Jump to content

ägg och ost - kris

annemas
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Lite bakgrund: Jag är en kvinna på 32 som under lång tid har ätit "fett-frukost" med ägg och smör, undvikit bröd och alltid mått dåligt av att äta mycket socker. Tidligare hade jag inte någon strategi för mitt ätande och jag har inte varit strikt på något vis. Jag har ääälskat ost. Jag tror nästan att jag har varit / är beroende av ost. När jag var barn var Gouda det ända jag ville ha. Så det har blivit mycket ost upp genom tiden, 500 g Gouda i veckan har inte varit ovanligt. Jag har också under lång tid ätit en del ägg ( 2- 4 ägg om dagen). 

Sedan januari har jag bestämd mig för att "go all in"- prova LCHF på riktigt. Viktnedgång har inte varit det allra viktigaste. Det jag har önskat mig mest har varit en kost som inte gör mig stressad och ger mig konstanta cravings. Positiv psykisk hälsa, alltså! 

Det som har hänt nu, efter två månader med (nästan) strikt LCHF är att jag har ett helt annorlunda stressnivå. Jag har bra sömn och jag känner mig lugn och fokuserad. Jag håller inte på och jaktar efter mat hela tiden, jag älskar att vara mätt! Jag har också tappat vikt. Jag äter bara två gånger om dagen, lunch och middag. Jag lagar varierade middagar med fisk, kött och grönsaker, men på lunchen har det varit mycket ägg-baserad mat... Och ost såklart. 

Men jag har fått ett problem. Jag klarar verkligen inte äta ägg och ost längre. Det känns nästan som om jag har blivit allergisk- jag får magkrampor och jag tål inte synen på det. Jag tycker det är så svårt att byta ut den näringen med något annat- vet inte vad jag skal äta. Undrar om någon i forumet har samma erfarenhet? Kan det vara att kroppen har fått nog ägg och ost, och säger ifrån? Hur gör ni för att variera kosten på LCHF? 

Ann 

• Like 2

Några tips på vad du kan äta istället:

Soppa. Det finns LCHF-varianter av t ex blomkålssoppa, sparrissoppa, svamp- eller champinjonsoppa, broccolisoppa, räksoppa, soppa på köttfärs, tomatsoppa
Sallad. Kan du tänka dig en matig sallad till lunch, t ex någon form av kycklingsallad eller grekisk sallad? Grekisk sallad innehåller iofs fetaost, men den kanske fungerar, eftersom det inte är vanlig ost. 
Kycklingleverpastej
Revbensspjäll med blomkålssallad eller cole-slow
Kött eller fisk + sås och lämpliga grönsaker, samma som till middag. 
Kan du äta ägg som inte ser ut som ägg? I såfall kan du baka något enkelt LCHF bröd, t ex pones eller lesscarbs mejerifria pofiberbröd och äta med något köttigt pålägg.
LCHF-pannkakor kan göras på fiberhusk + ägg
Hemkokt buljong, ev med en extra äggula och extra fett. 

• Like 4

Är det verkligen båda två, ägg och ost? Eller bara den ena, har du testat?

Du verkar ganska besatt av ost och det är ett dåligt tecken, ett tecken på att du nog inte ska äta ost, kanske inte mejerier överhuvudtaget.

Martina Johansson har skrivit om hur detta fungerar (http://martinajohansson.se/) men jag hittar det inte nu. Ungefär så här minns jag hennes förklaring: När kroppen får i sig något som den inte tål så sätter den in en massa motmedel och alla dessa motmedel kan ge en positiv känsla som göra att man längtar efter det dåliga. 

Mejerier ger också upphov till opioider som (beroende på mängd och känslighet) gör oss beroende och längtande. Beta casomorphin 7, är en sådan opioid. 

Prova en period utan mejerier är mitt tips att börja med.

Man kan ha problem med ämnen i äggvitan (sällan i äggulan) så om inte mejerifritt hjälper helt kan du testa att göra omelett bara på gulor ett tag.

• Like 4

Är det verkligen båda två, ägg och ost? Eller bara den ena, har du testat?

Tack, Erik 2! Jag har ofta ätit ägg och ost i kombination, och det är det jag har fått värst magkrampor av.

Jag tror att du har helt rätt i att jag har lite missbrukar- beteende när det gäller ost. Jag är emotionellt beroende av ost.

Låter rimligt att jag borde undvika mejerier! Jag ska prova några veckor utan. Känns värre än sockerförbud! Socker gör mig bara stressad. Men ost, ost är ju så mysigt :)

• Like 4

Du kan också se om du får samma reaktion när du äter t ex får eller getost som innehåller ett annat kaseinprotein. Mycket av problemen med mejerier på kobaserad mjölk beror på att det är A1 protein i den mjölken. Omelett med feta ost är toppen tycker jag själv. Birgitta Höglund drev en paleoblogg med massor av recept som du kan hämta inspiration från. Jag tror att det finns en länk till den på Kostdoktorn under "Bloggnytt" eller så kan du googla på hennes namn då bör den komma upp.

• Like 6

• 5 months later...