Men det är ju individuellt. Tycker dock det är viktigt att belysa flera sidor så inte några hekto i veckan ska ses som "perfekt".

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

#13 Ja, det finns mycket man kan testa. Om man som nybörjare ska ge sig på mycken och hård träning, variation I fettintaget, periodisk fasta och vanlig fasta, och knappt äta alls under mat-dagar...samtidigt....ja, man kan väl testa det om man tror att man klarar det; jag skulle ju inte rekommendera det. Inget man håller på med I längden, och det är en sådan mathållning man strävar efter.

Varför skulle man inte klara det i längden? Det måste väl vara väldigt individuellt vad man klarar i längden? Jag har kört liberal lchf sen nyår, strikt sen 19 jan och sen tre veckor tillbaka ungefär, mycket träning i form av promenader och senaste tio dagarna har det varit en liten gnutta styrka också. Kommer jag göra detta livet ut? Knappast men det går att köra på rätt länge faktiskt. Oftast är det tiden som spökar för folk när det gäller träning men det viktigaste är att belysa allt från olika punkter tror jag - så får den det gäller fatta sitt egna beslut! Promenerar man 90 minuter fem dagar i veckan så kommer det ge mycket resultat på två månaders tid!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ATIX och ni andra som snittar väldigt lågt på kalorierna över hyfsad tid - vad äter ni? Nån speciell mat eller vana som gör att ni står er så bra och inte blir hungriga och dippar i energi/fokus? Själv blir jag sällan jättehungrig, och blir jag det brukar det passera rätt snabbt - ibland av sig självt, ibland efter ett glas vatten och kanske lite salt. Kan dock störa nattsömnen om jag blir hungrig - så jag ser alltid till att äta ordentligt på kvällen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med många här, utom Zepp. Att späka sig, träna och svälta är alltför extremt. Fortsätt som du gör, det går ju kanon det här!

 

Jag har ätit LCHF i över fem år. Jag var inte så överviktig och gick ner ynka 65 gram i veckan, i snitt. Men efter tre år var jag drygt tio kilo lättare och hade samma vikt som när jag var smal 25-åring. Nu är jag 54år.

 

Det sista halvåret har jag helt slutat med frukost, en typ av periodisk fasta. Jag har inte gått ner ett gram pga detta men det passar mig och jag tror det är nyttigt. Och jag skall ju inte gå ner mer heller.

 

Kom ihåg att du skall anlägga en trivsam, häsosam livstil för resten av livet.

 

Don't worry, be happy!

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också -77:a. I princip lika lång som dig också. Började på 85 kg, gick ner ca 9 kg första året, det mesta av det under första halvåret. Har under året därefter gått ner två kg till, kanske lite drygt, så att en snabbvägning med kläder nu, visade på ca 74 kg. Jag tycker att detta är riktigt bra! Många har kommenterat att jag blivit smal, så det syns skillnad. Att 74 kg inte är min exakta idealvikt spelar inte så stor roll. För jag mår bättre, orkar mer och kläderna sitter bättre på mig, jämfört med tidigare. Visst, jag skulle förmodligen kunna gå ner mer i vikt om jag åt riktigt strikt, tränade intensivt och aldrig gjorde några undantag. Kanske ett dygns fasta ibland, äta två gånger per dygn till vardags, inget extra... Men vet du vad, det känns inte intressant! Jag är nöjd ändå!

 

Vad just du är beredd att göra för att gå ner i vikt, kan varken jag eller andra här svara på, det vet du bäst själv. Men även jag hör till dem som tycker att dina resultat hittills, inte alls ser så tokiga ut.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort amen till allt som Atix säger. Kör periodisk fasta och långa promenader när du vill gå ner i vikt. När du väl nått målvikten kan du börja koppla av med periodisk fasta och minska promenaderna och köra liberalare lchf för att bibehålla den vikten. Att kilona försvinner snabbt är en bra sporre!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att så många engagerar sig och ger mig tips och råd☺

Jag har ju tänkt att detta ska vara en livsstil, jag mår så otroligt bra med denna kosthållning.

Jag kör redan med periodisk fast 16:8 och det går bra. Jag har testat att inte dricka fettkaffet till frukost men det är svårt då jag har ett ganska krävande yrke.

Jag går mycket och lyfter mycket. Jag tappar energi och blir trött om jag inte får i mig nåt. Jag har börjat dra ner på portionerna lite och testar mig fram.

Nu ska jag väga mig på fredag igen så får vi se om det hänt något...

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ATIX och ni andra som snittar väldigt lågt på kalorierna över hyfsad tid - vad äter ni? Nån speciell mat eller vana som gör att ni står er så bra och inte blir hungriga och dippar i energi/fokus? Själv blir jag sällan jättehungrig, och blir jag det brukar det passera rätt snabbt - ibland av sig självt, ibland efter ett glas vatten och kanske lite salt. Kan dock störa nattsömnen om jag blir hungrig - så jag ser alltid till att äta ordentligt på kvällen.

Det varierar oerhört men som sagt någon dag blev det bara fyra ägg på kvällen då jag inte var hungrig och typ glömde att äta. Annars blir det kanske en karré med blomkål och broccoli och lite smör. Men när jag ligger riktigt lågt i kcal-intag äter jag ju oftast bara en gång och kanske två ägg som mest utöver det. Men det blir lite en sporre och jag kan pressa mig vissa dagar - dock ruckar jag aldrig på hungern. Men jag vet att jag gärna äter mer än jag behöver normalt just för att jag tycker det är så förbannat gott. Igår blev det en gryta (vet ej hur många kcal eller E% från de olika källorna) men blev galet mätt på det. Men ändå fanns det en tanke i huvudet om man skulle ta en runda till. Kanske lagar jag för god mat :D

 

En sak som gör att jag kanske har enklare för det är att jag itne har ett arbete just nu så kan lägga fullt fokus på det här. Märker dock ibland när jag tar längre promenader att jag blir lite matt efter en stund och kroppen skriker efter energi när jag åter är hemma. Men då vet jag med mig att det har varit för dålig påfyllnad utifrån. Dock har jag vaknat klart tidigare om morgnarna än jag brukar. Om det beror på hunger eller inte vetjag ej men det kan även kopplas till at kroppen fungerar bättre och inte behöver sova lika mycket som när man får i sig mer kolhydrater.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...