tryffel Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hej! Finns det någon här på forumet som kan svara på min fråga som gäller ett bröd jag har hittat här i Frankrike. Det sägs att det innehåller (per 100 gr) endast 6% kolhydrater, 22 % proteiner, och ca 24% fett. Ingredienserna är följande (anges i den ordning som de är skrivna på etiketten): vatten, veteprotein, sojamjöl, bruna linfrö, solrosfrö, grovmalda sojabönor, sesamfrö, gula linfrö, fullkornsmjöl av spält (ett mycket gammalt sädesslag, föregångare av vete), fibrer från äpple, vetekli, jäst, torkad surdeg av spält, salt, maltextrakt av korn, kryddor. Brödet är mycket lätt så en stor skiva (som en limpaskiva) väger knappt 40 gr., då får man ju mindre kolhydrater i sig än på en skiva finnkrisp. Men jag undrar ändå om brödet är så bra, eftersom det innehåller sojamjöl. Tacksam för alla svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 jag hade inte ätit det... soja är ju inte bra överhuvudtaget och sen vete och fullkornsmjöl i.. även om det kanske inte är en massa kolhydrater i och inget skulle hända om du tog en men tänker mer på innehållet.. låter inget vidare. baka eget lchf bröd!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 jag hade inte ätit det... soja är ju inte bra överhuvudtaget och sen vete och fullkornsmjöl i.. även om det kanske inte är en massa kolhydrater i och inget skulle hända om du tog en men tänker mer på innehållet.. låter inget vidare. baka eget lchf bröd!! Varför skulle soja vara dåligt? Tryffel, rent näringsvärdemässigt så passar brödet för en LCHF-diet. Dock handlar LCHF inte bara om just näringsvärdet utan också ingrediensinnehållet. Jag tror att många skulle hävda att flera av brödets ingredienser inte hör hemma i en LCHF-kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 tryffel Nä många av ingredienserna skulle jag inte ta i med tång trots att det är få kolhydrater i det Baka ett bra Lchf-bröd istället med bra ingredienser RobinEH Varför skulle soja vara dåligt? Skojar du? Det är rena rama giftet! Fytinsyror Lektiner Fytoöstrogener Få växter har ett så avancerat kemiskt försvar mot den som tänker äta upp dess nästa generation 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 tryffel Nä många av ingredienserna skulle jag inte ta i med tång trots att det är få kolhydrater i det Baka ett bra Lchf-bröd istället med bra ingredienser RobinEH Skojar du? Det är rena rama giftet! Fytinsyror Lektiner Fytoöstrogener Få växter har ett så avancerat kemiskt försvar mot den som tänker äta upp dess nästa generation Tack alla för era svar. Jag misstänkte att detta bröd inte var så bra inte bara ur LCHF- utan även ur allmän hälsosynpunkt. Jag själv åt bara två skivor av det (smaken är mycket god),, men jag köper detta bröd till min man. Jag tror att jag ska sluta med det. Ha det bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Få växter har ett så avancerat kemiskt försvar mot den som tänker äta upp dess nästa generation Strålande väl talat om sojabönor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts