Jump to content

Varför är paleo folk galna i kokos?

Johan1000

Recommended Posts

Hej!

Jag har kört lchf en längre tid men till slut kraschade magen. Köpte en paleokokbok och har ätit efter den ett tag och mår mycket bättre på alla vis? Äter mycke buljonger, kött och alla former av djurfett. har testat att äta kokos men både hjärnan och magen fungerar sämre?

Hur kommer det sig att så många paleo folk är helt galna i kokos? Det stå ju överallt på nätet och i kokböcker...känns ju inte som att kokos är något som har funnits naturligt här omkring.

• Like 1

Kan ju bara tala för mig själv  ;) jag äter kokosfett för att det är antiinflammatoriskt eftersom jag har en reumatisk sjukdom. Ser till att få i mig 4 msk kokosfett per dag + 1 msk MCT. Märker stor skillnad på rörligheten i lederna om jag hoppat över det ett par dagar och har inga negativa effekter av det.

Smärtfri är jag av LCHF men rörligheten i lederna behöver lite extra.

• Like 1

Hej!

Jag har kört lchf en längre tid men till slut kraschade magen. Köpte en paleokokbok och har ätit efter den ett tag och mår mycket bättre på alla vis Äter mycke buljonger, kött och alla former av djurfett. har testat att äta kokos men både hjärnan och magen fungerar sämre

Hur kommer det sig att så många paleo folk är helt galna i kokos? Det stå ju överallt på nätet och i kokböcker...känns ju inte som att kokos är något som har funnits naturligt här omkring.

Det beror väl också på att många väljer bort mejerifett inom Paleo och då är kokosfettet ett alternativt mättat fett. Själv äter jag Paleo med olivolja och enstaka gånger smör. Jag äter mest närodlat och brukar försöka undvika att använda så många exotiska och långfraktade produkter ofta. 

• Like 1

Hur kommer det sig att så många paleo folk är helt galna i kokos? känns ju inte som att kokos är något som har funnits naturligt här omkring.

För att det för många människor är ett bra livsmedel? 

Paleo handlar inte så mycket om vad som "funnits naturligt här omkring", utan om vad som fanns att äta, och vad vi åt, när vi evolverades fram till att bli dom människor vi är idag.

Osäker på kokospalmen, men den borde väl ha funnits med oss under lång tid? Den växer ju och frodas i tropikerna. Och även om vi inte har ätit så mycket kokos så, gissar jag, behöver det inte uteslutas som paleo om allt talar för att det är just ett bra livsmedel.

• Like 2

lchfwinther

Kan ju bara tala för mig själv  ;) jag äter kokosfett för att det är antiinflammatoriskt eftersom jag har en reumatisk sjukdom. Ser till att få i mig 4 msk kokosfett per dag + 1 msk MCT. Märker stor skillnad på rörligheten i lederna om jag hoppat över det ett par dagar och har inga negativa effekter av det.

Smärtfri är jag av LCHF men rörligheten i lederna behöver lite extra.

Ok kanske värt att testa, har knäartros, skulle vara skönt om det blev bättre. Har du nått tips på ett bra märke?

Det beror väl också på att många väljer bort mejerifett inom Paleo och då är kokosfettet ett alternativt mättat fett. Själv äter jag Paleo med olivolja och enstaka gånger smör. Jag äter mest närodlat och brukar försöka undvika att använda så många exotiska och långfraktade produkter ofta.

Mår inge bra av mejeriprodukter. Ghe smör borde väll funka också?

För att det för många människor är ett bra livsmedel?

Paleo handlar inte så mycket om vad som "funnits naturligt här omkring", utan om vad som fanns att äta, och vad vi åt, när vi evolverades fram till att bli dom människor vi är idag.

Osäker på kokospalmen, men den borde väl ha funnits med oss under lång tid? Den växer ju och frodas i tropikerna. Och även om vi inte har ätit så mycket kokos så, gissar jag, behöver det inte uteslutas som paleo om allt talar för att det är just ett bra livsmedel.

Okey så tesen är att ett av människans nyttigaste näringsämnen är kokosnöten. Såg dokumentär där teorin var att människan hade utvecklats till det den var idag vid tropiskt klimat och omgiven av mycket insjövatten... Kommer inte ihåg vad den hette

lchfwinther

Ok kanske värt att testa, har knäartros, skulle vara skönt om det blev bättre. Har du nått tips på ett bra märke?

Jag gillar Cocosas pure (utan smak) i kaffet och Cocosas virgin( med smak) i thaimat men jag är kanske lite partisk eftersom jag säljer det märket  ;)

lchfwinther

Efter tips här på forumet köper jag hem en 5-kiloshink ekologisk kokosolja i taget,: av märket Rearoma, från Kosmetikkompaniets nätbutik. Det blir mest prisvärt, och fettet håller en utmärkt kvalitet.

Eftersom du vill testa först, kan du prova Biofoods eko kokosfett i plastburk. Jag brukade köpa den från Bodystore (nätbutik) innan jag fick tips om hinkarna....

En sak till: "virgin" smakar kokos, medan de andra har utsatts för en process för att ta bort kokossmaken. 

Jag har också knäartros, men jag tycker inte jag blir hjälpt av kokosfettet. Däremot av Omega3-tillskott i form av fiskleverolja.

Hej!

Jag har kört lchf en längre tid men till slut kraschade magen. Köpte en paleokokbok och har ätit efter den ett tag och mår mycket bättre på alla vis Äter mycke buljonger, kött och alla former av djurfett. har testat att äta kokos men både hjärnan och magen fungerar sämre

Dom får inte äta smör av religösa skäl! :unsure:

Såå.. då så.. iomed att mat utan fett smakar bäver så får det bli cocosfett!

Sen så handlar det nog oxå till stora delar om modern slakt/styckning och distrubition av mat.. där fett är bortskuret/slängt/lyser med sin frånvaro?