alexandra_ekh Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Jag fastar ibland under 24 h utan några större problem med hunger. Däremot sover jag så dåligt när jag fastar. Jag får svårare att somna och sover oroligt med många uppvaknanden. Finns det någonting att göra åt detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Jag fastar ibland under 24 h utan några större problem med hunger. Däremot sover jag så dåligt när jag fastar. Jag får svårare att somna och sover oroligt med många uppvaknanden. Finns det någonting att göra åt detta? Prova magnesium. Ibland kan en rastlöshetskänsla sprida sig om man fastar. Jag kör med http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/super_magnesium_tabletter?utm_source=Pricerunner&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed. Jag tycker att de hjälper ganska direkt om rastlösheten sitter i kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Jag ser till att äta ordentligt på kvällen så att nattvilan inte blir störd av hunger. Du kanske ska prova det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Jag behöver mindre sömn på fasta, prova att korta av. Däremot blir dygnsrytmen stärkt och jag är ändå pigg, trots mindre sömn. Åtminstone nu på kort sikt. Kansk kommer sömnbehovet tillbaks. Jag somnar lätt och vaknar pigg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted March 3, 2016 Author Share Posted March 3, 2016 Tack för svar och tips. Jag är inne på mitt andra fastedygn nu. Tidigare har jag fastat max 24 h så det ska bli intressant att utvärdera hur sömnen påverkas av en längre fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Fasta är stressande för kroppen, så det är möjligt att sömnen påverkas av fastan. Tips på sådant som du kan testa för att sova lugnareYoga nidra, vilket är en form av djupavslappning. Det finns appar eller instruktionsfilmer på you tube.EFT. EFT betyder emo free technics. Tekniken innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras knyten till det aktuella problemet, t ex "fast jag har svårt att sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". EFT är enkelt att lära och förvånansvärt effektivt.Sätt en bit kirurgtape över munnen i riktning från näsan mot hakan. Det låter märkligt, men tapen gör att man måste andas genom näsan, vilket i sin tur innebär att man slappnar av och därmed sover djupare.Magnesium, som tidigare nämnts. Välj gärna en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom de sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än billigt magnesiumoxid.Kan du tänka dig något rogivande örtte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Jag fastade dryga två dygn, men tyvärr blev sömnen ännu sämre den andra natten. Idag när jag äter som vanligt (LCHF förstås) är jag jättetrött. Till nästa fasta ska jag testa magnesium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Fasta är stressande för kroppen, så det är möjligt att sömnen påverkas av fastan. Tips på sådant som du kan testa för att sova lugnare Yoga nidra, vilket är en form av djupavslappning. Det finns appar eller instruktionsfilmer på you tube. EFT. EFT betyder emo free technics. Tekniken innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras knyten till det aktuella problemet, t ex "fast jag har svårt att sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". EFT är enkelt att lära och förvånansvärt effektivt. Sätt en bit kirurgtape över munnen i riktning från näsan mot hakan. Det låter märkligt, men tapen gör att man måste andas genom näsan, vilket i sin tur innebär att man slappnar av och därmed sover djupare. Magnesium, som tidigare nämnts. Välj gärna en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom de sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än billigt magnesiumoxid. Kan du tänka dig något rogivande örtte? Tack för tipsen! Hur kan fasta vara nyttigt men samtidigt stressande för kroppen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Äta/motion/sex/kärlek/you name it är oxå stressande för kroppen! Är man inte van att leva av lagren så är det så klart en extrem situation! I vilt tillstånd så är nog fasta lika lite stress som sex? Egentligen kan man betrakta det på samma sätt som träning.. i början gör det mest ont och inget händer.. tills kroppen uppreglerat de mekanismer som krävs för fysisk ansträngning? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexandra_ekh Posted March 8, 2016 Author Share Posted March 8, 2016 Äta/motion/sex/kärlek/you name it är oxå stressande för kroppen! Är man inte van att leva av lagren så är det så klart en extrem situation! I vilt tillstånd så är nog fasta lika lite stress som sex? Egentligen kan man betrakta det på samma sätt som träning.. i början gör det mest ont och inget händer.. tills kroppen uppreglerat de mekanismer som krävs för fysisk ansträngning? Ok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATIX Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Inne på mitt tredje dygns fasta nu. Har ca 21-22 timmar kvar. Tycker min sömn varit väldigt nu andra natten men första natten hade jag ju precis ätit (eller njae, sex timmar innan iaf). Nu ikväll är första gången jag känner mig lite obekväm. Huvudvärk har dykt upp och lite sug att tugga eller äta något. Men jag har klarat mig bra på vatten hittills och det har gått mycket enklare än vad jag fasade för. Spelat väldigt mycket datorspel dock för jag tror det är viktigt att vara upptagen med något. Men som någon skrev tidigare, även jag vaknar mer utvilad nu trots mindre sömn än normalt. Onsdag kväll blir det mat igen Haha, längtar rätt mycket nu faktiskt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Huvudvärk har dykt upp och lite sug att tugga eller äta något. Men jag har klarat mig bra på vatten hittills och det har gått mycket enklare än vad jag fasade för. Har du provat att dricka lite saltvatten mot huvudvärken? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATIX Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Har du provat att dricka lite saltvatten mot huvudvärken? Jadå! Den har dock gått över relativt mycket till idag tycker jag. Inte säkert den har samband med fastan att göra heller. Blivit en del datorspelande senaste veckan, och framför allt mycket om nätterna. Det har väl hjälpt mig i fastan då jag är stimulerad hela tiden och slipper tänka på att "man borde kanske äta något", även om kroppen och hjärnan undrade vad jag skulle stoppa i mig när jag var ute i köket i går kväll Märklig känsla när den bara ville öppna kylen, skala några ägg och äta med en god majonnäs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts