Gå till innehåll

Periodisk fasta foer kvinnor

Recommended Posts

jag boerjade bli fundersam. om jag koer periodisk fasta - skippa frukost, inte aeta foer sent, saa smyger 3 kilo paa (lugnt.. inte paa en dag, inte svankningar, saa jag har inte dagspanik, utan oever maanader. ser och kaenner lite mer omfaang.) naer jag aeter frulle saa smaelter de igen.

jag kollade in lite kaellor.. finns inte mycket saa jag skulle bli glad oever erfarenheter fraan andra tjejer. har low carbat I 20 aar, testat lite paleo och undantag aer typ foedelsedag och jul, inte fredagsmys.

haer intressant literatur som menar att moejligtvis reagerar kvinnors fysiologi annorlunda och det funkar inte saa bra:

http://www.marksdailyapple.com/women-and-intermittent-fasting/#axzz41fRoFlVH

http://paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/ ​

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min måltid på kvällen men det händer att jag äter smör eller mct olja på dagen. Jag anser att jag får hälsoeffekter, jag blir piggare, starkare och bättre återhämtning efter nattarbete. Jag tränar löpning och de passen lägger jag på eftermiddagen före måltiden. Jag kommer nog fortsätta såhär länge, trivs bra. Jag är kvinna och över 40. Jag har inte läst länkarna.

Länk till inlägg

Kvinna, fyller 60 i år. Hoppar frukosten för att det passar mig.

Mindre hungrig på förmiddagen än om jag äter frukost.

Jag har testat att äta för att öka leptinkänslighet; det inkluderade en proteinrik frukost. Tryckte i mig mat jag inte ville ha; aldrig hungrig. Sådana tester gör jag inte om.

Vikten har inte påverkats av 16:8 alls.

5:2 hade jag svårt att få till. Äta lite? Inte alls? Kombination med 16:8, alltså >40 timmars fasta? Eller 24 timmar, från middag till middag? Provade några sätt, blev konstant hungrig...men vikten minskade nog ett par kg. Samlar mod att testa igen; försöka hitta ett sätt som fungerar och som jag kan leva med.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det är ju individuellt vad som funkar och i vilket syfte....

Visst kan man prova olika modeller, men jag tror inte på att det finns en modell för alla!

Dessutom kräver vissa modeller lite tillvänjning också. 

Jag är en sån som alltid är hungrig på morgonen. Att hoppa över frukosten var verkligen en uppoffring i början.

Att inte äta på en hel dag var grymt svårt till en början.

Nu blir jag illamående om jag äter frukost (men är ändå fortfarande hungrig på morgonen).

Att fasta 24 timmar går lätt som en plätt - men inte om jag är stressad!

Att fasta längre än 24 timmar känns fortfarande oövervinnerligt svårt. 

Samtidigt känner jag inte att jag har det behovet.

Men kanske det kommer...

Vad jag menar är det: jag tror inte det finns en "gen" som säger kvinnor/män kan/kan inte ditten och datten. 

Utan vissa saker behöver kroppen "träna på" att klara av, annat klarar den av direkt. 

vissa saker behövs det en anpassad tarmflora till, och det tar tid att anpassa...

Vissa saker kanske inte fungerar på grund av en brist i kroppen man har, men fixar man det så går det fint. 

Vissa saker sitter i hjärnan snarare än i kroppen.

Så visst kan du konstatera att fasta eller fasta i en viss form inte fungerar för dig. Och nöja dig där och låta bli.

Om man då hittar "bevis" som säger att det inte fungerar..kan det ju hjälpa en att släppa det utan att man behöver känna sig misslyckat. 

Eller så kan du fundera på om din kropp behöver ha hjälp på något sätt för att klara det. Om du verkligen vill klara det. 

Kanske det finns olika vägar och du har bara inte hittat din modell?

Det viktiga är ju att du vet ditt mål,m dvs varför du vill göra det. Sen finns det alltid olika sätt HUR man kommer dit. 

Fungerar inte en metod får man prova något annat. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det är ju individuellt vad som funkar och i vilket syfte....

Visst kan man prova olika modeller, men jag tror inte på att det finns en modell för alla!

Dessutom kräver vissa modeller lite tillvänjning också. 

Jag är en sån som alltid är hungrig på morgonen. Att hoppa över frukosten var verkligen en uppoffring i början.

Att inte äta på en hel dag var grymt svårt till en början.

Nu blir jag illamående om jag äter frukost (men är ändå fortfarande hungrig på morgonen).

Att fasta 24 timmar går lätt som en plätt - men inte om jag är stressad!

Att fasta längre än 24 timmar känns fortfarande oövervinnerligt svårt. 

Samtidigt känner jag inte att jag har det behovet.

Men kanske det kommer...

Vad jag menar är det: jag tror inte det finns en "gen" som säger kvinnor/män kan/kan inte ditten och datten. 

Utan vissa saker behöver kroppen "träna på" att klara av, annat klarar den av direkt. 

vissa saker behövs det en anpassad tarmflora till, och det tar tid att anpassa...

Vissa saker kanske inte fungerar på grund av en brist i kroppen man har, men fixar man det så går det fint. 

Vissa saker sitter i hjärnan snarare än i kroppen.

Så visst kan du konstatera att fasta eller fasta i en viss form inte fungerar för dig. Och nöja dig där och låta bli.

Om man då hittar "bevis" som säger att det inte fungerar..kan det ju hjälpa en att släppa det utan att man behöver känna sig misslyckat. 

Eller så kan du fundera på om din kropp behöver ha hjälp på något sätt för att klara det. Om du verkligen vill klara det. 

Kanske det finns olika vägar och du har bara inte hittat din modell?

Det viktiga är ju att du vet ditt mål,m dvs varför du vill göra det. Sen finns det alltid olika sätt HUR man kommer dit. 

Fungerar inte en metod får man prova något annat. 

hej och tack foer ditt svar. det aer I prinzip min instaellning, men en sak aer ju faktiskt fakta: jo, kvinnor och maen - x och y kromosom. hormonellt aer vi faktikt olika, och just testosterone och oestrogen har ju inverkan I kroppen (maen mer muskler, kvinnor mjukare och laegger paa fett foer att neara foster - foerenklat sagt) och sen kommer dagen daer man aer lite oever 40 near klimakteriet kommer, och daa funkar allt helt olika igen..

• Gilla 1
Länk till inlägg