Jump to content

Äter jag rätt mängd?

Recommended Posts

Jag gjorde för nyfikenhetens skull en koll i kostbevakningen och fick fram att jag åt enligt följande:

1731 kcal

97 g protein                       23% E

143 g fett                           73%  E 

14 g kh                               3% E

Jag är 34 år gammal, ska/vill väga mellan 75-80 kilo.

Jag har Hashimoto (antikroppar mot sköldkörteln), omedicinerad. Har hört att man inte ska äta strikt då man har denna sjukdom. Jag trodde jag åt normal lchf men kan nog lägga till lite mer grönsaker för att få upp kh lite.

Några rekommendationer? Ändringar? Tillägg?

Vissa dagar äter jag säkert både mer och mindre kh och säkert mer och mindre fett också. Man är ju olika hungrig olika dagar. Ibland blir det bara en enkel lunch och sen middag på kvällen. Försöker låta hungern styra.

Om du vill, kan du dra ner lite på mängden protein till förmån för gröna bladgrönsaker och olika kålsorter. Du behöver inte ha mer än runt 1 gram per kilo önskad kroppsvikt om du inte ägnar dig åt styrketräning med avsikt att optimera muskelbyggande. Du kan även lägga till  mandlar och nötter.

Jag ser egentligen inget fel med det du äter enligt ovan och bra att du låter hungern styra. Viktigt att du äter tillräckligt för att få i dig den näring du behöver.

Om du vill/behöver gå ner till önskad vikt så kan frön och nötter behöva begränsas i intaget, liksom mejerivaror.