R2D2 Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Jag har naturligt lågt blodtryck, kan emellanåt bli lite yr när jag reser mig upp, ibland se stjärnor och kan tänka mig att extra salt hade kunnat hjälpa lite mot detta. Tycker också att det jag dricker rinner igenom väl snabbt och tror att salt hade kunnat vara lösningen mot detta också. Dock mår jag väldigt illa av salt. I mat går det ok, men kan inte salta vad jag anser skulle vara tillräckligt pga smaken, och kan ibland få lätt huvudvärk om jag ätit en saltrik måltid. Äter enbart ekologiskt, oraffinerat Himalaya salt från urtekram. Senast idag tänkte jag att det kunde vara en bra idé att ta en liten saltshot, vilket jag testat några gånger tidigare också, men, precis som tidigare, får jag upp allting igen. Ca 20 sekunder efter jag svalt vatten och salt, ett par kryddmått, blir jag extremt illamående och allt kommer upp igen, sen försvinner illamåendet lika snabbt. Är det vanligt? Vad kan det bero på? Och vad gör jag istället om jag behöver få i mig mer salt? Tränar mycket och skulle behöva det. Tack för hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Hur mycket salt åt gången tar du? Kan vara en fråga om tillvänjning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R2D2 Posted February 29, 2016 Author Share Posted February 29, 2016 Hur mycket salt åt gången tar du? Kan vara en fråga om tillvänjning. Som jag skrev, ett par kryddmått, får samma reaktion med ett kryddmått som med två kryddmått. Tillägg; Jag skulle absolut inte säga att jag har känslig mage, förstår att det inte är samma sak, men jag kan svälja t.ex. 2 msk kokosolja på fastande mage med lite vatten utan att någonting händer. Kan lätt svälja ner en halv till en dl kokosolja under en dag utan minsta reaktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 När jag var liten sa min pappa att "om du sväljer en tsk salt så kräks du", som en reaktion på att det är farligt med så mycket salt på en gång. Jag minns dock att han tog saltshots på sommaren. Kanske du är extra känslig för salt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Hur är det med buljong, kan du dricka det? Har du provat om havssalt ger samma reaktion? Det kan vara mineral i bergssaltet som ger den reaktionen också. Du kan om inget annat salta så mycket du förmår på den mat du äter. Lägga vinägrett med salt i på grönsaker. Många bäckar små... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts